Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

endast byta hårdvara utan att göra någonting annat?
inget pillande i Enhetshanteraren?
inte ta bort en enda drivrutin?

Nej. Windows avaktiverar drivrutiner till hårdvara som inte är på plats automatiskt. Däremot är det ju alltid bra att kolla enhetshanteraren efteråt för att se om alla drivrutiner för den installerade hårdvaran har installerats, oavsett om man gör en ren installation eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Windows avaktiverar drivrutiner till hårdvara som inte är på plats automatiskt. Däremot är det ju alltid bra att kolla enhetshanteraren efteråt för att se om alla drivrutiner för den installerade hårdvaran har installerats, oavsett om man gör en ren installation eller ej.

var har du fått all den här felaktiga informationen ifrån?

om man byter moderkort till ett som är identiskt mot det gamla så fungerar det där.
det fungerar inte om man har ett helt annat moderkort man vill byta till.

tex om jag har ett asus med socket am4 och vill byta till ett gigabyte med socket 1700 så kommer det bli kompabilitetsproblem för det gamla moderkortets drivrutiner är fortfarande installerade på hårddisken
installerar man ett moderkorts drivrutiner ovanpå drivrutinerna till ett helt annat kommer man få problem

man måste ta bort dem gamla drivrutinerna eller göra en ren windows installation.
annars funkar det inte

§1 /mod
Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Hej, har köpt nytt moderkort och cpu för att uppgradera, kan man flytta över hårddisken med Windows på och bara köra på eller kommer det att bli strul? Byter från AMD till Intel

Jepp, så gjorde jag. Ta bort AMD Ryzen Master innan dock om du har det installerat, annars blåskärmar det när den försöker boota på Intel sidan (jag fick gå in via Safe mode och ta bort det den vägen).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

var har du fått all den här felaktiga informationen ifrån?

om man byter moderkort till ett som är identiskt mot det gamla så fungerar det där.
det fungerar inte om man har ett helt annat moderkort man vill byta till.

tex om jag har ett asus med socket am4 och vill byta till ett gigabyte med socket 1700 så kommer det bli kompabilitetsproblem för det gamla moderkortets drivrutiner är fortfarande installerade på hårddisken
installerar man ett moderkorts drivrutiner ovanpå drivrutinerna till ett helt annat kommer man få problem

man måste ta bort dem gamla drivrutinerna eller göra en ren windows installation.
annars funkar det inte

Tror du behöver testa saker mer. På tiden med XP kanske det var ett problem men inte senaste decenniet, jag har gjort precis så som @snajk säger, inte gjort ett skit... bara satt över hårddisken och bootat

Någon gång har jag behövt boota gamla igen och tagit bort ett enskilt program eller så, men tillhör verkligen inte vanligheten

Det är inget fel att rekommendera nystart med ny hårdvara om man är lagt åt det hållet, men att försöka säga att det är den enda rätta vägen är direkt felaktigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

var har du fått all den här felaktiga informationen ifrån?

om man byter moderkort till ett som är identiskt mot det gamla så fungerar det där.
det fungerar inte om man har ett helt annat moderkort man vill byta till.

tex om jag har ett asus med socket am4 och vill byta till ett gigabyte med socket 1700 så kommer det bli kompabilitetsproblem för det gamla moderkortets drivrutiner är fortfarande installerade på hårddisken
installerar man ett moderkorts drivrutiner ovanpå drivrutinerna till ett helt annat kommer man få problem

man måste ta bort dem gamla drivrutinerna eller göra en ren windows installation.
annars funkar det inte

Det har kommit några svar sedan igår, men i alla fall.

Min information är inte felaktig utan bygger på både erfarenhet och vad jag läst mig till. Din information om att det blir problem däremot tror jag inte är byggd på erfarenhet alls, i alla fall inte relevant erfarenhet från det senaste decenniet, utan snarare på "gamla sanningar".

Man måste inte ta bort gamla drivrutiner för de körs inte om inte hårdvaran som behöver dem är på plats. Det kan finnas mjukvara som ställer till det, som kan medfölja drivrutiner emellanåt, men det är en annan sak och oftast blir det inte värre problem än att mjukvaran kraschar, inte Windows, och då är det bara att avinstallera. Kompatibilitetsproblem är väldigt ovanliga, men inte omöjliga förstås. Men det brukar märkas ganska direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har kommit några svar sedan igår, men i alla fall.

