Fotoskrivare - Originalpatroner vs patroner från tredje part

Permalänk
Medlem

Fotoskrivare - Originalpatroner vs patroner från tredje part

Jag har en gammal, men bra, Epson R2880 fotoskrivare. Jag har blivit rekommenderad att endast köpa originalpatroner till skrivare men eftersom den här skrivarens patroner är så pass dyra kan det blir avsevärt billigare om jag köper färgpatroner från tredje part. Skrivaren har nio patroner och om jag köper original hamnar jag på ca 1 200 kr. Om jag köper 123ink:s egna patroner till min skrivare kommer alla att kosta hälften så mycket.

Vad är det för skillnad på original- och tredjepartspatroner?

Permalänk
Medlem

Kan inte säga säkert men min gamla bläckstråleskrivare torkade ihop totalt efter jag började använda piratpatroner. Nu vet jag ju inte säkert om det hade hänt om jag fortsatt med original men då det hände ganska snart efter jag bytte så misstänker jag ändå att kvalitén på bläcket är klart sämre. Köpte ny bläckstråle som jag bara kört original på och den har aldrig haft problem med intorkat bläck.

Skriver du ut mycket kan det vara en idé att skaffa en skrivare med tankar där du fyller på bläck från flaskor istället. I det långa loppet blir det nog billigare. Epson EcoTank t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Då tror jag att jag undviker tredjepartspatroner.

Permalänk

Skulle väl nästan säga att bläck är bläck, det viktigaste är att inte låta den stå stilla utan att köra bläck genom printhuvudet regelbundet så det inte torkar ihop. Oavsett hur fint och fräsigt det ser ut i patronen så kommer pigment skilja sig från oljan, eller vad nu Epson använder i sina färger, och torka ut och möjligtvis täcka för eventuella filter i patronen och jetnozzels i printhuvudet.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Tror det beror mycket på skrivare och modell, Dom Epson modeller jag stött på har gärna knölat med piratpatroner, medans alla Canons pixma skrivare jag haft genom åren har fungerat klockrent med piratbläck, (19kr patronen woho!) även efter att stått oanvänd i nästan hela år.
Fotoutskrifter tenderar dock att blekas och tappa färgerna fortare med piratbläck överlag vad jag sett.

Permalänk
Medlem

Jag beställde originalpatroner från 123ink. Samma dag ringde de upp mig och frågade om jag ville byta till deras egna motsvarande patroner som var mycket billigare. Jag frågade om kvaliteten och risk för att de kan skada skrivaren på något sätt som originalpatroner inte skulle. Hon svarade att det ska vara snarlika och om deras egna patroner mot förmodan skulle skada min skrivare så ersätter de den, men mot bevisning hos en verkstad att det är patronerna som har orsakat felet. Och det är på min bekostnad. Jag tackade och behöll ordern på originalpatronerna.

Permalänk
Medlem

Varierar nog men tredjepart har funkat fint med vår Canon.
Enda kruxet är att skrivaren klagar på låg bläcknivå långt innan det faktiskt är slut, men det är bara att ignorera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag gjorde ett experiment en gång med en gammal Canon Pixma MP110 och testade att jämföra originalpatroner med en mängd olika tredjepartspatroner. Den största skillnaden mellan original och pirat var att bilder utskrivna med originalbläcket tålde solen mycket bättre utan att blekas.
Annars om man bara skrev ut på vanligt skrivarpapper blev det ingen större skillnad på resultatet, men på fotopapper kunde färgnyanserna skilja sig mer eller mindre mellan olika märken även om jag inte kunde säga att original var bättre än de bättre piratpatronerna. De piratpatroner som gav bäst färgåtergivning var de lite dyrare märkena som Peach och Pelikan. G&G och KMP var också okej, där G&G gav svartast svärta av alla testade patroner. De sämsta var noname-patronerna, där exempelvis märket OA100 gav grönaktiga färgutskrifter och Proove från Ullared drog åt det gula hållet. Dock påverkades resultatet också av vilket fotopapper man använde, varför man kan försöka matcha papper med bläck för bästa resultat.
Jag testade aldrig långtidsanvändning, så jag vet inte om något visst bläck torkade igen skrivaren snabbare än något annat.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.