Graid ökar prestanda i RAID med hjälp av grafikaccelerering

Permalänk
Melding Plague

Graid ökar prestanda i RAID med hjälp av grafikaccelerering

Graid skruvar upp skrivhastigheter för SSD-enheter i RAID till 22 GB/s med kontrollerkort baserat på Nvidias grafikkort RTX A2000 för datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Relevant video om detta men även RAID i allmänhet:

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

>> För den som önskar ett extra lager säkerhet för sin lagring kan en RAID-konfiguration av något slag vara ett alternativ. Funktioner för RAID finns inbyggt i mer eller mindre alla moderkort och är för vanliga konsumenter ofta något som används i NAS-enheter, för att minska risken för förlorad data om någon av de anslutna lagringsenheterna slutar fungera.

Jag anser att RAID inte är backup eller för att skydda data. Den löser uptime - systemet behöver inte gå ner för att byta disk.

Har något ändrats den senaste tiden angående SW RAID och HW RAID eller är det fortfarande samma argument som i den gamla episka tråden här på Swec angående ämnet?

Visa signatur

citera!

Permalänk

"För den som önskar ett extra lager säkerhet för sin lagring kan en RAID-konfiguration av något slag vara ett alternativ."

Hoppas bara inte den som önskar det där extra lagret säkerhet för sin lagring tar alternativet RAID-0 till sin RAID-konfiguration.

Skrivet av Dosshell:

Jag anser att RAID inte är backup eller för att skydda data

Precis RAID är inte backup. ("raid is not a backup")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

>> För den som önskar ett extra lager säkerhet för sin lagring kan en RAID-konfiguration av något slag vara ett alternativ. Funktioner för RAID finns inbyggt i mer eller mindre alla moderkort och är för vanliga konsumenter ofta något som används i NAS-enheter, för att minska risken för förlorad data om någon av de anslutna lagringsenheterna slutar fungera.

Jag anser att RAID inte är backup eller för att skydda data. Den löser uptime - systemet behöver inte gå ner för att byta disk.

Har något ändrats den senaste tiden angående SW RAID och HW RAID eller är det fortfarande samma argument som i den gamla episka tråden här på Swec angående ämnet?

Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

"För den som önskar ett extra lager säkerhet för sin lagring kan en RAID-konfiguration av något slag vara ett alternativ."

Hoppas bara inte den som önskar det där extra lagret säkerhet för sin lagring tar alternativet RAID-0 till sin RAID-konfiguration.

Precis RAID är inte backup. ("raid is not a backup")

På vilket sätt är raid 1 inte säkrare än en ensam disk?

Inte bästa alternativet för säkerhet men det skrev ingen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Raid är obsolet som säkerhetsfunktion om vi inte pratar om extremt high-end server raid. Nästan inga diskar stöder de funktioner som raid behöver för att säkra data längre.

ZFS och liknande är vad som gäller idag utanför proprietära tillverkarspecifika produkter.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av serverfel:

På vilket sätt är raid 1 inte säkrare än en ensam disk?

Inte bästa alternativet för säkerhet men det skrev ingen.

Jag sa inget om att raid-1 inte är säkrare än en ensam disk, jag sa bara och höll med om att raid inte är backup.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

På vilket sätt är raid 1 inte säkrare än en ensam disk?

Inte bästa alternativet för säkerhet men det skrev ingen.

RAID1 är inte säkrare än en ensam disk med mindre än att lagringssystemet vet vilken av kopiorna som eventuellt är korrupt.
Det du huvudsakligen vinner i övrigt är egentligen bara att lagringslösningen kan fortsätta leverera data även om en av lagringsinstanserna försvinner genom exempelvis diskhaveri.
Oavsett ska man alltid ha backup på data man inte vill förlora.

Permalänk
Medlem

RAID1 är redundans inte säkerhets kopia

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

Så länge grafikaccelereringen är proprietär så kommer det aldrig att slå igenom. Det krävs en öppen implementering för att massorna ska använda tekniken. Jag kör vidare med ZFS. Tar nog tio år innan grafikaccelereringen blir bra och öppet för implementering. Tills dess är det dött för mig.

Permalänk
Medlem

Tre 500Gb SSD som jag kör Raid 1 på, denna partionen är min gaming och medie partition. Funkar great

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör mycket raid0 på jobbet med äldre stationära(HDD).
Det blir faktiskt rätt mycket bättre prestanda.
Så det verkar inte bara vara accesstiden som gör stor skillnad, så som många verkar beskriva.

Ända sedan SSD blev tillgängligt så är det dock oftast inte lika intressant längre, men 2st 1 TB i raid0 är väl ändå smidigare än en 2TB disk utan?

För spel så klarar väl inte ens windows datorer av att utnyttja mer än vad S-ATA SSD presterar, så det är ju lite tråkigt innan Direct Storage slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Relevant video om detta men även RAID i allmänhet:https://www.youtube.com/watch?v=l55GfAwa8RI

Mindes denna när jag såg nyheten och skulle precis posta samma video

Då jag är ensam... eller ja, familjen... så klarar vi oss rätt bra med SnapRAID och mergerfs på vår 24diskars hemmaserver.
Allt backas varje natt offsite till google drive för extra säkerhet om huset skulle brinna ner.
Rullat fint i många år nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Relevant video om detta men även RAID i allmänhet:https://www.youtube.com/watch?v=l55GfAwa8RI

Skrivet av Rebben:

Raid är obsolet som säkerhetsfunktion om vi inte pratar om extremt high-end server raid. Nästan inga diskar stöder de funktioner som raid behöver för att säkra data längre.

ZFS och liknande är vad som gäller idag utanför proprietära tillverkarspecifika produkter.

Något man kan notera här är väl att det kan vara värt att se test0rs video särskilt om Rebbens kommentar väcker någon form av nyfikenhet/intresse.

Så ja, på det sättet blir ju "Graid" en lite udda fågel att skapa nyheter nu, den levererar en ovanligt snabb implementation av vanlig RAID med alla dess brister.
Nischen för att investera i en sådan lösning blir väl då just scenarion där prestanda är det absolut mest prioriterade och dataintegritet är sekundärt.

Annars har ju ZFS mer eller mindre blivit defactostandarden för att bygga raid-liknande lagringslösningar som faktiskt håller ordning på dataintegriteten.

Och nej, som konstaterats så ersätter inget av detta behovet av backuper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag är sugen på en billig raidlösning i min dator. Men jag impulsköpet mitt chassi i panik och kollade aldrig upp hur ont om hdd platser jag hade.
Jag tänker mig typ en helt vanlig dator. Och sedan ett raidkort och 2 eller 3st hdd i raid som jag har som en mellanbackup/cold storage. Jag har en backup utanför. Men det jag vill är ha är inte superbra prestanda utan pålitlighet.

Någon kan säga köp en NAS. Ja, men jag har inte 10Gbit ethernet och detta känns både billigare, snabbare, enklare, men visst förlorar man lite säkerhet.

*edit*
Raid inte backupdebatten känns för mig som att chassi är inte hårdiskdebatten. Konstigt att den idag ska behövas.
Sedan är raid bara ett namn på en vissa typer av lösning för diskspegling. Men att förlita sig på en disk innehåller viktig data som ej går att återskapa bör man ej göra oavsett vilken teknik man ej använder.

Permalänk
Medlem

Hade gärna testat Graid om det hade avlastat ZFS beräkningarna och även snabbat upp dedupliceringen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

På vilket sätt är raid 1 inte säkrare än en ensam disk?

Inte bästa alternativet för säkerhet men det skrev ingen.

Några saker som inte gör RAID 1 säkrare än en ensam disk:

  • Får du ett virus så smittas båda diskarna, då dom är en exakt kopia av varandra och skriver och läser allt exakt samtidigt.

  • Raderar du en fil så raderas den från båda diskarna.

  • Ändrar du en fil så ändras den på båda diskarna.

Den enda fördelen med RAID 0 är att du kan få en större disk av flera diskar, om dom är av samma storlek och har samma fysiska struktur [Läs tillverkare / modell / batch / storlek].