Min information är inte felaktig utan bygger på både erfarenhet och vad jag läst mig till. Din information om att det blir problem däremot tror jag inte är byggd på erfarenhet alls, i alla fall inte relevant erfarenhet från det senaste decenniet, utan snarare på "gamla sanningar".

Man måste inte ta bort gamla drivrutiner för de körs inte om inte hårdvaran som behöver dem är på plats. Det kan finnas mjukvara som ställer till det, som kan medfölja drivrutiner emellanåt, men det är en annan sak och oftast blir det inte värre problem än att mjukvaran kraschar, inte Windows, och då är det bara att avinstallera. Kompatibilitetsproblem är väldigt ovanliga, men inte omöjliga förstås. Men det brukar märkas ganska direkt.

hur gör du då med windows när du byter moderkort?
windows nyckeln är kopplad till moderkortet

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

hur gör du då med windows när du byter moderkort?
windows nyckeln är kopplad till moderkortet

Jag använde mig av MS egna flyttprogram https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind... gick på 1 minut typ. Jag ominstallerade dock Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

hur gör du då med windows när du byter moderkort?
windows nyckeln är kopplad till moderkortet

Nja, det beror på vad man har för licens, och ifall man kopplar den till sitt konto. Och det är inte så komplicerat att flytta sin licens om man har nyckeln. Värre om man köpt en dator med Windows redan installerat dock, men så är det. I värsta fall får man väl köpa en "grå-nyckel" för någon hundralapp.

Men vad vi pratar om är ju att flytta en disk med installation, inte licensen. Licens går att lösa och man kan köra Windows utan licens med få begränsningar.

Permalänk
Medlem

@tystas
Man kan göra om sin Windows licens till en digital licens.
Gjorde detta när jag byggde ny dator senast. Hade en OEM licens som jag lyckades föra över på detta vis.

Permalänk
Medlem

Det går bra att flytta över lagringsenheten till en helt ny hårdvaruplattform om man vill fortsätta på sin befintliga installation på ny hårdvara. Som vissa skriver så är det viktigt med att slå ifrån eventuell kryptering innan man går vidare.

Nummer två är att säkerställa att operativsystemet är laddat med drivrutiner(går bra att ladda drivrutiner in i Windows innan ens hårdvaran existerar) för minst lagringslösningen som kommer att finnas på den nya plattformen med innan man ger sig på en flytt. Annars lär man få en blåskärm som blir ledsen över att BOOT_DEVICE är INACCESSIBLE.

Och har man en OEM licens så lär den gnälla och vilja återaktivera sig. Misslyckas det så får man köpa en ny nyckel.

Bara för att man saknar kompetens så behöver man inte sprida sämre och mer krävande tips som första-hands-lösningar.

Och som vissa skriver, bara för att man har drivrutiner i sin installation betyder inte att dom gör något. Windows kommer att starta drivrutinen enbart om där finns en hårdvara som matchar hårdvaruidentifieringen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det beror på vad man har för licens, och ifall man kopplar den till sitt konto. Och det är inte så komplicerat att flytta sin licens om man har nyckeln. Värre om man köpt en dator med Windows redan installerat dock, men så är det. I värsta fall får man väl köpa en "grå-nyckel" för någon hundralapp.

Men vad vi pratar om är ju att flytta en disk med installation, inte licensen. Licens går att lösa och man kan köra Windows utan licens med få begränsningar.

om vi pratar full version av windows.
den är kopplad till moderkortet.
så om man byter moderkort och startar datorn så måste man återaktivera windows.
alltså, innan man ska sätta igång och byta moderkort så måste man på något sätt ta bort licensen från det gamla moderkortet.
har du sett det där ner till höger på skrivbordet någon gång? det står "aktivera windows" i genomskinlig text

så hur flyttar min sin fullversions licens?
förklara

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

om vi pratar full version av windows.
den är kopplad till moderkortet.
så om man byter moderkort och startar datorn så måste man återaktivera windows.
alltså, innan man ska sätta igång och byta moderkort så måste man på något sätt ta bort licensen från det gamla moderkortet.
har du sett det där ner till höger på skrivbordet någon gång? det står "aktivera windows" i genomskinlig text

så hur flyttar min sin fullversions licens?
förklara

Se min länk, den ger dig svar på frågan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Se min länk, den ger dig svar på frågan

jag älskar dig kära forumvän 😊🥰😎

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

nej. grabbar, jag har löst det:

för att flytta en fullversion (fullversion, inte oem) av windows så gör man så här:

