Permalänk
Medlem

Stadsnät endast 169.xxx etc

Fick nyss in fiber i lägenheten.

Konverteraren (hes-3106 plus) verkar ha kontakt om man ser till lampan till wan.

Men jag får endast 169 ip.

Testat olika datorer o sladdar.

Är det något som väntar på aktivering från stadsnätet?

Tänker att jag borde ha kontakt med nätet och det är något administrativt som ska till då wan lyser men kanske inte är några garantier utan att det ska till något fysiskt ingrepp på något håll?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Fick nyss in fiber i lägenheten.

Konverteraren (hes-3106 plus) verkar ha kontakt om man ser till lampan till wan.

Men jag får endast 169 ip.

Testat olika datorer o sladdar.

Är det något som väntar på aktivering från stadsnätet?

Tänker att jag borde ha kontakt med nätet och det är något administrativt som ska till då wan lyser men kanske inte är några garantier utan att det ska till något fysiskt ingrepp på något håll?

Om det är en adress ur 169.254/16 så låter det som att du inte får något DHCP-svar öht, skulle kunna vara att tjänsten inte är aktiverad eller att något inte är korrekt inkopplat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det är en adress ur 169.254/16 så låter det som att du inte får något DHCP-svar öht, skulle kunna vara att tjänsten inte är aktiverad eller att något inte är korrekt inkopplat.

Ok tack. Ja jag har inte lyckats ta mig in såpass långt att jag kunna beställa någon tjänst utan hade tänkt mig komma in på portalen på något sätt för att göra detta. Men då är det väl bara att sitta och vänta på att det aktiveras då.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Att de installerat mediaomvandlaren betyder inte att nätet är driftsatt än, har du fått något datum från fastighetsägaren när det ska vara klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att de installerat mediaomvandlaren betyder inte att nätet är driftsatt än, har du fått något datum från fastighetsägaren när det ska vara klart?

Inte hört något om datum. Men är det väl helt enkelt inte klart än, bara antog att det skulle funka när wan lyste så fint 😆

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Inte hört något om datum. Men är det väl helt enkelt inte klart än, bara antog att det skulle funka när wan lyste så fint 😆

Det enda WAN betyder är att det finns länk mot något i andra ändan av kabel. Antagligen i din källare eller så, inte att något är konfigurerat där, eller anslutit längre bort.

Permalänk
Medlem

sedan är det inte säkert att portalen fungerar heller. det gjorde den inte för mig utan jag fick en giltig ip först efter jag hade beställt en tjänst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@evil penguin, precis.

169.X.X.X känner man igen, då brukar inte DHCP funka. Något har blivit knas och man får inte någon IP.

Permalänk
Medlem

Efter att kollat med stadsnätet så verkar det inte vara kopplat hela vägen så det är nog bara källaren som var redo.

Dock är nedersta planet (butik) sedan tidigare anslutet till fibernätet så antar att det inte ska till något grävande för att det ska funka åtminstone.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nu har det gjorts framsteg men ännu inget internet.

Kunde beställa det i måndags via Telias sida. Fick hem router idag och kopplat ihop samt fått sms från Telia att det är aktiverat. Dock kommer jag inte ut på nätet.

Kör jag deras felsökare står att det ska aktiveras idag, även om smset kom att det var klart.

Efter kontakt med Telia så sa dem att det kan hoppa igång ikväll, kunde visst va fördröjning så med stadsnätet..

Så vad tror ni, kommer jag få internet ikväll (det tror inte jag) 🤣

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Ikväll är nog svårt, beroende på om de bulk-uppdaterar och när de isf. gör det... Har du ingen möjlighet att köra tcpdump på interfacet och se vad som skickas där?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ikväll är nog svårt, beroende på om de bulk-uppdaterar och när de isf. gör det... Har du ingen möjlighet att köra tcpdump på interfacet och se vad som skickas där?

Köra en vaddå på vad? 😅

Så då finns det alltså kanske en liten chans då om stadsnätet har nån uppdatering på kvällskvisten?

Edit: Verkar inte värst lovande för Telias spåkula.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Det går ganska bra detta… lyckats ta mig in i portalen till stadsnätet och mycket riktigt ligger det rätt hastighet aktiverat där från Telia.

Hade annars tänkt kringgå det hela med att beställa i portalen.

Vad fasen gör man nu när det ändå inte funkar?

Får wan adress. Allt verkar påkopplat portalen i portalen o enligt Telia.

Testat fabriksåterställning router, startat om allt OTALIGA gånger. Olika portar på medieomvandlare. Vad är det som spökaaar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Det går ganska bra detta… lyckats ta mig in i portalen till stadsnätet och mycket riktigt ligger det rätt hastighet aktiverat där från Telia.

Hade annars tänkt kringgå det hela med att beställa i portalen.

Vad fasen gör man nu när det ändå inte funkar?

Får wan adress. Allt verkar påkopplat portalen i portalen o enligt Telia.

Testat fabriksåterställning router, startat om allt OTALIGA gånger. Olika portar på medieomvandlare. Vad är det som spökaaar.

Vad får du för ip på wan?
Har du provat pinga t.ex. 8.8.8.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad får du för ip på wan?
Har du provat pinga t.ex. 8.8.8.8

Blir timeout på ping.

Wan 10.146.66. Nåt har jag för mig.

Kan det bli nån skillnad om man kopplar sig rakt i portalen och ändrar hastigheten (trots att det står som aktiverat även där)?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

testa även en hård avstägning av dina prylar. Kanske främst Routern.. Dra ur sladden nån min sen in igen.
Inte följt tråden helt men om du får WAN adress som ovan, så borde det vara klart.. Då kan det ibland räcka med en omstart fför saker ska kicka igång

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

testa även en hård avstägning av dina prylar. Kanske främst Routern.. Dra ur sladden nån min sen in igen.
Inte följt tråden helt men om du får WAN adress som ovan, så borde det vara klart.. Då kan det ibland räcka med en omstart fför saker ska kicka igång

Startat om allt otaliga gånger men iofs inte ryckt kabeln till routern utan bara knappen…

… o ingen skillnad.

….heller ingen skillnad när jag inne i portalen aktiverade 500 istället. Va fan blir deeeet.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har du felanmält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du felanmält?

Pratat med Telia x-antal gånger.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Pratat med Telia x-antal gånger.

Har du direktkopplat dator och gett de IP och MAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du direktkopplat dator och gett de IP och MAC?

Väntar på att dem ska ringa upp idag. Varit på jobbet tidigare gånger jag pratat med dem.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Väntar på att dem ska ringa upp idag. Varit på jobbet tidigare gånger jag pratat med dem.

Då har du inte felanmält, är det något med installationen sker ingen förändring innan felanmälan.

Permalänk
Medlem

Om du har beställt och fortfarande har en 10.x.x.x så är det för att du inte fått riktigt IP ännu, starta om router kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Pratat med Telia under dagen och nu är det felanmält ordentligt till slut. Något strul hos stadsnätet säger dem, o ingen jobbar ju helgen där så. Smidigt!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vanligt att det blir något fel i nät vid nyinstallation. Bara ha lite is, det blir snart löst. Kommer du till portal sitter du nog i fel port eller så har inte din leverantör lyckas starta tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vanligt att det blir något fel i nät vid nyinstallation. Bara ha lite is, det blir snart löst. Kommer du till portal sitter du nog i fel port eller så har inte din leverantör lyckas starta tjänsten.

Tålamod är inte min grej 😁

Lite ledsamt måste jag ju tycka att dem (Telia) inte kunde kolla ordentligt på det från start när det första två dagarna inte ville hoppa igång.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö