Lurad på en Facebook tävling hann fylla i min mail på scamsidan

Permalänk

Lurad på en Facebook tävling hann fylla i min mail på scamsidan

Hej var med i Facebook tävling och ett falskt konto sa att jag var vinnaren. Klickade på en länk och skulle där klicka mig vidare fårn en hemsida till en annan hemsida där jag skulle göra ett konto för hämta ut min vinst. Fyllde i min mai för skapa ett konto där och gjorde ett enkelt lösenord som jag dock inte använder någon annanstans. Kom då upp ett fönster som ville ha mitt kredituppgifter osv. Skulle precis då gå hämta mitt kreditkort men reagera på att det var en konstig adress på hemsidan och beslutade mig för kolla upp själva Facebook profilen som mycket riktigt var en scam då det stod att företaget var från Indonesien och inte Sverige. Beslutade mig för scanna resultatet och fick detta resultatet att det var en scamsida med phising. Så det var nära att man fyllde i kreditkortuppgifter men hann aldrig göra det haha. https://www.virustotal.com/gui/url/30e314b35aa58f147fe37444e4... Där står det att länken är en phising sida. Vet inte riktigt vad som menas om det är att man får keyloggers installerat på datorn eller om det endast är om man hade fyllt i sina kortuppgifter. HAr

Har bytt lösenord på min Facebook men frågan är om jag kanske ska göra det igen fast på en annan enhet för säkerhets skull?
Även gjort fullständig virusscanning med Norton som inte hittat något på själva datorn men man vet aldrig.

Har alltså endast klickat mig in på hemsidan och uppgett min mailadress och angett ett lösenord jag inte använder någon annanstans. Men blir lagom kul nu när det skickas en jävla massa skräppost till min mail. Frågan är hur man undviker detta? Har ej loggat in på några andra konton på denna datorn mer än Sweclockers och min facebook då för undvika ifall det kanske finns en keylogger på datorn.

Det jag mest tycker är jobbigt är väl att jag uppgav min mail och lär få massa spam.

*edit på Microsoft Edge kommer jag inte in på scamhemsidan jag fick skickad till mig av scamprofilen men på Google Chrome som jag använde vid tillfället kom jag in och hade jag inte gjort det hade jag aldrig kunnat uppge min mail. Verkar som Microsoft Edge har bättre säkerhet än Google Chrome.

Permalänk
Inaktiv

Du kommer förmodligen få mycket spam i din epost, men eftersom att du använde ett unikt lösenord, samt inte uppgett kreditkortsuppgifter, så är du förmodligen safe i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha installerat om Windows på datorn för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Du kommer förmodligen få mycket spam i din epost, men eftersom att du använde ett unikt lösenord, samt inte uppgett kreditkortsuppgifter, så är du förmodligen safe i övrigt.

Japp det var typiskt. Tog ett enkelt lösenord på själva scamhemsidan med min mail. Tur var att jag inte tog något jag använde på andra sidor då det troligen kommer försöka användas för att försöka komma in på min mail med det lösenordet. Har även bytt lösenord en gång till på min Facebook nu genom mobilen. Min mail har jag kopplat till mobilnr sen ett tag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag skulle ha installerat om Windows på datorn för att vara på den säkra sidan.

Låg risk att de är så sofistikerade att de kan bryta sig ur webbläsarens sandbox

Så har han inte laddat ner nåt så bör det vara lugnt

Permalänk
Medlem

asså, du gick och hämta ditt bank-kort, såg du inga röda flaggor alls?

Att du inte reagerade ens när du blev ombedd att gå till en hemsida?

Jag blir så förbluffad över att folk missar dessa flaggor, inte ens min totalt obegåvade sambo missar dem.
Menar, vi är på SweClockers... inte familjeliv, medlemmar här trodde jag var lite mer med i matchen faktiskt.

ber om ursäkt för att jag inte är så charmig och inte alls ödmjuk. men jag blir häpen att någon här på SweClockers missar de röda flaggorna som viftas framför användaren ända fram till plånboken.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Min fråga är hur jävla dum folket har blivit. Är jag i fel bransch och borde bli en lurendrejare istället? Verkar vara busenkelt i alla fall.
För att ta emot pengar så behövs ditt kontonummer + clearingnummer. Alla siffror på ditt kontokort+cvc kod behövs för att betala.

Permalänk
Skrivet av WDac:

asså, du gick och hämta ditt bank-kort, såg du inga röda flaggor alls?

Att du inte reagerade ens när du blev ombedd att gå till en hemsida?

Jag blir så förbluffad över att folk missar dessa flaggor, inte ens min totalt obegåvade sambo missar dem.
Menar, vi är på SweClockers... inte familjeliv, medlemmar här trodde jag var lite mer med i matchen faktiskt.

ber om ursäkt för att jag inte är så charmig och inte alls ödmjuk. men jag blir häpen att någon här på SweClockers missar de röda flaggorna som viftas framför användaren ända fram till plånboken.

Har använt mig av en hel del hemsidor som är legit där man måste verifiera sig med bankkort bland annat Norton även fast man köper en produktnyckel i butik. Det som gjorde att några varningsklockor ringde var att jag tyckte hemsidan och själva webbadressen såg konstig ut så därför kollade jag upp själva Facebook profilen och såg då att det var en scamprofil då det stod Indonesien när företaget är ett svenskt företag. Men hade jag inte gjort det hade jag blivit scammad med kortet troligen. Dock har jag ett kort enbart för göra internetköp hos en till bank men visst det fanns lite pengar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

asså, du gick och hämta ditt bank-kort, såg du inga röda flaggor alls?

Att du inte reagerade ens när du blev ombedd att gå till en hemsida?

Jag blir så förbluffad över att folk missar dessa flaggor, inte ens min totalt obegåvade sambo missar dem.
Menar, vi är på SweClockers... inte familjeliv, medlemmar här trodde jag var lite mer med i matchen faktiskt.

ber om ursäkt för att jag inte är så charmig och inte alls ödmjuk. men jag blir häpen att någon här på SweClockers missar de röda flaggorna som viftas framför användaren ända fram till plånboken.

Jag lyckades en gång klicka mej vidare i en eBay/PayPal scamsida, på resa och rätt bakis, då jag kollade mail och hade fått ett som såg väldigt mycket ut som mailen eBay skickar med jämna mellanrum. Alla släpper ner garden nångång och TS tycks ju ha sett flaggorna innan han hann ge några viktiga detaljer. Spam får man ju hursomhelst.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Så helt lurad är jag inte eftersom jag kollade upp facebookprofilen och reagerade på att hemsidan såg konstig ut efter fyllt i min mail och tagit ett randoom enkelt lösenord jag inte använder någon annanstans. Så det enda jag blivit lurad på är att jag klickade på länken, uppgav min mail och sen valde ett enkelt lösenord jag inte använder någon annanstans. Vi lär märka om mitt Sweclockers konto blir kapat då jag skriver från datorn jag gjorde detta på men har gjort en fullständig virussökning på datorn. Men ska nog testa gå in på länken igen och se vad som händer om man uppger en annan mail och se om något laddas ner eller om den mailen kommer bli utsatt för kapning. Får sedan virusscanna datorn igen. För misstänker att man bara behöver skriva i nånting så länge det slutar på hotamil.com eller gmail.com och att det är själva kortuppgifterna som hemsidan vill åt och egentligen inte mail. Eftersom någons mail går det få tag på hur lätt som helst. Eller så förväntade dom sig att man skulle vara dum och ange samma lösenord som till mailen.

Tror nämligen att de trodde man skulle uppge samma lösenord som man har till mailen och då försöka logga in.

Men lite förvånad att Microsoft Edge faktiskt blockerade scamsidan men Google Chrome släpper in en. Någon som vet hur man blockerar spam så man slipper få det skickat till sig?

Permalänk

SÅ nu är det bara hoppas att hemsidan som verkar vara en del av något som heter Shapehubs efter lite efterforskning inte kan göra mycket med en mail och ett enkelt lösenord jag hittade på som jag dessutom inte använder på något ställe. Läste nämligen om nån som fått pengar dragna ifrån sig och som påstår att den inte fyllt i några kortuppgifterr? Men det måste man ju göra hur ska det annars kunna dras pengar? Sidan tillhör scam, phising kategorin efter en lite närmare efterforskning och det jag funderar på då är om det är en keylogger som loggar allt... Frågan är då bara hur man ska säkerhetskopiera allt man har på datorn då jag inte vil logga in på något konto på denna enheten.

Tänker mest rent allmänt vad phising innebär då jag inte vet hur jag ska göra för få öve allt på den här datorn. För om jag kopierar över det till ett usb minne hamnar väl viruset på det också?

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Jag lyckades en gång klicka mej vidare i en eBay/PayPal scamsida, på resa och rätt bakis, då jag kollade mail och hade fått ett som såg väldigt mycket ut som mailen eBay skickar med jämna mellanrum. Alla släpper ner garden nångång och TS tycks ju ha sett flaggorna innan han hann ge några viktiga detaljer. Spam får man ju hursomhelst.

Ok så det borde vara rätt lugnt då jag endast uppgett min mail och inte är tillräckligt "korkad" för uppge och använda samma lösenord till min mail utan gjorde ett nytt lösenord på scamsidan. Tänker mest på om det är någon keylogger från phising scamsidan på datorn men har Norton och de brukar blockera virus osv från diverse hemsidor. Har inte laddat ner något från scamsidan men det kan ju installeras i smyg tänker jag. Men känns mest som det enda de ville åt är samla in uppgifter och få en att uppge bankkortet nummer.
Edit hittade detta när jag googlade angående phising hemsidor "Det är oftast ingen fara alls att bara klicka på länken i mailet. Faran ligger i att lämna ifrån sig känsliga uppgifter." Så då borde det vara lugnt får jag hoppas då jag aldrig utgav något mer än mailen som går få tag på ändå. Även gjort flera fullständiga virussökningar, smart scan och testade den den mer avancerade Norton Power Eraser. Ingen av sökningarna har hittat något virus.