Någon här som använder Dropbox på MacOS? Hur gör man egentligen?

Permalänk

Någon här som använder Dropbox på MacOS? Hur gör man egentligen?

Hej!

Är det någon som har dropbox på macos här och som har lust att berätta hur detta fungerar?

Jag menar om jag lägger allt i denna dropbox-mappen och så en vacker dag kanske dropbox bannar mig eller får för sig att jag bröt mot någon regel. Försvinner alla mina filer då?

Jag vill ju kunna välja mellan alternativen:
lokalt + cloud eller endast cloud.

Väldigt snurrigt detta eller så är det jag som gör något fel.
Dropbox fungerar mycket snabbare än Google Drive, därför jag valt det.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Enligt deras Terms of Service, så har de rätten till att stänga ute dig från tjänsten med ingen chans att komma åt eller exportera dina filer, om du bryter mot deras regler.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Enligt deras Terms of Service, så har de rätten till att stänga ute dig från tjänsten med ingen chans att komma åt eller exportera dina filer, om du bryter mot deras regler.

Hej!
Jo, det förstår jag. Men jag menar mest hur det funkar tekniskt ifall man blir avstängd? Man har ju deras program installerad i maskinen, kommer de radera mina filer även lokalt då?
Blir ju inte alls någon trygghet.

Hade föredragit att ha filerna lokalt "offline" för att lite då och då ladda upp filer där endast de nya eller editerade uppdateras. (Jag gör inget olagligt men vill bara överväga riskerna, är ju inte värt att använda en cloudlösning om det innebär fler risker liksom. Betala för risk när det skulle vara trygghet.)

Ska nog leta efter en tredjepartsapplikation istället kanske, detta var ingen bra idé.

Jekla krångel detta, varför har ingen någon vettig tjänst.

Tar tacksamt emot tips ifall jag har tänkt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!
Jo, det förstår jag. Men jag menar mest hur det funkar tekniskt ifall man blir avstängd? Man har ju deras program installerad i maskinen, kommer de radera mina filer även lokalt då?
Blir ju inte alls någon trygghet.

Hade föredragit att ha filerna lokalt "offline" för att lite då och då ladda upp filer där endast de nya eller editerade uppdateras. (Jag gör inget olagligt men vill bara överväga riskerna, är ju inte värt att använda en cloudlösning om det innebär fler risker liksom. Betala för risk när det skulle vara trygghet.)

Ska nog leta efter en tredjepartsapplikation istället kanske, detta var ingen bra idé.

Jekla krångel detta, varför har ingen någon vettig tjänst.

Tar tacksamt emot tips ifall jag har tänkt fel!

Hellu.

Aha, du tänker så. Nej, de kommer inte ta bort de filer som ligger lokalt i din(a) enhet(er). Ingen molntjänst kommer göra det.

Många om inte alla molntjänster måste hålla ett vakande öga på deras användare. Om de inte gör detta och om någon användare har lagrat någon olaglig fil (till exempel, en film för delning, ta Titanic som ett vilt exempel), så antar jag att polisen kan ta ner hela deras verksamhet samtidigt som de tar hand om användaren. De som kan detta bättre än mig, snälla, rätta mig om jag har helt fel.

Dock finns det molntjänster som erbjuder kryptering och det enda de kan se, är filernas metadata. En av de mest välkända molntjänst som gör just detta (och som även låter dig hantera krypteringsnyckeln), är MEGA. Jag använde dom i kanske 2 års tid innan jag bytte till min egna molntjänst, så jag har en del erfarenhet av dom, och då mestadels negativ sådan. Det negativa med dom, är att ju mer du lagrar hos dom, desto segare blir det för dig att komma åt dina filer via deras webbsida eller deras applikation till mobila enheter (ja, du vet, Android och iOS).

Jag hade kanske 4,3 TB hos dom (minns ej exakt, men mellan 4-5 TB var det i alla fall) och deras avkrypteringsmetod är så krävande, att Firefox kan sega ner hela jävla systemet som sedan (om du har otur) kan resultera i en systemhängning. Deras app gör snarligt detsamma, fast är mer stabil (har endast testat för Android). Innan jag tog bort mitt konto, var jag tvungen att kontakta supporten (som för övrigt är i toppklass) för att låta dom rensa papperskorgen och därmed snabba upp avkrypteringsprocessen.

MEGA är såklart inte ensamma om att erbjuda krypterad molnlösning. Ta gärna en titt på den här artikeln från slutet av januari i år. Klicka/tryck här för att se alla sökresultat på Qwant för sökfrasen "top encrypted cloud services".

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Men hur kan du vara säker på att Dropbox app inte raderar ens filer?
Använder man deras app till macOS så lägger man allt som ska backas upp i deras "Dropbox"-mapp.