Det här är på sätt och vis utspelat i Linux då Linux använder endast ett filträd (/) och du kan montera en disk på vilken katalog som helst. Du behöver bara dumpa katalogen till den nya disken och sedan montera den på den aktuella katalogen. Det här går att tillämpa även i Windows, men är lite av en efterkonstruktion vilket gör det svårare att implementera och hantera. Speciellt om man behöver flytta data.

En lite "smutsig" variant jag kör är att ha /home på 2x2TB SSD — Just för att få 4TB utrymme. I så här små utrymmen kan det vara intressant, men egentligen borde den ena disken ligga på en underkatalog, vilket kan vara svårt. speciellt om det är många kataloger (kategorier) men lite i varje.

Ett tips här kan vara att ha ISO-filer på en mekanisk disk. något du antagligen inte behöver speciellt hög hastighet på. En sådan sak kan du montera i en ISO-katalog i stället för en egen bokstav och spara det dyra SSD utrymmet.

Den enda fördelen RAID 1 ger är att du på en HDD kan läsa från två olika platser samtidigt, vilket teoretiskt ger dubbel överföringshastighet. Men det fungerar bara vid läsning, vid skrivning så får du ungefär 80 - 100% av prestandan av en ensam disk på grund av den overhead som måste göras för att sprida data till båda diskarna.

Får du en fysisk krasch på disken kan du stänga av datorn på ett säkert sätt ("snygg avstängning") och fortfarande använda den kvarvarande disken.

RAID är i och med SSD och nvme ute ur leken — om du inte har en Server med 25+ diskar. Där är RAID intressant av den anledningen att du kan byta diskarna som havererar utan att stänga av servern, så kallad hotswap.

Det finns moderkort för vanliga dödliga som klarar av att hantera hotswap av diskar, men jag är skeptisk till hur bra diskarna och moderkortet mår om man tillämpar det. Både elektriskt och fysiskt. Ett serverchassi är oftast byggt i grunden för att tillämpa hotswap.

vs

I dag skulle det vara mer intressant att prata om varm och kall lagring av data i den form av hur snabbt du behöver [ändra] informationen.

En modern hårddisk som ger 200MB/sek i överföringshastighet skulle med lätthet hantera statiska filer som inte behöver ändras stup i ett. Exempelvis en videofil. En Bluray klarar 50GB. 200 MB / sek är 12 GB efter en minut. Dvs drygt 4 minuter för att läsa in en hel bluray linjärt. En timmes överföring motsvarar 720 GB = 14,4 Bluray diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Den enda fördelen med RAID 0 är att du kan få en större disk av flera diskar, om dom är av samma storlek och har samma fysiska struktur [Läs tillverkare / modell / batch / storlek].

Bör tillägas att man även minst dubblerar risken att data går förlorad p.g.a. trasig disk eller problem med raidkort. Raid 0 användes typ bara innan ssd var vanliga. Även om jag har hört talas om att ssd till viss del sparar data på samma sätt sett på själva ssd-enhetens kretsar. Så en trasig krets på ssd enheten kan göra datan från den svår att återskapa.

Skrivet av OldComputer:

Den enda fördelen RAID 1 ger är att du på en HDD kan läsa från två olika platser samtidigt, vilket teoretiskt ger dubbel överföringshastighet. Men det fungerar bara vid läsning, vid skrivning så får du ungefär 80 - 100% av prestandan av en ensam disk på grund av den overhead som måste göras för att sprida data till båda diskarna.

Får du en fysisk krasch på disken kan du stänga av datorn på ett säkert sätt ("snygg avstängning") och fortfarande använda den kvarvarande disken.

Jag tycker du börjar i fel ordning. Raid 1, Raid 5etc största fördel är just att den tål en disk går sönder. Och man kan använda datorn som innan. När man har fått en ny ersättningsdisk så beroende på raidkort kan man göra hotswap och raid åtgärdar disken utan systemet behöver gå ner.

Sedan är det en bonus att prestandan blir lite bättre vid läsning. Och ofta läser och skriver en dator hela tiden till lagringsutrymmet. I alla fall en server som just brukar ha raid.

