Sonys TV-modeller med QD-OLED börjar på 34 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Njaee.... svart är svart. Både OLED och QD-OLED fungerar exakt likadant, de släcker av dioderna där det skall vara svart.
Däremot blir kontrasten större mellan de svarta pixlarna och de som tänds eftersom panelen är något ljusstarkare.
Skillnaden mellan dessa två teknikerna är att OLED har vita dioder med färgfilter, QD-OLED har blåa dioder med färgfilter (kvantprickar). Fungerar i grunden på samma sätt men skiljer sig något i sättet man får fram ljusstyrkan och färgerna.

Hur stor risken för inbränning är vet vi inte förrän om ett par år. Det är i grunden samma teknik så risken kommer finnas även med denna panelen.

Bra förklaring på hur Quantum Dots fungerar:

Från: Länk

Skillnad i ljusstyrka:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska bli kul att se tester, men den prisnivån gör denna generationen ganska meningslösa

LG G2 65'' kostar i dagsläget 36K, GX kostade 40K som ny för två år sedan. Dessa sjunker sedan till ca 20K under BF / slutet av livscykel. Vi kan nog räkna med att A95K 65'' sjunker till ca 25K.

Att köpa ny TV i april/maj är hjärndött, om man inte har onödigt mycket pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Bildexpert 📺

En vanlig LED är en vanlig LED. En OLED är en Ovanlig LED. Eller hur var det nu? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En vanlig LED är en vanlig LED. En OLED är en Ovanlig LED. Eller hur var det nu? 🤔

Ja förutom att det är betydligt vanligare med Ovanliga LED-displayer än vanliga LED-displayer. Iaf i hemmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

LG G2 65'' kostar i dagsläget 36K, GX kostade 40K som ny för två år sedan. Dessa sjunker sedan till ca 20K under BF / slutet av livscykel. Vi kan nog räkna med att A95K 65'' sjunker till ca 25K.

Att köpa ny TV i april/maj är hjärndött, om man inte har onödigt mycket pengar.

När ska man köpa en ny TV enligt dig?
Under BF?

Vi är nämligen ute efter en ny TV när vi flyttar in i vår nya lägenhet som blir i slutet av 2022/början av 2023.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Can0n:

När ska man köpa en ny TV enligt dig?
Under BF?

Vi är nämligen ute efter en ny TV när vi flyttar in i vår nya lägenhet som blir i slutet av 2022/början av 2023.

Ja mönstret är det samma varje år. Priserna bottnar typ på BF, sen kan de gå upp en aning men till och från är de nere på samma pris som BF. Tills våren/sommaren när nästa årsmodeller kommer som då är dyra igen. Förra årets modeller kan man ha tur och hitta ännu billigare då förstås, men det är inte säkert att det finns ett så stort lager att ta av. Sen kan de "hitta" ett gäng apparater, ofta en ganska begränsad mängd dock, lagom till nästa BF som de då kan annonsera stort men prata ner i butiken och istället rekommendera årets modell som bara kostar 40% mer eller så.

Permalänk
Medlem

Stelt att en toppmodell TV år 2022 inte stödjer aptX eller LDAC via sin bluetooth. Finns imo ingen ursäkt vid detta priset, ett bt 5.2 chip kostar inte mer än ett par kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

LG G2 65'' kostar i dagsläget 36K, GX kostade 40K som ny för två år sedan. Dessa sjunker sedan till ca 20K under BF / slutet av livscykel. Vi kan nog räkna med att A95K 65'' sjunker till ca 25K.

Att köpa ny TV i april/maj är hjärndött, om man inte har onödigt mycket pengar.

Om några år säljs dessa (i nyare modeller) på rea för 8995, antagligen.

Tyvärr vågar jag inte köra några organiska led som skärmar hemma, då jag är helt övertygad om inbränning.
Med skärmar menas för windows. QLED ger önskad svärta och färgkorrekthet för mina behov.

Däremot gillar jag OLED väldigt mycket, men har bara på mina "disposables", dvs. mobiltelefoner. Där kvittar det med inbränning för mig, byter ändå alltid efter max tre år.

Bry er inte om följande, skrev detta innan jag kollade vad "Nano-edge-screen" var, tydligen bara marknadsföring:

ASUS har tydligen någon form av "Nano-edge" i sina skärmar, fick en sådan laptop idag i "mitt knä":
https://www.asus.com/us/Laptops/For-Home/Chromebook/ASUS-Chro...

