AMD Radeon RX 6000-serien ökar bland Steams användare

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6000-serien ökar bland Steams användare

Efter många månader i kylan har en trio grafikkort ur AMD:s Radeon RX 6000-serie lyckats leta sig in i statistiken från aprils Steam Hardware Survey.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. RX 6600XT (som ökat mest) är vad jag själv skulle vilja ha (sett till teknisk prestanda), men de kostar fortfarande betydligt mer än jag är villig att betala. Måste ner en bit under 4000 innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att RTX 3080 är med på Topp-20 med 1.23% av alla Steam-användare, det ger lite perspektiv på hur många såna som ändå levererats till kunder på knappt 1½ år. Minns även att det slog hela Radeon RX 5000-serien vid en av de första mätningarna, så det gick uppenbarligen hyfsat för Nvidia, relativt sett.

Tycker ändå det är lite lustigt att RX 6000-serien är såpass svagt representerade med tanke på hur länge de funnits ute, men å andra sidan känner jag nog ingen som köpt ett Radeon på ett tag, inte ens forna ”fans”. Själv är jag sån att jag ofta stöttar ”mitt” märke i både goda och dåliga tider, men det är kanske ovanligare än vad jag inbillat mig…

Permalänk
Medlem

AMD RX 6800 och 6800 XT har ju droppat rejält i pris, är nere på några hundralappar över vad jag köpte mitt 6800 för på Amazon.com men svenska butiker verkar fortfarande vilja ha över 10 lax för dem.

Snart kan de bli riktigt prisvärda om priserna tar sig hit.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Olle P:

Intressant. RX 6600XT (som ökat mest) är vad jag själv skulle vilja ha (sett till teknisk prestanda), men de kostar fortfarande betydligt mer än jag är villig att betala. Måste ner en bit under 4000 innan jag slår till.

Får instämma i att RX 6600 XT ligger rätt högt i pris fortfarande vad jag sett, däremot har RX 6600 letat sig ned under 4k, inte långt från MSRP. Så man kan ju alltid hålla tummarna för att det följer samma mönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker ändå det är lite lustigt att RX 6000-serien är såpass svagt representerade med tanke på hur länge de funnits ute, men å andra sidan känner jag nog ingen som köpt ett Radeon på ett tag, inte ens forna ”fans”. Själv är jag sån att jag ofta stöttar ”mitt” märke i både goda och dåliga tider, men det är kanske ovanligare än vad jag inbillat mig…

Objektivt är ju RX6000-serien det något sämre alternativet; jag ville helst köpa mig ett RTX 3080, men kring launch lyckades jag bara hitta ett RX 6800. Det funkar visserligen bra, jag är nöjd.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Objektivt är ju RX6000-serien det något sämre alternativet; jag ville helst köpa mig ett RTX 3080, men kring launch lyckades jag bara hitta ett RX 6800. Det funkar visserligen bra, jag är nöjd.

Jo men hur mycket sämre är det egentligen i praktiken? Nvidias mirakel-teknologier i all ära, men hur mycket 'offrar' man på att ha ett RX 6000 istället för ett RTX 30-serie? Raytracing har inte tagit fart i närheten av så snabbt så att det gör någon avgörande skillnad, och känns som att det hela kokar ner till några specialscenarion som de flesta PC-gamers inte kör.

Nog för att jag inte planerat köpa något AMD-kort själv, men ibland undrar jag hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men hur mycket sämre är det egentligen i praktiken? Nvidias mirakel-teknologier i all ära, men hur mycket 'offrar' man på att ha ett RX 6000 istället för ett RTX 30-serie? Raytracing har inte tagit fart i närheten av så snabbt så att det gör någon avgörande skillnad, och känns som att det hela kokar ner till några specialscenarion som de flesta PC-gamers inte kör.

Nog för att jag inte planerat köpa något AMD-kort själv, men ibland undrar jag hur folk tänker.

Märkeslojalitet är en stor bidragande faktor.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker ändå det är lite lustigt att RX 6000-serien är såpass svagt representerade med tanke på hur länge de funnits ute, men å andra sidan känner jag nog ingen som köpt ett Radeon på ett tag, inte ens forna ”fans”. Själv är jag sån att jag ofta stöttar ”mitt” märke i både goda och dåliga tider, men det är kanske ovanligare än vad jag inbillat mig…

Det som påverkar väldigt mycket är väl att AMDs marknadsandel är nästan oförändrad även sedan lanseringen av rdna2.
Och medan tidigare generationer har haft en eller två modeller som verkligen stuckit ut försäljningsmässigt så har 6000-serien haft en mer jämn spridning med försäljning av alla modeller, vilket gör att de enskilda modellerna inte fått en lika stor del av kakan som tidigare generationer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Priserna på RX 6900 XT har gått ner betydligt och går att köpa idag för 11999kr och det är väl en positiv sak? Det ser också ut som om det bara är början på prisfallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att de 5½ år gamla GTX 1050 och Ti ÖKAR i användande? Pascal tillverkas väl knappast längre?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Starric:

Hur kommer det sig att de 5½ år gamla GTX 1050 och Ti ÖKAR i användande? Pascal tillverkas väl knappast längre?

