Less på att vänta på O11 dynamic evo, alternativ?

Permalänk
Medlem

Less på att vänta på O11 dynamic evo, alternativ?

Har nu väntat några månader på att Lian lis dynamic evo ska finnas tillgänglig i Sverige men börjar bli redigt less på att släppdatumet skjuts upp hela tiden.

Dags att bygga ny dator efter 10 år och har redan alla andra delar förutom chassit. Vad finns det för bra alternativ till dynamic? Jag gillade verkligen utseendet och funktionerna på den men väntan tar kol på mig.

Permalänk
Medlem

Den vanliga O11 finns väl på lager och är det närmaste du kan komma.
Är det något nytt i EVO som är ett måste?

Annars är Phanteks Evolv X ett underbart chassi. Men mer traditionellt utseende.
Bytte själv från O11 till Evolv X och ångrar det inte en sekund.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att beställa utomlands så finns den grå varianten i lager hos Overclockers i England.
Blir visserligen lite dyrare (främst pga frakten) men då slipper du vänta (tänk på att du får betala moms & tullavgift om du beställer därifrån).

Annars så som ronz säger så har du ju vanliga O11 Dynamic som är väldigt snarlik.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du tänkt för koponenter eller typ av kylning, men ett Lian Li 011 Air Mini och även vanliga Mini kan ju ta vanliga ATX moderkort. Sen har du även O11 Dynamic och 011 Dynamic XL som alla är riktigt bra chassin.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har hört att evo ska ha aningen bättre kylning men vet ej om det faktiskt spelar någon roll. Jag var ju smart och köpte fläktar i förskott.. Har 12700k med en arctic freeze II 360 AiO.

Permalänk
Medlem

Det blev till slut en Corsair 5000D istället!

Permalänk

Berätta gärna hur det blev och din upplevelse av chassit

Permalänk
Medlem

Okej har nu byggt datorn och 5000D var helt ok. Lite trång då jag köpte en arctic liquid freezer II AiO som var mäkta tjock. Kunde därför inte fästa den i översidan utan att den krockade med moderkortets flänsar/strömkablar. Satte den i framsidan istället vilket blev helt ok och gav bra kylning för CPU. Slangarna räckte dessutom att sätta den i botten.
Kabeldragningen (eller försöket till det) var helt ok. Däremot var det krångligt att försöka få tillbaka den svängbara luckan som satt med magneter, tog bort den till slut istället.
Jag satte totalt in 10 fläktar så kylningen duger helt klart!
Hade önskat den var liite högre i taket och att den lilla täckbiten i botten på framsidan fanns i lägre modell så att en AiO hade kunnat passa på sidan också.

Permalänk
Skrivet av Slashas:

Okej har nu byggt datorn och 5000D var helt ok. Lite trång då jag köpte en arctic liquid freezer II AiO som var mäkta tjock. Kunde därför inte fästa den i översidan utan att den krockade med moderkortets flänsar/strömkablar. Satte den i framsidan istället vilket blev helt ok och gav bra kylning för CPU. Slangarna räckte dessutom att sätta den i botten.
Kabeldragningen (eller försöket till det) var helt ok. Däremot var det krångligt att försöka få tillbaka den svängbara luckan som satt med magneter, tog bort den till slut istället.
Jag satte totalt in 10 fläktar så kylningen duger helt klart!
Hade önskat den var liite högre i taket och att den lilla täckbiten i botten på framsidan fanns i lägre modell så att en AiO hade kunnat passa på sidan också.

Tänk på att om du sätter radiatorn i botten så letar sig luft upp till högsta punkten=cpun.
Slangarna ut ur radiatorn ska alltid sitta över cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Tänk på att om du sätter radiatorn i botten så letar sig luft upp till högsta punkten=cpun.
Slangarna ut ur radiatorn ska alltid sitta över cpun.

Nej, var slangarna går ut har ingen betydelse. Det viktiga är att pumpen inte är högsta punkt i loopen och på de flesta AIO sitter pumpen på CPU blocket. Det jag tror att han menade var att radiatorn monterad i fronten kunde orienteras så att slangarna är i botten vilket enligt många är den absolut bästa orienteringen av radiatorn (förutom toppmontering).

För mer info:
https://www.youtube.com/watch?v=1RcFQZ8zk5U

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Tänk på att om du sätter radiatorn i botten så letar sig luft upp till högsta punkten=cpun.
Slangarna ut ur radiatorn ska alltid sitta över cpun.

Nä inte slangarna, bara hösta punkten i systemet är overför pumpen, är processoperatör till vardags så det där med luft i pumparna är något man är med om och det brukar låta som bara den när det är större pumpar.
Men in och utgående slangar vill du ha långt ner då det annars är risk att det blir för lite vätska i toppen på raditorn och då riskerar pumpen torrköras ändå med tiden.

