Skulle konstruktörerna på HP/Dell bygga sådana burkar till sig själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Garanterat olika gubbar och avdelningar som gör olika delar av datorburken. Helt 100% att den som designar moderkortet inte har så mycket med layout eller kylkanaler i chassit att göra och vice versa.
Kan vara som så att minne varierar mellan olika datorer och moderkort... Vidare så är XMP överklockning av CPU:ns IMC och det är inte garanterat att XMP fungerar i alla CPU:er. Kostar massor om man levererar en dator där den är trasig från fabrik bara för att IMC klarar en frekvens men den ska tvingas in i XMP.

Vidare så har man "non-XMP" som default/fallback av en anledning... Vad händer om man gör fel. Ska man tvingas in i XMP då? Kan ju bli en soft-brick av moderkortet då.

Beror på vilken kvalitet hårdvaran har. Men Dell/HP/Lenovo kör väl simplast möjliga, så därför undviker de väl att enablea XMP i BIOS. Steve har gjort program om detta också.

Antagligen är det som du säger, flera kockar som kokar den dåliga soppan. De borde väl ändå ha någon samordnare tycker man? Tänk om bilar skulle vara så illa konstruerade, dvs. att motorn kokar om man kör 110 för att kylaren inte räcker till?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Networker:

Beror på vilken kvalitet hårdvaran har. Men Dell/HP/Lenovo kör väl simplast möjliga, så därför undviker de väl att enablea XMP i BIOS. Steve har gjort program om detta också.

Antagligen är det som du säger, flera kockar som kokar den dåliga soppan. De borde väl ändå ha någon samordnare tycker man? Tänk om bilar skulle vara så illa konstruerade, dvs. att motorn kokar om man kör 110 för att kylaren inte räcker till?

Man har absolut samordnare. Det är dock inte säkert att de har samma sakkunnighet om datorer som konstruktörerna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sannolikt. Men undrar hur de tänker/hur det känns att konstruera undermåliga saker, som man vet är undermåliga?
Och enligt Steve på GN inte hade kostat mer att göra rätt? Exempelvis se till att burken har hål för luftflöde?

Om det är undermåligt beror på vilka mål man har med konstruktionen från början. Sannolikt är målet att bygga en dator med krav x, y och z för så låg kostnad som möjligt.
Någon konspiration i stil med att de konstruerar för att datorn ska gå sönder inom tre år tror jag inte på inte minst av det enkla skälet att det kostar massor att hantera reklamationer, returer, missnöjda kunder, dålig PR, badwill mm. Samtidigt har de ju ingen anledning att välja dyrare komponenter med beräknade livslängder på 20 år, utan de landar i någon avvägning mellan kvalitet och pris som de bedömmer som rimlig precis som för alla andra produkter.

Permalänk
Medlem

Långt ifrån säkert att varken konstruktörerna el någon annan i den kedjan är någon slags entusiast.
När man jobbar inom IT inser man att rätt många av kollegorna i branchen bara gör det som ett jobb utan att vara särskilt intresserade alls.
Istället läser de från listor för vad som ska passa ihop osv, vilket ju kan ge rätt dåliga val.
Men det mesta handlar om ekonomi, att det ska kosta lite och ge god vinst.

Permalänk
Medlem

Har en dell precision tower som server och det är nog en av de mest stabila burkar jag haft och dessutom får den löpande uppdateringar år efter år.

Permalänk

Märkesdatorer är en scam, de lurar medvetet folk på pengar. Det är för mig oförståeligt hur vissa här på forumet kan rekommendera andra att köpa märkesdatorer. Mitt råd är alltid att hålla sig långt borta från allt vad märkesdatorer heter, oavsett hur billiga de är.

Håller med om att det är sjukt underhållande att kolla Gamers Nexus recensioner, är även glad att jag såg dem innan jag köpte min första stationära burk. En annan snubbe som är rolig att titta på är Dawid Does Tech Stuff.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Märkesdatorer är en scam, de lurar medvetet folk på pengar. Det är för mig oförståeligt hur vissa här på forumet kan rekommendera andra att köpa märkesdatorer. Mitt råd är alltid att hålla sig långt borta från allt vad märkesdatorer heter, oavsett hur billiga de är.

Håller med om att det är sjukt underhållande att kolla Gamers Nexus recensioner, är även glad att jag såg dem innan jag köpte min första stationära burk. En annan snubbe som är rolig att titta på är Dawid Does Tech Stuff.

Det är skillnad på olika modellserier, de för vanliga konsumenter och de för företag.
Företagsdatorerna har många gånger flera års onsite-garanti och det kostar inte hemskt mycket mer att utöka den till 5 år (från 3). De vill ju helst undvika garantiärenden då det ju kostar en del både för hanteringen, delarna och servicen.
Av erfarenhet vet jag att många sådana kan fungera utmärkt långt över garantitiden.
Så att säga att de är en scam är ju inte riktigt rätt.

Kan t ex jämföra Intel NUC (som får räknas som en slags märkesdator av konsumentklass) med Lenovo ThinkCentre Tiny.
Av det lilla fåtal NUC:ar vi haft igång till visningsskärmar (24/7) har nog i princip 100% dött efter något år (både mk och nätagg). Av Lenovo-maskinerna har vi haft tusentals, både 24/7-drift och mer sporadisk användning, antalet med större fel är försvinnande litet.

Flera av märkena har dessutom verktyg för väldigt smidig drivrutinsinstallation/-uppdatering m m, samt är rätt enkla att få tag på delar till. Finns en hel del fördelar med märkesdatorer, något man insett när man jobbat med sådana i många år.
Jag var själv också rätt skeptisk tidigare, inte minst med äldre sådana där prestandan var rätt medioker. Nu har den allmänna prestandanivån blivit så pass bra att den biten inte längre är ett problem. Då snackar vi alltså allmän användning och inte specifikt just spel.