Det här är kort som varit i bruk den gångna månaden. Så är det väldigt små rörelser som 0,1% så kan det ju helt enkelt vara mer slumpartat.

Det skulle också kunna vara en indikation om att datorer med äldre grafikkort pensionerats utan att ersättas.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det som påverkar väldigt mycket är väl att AMDs marknadsandel är nästan oförändrad även sedan lanseringen av rdna2.
Och medan tidigare generationer har haft en eller två modeller som verkligen stuckit ut försäljningsmässigt så har 6000-serien haft en mer jämn spridning med försäljning av alla modeller, vilket gör att de enskilda modellerna inte fått en lika stor del av kakan som tidigare generationer.

Känns dock som att AMD har bytt strategi en del. Dels mycket högre priser än tidigare generationer, men också såklart att de haft kiselbrist på TSMC7 sedan start i princip. Per kiselarea får de mer betalt för CPU-chiplets skulle jag gissa, speciellt eftersom de inte kan återanvända chippen för professionella marknader i så hög utsträckning

Tror inte de jagar marknadsandelar direkt, utan håller sig på sparlåga denna generation för att vid nästa köra chiplets och därmed få mycket bättre resultat av samma kisel

Eller har jag förstått allting fel och baklänges?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Objektivt är ju RX6000-serien det något sämre alternativet; jag ville helst köpa mig ett RTX 3080, men kring launch lyckades jag bara hitta ett RX 6800. Det funkar visserligen bra, jag är nöjd.

Vet inte om jag håller med om det. Nvidia har bättre raytracing-prestanda för samma pengar, men har mindre minne och drar mer ström och är därmed svårare att kyla. Det gör hela rangen lite knepig - å ena sidan är raytracing mest relevant högst upp i spannet (kommer du ner på 3050 så är raytracing rätt meningslöst), men å andra sidan är det där som effektskillnaden är störst.

(Sen är AMDs range lite knepig, och det faktum att 6800 är så sällsynt skadar dem rejält. Det kortet skall ensamt hålla en stor del av rangen, och när det är i princip inte går att få tag i så blir det svårt.).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur kommer det sig att de 5½ år gamla GTX 1050 och Ti ÖKAR i användande? Pascal tillverkas väl knappast längre?

1050 och 1050 Ti säljs nya från respektabla säljare, så de kanske produceras? 14nm kan ju inte vara en trång process just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad som syns är ju att kort över ~3500 kr säljer rätt illa. Inget konstigt i sig, de över står säkert för 80% av vinsten.

Får se om nästa seriekort kommer ned i pris eller om 1060 kommer fortsätta vara benchmark för PC-spel i ytterligare 3 år. Mycket beror väl på om AMD kan allokera kisel till både CPU och GPU samt om Intel får ut något på marknaden. Är trots allt gtx 1060 som de behöver få en bra konkurrent till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet inte om jag håller med om det. Nvidia har bättre raytracing-prestanda för samma pengar, men har mindre minne och drar mer ström och är därmed svårare att kyla. Det gör hela rangen lite knepig - å ena sidan är raytracing mest relevant högst upp i spannet (kommer du ner på 3050 så är raytracing rätt meningslöst), men å andra sidan är det där som effektskillnaden är störst.

(Sen är AMDs range lite knepig, och det faktum att 6800 är så sällsynt skadar dem rejält. Det kortet skall ensamt hålla en stor del av rangen, och när det är i princip inte går att få tag i så blir det svårt.).

6800 är ju väldigt beskuren, det är troligen det chip de får sämst betalt för sett till kiselyta, inte så konstigt att de väljer att göra större chip om det går. Samma har väl alltid varit med 3080 på Nvidia-sidan med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6800 är ju väldigt beskuren, det är troligen det chip de får sämst betalt för sett till kiselyta, inte så konstigt att de väljer att göra större chip om det går. Samma har väl alltid varit med 3080 på Nvidia-sidan med?