Skrivet av Rico01:

Nej, var slangarna går ut har ingen betydelse. Det viktiga är att pumpen inte är högsta punkt i loopen och på de flesta AIO sitter pumpen på CPU blocket. Det jag tror att han menade var att radiatorn monterad i fronten kunde orienteras så att slangarna är i botten vilket enligt många är den absolut bästa orienteringen av radiatorn (förutom toppmontering).

För mer info:
https://www.youtube.com/watch?v=1RcFQZ8zk5U

Precis, radiatorn hamnar högre upp i systemet än vad pumpen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Om du kan tänka dig att beställa utomlands så finns den grå varianten i lager hos Overclockers i England.
Blir visserligen lite dyrare (främst pga frakten) men då slipper du vänta (tänk på att du får betala moms & tullavgift om du beställer därifrån).

Annars så som ronz säger så har du ju vanliga O11 Dynamic som är väldigt snarlik.

Väntade väldigt länge och tröttnade på att vänta på att få den tillgänglig här hemma .Gjorde då exakt detta för ett gäng dagar sedan , totalt blir skillnaden 872 kr dyrare jämfört med att handla hemma där frakten ingår. Frakten gick på 490 kr och den totala moms/tullavgiften kostade 521. Så har ni lite siffror iaf om någon skulle tycka att det är intressant att klicka hem den från ön

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Jag försöker få tag på ett i vitt utförande men dessvärre verkar det helt omöjligt.
Ser att flera återförsäljare har nu pushat fram datumet till maj 😴

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Jag försöker få tag på ett i vitt utförande men dessvärre verkar det helt omöjligt.
Ser att flera återförsäljare har nu pushat fram datumet till maj 😴

Håll koll på på caseking.de. Finns inte i lager just nu men de verkar fylla på emellanåt. Eller Overclockers från England men då får man betala lite tullavgifter.

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashas:

Har nu väntat några månader på att Lian lis dynamic evo ska finnas tillgänglig i Sverige men börjar bli redigt less på att släppdatumet skjuts upp hela tiden.

Dags att bygga ny dator efter 10 år och har redan alla andra delar förutom chassit. Vad finns det för bra alternativ till dynamic? Jag gillade verkligen utseendet och funktionerna på den men väntan tar kol på mig.

Om du kan beställa från utlandet så kanske Hyte Y60 är något om du är ute efter akvariekänslan.
Corsair 4000X är väl lite åt det hållet med? Eller Fourze T900...

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Håll koll på på caseking.de. Finns inte i lager just nu men de verkar fylla på emellanåt. Eller Overclockers från England men då får man betala lite tullavgifter.

Har aldrig sett den vita på lager hos caseking.de men ser nu att overclockers precis har fått in den! Lägger nog en beställning där. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Själv la man beslag på alla tillbehören också

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Själv la man beslag på alla tillbehören också

https://i.postimg.cc/K8BBDgkM/IMG-20220331-175324.jpg

Snyggt! 😁
Hur lång tid tog leveransen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Snyggt! 😁
Hur lång tid tog leveransen?

Det tog 3 dagar att få hem det

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Det tog 3 dagar att få hem det

Fick hem mitt idag också, det går snabbt när postnord inte är inblandade 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Fick hem mitt idag också, det går snabbt när postnord inte är inblandade 😁

Precis, hade nog väntat ganska länge om du beställt här hemma, så lika bra att importera

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Såhär blev det till slut (glasen är inte monterade på den här bilden)

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Såhär blev det till slut (glasen är inte monterade på den här bilden)

https://i.ibb.co/zZ38zk1/278569297-728026428206732-2515413150112469942-n.jpg

Snyggt! Är temperaturerna bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Såhär blev det till slut (glasen är inte monterade på den här bilden)

https://i.ibb.co/zZ38zk1/278569297-728026428206732-2515413150112469942-n.jpg

Ser bra ut! 😁

Kan man justera höjden på den vertikala gpu bracketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Ser bra ut! 😁

Kan man justera höjden på den vertikala gpu bracketen?

Japp det kan man, finns två lägen. Så som jag har det ,50 mm från botten och ett högre läge där den då hamnar på 90.5 mm från botten , går dock inte att använda sig av vertikal montering i reverse mode.

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashas:

Snyggt! Är temperaturerna bra?

Ja , fick undervolta i mitt tidigare chassi( define s) men nu kan man släppa hästarna fria utan att det blir för varmt,då har jag inte meshfronten på heller

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits. Väntat och väntat på EVO nu i en månad. Det finns grå i några svenska butiker, men jag tycker nog ändå att den är minst attraktiv. Det finns vit också om man letar lite (sharkgaming).

Men....

Jag såg idag en annons på swec som ledde till Komplett och Phantek NV7 - den ser liknande ut och faktikst väldigt, väldigt bra. Phantek har ett gäng fläktar som jag *tror* fick toppbetyg i Custom PC, ska kolla det.

Nån som kan berätta nåt om NV7? Egentligen var jag ju inte på jakt efter Fulltower, å andra sidan står min PC still.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450