1. gå till Kommandotolken (sök på cmd)
2. skriv slmgr.vbs/upk
så avaktiveras licensen
3. byt hårdvara
4. starta den nya datorn och aktivera windows med din kod.
inställningar -> sök windows -> aktiveringsalternativ

som sagt. jag vet inte hur man gör om man har oem licens.
men med fullversion fungerar det här

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

hur gick det @bensinspade?

om du inte har fått det att fungera med oem licensen du har så tror jag du får köpa en licens med sticka
👍

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av tystast:

hur gick det @bensinspade?

om du inte har fått det att fungera med oem licensen du har så tror jag du får köpa en licens med sticka
👍

Jag har inte fått det att fungera som jag vill, får upp texten "aktivera windows" nere i högra hörnet, de jag inte riktigt förstår är att varje gång jag ska starta datorn så går den till en skärm där det står "insert boot media" när jsg startar om dator därifrån, går in i bios och sedan starta om så kommer jag till skrivbordet genom normal uppstart, förstår ingenting om vad problemet är, måste nog göra en formatering med en ny nyckel? :/

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Jag har inte fått det att fungera som jag vill, får upp texten "aktivera windows" nere i högra hörnet, de jag inte riktigt förstår är att varje gång jag ska starta datorn så går den till en skärm där det står "insert boot media" när jsg startar om dator därifrån, går in i bios och sedan starta om så kommer jag till skrivbordet genom normal uppstart, förstår ingenting om vad problemet är, måste nog göra en formatering med en ny nyckel? :/

Verkar som att du valt fel ordning på boot-disk i uefi

Att aktivera windows så får du först leta fram din nyckel eller prata med microsoft. Finns sätt att köpa ny nyckel för några hundra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Jag har inte fått det att fungera som jag vill, får upp texten "aktivera windows" nere i högra hörnet, de jag inte riktigt förstår är att varje gång jag ska starta datorn så går den till en skärm där det står "insert boot media" när jsg startar om dator därifrån, går in i bios och sedan starta om så kommer jag till skrivbordet genom normal uppstart, förstår ingenting om vad problemet är, måste nog göra en formatering med en ny nyckel? :/

i bios så måste din huvuddisk vara bootdrive. den windows är på.
det står någonting boot disc. välj din huvuddisk så kommer du in på datorn

du får nog köpa en licens
jag köper härifrån https://directgames.store/softwares.
om koden inte funkar så får du pengarna tillbaka

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av tystast:

i bios så måste din huvuddisk vara bootdrive. den windows är på.
det står någonting boot disc. välj din huvuddisk så kommer du in på datorn

du får nog köpa en licens
jag köper härifrån https://directgames.store/softwares.
om koden inte funkar så får du pengarna tillbaka

fick till det, tack!

räcker det med att återställa datorn från "Uppdatering och säkerhet -> återställning) eller ska man göra en formatering med usb från uppstart?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

fick till det, tack!

räcker det med att återställa datorn från "Uppdatering och säkerhet -> återställning) eller ska man göra en formatering med usb från uppstart?

Varför ska du återställa? Det är alltså att återskapa en gammal tidpunkt på datorn när hårddisken satt på gamla moderkortet

Formatera ska du endast göra om då tänker ominstallera från början utan att behålla data. Det vill säga en komplett ominstallation av windows (igen).

Vad är din status just nu? Skulle vara trevligt med en uppdatering så vi kan hjälpa på bästa sätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

om vi pratar full version av windows.
den är kopplad till moderkortet.
så om man byter moderkort och startar datorn så måste man återaktivera windows.

Nja det är lite mer komplicerat än så. Licensen blir knuten till ett hårdvaru-ID som byggs ihop av flera komponenter. Men detta går vanligtvis att komma förbi genom att köra aktiveringen igen, möjligtvis kan man behöva ringa en automatisk telefontjänst där man får mata in lite siffror och sen blir det aktiverat, alternativt om man har knutit sin licens till ens konto så brukar det gå per automatik.