Det är knepigt att de har valt att designa chippen som de har gjort - eller egentligen: Det är underligt att Navi 22 är så liten som 20 WGP, när Navi 23 är 16 och Navi 21 är 40. Sannolikt har de återanvänt delar av designen från Navi 10 - enkel i Navi 22, dubbel i Navi 21 - och sparat tid i den änden. Då blir ju priset att man får spendera en massa kisel på 6800, men det är ju ett pris man får betala.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men hur mycket sämre är det egentligen i praktiken? Nvidias mirakel-teknologier i all ära, men hur mycket 'offrar' man på att ha ett RX 6000 istället för ett RTX 30-serie? Raytracing har inte tagit fart i närheten av så snabbt så att det gör någon avgörande skillnad, och känns som att det hela kokar ner till några specialscenarion som de flesta PC-gamers inte kör.

Nog för att jag inte planerat köpa något AMD-kort själv, men ibland undrar jag hur folk tänker.

Tror väldigt många inte kollar tester på komponenterna de köper utan de väljer ett Nvidia kort för det är vad de körde före, eller deras kompis tycker är bra. Sån var jag när jag bytte från mitt 4600TI till ett 7600GS för att kunna starta Battlefield 2 minns inte om jag ens övervägde ATI eller om jag visste att de fanns.

Sen dess har jag kört lite blandat mellan AMD och Nvidia har aldrig varit direkt missnöjd med mina grafikkort. Var ute efter ett 3070 denna generationen men tröttnade på att vänta så blev ett 6800xt till slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är knepigt att de har valt att designa chippen som de har gjort - eller egentligen: Det är underligt att Navi 22 är så liten som 20 WGP, när Navi 23 är 16 och Navi 21 är 40. Sannolikt har de återanvänt delar av designen från Navi 10 - enkel i Navi 22, dubbel i Navi 21 - och sparat tid i den änden. Då blir ju priset att man får spendera en massa kisel på 6800, men det är ju ett pris man får betala.

Håller med fullt, 16, 24, 32, 48 hade varit mycket bättre än 16, 20, 40... kanske skulle den på 20 istället varit 24 eller 28 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med fullt, 16, 24, 32, 48 hade varit mycket bättre än 16, 20, 40... kanske skulle den på 20 istället varit 24 eller 28 istället

AMDs klassiska är ju att de är 1:2:3 för de tre största korten, så då borde det vara kanske 12 - 24 - 36. Jag TROR att det handlar om att om att de sparar floorplans - de hade en floorplan med 20CU från Navi 10, och de behövde en med 16 för Navi 33. De använde de floorplan för shaderbanken från Navi 10 till Navi 22, samt dubblade den för Navi 21 (naturligtvis fick de uppdatera alla shaders i denna plan, men det har de gjort förr - se exempelvis Tahiti->Tonga). För Navi 23 så gjorde de en ny, vilket tog lite längre tid, men nu kan de använda den planen för Navi 33, samt dubbla den för Navi 32 och tredubbla den för Navi 31.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Objektivt är ju RX6000-serien det något sämre alternativet; jag ville helst köpa mig ett RTX 3080, men kring launch lyckades jag bara hitta ett RX 6800. Det funkar visserligen bra, jag är nöjd.

Om vi ska vara objektiva så beror det ju på. Ska du t.ex. köra det under Linux så är tydligen Radeon-drivrutinerna betydligt bättre än Nvidias. Sedan finns det gott om spel där Radeon-korten är snabbare än motsvarande Geforce-kort i samma priskategi. (Motsatsen gäller också, så klart.)

Ska du köra raytracing så är Geforce i en helt annan klass som det ser ut idag. Och det finns en jättelång lista med fördelar och nackdelar man kan sätta framför varje kort, så att det är omöjligt att säga vilket kort som är objektivt bättre. Det beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men hur mycket sämre är det egentligen i praktiken? Nvidias mirakel-teknologier i all ära, men hur mycket 'offrar' man på att ha ett RX 6000 istället för ett RTX 30-serie? Raytracing har inte tagit fart i närheten av så snabbt så att det gör någon avgörande skillnad, och känns som att det hela kokar ner till några specialscenarion som de flesta PC-gamers inte kör.

Nog för att jag inte planerat köpa något AMD-kort själv, men ibland undrar jag hur folk tänker.

CUDA är en ganska stor grej för vissa, OpenCL är inte särskilt bra och stödet är ganska dåligt från AMDs sida.
AMD är gjorda för spel, Nvidia är lika bra på spel men kan också användas med diverse verktyg, rendering, ai.. ett mer komplett paket helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Både raytracing och DLSS är stora fördelar med Nvidia. Även om man kanske kan se det som gimmickar litegrann så är det två saker som aldrig kommer bli lika bra med Radeon då en större del av deras implementation sker i drivrutinen istället för hårdvaran.

Sedan är det inte så konstigt att Radeon-korten inte varit lika "populära" som RTX. När jag köpte mitt 3060 Ti kostade ett 6600XT mycket mer, om de ens fanns i lager. Även om tillgången har varit usel för båda så har RTX varit något lättare att få tag i och legat lägre i pris fram till nyligen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror steam survey haltar, AMD-grafikkorten har ju inte funnits med i statistiken alls före April, det känns lite som att steam bara räknar dem som har den senast versionen av klienten, eller något liknande. Kanske har AMD användare bara inte tillfrågats föra April. Det ligger helt klart en hund begraven här, för jag börjar ana ugglor i mossen.

Gällande priser har jag sett RTX3050 för 2995:-, RX6600 är just nu på 3790:- och RX6800 har ramlat iväg för 8995:- inte riktigt MSRP, men det är nog bara en tidsfråga för rykten säger att i både USA & Tyskland börjar det trilla in MSRP-kort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror steam survey haltar, AMD-grafikkorten har ju inte funnits med i statistiken alls före April, det känns lite som att steam bara räknar dem som har den senast versionen av klienten, eller något liknande. Kanske har AMD användare bara inte tillfrågats föra April. Det ligger helt klart en hund begraven här, för jag börjar ana ugglor i mossen.

AMD-korten har helt enkelt inte haft en tillräckligt stor andel för att vara med i listan förrut, de har hört till de ca 10% som räknas som "Other". Det är lätt att få en lite skev bild om man hänger här, men man får komma ihåg att den stora majoriteten sitter på gamla mellanklasskort. Att AMD även haft problem att leverera kort har inte direkt hjälpt dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Både raytracing och DLSS är stora fördelar med Nvidia. Även om man kanske kan se det som gimmickar litegrann så är det två saker som aldrig kommer bli lika bra med Radeon då en större del av deras implementation sker i drivrutinen istället för hårdvaran.

Sedan är det inte så konstigt att Radeon-korten inte varit lika "populära" som RTX. När jag köpte mitt 3060 Ti kostade ett 6600XT mycket mer, om de ens fanns i lager. Även om tillgången har varit usel för båda så har RTX varit något lättare att få tag i och legat lägre i pris fram till nyligen.

Aldrig är ett väldigt starkt ord att använda. Jag säger inte att det kommer bli jämförbart men varken du eller jag vet exakt vad som kan komma i framtiden. Ordet aldrig har använts förut, t.ex. att AMD aldrig skulle kunna klå Intel igen, och det har ju visat sig ganska fel. Vilka äss AMD har i rockärmen med RDNA3 och framöver kan vi bara spekulera i, många blev oerhört förvånade över det stora framsteg man gjorde med RDNA2 så nej, säg inte aldrig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD-korten har helt enkelt inte haft en tillräckligt stor andel för att vara med i listan förrut, de har hört till de ca 10% som räknas som "Other". Det är lätt att få en lite skev bild om man hänger här, men man får komma ihåg att den stora majoriteten sitter på gamla mellanklasskort. Att AMD även haft problem att leverera kort har inte direkt hjälpt dem heller.

Det är just det att dem tidigare räknats som "other" som gör att listan haltar. Jag tror inte för 5 öre att 6600XT ökat med 0.30% på samma månad, troligen låg det på 0.20% redan i Mars.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Om vi ska vara objektiva så beror det ju på. Ska du t.ex. köra det under Linux så är tydligen Radeon-drivrutinerna betydligt bättre än Nvidias. Sedan finns det gott om spel där Radeon-korten är snabbare än motsvarande Geforce-kort i samma priskategi. (Motsatsen gäller också, så klart.)

Det där kräver mer nyans än "under Linux så är tydligen Radeon-drivrutinerna betydligt bättre än Nvidias".

Kör man rullade release och framförallt om man gillar att bygga sina egna kärnor så är AMDs (och framförallt Intels) drivrutiner bättre än Nvidias.

Kör man "stabila" distros, vilket i praktiken "alla" som använder Linux professionellt gör, skulle jag hävda att Nvidia ligger i topp på Linux. Alla "vanliga" saker fungerar, antalet GPGPU-accelererade applikationer ökar relativt snabbt finns väldigt mycket och tyvärr är det mer regel än undantag att Nvidia är det enda som stöds alt. flera stöds men bara med Nvidia GPU man får tillgång till alla funktioner.

Problemet med Nvidia under Linux är att distrons ens försöker installera Nouveau. Nouveau är usel, men de "stängda" drivarna håller "enterprise-nivå".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer