Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk

”Skruva på tonhuvudet” kommer alltid finnas för mig iaf för att förvirra folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tagliatelle heter det väl nu?
"hack i skivan" eller "käkat karbonpapper" (-Vanheden) är nog ganska ovanliga idag också

Fartkontroll, infart/utfart/uppfart och ett ord jag bara läst i gamla monopol-spel "lagfart".

'bandsallat' var det jag hörde vid mer seriös bandtrassel - och den som sett Kalle Anka i djungeln på julafton (ibland) vet precis vilken scen detta illustreras ganska bra - och ja, även jag har fått ta fram saxen...

'lagfart' är en mycket krass verklighet när du köper hus/fastighet - speciellt med de avgifterna som tas ut i samband med detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Haha, behövs inte ens översätte på engelska för att vara en rolig term.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av New Origo:

Fanns en butik som jag störde mig fördärvad på som hette IT Teknik.

Hahah exakt! Sånt konstigt fenomen.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man har väl en ’gaspedal’ även i en elbil i och för sig, och att trycka den i botten/golvet betyder ju fortfarande något

Äldre bilar har en gaspedal som drar i en vajer som i sin tur styr ett gasspjäll. Således är det en gaspedal.

På modernare bilar har man istället något som närmast kan kallas för en vridmomentskontroll. Du trycker ner gasen och beroende på hur hårt du trycker bestämmer styrenheten i bilen vilken växel, tändning, spjällöppning och en hel rad med andra inställningar för att trycket på gaspedalen ska motsvara ett visst vridmoment på drivhjulen. På en elbil är själva mappningen mellan tryck på pedalen och vridmoment på drivhjulen en simplare kalkyl, men det är samma princip i hur pedalen ska bete sig.

Jag ställer mig väldigt skeptisk till att vi kommer namna om gaspedal och uttryck som att "gasa", bara för att de inte längre är tekniskt korrekta. Vi säger fortfarande "tända ljuset", långt efter vi slutat tända ett stearinljus/lyktor och istället slår på strömmen till en lysdiod.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Från 80-talet. Juppie-nalle

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

När använde du din Freestyle senast?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Tror personligen "Gasen i botten" aldrig kommer försvinna. Elbilar har även dessa en gaspedal.
Att "trampa på gasen" är inte synonymt med endast fossildrivna produkter.

Fast på engelska burkar det heta "pedal to the metal".
Men på svenska kommer uttrycket säkert leva kvar.

Av någon anledning så tänker jag fortfarande Statoil på närmaste bensinmack..
även om den numera heter Cirkel Kaffe eller något ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

När använde du din Freestyle senast?

Testade en i år mest för att se om den fungerade
Funderar förövrigt på att skaffa en ny *freestyle* (PMP portable music player).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fast på engelska burkar det heta "pedal to the metal".
Men på svenska kommer uttrycket säkert leva kvar.

Av någon anledning så tänker jag fortfarande Statoil på närmaste bensinmack..
även om den numera heter Cirkel Kaffe eller något ^^

Cirkel = ⭕️
De heter alltså ⭕️K

Lite mysko om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Cirkel = ⭕️
De heter alltså ⭕️K

Lite mysko om jag ska vara ärlig

Du har säkert rätt, men lite långsökt, varför inte bara heta OK eller OK/Q8?
Känns lite som SF Bio som bytte sin logga till F,
där man genast får tankarna till betygssystem och underkänt.

Permalänk
Medlem

Haha, vad är detta för tråd? Den var märklig när den började och har på något sätt lyckats spåra sedan dess...

Om man bara tar de senaste inläggen så är det väl självklart att en freestyle fortfarande heter freestyle? Att du kör Spotify på din mobil gör inte att en freestyle är detsamma som en mobil lika lite som dagens serietidningar gör grottmålningar till serietidningar - det heter olika saker av en anledning.

Circle K har inget med diskussionen att göra, det heter just Circle K eftersom säljaren (som förvisso hade Statoil i namnet men hette mer än så men hade registrerat "Statoil" som varumärke") såldes till ett bolag som driver sin verksamhet under bland annat varumärket Circle K. Tycka vad man vill om namnet, men det är inget idiomatiskt uttryck. Och dess logotyp ska inte blandas ihop med dess varumärke

Att vända bland är givetvis fortfarande ett rimligt uttryck för även om vissa här inte bläddrar i blad så finns fortfarande blad. Och många av inläggen här visar bara att missförstått ett ord eller uttryck eller att man bara tänker "men jag använder ju inte X så då är det nog gammalt".