Citat:

alltså, innan man ska sätta igång och byta moderkort så måste man på något sätt ta bort licensen från det gamla moderkortet.
har du sett det där ner till höger på skrivbordet någon gång? det står "aktivera windows" i genomskinlig text

så hur flyttar min sin fullversions licens?
förklara

Men vi pratar inte om att flytta licensen, det är inte så komplicerat, utan om att flytta installationen vilket inte heller är så komplicerat men där gamla sanningar inte gäller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

nej, det går inte på grund av moderkortets drivrutiner.
det blir en massa fel.

installera windows på nytt istället så slipper du många problem:)

det går visst det, dessutom finns det program som förbereder för ny hårdvara på en befintlig installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja det är lite mer komplicerat än så. Licensen blir knuten till ett hårdvaru-ID som byggs ihop av flera komponenter. Men detta går vanligtvis att komma förbi genom att köra aktiveringen igen, möjligtvis kan man behöva ringa en automatisk telefontjänst där man får mata in lite siffror och sen blir det aktiverat, alternativt om man har knutit sin licens till ens konto så brukar det gå per automatik.
Men vi pratar inte om att flytta licensen, det är inte så komplicerat, utan om att flytta installationen vilket inte heller är så komplicerat men där gamla sanningar inte gäller längre.

va du kan 🥰
så kan man säkert göra

alternativ tre:
man tar först bort licensen från moderkortet genom att gå till kommandotolken och skriver slmgr.vbs/upk
så tas licensen bort och kan användas till en annan dator.
när man har bytt hårdvara så startar man datorn och aktiverar windows igen med sin kod.
för fullversion av windows alltså

voila!

prova. det funkar 😎

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

det går visst det, dessutom finns det program som förbereder för ny hårdvara på en befintlig installation.

men du vill inte skriva vilka program.
då är ditt inlägg tämligen meningslöst.
😎

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

hur gör du då @snajk när du ska byta moderkort. alltså mjukvarumässigt. det som fungerar varje gång.
förklara för oss och ts

du gör ingen ominstallation av win.
så förklara hur du gör

Men herre gud. Det är bara drivrutiner. Hur tror du Windows fungerar egentligen? Att alla drivrutiner för moderkort heter samma och därför orsakar konflikt?? Att vi har manuella IRQ som på tidigt 90-tal?

Vad är det Du tror ska orsaka problem? Hittills hör jag bara massa gnäll men ingen förklaring på vad problemet egentligen är.

Tror du tänker för mycket på hur det var för 20-30 år sedan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

men du vill inte skriva vilka program.
då är ditt inlägg tämligen meningslöst.
😎

Förvisso, men kan man inte Google:a kanske man ska ta sig en funderare ändå Men absolut, här kommer två alternativ jag testat: Paragon Hard Disk Manager och Macrium Reflect som åstadkommer detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hockexx:

Det gick inte på brorsans dator. Bytte från I5 4670k till I7 2600K samt moderkort och den bootade icke efter det.
Jag har dock hört att Win10 generellt skall kunna fungera även vid hårdvarubyte.
Det var aldrig något problem med drivrutiner egentligen. För så långt kom han inte, utan den blåskärma vid boot.

Detta kan dock ha att göra med legacy boot .vs. uefi och därmed bootar det hela inte.
2600k och den generationen körde på legacy boot och nyare system kör bara uefi.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta kan dock ha att göra med legacy boot .vs. uefi och därmed bootar det hela inte.
2600k och den generationen körde på legacy boot och nyare system kör bara uefi.

Låter troligt!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Stämmer inte. 95% av gångerna så går det hur bra som helst, Windows 10/11 hittar de flesta drivrutinerna som behövs för den aktuella hårdvaran. Drivrutinerna för förra hårdvaran finns kvar, men aktiveras inte eftersom Windows inte hittar hårdvaran.

Säger inte att det är rekommenderat dock.

Kan informera om att det fungerade inte heller vid byte från hans I7 2600K till B550/5600X. BSOD direkt.
Du drog nog dina 95% ur ett välkänt hål.

Det fungerade dock när jag bytte från 2700X till 5900X men då hade jag samma hårdvaru-ID eftersom det kommer från moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Kan informera om att det fungerade inte heller vid byte från hans I7 2600K till B550/5600X. BSOD direkt.
Du drog nog dina 95% ur ett välkänt hål.

Det fungerade dock när jag bytte från 2700X till 5900X men då hade jag samma hårdvaru-ID eftersom det kommer från moderkortet.

Jag skulle nog vilja säga att 95% är en väldigt korrekt gissning, fem av hundra fall känns ungefär vad min egna erfarenhet är.
Under förutsättning att Windows 10 fungerade bra innan flytten såklart.

Hur är win11 att flytta med alla säkerhetskrav dock?