Skrivet av OldComputer:

RAID är i och med SSD och nvme ute ur leken

Om man bara ser på prestanda.
Jag ser raid som en gammal teknik för att spegla diskar. Det har kommit nya alternativ och det är framförallt dessa som konkurrerar ut raid. Men lika förbaskat. Köper man en windowsserver idag så är det typ raid man får, för det är något som har fungerat hur länge som helst och folk litar på det. Jag minns flera med problem med raid, alltifrån sjuklig lång tid till att återskapa en disk till att den inte är så bra på att korrigera bitfel som uppstår av t.ex. kosmisk strålning.

Raid är inte på något sätt felfritt och man kan diskutera alternativ. Men ha data som ej går att återskapa liggande på en enda fysisk disk är vansinne oavsett vad för teknik man tar till. Lite samma är det att ha datan lagrad i en enda bostad. Men allt handlar om hur värdefull datan är.

*edit*
Backup på en annan dator kan såklart ersätta en skadad disk. Det krävs dock att data hela tiden speglas dit. Sedan är de maskiner idag som har raid ofta kritiska. Om det bara skulle ta en halvtimme och få igång dem igen så har det uppstått extrema förluster för företaget. Visst finns det även olika tekniker för att skydda detta som redundanta servrar, men det blir väldigt kostsam lösning överallt för varenda kritisk maskin. Där en stor del av kostnaden ligger i att bygga upp den redundanta mjukvaran för precis allt. Och Raid är en billig lösning som skyddar emot en viss typ av risk som ändå är ganska vanligt förekommande. Och även om man har redundanta servrar så brukar man ha raid på dem. De flesta redundanta system är även såna att en server kortvarigt uppdateras och det under denna korta tid är redundansen nere..

Att diskutera att raid inte skyddar emot allt tycker jag är sandlådenivå. Som att ett bilbälte inte skyddar emot allt som att en passagerare kan smitta ner en med förkylning. På samma sätt som raid inte skyddar emot datorvirus. De problem raid skyddar emot eller inte är helt självklart och det är ingen diskussion som ens borde förekomma bland folk som jobbar inom datorteknik. Undantaget skulle vara bitflipp såklart p.g.a. t.ex kosmisk strålning och argument att det tar sjukligt lång tid att återskapa en trasig disk och när det tar så extrem lång tid så är man beroende på raid konfiguration körd om en disk till går sönder under tiden. Alla övervakar inte heller diskfel. Så en hdd kan gå sönder och vara trasig i typ 5år innan någon upptäcker det. Och då kört utan spegling i 5år.

*edit2*
Jag tror de flesta idag när man prata om raid inte tänker på raid 0. Utan man tänker på ett sätt att spegla datan. Sedan kan man diskutera olika raidversioner för olika prestanda och tåla olika många trasiga diskar. Men raid 0 får mig enbart tänka på före de där 10 000rpm Western Digital Raptor från 2003. Och folk körde med raid 0 för att snabba upp datorn. Sedan fanns det någon som vill ha många views på youtube med att vissa upp extrem prestanda, de är lite som de som använder flytande kväve vid överklockning. -Ingen större praktisk användning.

*edit3*
Jag har hört talas om folk som har kört med billiga raidlösningar som moderkortets och sedan har moderkortet gått sönder och de har problem med att återskapa datan utan att köpa en likadan moderkort med raid som de hade.
Så det går diskutera för och nackdelar med raid. Men det är då raid vs någon mjukvarulösning som också tål att någon disk går sönder. https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-hardware-rai...

Permalänk
Medlem

Diskarna har blivit så stora att återskapningen av diskar tar så lång tid och gör så många intensiva skrivningar att det är stor risk att få fler trasiga diskar under återskapningen. 1 disk utan Raid är säkrare än Raid med 1 paritetsdisk idag. Minst 2 paritetsdiskar behövs.

Hårdvaruraid, bortsett från svindyr high end enterprise, är bara sämre för säkerheten. Mjukvaruraid är mycket säkrare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Några saker som inte gör RAID 1 säkrare än en ensam disk:

  • Får du ett virus så smittas båda diskarna, då dom är en exakt kopia av varandra och skriver och läser allt exakt samtidigt.

  • Raderar du en fil så raderas den från båda diskarna.

  • Ändrar du en fil så ändras den på båda diskarna.