Skärmen är rätt okej, men har inte hört talas om "Nano Edge" tidigare.
Kollar närmare nu:

14” LED-backlit FHD (1920 x 1080) 16:9 standard display
Four-way NanoEdge design with 87% screen-to-body ratio
5mm-thin side bezel and 7mm bottom bezel1
Wide 100% sRGB color gamut
178° wide-view technology

-Skit i det jag sa, bara marknadsföringsspråk för "tunn ram", inget med skärmteknologin egentligen att göra.
Rätt bra skärm ändå, antar att det är en ihjäldopad IPS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Stelt att en toppmodell TV år 2022 inte stödjer aptX eller LDAC via sin bluetooth. Finns imo ingen ursäkt vid detta priset, ett bt 5.2 chip kostar inte mer än ett par kronor.

Kör aldrig BT någonsin, det försämrar alltid ljudet!
På en TV så är fysiska kopplingar alltid bäst.
Själv kör jag bara BT på mobila enheter. Där duger det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Kör aldrig BT någonsin, det försämrar alltid ljudet!
På en TV så är fysiska kopplingar alltid bäst.
Själv kör jag bara BT på mobila enheter. Där duger det.

Jag håller förstås med, men för hörlurar så väger nog bekvämligheten över ändå. Speciellt eftersom dagens TV-apparater sällan har hörlursutgång, och då vill man ju gärna ha så bra kvalitet som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller förstås med, men för hörlurar så väger nog bekvämligheten över ändå. Speciellt eftersom dagens TV-apparater sällan har hörlursutgång, och då vill man ju gärna ha så bra kvalitet som möjligt.

Håller med, kör själv hörlurar när jag följer med olika musikprogram (Melodifestivalen/ESC/Idol/Masked Singer typ av program) för mina aptX low latency lurar har både ingen märkbar fördröjning samt att kvalitén slår vår 5000 kr soundbar med råge och då är bara en lur som kostade mig typ 1300 kr eller något sånt (Aiwa Arc-1 men dessa var grymt prisvärda, va gäller både ljudkvalité samt ergonomi tyvärr tror jag de ej säljs mera). Låter som man är mitt bland publiken då man lyssnar med hörlurar, ändrar upplevelsen radikalt då man hör från vilka håll olika ljud upplevs komma ifrån.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja mönstret är det samma varje år. Priserna bottnar typ på BF, sen kan de gå upp en aning men till och från är de nere på samma pris som BF. Tills våren/sommaren när nästa årsmodeller kommer som då är dyra igen. Förra årets modeller kan man ha tur och hitta ännu billigare då förstås, men det är inte säkert att det finns ett så stort lager att ta av. Sen kan de "hitta" ett gäng apparater, ofta en ganska begränsad mängd dock, lagom till nästa BF som de då kan annonsera stort men prata ner i butiken och istället rekommendera årets modell som bara kostar 40% mer eller så.

Brukar vara en vecka i mitten/slutet på Juli varje år också som jag har märkt att det är extra billigt att införskaffa sig en ny teve apparat.. Om det beror på att det är låg säsong och svårt att sälja då alla har semester vill jag låta vara osagt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Håller med, kör själv hörlurar när jag följer med olika musikprogram (Melodifestivalen/ESC/Idol/Masked Singer typ av program) för mina aptX low latency lurar har både ingen märkbar fördröjning samt att kvalitén slår vår 5000 kr soundbar med råge och då är bara en lur som kostade mig typ 1300 kr eller något sånt (Aiwa Arc-1 men dessa var grymt prisvärda, va gäller både ljudkvalité samt ergonomi tyvärr tror jag de ej säljs mera). Låter som man är mitt bland publiken då man lyssnar med hörlurar, ändrar upplevelsen radikalt då man hör från vilka håll olika ljud upplevs komma ifrån.

Jo. Jag kör mest lurar när jag spelar och det är en väldig skillnad på om jag kör de via XB-kontrollens 3,5 mm som går över ett proprietärt protokoll och har bättre ljudkvalitet och ingen lagg, och också "virtuell" atmos respektive DTS X eller vad det heter, jämfört med tevens BT. Det funkar med vanlig BT också, men kvaliteten är inte densamma.

Skrivet av Hackers:

Brukar vara en vecka i mitten/slutet på Juli varje år också som jag har märkt att det är extra billigt att införskaffa sig en ny teve apparat.. Om det beror på att det är låg säsong och svårt att sälja då alla har semester vill jag låta vara osagt?

Tja, eller så är det en period där teknikaffärerna kör mycket reor för att det är en period med traditionellt låg försäljning. Men mestadels handlar det om förra årets modeller som de vill göra sig av med vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller förstås med, men för hörlurar så väger nog bekvämligheten över ändå. Speciellt eftersom dagens TV-apparater sällan har hörlursutgång, och då vill man ju gärna ha så bra kvalitet som möjligt.

Håller med. Hörlurar är BT okej.
Men annars så kör jag optiskt eller HDMI för ljudet. (TV-ljud hemma då.)