Raderar jag själv något från molnet från webbläsaren så har jag även möjlighet att radera det lokalt på datorn, trots att jag valt i appen att jag vill spara det lokalt.

Nej nej, detta känns inte tryggt alls.
De har 100% access till mapparna du har i "DropBox"-mappen.
Som att ha sin dator hos dem, den dagen dem får för sig att stänga av dig pga någon policy blir du (kanske) även av med filerna på din dator, därför måste man ha en EXTRA kopia någonstans.
D.v.s: Dator+dropbox och extracloud = 2
Borde vara: Dator och dropbox = 2

Jag vet om att risken är liten, men det låter inte tryggt.
Jag frågade dem men ända svaret jag fick var att filerna "bör" vara kvar, men inget de kunde lova.

Alternativet är att använda någon tredjepartsapp, men då lär det antagligen gå mycket mycket segare p.g.a API-begränsningar.

Jag är inte intresserad av mindre cloudtjänster, vill ha större där det är mindre risk att någon anställd tjuvkikar lite eller liknande. Dropbox, Icloud, Google Drive känns bäst. Finns ju Telia Cloud annars. (Sök på Kim Dotcom, ägaren till MEGA.)

Permalänk
Medlem

Hej!

Men hur kan du vara säker på att Dropbox app inte raderar ens filer?
Använder man deras app till macOS så lägger man allt som ska backas upp i deras "Dropbox"-mapp.

Raderar jag själv något från molnet från webbläsaren så har jag även möjlighet att radera det lokalt på datorn, trots att jag valt i appen att jag vill spara det lokalt.

Nej nej, detta känns inte tryggt alls.
De har 100% access till mapparna du har i "DropBox"-mappen.
Som att ha sin dator hos dem, den dagen dem får för sig att stänga av dig pga någon policy blir du (kanske) även av med filerna på din dator, därför måste man ha en EXTRA kopia någonstans.
D.v.s: Dator+dropbox och extracloud = 2
Borde vara: Dator och dropbox = 2

Jag vet om att risken är liten, men det låter inte tryggt.
Jag frågade dem men ända svaret jag fick var att filerna "bör" vara kvar, men inget de kunde lova.

Alternativet är att använda någon tredjepartsapp, men då lär det antagligen gå mycket mycket segare p.g.a API-begränsningar.

Jag är inte intresserad av mindre cloudtjänster, vill ha större där det är mindre risk att någon anställd tjuvkikar lite eller liknande. Dropbox, Icloud, Google Drive känns bäst. Finns ju Telia Cloud annars. (Sök på Kim Dotcom, ägaren till MEGA.)

Hej. Först och främst vill jag göra dig uppmärksam om att jag är väldigt trött i dag och kan inte tänka klart. Ha därför hänsyn till ett möjligtvis luddigt svar

Alla molntjänster funkar på så sätt att de endast raderar ens lokala filer som hanteras av tjänstens mjukvara, om främst du själv tar bort några filer från molntjänsten och att borttagningen sen synkroniseras via mjukvaran. Så har det alltid varit.

Sen om ens lokala filer som är "knutna" (kanske fel ordval) till mjukvaran raderas när företaget själva tar bort ens filer i och med en avstängning av ditt konto, det ska dom inte få göra. Jag är lite dålig på det här med lagar gällande sånt, men jag tror du kan polisanmäla företaget i fråga, om de gör detta. Men om det är ett stort företag som gör detta, så tror jag inte polisen kommer göra ett skvatt. Allt beror på vad för filer det var som raderades.

Ja, man ska alltid ha flera säkerhetskopior av ens viktiga filer, även kallad för 3-2-1-regeln.

Det låter inte tryggt? Nu vet du varför jag har min egna molntjänst Visst är det trygghet att slippa hantera servern, men det är ändå en rejäl frihetskänsla att slippa tänka på vad för filer som man får ha och inte får ha på molntjänsten. Plus, källkoden för mjukvaran som synkroniserar mina filer från min stationära dator till molntjänsten (som är Nextcloud, vilket du redan vet om sen tidigare), är helt öppen för alla att se och förbättra. Detta gäller även själva servern och även deras applikation till Android och iOS. Om något är galet, så kan vem som helst som har kunskapen till det, fixa till problemet och lägga upp ändringarna. Jag är ett stort fan av öppen källkod.

Källkoden för MEGAs klient till datorer är också helt öppen (liksom deras andra klienter), men inte deras server. Jag vet om Kim Dotcom och MEGA Läste även för många år sen att Kim skulle skapa en ny molntjänst som skulle "slå ut" (eller nått sånt) MEGA, men det har inte hänt än vad jag vet.

