Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du kommer sannolikt tjäna på den fortsätta prisökningen det här skapar så tycker inte du ska vara för upprörd.
Vet inte om jag tycker den är stor förmån att få låna ännu mer pengar.

Håller med, vi som redan har bostad tjänar nog mest på det. Det kommer oundvikligen leda till prisökningar om man gör det enklare att ta stora lån. Det byggs inte närheten tillräckligt med bostäder i Sverige för att hålla emot prisökningarna som skulle ske. Känns inte som det är bra för samhället i helhet att göra en större bubbla av bostadsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kommer sannolikt tjäna på den fortsätta prisökningen det här skapar så tycker inte du ska vara för upprörd.

Jag är upprörd, detta kommer bara driva på prisutvecklingen! Ja, prisutvecklingen är trevlig för oss som redan äger vårt boende, men det är inte hållbart att den fortsätter öka i det tempo det gör, folk budar man "låtsaspengar" och nu föreslås de få ännu mer "låtsaspengar" att buda med. Nej, det som behövs är förslag som håller tillbaka prisutvecklingen lite, t.ex. genom att göra det mer attraktivt att bygga bostäder för förstagångsköpare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att de tar bort eller i varje fall reducerar ränteavdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Äsch, när man håller på. Varför inte ta bort kontantinsatsen helt, amorteringsfritt så växer bubblan till himlen. Alla får låna! Blir bra det här….blir så smärtsamt när den spricker.

Man föreslog väl i princip "sub-prime" lån. Vad gick fel 2008? Inget gissar jag
Bostadskrisen på 90-talet var väl inte så farlig heller, bara permanent +5% i skatt för att reda ut det sedan dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Tack, men det var inte min fråga. Som jag skrev kommer jag köra rörligt på allt. Min fråga gällde amorteringen på respektive lån - finns det någon vits med att amortera av ett lån mer än ett annat, givet samma villkor i övrigt.

Du kommer inte undan den magiska 2% regeln för amortering om du har belåningsgrad 70-85%. Speciellt om du kör rörligt på allt. Sen om du amorterar endast på ett enda lån, så måste det ändå vara 2% av hela lånebeloppet oavsett hur många slices du har delat upp det i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Även om den är lägre så är det onödiga pengar i sjön. Men alla får göra som de vill. Du gjorde rätt och går plus härifrån. Hatten av

Jag har låst i 4,5 år ytterligare. Enligt uträkningen skulle jag betala 0 kr i ränteskillnadsersättning om jag löste lånet i förtid nu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Man föreslog väl i princip "sub-prime" lån. Vad gick fel 2008? Inget gissar jag
Bostadskrisen på 90-talet var väl inte så farlig heller, bara permanent +5% i skatt för att reda ut det sedan dess.

Vadå alla blir väl nöjda?

Banken tjänar mer pengar på högre belåning
Nuvarande ägare får högre värde på bostad
Staten får in mer pengar på högre lagfart
Några få lyckas överbelåna sig precis i början när förslaget slår till...

...medans resten inte kommer ha råd med de nya ännu högre priserna, som inte trollat fram mer bostadsbyggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du kommer inte undan den magiska 2% regeln för amortering om du har belåningsgrad 70-85%. Speciellt om du kör rörligt på allt. Sen om du amorterar endast på ett enda lån, så måste det ändå vara 2% av hela lånebeloppet oavsett hur många slices du har delat upp det i

Tack, men fortfarande inte ett svar på min fråga

För enkelhetens skull; säg att jag måste amortera 3 333 kronor/månaden. Jag har tre lån, för tillfället är alla lika stora, med samma villkor.
Finns det någon fördel med att amortera 3 333 kr/mån på endast ena lånet mot att amortera 1 111 kronor/månaden och lån på vardera del?

Eller någon annan fördelning? Och isåfall: Varför? Jag kan inte komma på någon fördel, men ibland missas det uppenbara

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

För enkelhetens skull; säg att jag måste amortera 3 333 kronor/månaden. Jag har tre lån, för tillfället är alla lika stora, med samma villkor.
Finns det någon fördel med att amortera 3 333 kr/mån på endast ena lånet mot att amortera 1 111 kronor/månaden och lån på vardera del?

Eller någon annan fördelning? Och isåfall: Varför? Jag kan inte komma på någon fördel, men ibland missas det uppenbara

Enkla svaret är att det kvittar.
Enda anledningen skulle vara att du vill dela upp lånet på olika löptider (vilket jag inte rekommenderar) då har du fortfarande lika stora delar att sprida ut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Nej, det kvittar. Hur skulle det vara någon fördel överhuvudtaget att amortera olika mycket på samma lån med samma villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag är upprörd, detta kommer bara driva på prisutvecklingen! Ja, prisutvecklingen är trevlig för oss som redan äger vårt boende, men det är inte hållbart att den fortsätter öka i det tempo det gör, folk budar man "låtsaspengar" och nu föreslås de få ännu mer "låtsaspengar" att buda med. Nej, det som behövs är förslag som håller tillbaka prisutvecklingen lite, t.ex. genom att göra det mer attraktivt att bygga bostäder för förstagångsköpare.

Tror inte man löser särskilt mycket genom att bygga billigare bostäder för förstagångsköpare, värdet av bostäder ligger betydligt mer i läget än i byggnaden. Man får bygga väldigt mycket mer i så fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror inte man löser särskilt mycket genom att bygga billigare bostäder för förstagångsköpare, värdet av bostäder ligger betydligt mer i läget än i byggnaden. Man får bygga väldigt mycket mer i så fall.

Man löser inget med en variant av subprime lån heller, bättre att använda pengarna för att få fart på byggandet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man löser inget med en variant av subprime lån heller, bättre att använda pengarna för att få fart på byggandet.

Nej absolut. Jag förespråkar inte denna lösningen.
Verkar som den får en hel del kritik så förhoppningsvis blir det inte verklighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Söker tips och tankar angående världsläget, räntor och huspriser. Vi är förstagångsköpare som hittat ett riktigt lockande objekt. Hur hade ni tänkt angående köp i dagsläget, vi har stabila löner och snabbt överslag på olika räntesatser upp till 6% är fullt möjligt att klara av. För ev köp kommer vi få belåna oss till 85% då insatsen är den avgörande faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Söker tips och tankar angående världsläget, räntor och huspriser. Vi är förstagångsköpare som hittat ett riktigt lockande objekt. Hur hade ni tänkt angående köp i dagsläget, vi har stabila löner och snabbt överslag på olika räntesatser upp till 6% är fullt möjligt att klara av. För ev köp kommer vi få belåna oss till 85% då insatsen är den avgörande faktorn.

Köp! Viktigaste är att man har marginaler, sen gäller det att komma in i bostadskarusellen så fort som möjligt, det är som börsen, över tid går det uppåt. (eftersom folk behöver alltid bo och väljer man inte att köpa i avfolkningsbygd eller nån håla som är beroende av en enda fabrik som kan flytta utomlands närsomhelst så ser jag inga större risker. Vi blir fler och fler och de som har råd kommer vilja köpa sitt boende)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Köp! Hade inte tvekat med de marginalerna ni verkar ha.

Vi sitter med några delar bundet och några rörligt. LF så vår ränterabatt går nog ut nu i juli.... Vi tycker det är lite läskigt att ha nära 4 miljoner i lån även om huset är värt över 6,5. Går det ner kan det gå ner fort. Ökar räntan med 2% vilket man nog får räkna med på lite sikt så snackar vi 80 papp extra i ränta på 4 miljoner i lån. Innan ränteavdrag - Som förövrigt borde ha trappats ner markant sedan 2014 eller så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Köp! Hade inte tvekat med de marginalerna ni verkar ha.

Vi sitter med några delar bundet och några rörligt. LF så vår ränterabatt går nog ut nu i juli.... Vi tycker det är lite läskigt att ha nära 4 miljoner i lån även om huset är värt över 6,5. Går det ner kan det gå ner fort. Ökar räntan med 2% vilket man nog får räkna med på lite sikt så snackar vi 80 papp extra i ränta på 4 miljoner i lån. Innan ränteavdrag - Som förövrigt borde ha trappats ner markant sedan 2014 eller så.

Fasar man ut ränteavdragen nu så kommer hushållen knäckas då de som måste sälja kommer sälja med majoriteten kommer sitta kvar med sina lån och dra ned på all icke nödvändig konsumtion. Det här kommer sätta snöbollen i rullning. Ta ditt exempel. Ska du ge banken 80K som annars skulle gått till konsumtion. Tar du de samlade lånen så är det x antal miljarder som konsumtionen dras ned med. Blir slakt det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DOGE:

Köp så fort du bara kan. Jag brukar säga till min sambo att min envishet medförde att vi betalade en miljon mer för radhuset. Så bli inte en sucker som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fasar man ut ränteavdragen nu så kommer hushållen knäckas då de som måste sälja kommer sälja med majoriteten kommer sitta kvar med sina lån och dra ned på all icke nödvändig konsumtion. Det här kommer sätta snöbollen i rullning. Ta ditt exempel. Ska du ge banken 80K som annars skulle gått till konsumtion. Tar du de samlade lånen så är det x antal miljarder som konsumtionen dras ned med. Blir slakt det här.