Men framförallt - det finns något som kallas for fosila ord (eller i vart fall i engelskt språk för "fosil words") som är ord som finns kvar just för att de används i idiomatiska uttryck och som således ändå kan fylla en funktion. Enligt resonemanget i denna tråd skulle man alltså inte kunna säga "det är inte hugget i sten" men borde istället införa uttrycket "det finns inte med i blockkedjan"?

Min åsikt är nog helt enkelt att det finns en charm i att ha historiska rester i ett språk och att det är trevligt med olika nyanser i det. Jag säger fortsatt hellre att någon har en fjäder i hatten än att den har ett 3090 TI i burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Långsam laddning, begränsad räckvidd, höga kostnader, dom flesta bilarna går dessutom sönder inom 10 år (vissa bara 5 år om man har tur) och är dyra att laga. Fördelarna är inte jättemånga heller, kostar inte lika mycket att "tanka", och färre utsläpp under drift, men även där så har elbilar andra "miljöutgifter" som ibland blir större än för en vanlig bensinbil. Dessutom så räknar man på att elen som man laddar är ren, vilket inte ofta är fallet.

Populariteten hos elbilar är fortfarande väldigt syntetisk om du frågar mig, och lite av en "fluga".

Det du skriver är felaktigt.

Även om du kör på el som är genererad till 100% av bensin så har en elbil bättre verkningsgrad.

Att produktionen skulle vara värre än 20 år av bensinförbrukningen är debunkat så många gånger.

Laddtiderna är ofta ca 10-30 minuter vilket är ungefär samma som en genomsnittlig rast för lunch/kisspaus. Dock är ju typ 99% av ska resor kortare än räckvidden för de allra flesta.

Priserna är höga nu men branschen är också typ 80 år yngre än de fossila bilarnas så det kommer jämna ut sig.

Att bortgången av fossila bränslen skulle vara en fluga är ju bara en löjeväckande. Påminner om när man sa att internet var en fluga. Förstår att man kan vara nostalgisk kring den gamla motorkulturen men tyvärr är den en del av det förgångna.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Påminner om trådens ämne: ”Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Multimedia är ett ord som definitivt tappat sin storhet.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Konan = kopplingen. Jag minns att min mor sagt konan någon gång då jag var liten.

Kopplingen mellan motor och växellåda alltså

förtydligande
Permalänk
Medlem

ADB (automatisk databehandling) var det länge sedan jag hörde någon prata om. Numera säger alla IT istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Konan = kopplingen. Jag minns att min mor sagt konan någon gång då jag var liten.

Kopplingen mellan motor och växellåda alltså

Det är väl högst relevant fortfarande, kon-formade infästningar är väldigt vanliga när två saker ska mötas på en axel, så som verktyg på en fräs eller svänghjul på en motor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

OT men ett uttryck jag alltid kommer använda är "glödlampa". Kommer alltid kalla en LED taklampa för en glödlampa.

Man har ju kallat den kompletta lampan för lampa och själva lysande bollen för glödlampan.
Vad kallar man den när det är LED egentligen?
Säger folk "jag måste byta LED-lampan i lampan i köket"?
Eller säger man bara lampan?
"jag måste byta lampan i lampan i vardagsrummet"?
"jag måste byta lampan i golv-lampan i vardagsrummet"?

"köper du ny lampa till sovrummet?", ska man köpa en komplett då eller bara byta ut LEDDEN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Man har ju kallat den kompletta lampan för lampa och själva lysande bollen för glödlampan.
Vad kallar man den när det är LED egentligen?
Säger folk "jag måste byta LED-lampan i lampan i köket"?
Eller säger man bara lampan?
"jag måste byta lampan i lampan i vardagsrummet"?
"jag måste byta lampan i golv-lampan i vardagsrummet"?
"köper du ny lampa till sovrummet?", ska man köpa en komplett då eller bara byta ut LEDDEN?

En fördel med LED-lampor är att man nästan aldrig behöver byta dem, så det kanske inte är så stort språkproblem Annars brukar butiker skilja på lampor (dvs armaturen) och ljuskällor (dvs glödlampan, ljusrören, LED, etc).

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är väl högst relevant fortfarande, kon-formade infästningar är väldigt vanliga när två saker ska mötas på en axel, så som verktyg på en fräs eller svänghjul på en motor

Visst, men numera är det sällan någon sägs slira på konan i trafiken 🙂