Det du däremot kan göra, är att köra lokal säkerhetskopiering. Alla filer ligger då offline och lokalt på dina egna hårddiskar, och så använder du någon mjukvara som ser till att dina filer alltid är synkroniserade. Svindyr lösning beroende på hårddisktyp och storleken på dessa, men fortfarande billigare och säkrare än någon annan molntjänst som kräver månadsvis eller årsvis betalning.

Apropå synkronisering. Jag kör Syncthing mellan telefonen och servern. Rekommenderar detta för det är en skön trygghet. Såhär har jag det strukturerat:

• Syncthing är installerad i både servern och i telefonen, och mjukvaran är konfigurerad så att de två enheterna kan kommunicera med varann.

• En extern hårddisk är ansluten med USB-kabel till min Raspberry Pi 4-server.

• Så fort jag till exempel tar ett kort med telefonen, skickas kortet till servern via Syncthing. Har då valt att den ska sparas på den externa hårddisken.

• Jag kommer åt den externa hårddisken via min stationära dator via hemnätverket, så när jag vill organisera tagna kort och inspelade videos från telefonen, går jag bara till Camera-katalogen i den externa hårddisken (där alla synkroniserade filer från telefonen lagras) och flyttar filen/filerna till önskad katalog i samma hårddisk.

• När detta är gjort, synkroniserar Syncthing ändringarna till min telefon. På så sätt sparar jag lagringsutrymme i telefonen även om jag har över 300 GB i total lagringsutrymme i den.

• Den här lösningen funkar även utanför hemnätverket.

• En annan extern hårddisk är ansluten till min stationära dator. När jag väl känner för det (dålig lösning, härma mig inte), synkroniserar jag dessa hårddiskar för alla mina tagna fotografier och inspelade videoklipp så att de alltid är identiska. Dör ena hårddisken, så gör det inget för jag har ju filerna kvar på den andra hårddisken. Det är även såhär till exempel Dropbox och Google Drive kör med, fast de använder sig av en enklare metod kallad för spegling.

Du kan aldrig veta om någon anställd tjuvkikar på dina filer eller inte, oavsett hur stort eller litet företaget är. Men visst, ju större ett företag är, desto fler regler finns det för de anställda. Men det finns även mindre företag som erbjuder molntjänster som värnar om deras användares integritet, som till exempel The Good Cloud, som faktiskt använder sig av Nextcloud och är baserat i Nederländerna.

USA, Australien, Kina och Ryssland, men främst USA då bland annat Google, Apple, Microsoft är grundade och verksamma där, är rena rama marddrömmen för oss integritetsinriktade personer. GDPR är rena rama drömmen för oss, främst för mig. Läs mer: https://restoreprivacy.com/5-eyes-9-eyes-14-eyes/

Visa signatur

Permalänk

Hej!
Tack för ditt långa svar! Jag letar dock enkla lösningar, syncthing är för krångligt för mig.
Man blir bara paranoid av detta märker jag, haha!

Jag tror jag kör Dropbox som ändå är väldigt stora (och snabba), liten risk att någon väljer ut just mina filer att titta i.

Angående avstängningsrisken med synk så håller jag på att testa lite 3-partsprogram.
Hittar jag inget som är snabbt till MacOS så får jag väl bara ordna en offline-backup som inte dropbox kommer åt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon som har dropbox på macos här och som har lust att berätta hur detta fungerar?

Jag menar om jag lägger allt i denna dropbox-mappen och så en vacker dag kanske dropbox bannar mig eller får för sig att jag bröt mot någon regel. Försvinner alla mina filer då?

Jag vill ju kunna välja mellan alternativen:
lokalt + cloud eller endast cloud.

Väldigt snurrigt detta eller så är det jag som gör något fel.
Dropbox fungerar mycket snabbare än Google Drive, därför jag valt det.

Tack för tips!

Skulle du bli bannad är nog filerna kvar på datorn ändå. Tror det är ganska svårt att bli bannad dock såvida du inte har väldigt otrevliga olagliga bilder eller om du har något copyright skyddat där du delar ut via Dropbox. Hade inte oroat mig så mycket för att bli bannad.

macOS har fantastisk inbyggd backup som heter Time Machine. Rekommenderar dig verkligen att använda det om du inte redan gör det. Bara koppla in en extern HDD och aktivera Time Machine på den så backas datorn upp dit varje timme. Skulle du tappa något kan du gå bakåt i tiden och återställa det, eller om du kastar datorn i älven kan du köpa en ny Mac och återställa en kopia dit så är det som att du satt vid samma Mac igen. Väldigt fin inbyggd funktion i macOS, önskar Windows hade det.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Skulle du bli bannad är nog filerna kvar på datorn ändå. Tror det är ganska svårt att bli bannad dock såvida du inte har väldigt otrevliga olagliga bilder eller om du har något copyright skyddat där du delar ut via Dropbox. Hade inte oroat mig så mycket för att bli bannad.

macOS har fantastisk inbyggd backup som heter Time Machine. Rekommenderar dig verkligen att använda det om du inte redan gör det. Bara koppla in en extern HDD och aktivera Time Machine på den så backas datorn upp dit varje timme. Skulle du tappa något kan du gå bakåt i tiden och återställa det, eller om du kastar datorn i älven kan du köpa en ny Mac och återställa en kopia dit så är det som att du satt vid samma Mac igen. Väldigt fin inbyggd funktion i macOS, önskar Windows hade det.

Nej, har inga skumma bilder! Menade bara teoretiskt hur det fungerar, vill inte hänga med allt 100% på dropbox liksom.

Ja, jag kom att tänka på det igår! Tack!
Låt säga att man raderar något från datorn via sync-cloud eller vad som helst så kan man ju alltid "gå bakåt i tiden" och ta det via Time Machine. (Gäller dock bara att göra det offline så man inte synk-raderar allt igen, lol).

Har aldrig använt time machine tidigare, därav osäkerheten kring hur det funkade.

Workstation med synkad (dropbox-mapp) + Time Machine = 2 enheter
Workstation + 3partsprogram mot dropbox + Time Machine = 3 enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

I Windows 10 (och 11) finns File History vilket fungerar närmare Time Machine.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

"Precis som de flesta onlinetjänster kommer Dropbox personal i sällsynta fall att behöva komma åt användarnas filinnehåll (1) när detta krävs enligt lag, (2) när det är nödvändigt för att se till att våra system och funktioner fungerar som de ska (d.v.s. felsöka prestandaproblem, se till att vår sökfunktion ger relevanta resultat, utveckla bildsökningsfunktionalitet, finjustera innehållsförslag m.m.), eller (3) genomdriva våra villkor för tjänsten och policy för användning. Åtkomst till användares filinnehåll är begränsat till ett mindre antal personer. Vi har en strikt policy och tekniska åtkomstkontroller som förbjuder åtkomst till filinnehåll förutom i dessa sällsynta fall. Dessutom använder vi ett antal fysiska och elektroniska säkerhetsåtgärder för att skydda användarinformation från obehörig åtkomst."

Skrämmande?

Permalänk
Medlem

"Precis som de flesta onlinetjänster kommer Dropbox personal i sällsynta fall att behöva komma åt användarnas filinnehåll (1) när detta krävs enligt lag, (2) när det är nödvändigt för att se till att våra system och funktioner fungerar som de ska (d.v.s. felsöka prestandaproblem, se till att vår sökfunktion ger relevanta resultat, utveckla bildsökningsfunktionalitet, finjustera innehållsförslag m.m.), eller (3) genomdriva våra villkor för tjänsten och policy för användning. Åtkomst till användares filinnehåll är begränsat till ett mindre antal personer. Vi har en strikt policy och tekniska åtkomstkontroller som förbjuder åtkomst till filinnehåll förutom i dessa sällsynta fall. Dessutom använder vi ett antal fysiska och elektroniska säkerhetsåtgärder för att skydda användarinformation från obehörig åtkomst."

Skrämmande?

Ja, och nu vet du verkligen varför jag är mån om min integritet och även varför jag har min egna molntjänst Dock är det där som du citerade från Dropbox, väldigt förståeligt, då de måste kolla så att inget olagligt sker inom deras tjänst. Men ja, det är en integritetskränkning. Din data, ditt liv, dina regler - punkt!

Tyvärr är det där absolut ingenting jämfört med vad som händer mer i bakgrunden hos många företag. Jag har skrivit en del om integritet på min blogg. Kan ju länka till två av dessa inlägg:

"TikTok är inte de enda som samlar in onödig information om dig"
Du är inte användaren - du är produkten

Bonus: https://fosstodon.org/@flamingkeys/107200600094530875 xD

För övrigt. Det finns en lösning som gör så att molntjänsterna inte kan läsa dina filer: Cryptomator. Programmet är helt gratis till Windows och borde även vara det till macOS också, men det kostar till Android och jag skulle förvåna mig om det inte skulle kosta till iPhone (typ allt kostar ju där).

Om jag inte minns helt fel, så skapar du en fil med ett bestämt lagringsutrymme (till exempel, 10 GB som max). Du kan sen låsa upp den i Cryptomator med det lösenord som du angav när du skapade kontainern, och du kan då lägga till, ändra och ta bort vilka filer du vill, via Utforskaren (om du använder Windows). När du är klar, lås kontainern och låt (i ditt fall nu) Dropbox-klienten ladda upp ändringarna till Dropbox.

Om någon hos Dropbox försöker läsa filen och filens innehåll, så kan de endast se att det är en kontainer (om ens det). Eftersom alla filer i kontainern är lagrade krypterade med ditt lösenord som krypteringsnyckel, så kan de omöjligt se innehållet.

Visa signatur