Exakt, därför skulle det skett långt tidigare. Konsumtionen är ju det som driver ekonomin när det går knackigt så nu är det alldeles för sent.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Finns inte en chans att man kommer fasa ut ränteavdraget nu när man inte gjort det under alla de här åren där man faktiskt hade möjligheten. Man borde ha fasat ut det de senaste 10 åren för att kunna införa det vid behov igen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns inte en chans att man kommer fasa ut ränteavdraget nu när man inte gjort det under alla de här åren där man faktiskt hade möjligheten. Man borde ha fasat ut det de senaste 10 åren för att kunna införa det vid behov igen.

Jag skulle nog inte personligen säga att det aldrig kommer ske, men det lär i så fall ske väldigt långsamt. Det är ju samtidigt inte särskilt populärt bland de flesta partiers väljarbas så även om man vill är det svårt att införa i praktiken om man vill sitta kvar på makten även efter nästa val.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag skulle nog inte personligen säga att det aldrig kommer ske, men det lär i så fall ske väldigt långsamt. Det är ju samtidigt inte särskilt populärt bland de flesta partiers väljarbas så även om man vill är det svårt att införa i praktiken om man vill sitta kvar på makten även efter nästa val.

Därför åtgärder kommer efter valet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En fråga ang utökat bolån.

Mina föräldrar sitter idag på en villa som precis blivit värderad av mäklare till ca 7.5m. De har idag lån på ca 2,5 ihop på den, samt ett separat lån på en båt på ca 250k.

Farsan sitter sedan på en sommarstuga ihop med sina två syskon värderad till ca 11miljoner, totalt ca 1miljon i lån.

Morsan å farsan som båda är pensionärer sedan 1år tillbaka vill nu utöka bolånet för att renovera lite på huset men banken säger blankt nej. De ville inte ens boka ett möte då de ändå inte skulle få igenom det sa dom. Farsan har skaplig pension på runt 30k ut i månaden och morsan ca 15.

Vad gör man i detta läge, är bankerna så hårda eller skall man byta bank? När farsan bad dom om ett amorteringsunderlag så surna dom till lite i telefon.

Hur mycket får man som pensionär ha i lån?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En fråga ang utökat bolån.

Mina föräldrar sitter idag på en villa som precis blivit värderad av mäklare till ca 7.5m. De har idag lån på ca 2,5 ihop på den, samt ett separat lån på en båt på ca 250k.

Farsan sitter sedan på en sommarstuga ihop med sina två syskon värderad till ca 11miljoner, totalt ca 1miljon i lån.

Morsan å farsan som båda är pensionärer sedan 1år tillbaka vill nu utöka bolånet för att renovera lite på huset men banken säger blankt nej. De ville inte ens boka ett möte då de ändå inte skulle få igenom det sa dom. Farsan har skaplig pension på runt 30k ut i månaden och morsan ca 15.

Vad gör man i detta läge, är bankerna så hårda eller skall man byta bank? När farsan bad dom om ett amorteringsunderlag så surna dom till lite i telefon.

Trixet är väl att utöka eventuellt bolån precis innan man går i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Trixet är väl att utöka eventuellt bolån precis innan man går i pension.

Absolut kan så vara. Ser dock inte problemet, två pensionärer som inte köper mer än de dom behöver å sparar skapligt varje månad. Speciellt när de har ett bra värde i villan.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Samma regler som för alla andra, men bankerna är kinkigare.
Men med de siffrorna lär det finnas andra banker som är intresserade av att ta deras pengar om den nuvarande inte vill det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Man får ha så mycket lån som inkomsten klarar av i bolånekalkylen, deras inkomst verkar inte räcka till för att låna den summan de redan har lån på med dagens regelverk så kan förstå varför banken inte ens vill boka möte. Deras alternativ är väl de där bolagen som ger lån med hög ränta till just pensionärer där tanken är att lånet skall ligga kvar tills man dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man får ha så mycket lån som inkomsten klarar av i bolånekalkylen, deras inkomst verkar inte räcka till för att låna den summan de redan har lån på med dagens regelverk så kan förstå varför banken inte ens vill boka möte. Deras alternativ är väl de där bolagen som ger lån med hög ränta till just pensionärer där tanken är att lånet skall ligga kvar tills man dött.

Det konstiga jag tycker är att dom två har högre bruttoinkomst än vad Jag och min sambo som arbetar fulltid har. Vi fick lånelöfte på 4.8m från samma bank. Och då satt vi med ett privatlån samt ett mindre billån, och hamnade då med två procents amortering medans föräldrarna amorterar noll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det är man över 60år så går inte bankernas kalkyl ihop sig, då de blir för kort avbetalningstid för lånet att månadskostnaden blir för stor.
Även om man väljer att inte amortera räknar bankerna med att man ska hinna amortera bort lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

1.15% på 5år. Får hoppas man gjort rätt...

Riktigt bra. Vilken bank?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies