Skrivet av stefaneriksson123:
Hej!
Men hur kan du vara säker på att Dropbox app inte raderar ens filer?
Använder man deras app till macOS så lägger man allt som ska backas upp i deras "Dropbox"-mapp.
Raderar jag själv något från molnet från webbläsaren så har jag även möjlighet att radera det lokalt på datorn, trots att jag valt i appen att jag vill spara det lokalt.
Nej nej, detta känns inte tryggt alls.
De har 100% access till mapparna du har i "DropBox"-mappen.
Som att ha sin dator hos dem, den dagen dem får för sig att stänga av dig pga någon policy blir du (kanske) även av med filerna på din dator, därför måste man ha en EXTRA kopia någonstans.
D.v.s: Dator+dropbox och extracloud = 2
Borde vara: Dator och dropbox = 2
Jag vet om att risken är liten, men det låter inte tryggt.
Jag frågade dem men ända svaret jag fick var att filerna "bör" vara kvar, men inget de kunde lova.
Alternativet är att använda någon tredjepartsapp, men då lär det antagligen gå mycket mycket segare p.g.a API-begränsningar.
Jag är inte intresserad av mindre cloudtjänster, vill ha större där det är mindre risk att någon anställd tjuvkikar lite eller liknande. Dropbox, Icloud, Google Drive känns bäst. Finns ju Telia Cloud annars. (Sök på Kim Dotcom, ägaren till MEGA.)
Hej. Först och främst vill jag göra dig uppmärksam om att jag är väldigt trött i dag och kan inte tänka klart. Ha därför hänsyn till ett möjligtvis luddigt svar
Alla molntjänster funkar på så sätt att de endast raderar ens lokala filer som hanteras av tjänstens mjukvara, om främst du själv tar bort några filer från molntjänsten och att borttagningen sen synkroniseras via mjukvaran. Så har det alltid varit.
Sen om ens lokala filer som är "knutna" (kanske fel ordval) till mjukvaran raderas när företaget själva tar bort ens filer i och med en avstängning av ditt konto, det ska dom inte få göra. Jag är lite dålig på det här med lagar gällande sånt, men jag tror du kan polisanmäla företaget i fråga, om de gör detta. Men om det är ett stort företag som gör detta, så tror jag inte polisen kommer göra ett skvatt. Allt beror på vad för filer det var som raderades.
Ja, man ska alltid ha flera säkerhetskopior av ens viktiga filer, även kallad för 3-2-1-regeln.
Det låter inte tryggt? Nu vet du varför jag har min egna molntjänst Visst är det trygghet att slippa hantera servern, men det är ändå en rejäl frihetskänsla att slippa tänka på vad för filer som man får ha och inte får ha på molntjänsten. Plus, källkoden för mjukvaran som synkroniserar mina filer från min stationära dator till molntjänsten (som är Nextcloud, vilket du redan vet om sen tidigare), är helt öppen för alla att se och förbättra. Detta gäller även själva servern och även deras applikation till Android och iOS. Om något är galet, så kan vem som helst som har kunskapen till det, fixa till problemet och lägga upp ändringarna. Jag är ett stort fan av öppen källkod.
Källkoden för MEGAs klient till datorer är också helt öppen (liksom deras andra klienter), men inte deras server. Jag vet om Kim Dotcom och MEGA Läste även för många år sen att Kim skulle skapa en ny molntjänst som skulle "slå ut" (eller nått sånt) MEGA, men det har inte hänt än vad jag vet.
Det du däremot kan göra, är att köra lokal säkerhetskopiering. Alla filer ligger då offline och lokalt på dina egna hårddiskar, och så använder du någon mjukvara som ser till att dina filer alltid är synkroniserade. Svindyr lösning beroende på hårddisktyp och storleken på dessa, men fortfarande billigare och säkrare än någon annan molntjänst som kräver månadsvis eller årsvis betalning.
Apropå synkronisering. Jag kör Syncthing mellan telefonen och servern. Rekommenderar detta för det är en skön trygghet. Såhär har jag det strukturerat:
Syncthing är installerad i både servern och i telefonen, och mjukvaran är konfigurerad så att de två enheterna kan kommunicera med varann.
En extern hårddisk är ansluten med USB-kabel till min Raspberry Pi 4-server.
Så fort jag till exempel tar ett kort med telefonen, skickas kortet till servern via Syncthing. Har då valt att den ska sparas på den externa hårddisken.
Jag kommer åt den externa hårddisken via min stationära dator via hemnätverket, så när jag vill organisera tagna kort och inspelade videos från telefonen, går jag bara till Camera-katalogen i den externa hårddisken (där alla synkroniserade filer från telefonen lagras) och flyttar filen/filerna till önskad katalog i samma hårddisk.
När detta är gjort, synkroniserar Syncthing ändringarna till min telefon. På så sätt sparar jag lagringsutrymme i telefonen även om jag har över 300 GB i total lagringsutrymme i den.
Den här lösningen funkar även utanför hemnätverket.
En annan extern hårddisk är ansluten till min stationära dator. När jag väl känner för det (dålig lösning, härma mig inte), synkroniserar jag dessa hårddiskar för alla mina tagna fotografier och inspelade videoklipp så att de alltid är identiska. Dör ena hårddisken, så gör det inget för jag har ju filerna kvar på den andra hårddisken. Det är även såhär till exempel Dropbox och Google Drive kör med, fast de använder sig av en enklare metod kallad för spegling.
Du kan aldrig veta om någon anställd tjuvkikar på dina filer eller inte, oavsett hur stort eller litet företaget är. Men visst, ju större ett företag är, desto fler regler finns det för de anställda. Men det finns även mindre företag som erbjuder molntjänster som värnar om deras användares integritet, som till exempel The Good Cloud, som faktiskt använder sig av Nextcloud och är baserat i Nederländerna.
USA, Australien, Kina och Ryssland, men främst USA då bland annat Google, Apple, Microsoft är grundade och verksamma där, är rena rama marddrömmen för oss integritetsinriktade personer. GDPR är rena rama drömmen för oss, främst för mig. Läs mer: https://restoreprivacy.com/5-eyes-9-eyes-14-eyes/