Permalänk

Programvara.se bra?

Hittade detta Windows till märkligt lågt pris, någon som vet om det är något skumt på gång där?

https://programvara.se/product/microsoft-windows-11-pro-oem/

Jag bygger en ny dator och behöver Windows, kan man köpa nyckeln där och få in det på nya datorn på något sätt?

Tack på förhand /Gustav

Permalänk
Medlem

Det finns billigare än så. Det är bara att kolla prisjakt.

Man kan även ladda ner Windows gratis direkt från Microsoft. Hur och om man väljer att aktivera det är upp till var och en.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är så billigt är för att du troligtvis får en "begagnad" nyckel, d.v.s. en nyckel tagen från en skrotad dator eller t.ex. DreamSpark/MSDN. Windows OEM-nycklar säljs inte digitalt av legitima återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det finns billigare än så. Det är bara att kolla prisjakt.

Man kan även ladda ner Windows gratis direkt från Microsoft. Hur och om man väljer att aktivera det är upp till var och en.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Jag hade inte kollat tillräckligt långt ner på Prisjakt 😝, visste inte att det fanns så många varianter, vilken variant ska man köpa för ny gaming och videoredigeringsdator?

Om jag förstått det rätt så laddar jag ner det på Microsofts hemsida till en USB-sticka och sedan köper jag en nyckel och använder stickan och aktiverar nyckeln på den nya datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1980:

Om jag förstått det rätt så laddar jag ner det på Microsofts hemsida till en USB-sticka och sedan köper jag en nyckel och använder stickan och aktiverar nyckeln på den nya datorn?

Ja, om du vill. Eller så skiter du i att aktivera det om du inte vill.

Vilken version du bör köpa annars får någon annan svara på. Jag köpte en billig Windows 8-nyckel när Windows 8 var aktuellt och har inte behövt byta sedan dess, trots väldigt många ominstallationer, hårdvarubyten och annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, om du vill. Eller så skiter du i att aktivera det om du inte vill.

Vilken version du bör köpa annars får någon annan svara på. Jag köpte en billig Windows 8-nyckel när Windows 8 var aktuellt och har inte behövt byta sedan dess, trots väldigt många ominstallationer, hårdvarubyten och annat.

Oj nu blev jag lite ställd här, Microsoft ger väl inte ut sin programvara gratis eller? Kan man använda det om det inte är aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1980:

Oj nu blev jag lite ställd här, Microsoft ger väl inte ut sin programvara gratis eller? Kan man använda det om det inte är aktiverat?

Absolut, du kan använda det helt gratis. Nackdelen är förstås att man får vattenmärken i skärmkanten och man kan inte byta bakgrundsbild (eller vad det nu var). I övrigt är det ingen skillnad.

Eventuellt kan man dessutom aktivera det gratis, men tror det egentligen är till för andra anledningar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Anledningen till att det är så billigt är för att du troligtvis får en "begagnad" nyckel, d.v.s. en nyckel tagen från en skrotad dator eller t.ex. DreamSpark/MSDN. Windows OEM-nycklar säljs inte digitalt av legitima återförsäljare.

OBS, tänk på att skrotade OEM nycklar är helt lagligt i EU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låter som en skumrasksida imo, men det är väl likt ungefär alla andra.

Permalänk
Medlem

Köp ingenting här!

Flera som säger att det är scam och vill påstå att fallet är så. Kolla tex deras Trustpilot sida.

Väntar själv på min nyckel som betalats för 6 dagar sedan.

Undvik!! 🤬