Den enda fördelen med RAID 0 är att du kan få en större disk av flera diskar, om dom är av samma storlek och har samma fysiska struktur [Läs tillverkare / modell / batch / storlek].

Det här är på sätt och vis utspelat i Linux då Linux använder endast ett filträd (/) och du kan montera en disk på vilken katalog som helst. Du behöver bara dumpa katalogen till den nya disken och sedan montera den på den aktuella katalogen. Det här går att tillämpa även i Windows, men är lite av en efterkonstruktion vilket gör det svårare att implementera och hantera. Speciellt om man behöver flytta data.

En lite "smutsig" variant jag kör är att ha /home på 2x2TB SSD — Just för att få 4TB utrymme. I så här små utrymmen kan det vara intressant, men egentligen borde den ena disken ligga på en underkatalog, vilket kan vara svårt. speciellt om det är många kataloger (kategorier) men lite i varje.

Ett tips här kan vara att ha ISO-filer på en mekanisk disk. något du antagligen inte behöver speciellt hög hastighet på. En sådan sak kan du montera i en ISO-katalog i stället för en egen bokstav och spara det dyra SSD utrymmet.

Den enda fördelen RAID 1 ger är att du på en HDD kan läsa från två olika platser samtidigt, vilket teoretiskt ger dubbel överföringshastighet. Men det fungerar bara vid läsning, vid skrivning så får du ungefär 80 - 100% av prestandan av en ensam disk på grund av den overhead som måste göras för att sprida data till båda diskarna.

Får du en fysisk krasch på disken kan du stänga av datorn på ett säkert sätt ("snygg avstängning") och fortfarande använda den kvarvarande disken.

RAID är i och med SSD och nvme ute ur leken — om du inte har en Server med 25+ diskar. Där är RAID intressant av den anledningen att du kan byta diskarna som havererar utan att stänga av servern, så kallad hotswap.

Det finns moderkort för vanliga dödliga som klarar av att hantera hotswap av diskar, men jag är skeptisk till hur bra diskarna och moderkortet mår om man tillämpar det. Både elektriskt och fysiskt. Ett serverchassi är oftast byggt i grunden för att tillämpa hotswap.

https://www.youtube.com/watch?v=FAy9N1vX76o

vs

https://www.youtube.com/watch?v=eCz-IixxR_k&t=901s

I dag skulle det vara mer intressant att prata om varm och kall lagring av data i den form av hur snabbt du behöver [ändra] informationen.

En modern hårddisk som ger 200MB/sek i överföringshastighet skulle med lätthet hantera statiska filer som inte behöver ändras stup i ett. Exempelvis en videofil. En Bluray klarar 50GB. 200 MB / sek är 12 GB efter en minut. Dvs drygt 4 minuter för att läsa in en hel bluray linjärt. En timmes överföring motsvarar 720 GB = 14,4 Bluray diskar.

Jag skrev att raid 1 är mer säkert än en ensam disk.

Jag sade inte att backup inte behövs.

Virusargumentet förstår jag inte alls. Vad har backup och raid med virus att göra. Gör du backup på en smittad disk får du det där med. Där kan en eventuell molntjänst scanna vid uppladdning, men långt ifrån alla former av backup är i molnet. Virusskydd är en annan diskussion.

Jag håller med om det där med filändring, men det gäller även backup utan återställningspunkter.

Åter igen. Det enda jag skrev är att raid 1 är säkrare än en ensam disk. Skrev inget om raid 0 eller att det räcker med raid 1 för viktiga filer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Virusargumentet förstår jag inte alls. Vad har backup och raid med virus att göra. Gör du backup på en smittad disk får du det där med. Där kan en eventuell molntjänst scanna vid uppladdning, men långt ifrån alla former av backup är i molnet. Virusskydd är en annan diskussion.

Den vanligaste formen av malware - som för övrigt nära nog aldrig är virus sen många år - är kryptomalware, vars angrepp är mycket farliga för någon som litar enbart till RAID eller synkroniseringstjänster för sin datasäkerhet.

Däremot är denna typ av malware i princip helt ofarlig för någon som har en seriös backuplösning: versionerade historiska kopior som datorn själv inte får förändra efter att de väl skrivits till sitt lagringsmedium.