VESA fäste i gips+spånvägg (Byggclockers)

Permalänk

VESA fäste i gips+spånvägg (Byggclockers)

Tjena!

Tänkte fästa min tv (75" på 35 kg) på väggen med ett VESA fäste men vet inte riktigt om det kommer funka. En fast lösning, så ingen arm/tilt eller sånt.

Har enligt ritningarna: 9 normalgipsskiva på 12x95 spårpanel med stomme av 45x70 regel. Antar det betyder 9 mm gips på 12 mm spånskiva.

Vilka skruvar skall man använda? Hur många? Behöver jag träffa reglarna eller är väggen nog?

Permalänk
Medlem

Har gjort densamma själv utan problem med en 77".
Är det gips så behöver du expander, köp den största och säkerställ att du köper enkel/dubbel beroende på vägg: https://www.clasohlson.com/se/Bygg/Skruv-&-spik/Expander/c/11...

Jag använder själv nedan väggfäste då den är väldigt flexibel och du kan nyttja 6st skruvpunkter:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/tv-...

Tänk också på att använda en tång specifikt för en expander:
https://www.clasohlson.com/se/Montagetång-för-meta...

Allt ovan är för fäste direkt i gips och inte i träregel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har du plyfa/OSB bakom gipset så är det inga som helst problem att skruva upp 35 kg på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tjena!

Tänkte fästa min tv (75" på 35 kg) på väggen med ett VESA fäste men vet inte riktigt om det kommer funka. En fast lösning, så ingen arm/tilt eller sånt.

Har enligt ritningarna: 9 normalgipsskiva på 12x95 spårpanel med stomme av 45x70 regel. Antar det betyder 9 mm gips på 12 mm spånskiva.

Vilka skruvar skall man använda? Hur många? Behöver jag träffa reglarna eller är väggen nog?

Spårpanel brukar innebära brädor som på ett eller annat vis går i varandra. Inte helt olikt ett klickgolv.

Det relevanta är att du har 12 mm trä bakom gipset. Du kan skruva upp ditt fäste med valfria träskruv, typ. Fästet har alldeles säkert hål för lämpligt antal skruv, använd så många som det är tänkt.

Är fästet av typen med arm som kommer utgöra en hävstång när TVn svängs ut hade jag försökt pricka in så man skruvar i en regel så nära mitten av fästet som möjligt, och om det går även en kortling i fästets överkant. Tillägg: detta handlar i övrigt inte om att TVn kan rasa ner om man gör nåt nåt annat vis, utan att försöka minimera väggens eventuella flexande kring fästpunkten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Har du plyfa/OSB bakom gipset så är det inga som helst problem att skruva upp 35 kg på väggen.

Antar att man kör träskruv då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

12x95 spårpanel

Med andra ord 12mm råspånt.
Du behöver inte för 5öre bry dig om att försöka hitta någon regel. Det håller och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är fästet av typen med arm som kommer utgöra en hävstång när TVn svängs ut hade jag försökt pricka in så man skruvar i en regel så nära mitten av fästet som möjligt, och om det går även en kortling i fästets överkant. Tillägg: detta handlar i övrigt inte om att TVn kan rasa ner om man gör nåt nåt annat vis, utan att försöka minimera väggens eventuella flexande kring fästpunkten

Kanske några 100% overkill dock.
35kg även på arm lär inte flexa 12mm spånt med 9mm gips över. Fästets "avtryck" mot väggen lär ju inte vara några 5x5cm med enorm punktbelastning.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Kanske några 100% overkill dock.
35kg även på arm lär inte flexa 12mm spånt med 9mm gips över. Fästets "avtryck" mot väggen lär ju inte vara några 5x5cm med enorm punktbelastning.

Som jag skrev i mitt första inlägg, ingen arm/tilt, skall bara vara fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske några 100% overkill dock.
35kg även på arm lär inte flexa 12mm spånt med 9mm gips över. Fästets "avtryck" mot väggen lär ju inte vara några 5x5cm med enorm punktbelastning.

Jepp, fullständig overkill, men ligger kostnaden för det mellan obefintlig och marginell finns det ju inga större skäl att låta bli

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vilken dröm med råspont bakom gipsen!

Du kör en träskruv, 5 eller 6 i diameter med kullerskalle. (du får kolla hur stora skruvhålen i fästet är, kanske behövs en bricka).
Längden 40-50 mm kommer räcka (beror såklart lite på hur tjockt fästet är).

4-8 sådana skruvar och tv-n kommer sitta som berget.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Varje skruv kommer hålla 75kg last rakt nedåt direkt vid väggen. Skruvarna skall vara nära dubbelt så långa som materialet, så du ska ha ~50mm långa skruvar som minimum om fästplattan bara är nån milimeter. 5x50mm borde funkar utmärkt, träskruv.

(Jag är ingen snickare, det kan vara så att de bara behöver vara dubbelt mot trämaterialet, så du behöver då 9 + 12 + 12 mm långa skruvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Varje skruv kommer hålla 75kg last rakt nedåt direkt vid väggen. Skruvarna skall vara nära dubbelt så långa som materialet, så du ska ha ~50mm långa skruvar som minimum om fästplattan bara är nån milimeter. 5x50mm borde funkar utmärkt, träskruv.

(Jag är ingen snickare, det kan vara så att de bara behöver vara dubbelt mot trämaterialet, så du behöver då 9 + 12 + 12 mm långa skruvar

Den formeln fungerar dock endast i reglar och liknande när du har ett tjockare material av trä att skruva i.
I detta fallet så uppnås ingen extra styrka efter det att skruven tagit sig igenom de 12mm trä som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, fullständig overkill, men ligger kostnaden för det mellan obefintlig och marginell finns det ju inga större skäl att låta bli

Helt sant, dock så påverkar det vart du ev. måste hänga TVn då regelavstånget säkerligen är minst 450mm (men troligen >600mm), något som är tråkigt att använda för att diktera TVns tänkta placering.