Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad ligger förbrukningen på pump till pump om man får fråga? Hade en livlig diskussion på ett annat forum där en individ hävdade sig köra samma bil på 0.42l/mil motorvägsfart. Vilket jag hävdade var omöjligt.

Som ögonblicksförbrukning i konstant knapp motorvägsfart på plan mark eller lätt nedförsbacke är det nog inte omöjligt.
Men från pump till pump låter det tveksamt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Som ögonblicksförbrukning i konstant knapp motorvägsfart på plan mark eller lätt nedförsbacke är det nog inte omöjligt.
Men från pump till pump låter det tveksamt.

Det menade jag också. Bilen har en deklarerad förbrukning enligt NEDC (dvs på rullar utan luftmotstånd) på 0.43l/mil.

WLTP säger 0.58l/mil i motorvägsfart.

Så hade varit kul att höra från någon annan med samma bil ifall det är möjligt att komma ned under NEDC 😉.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det menade jag också. Bilen har en deklarerad förbrukning enligt NEDC (dvs på rullar utan luftmotstånd) på 0.43l/mil.

WLTP säger 0.58l/mil i motorvägsfart.

Så hade varit kul att höra från någon annan med samma bil ifall det är möjligt att komma ned under NEDC 😉.

Om änglar stiger ned från himlen och skjuter på så är det absolut fullt möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nya pipor? Snyggt!
Har själv en Focus ST kombi från 2012. Min lilla familjeräcer med steg2 (285hk~).
Här byttes intercoolern:
https://www1.garaget.org/archive/174/173297/400660/400660-3975234-YiZcUfrwbCen4L6x.jpg

Tack

Snyggt! Vad valde du för leverantör på mjukvara?

Skall också slänga på större IC & tryckrör (samt spridare) någon dag sen skall jag till Autotech för om-mappning.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Inte det tuffaste åket i byn men väldigt trevlig att köra. När den rullat några mil funderar jag på en motoroptimering, inte för att det behövs men varför inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Tack

Snyggt! Vad valde du för leverantör på mjukvara?

Skall också slänga på större IC & tryckrör (samt spridare) någon dag sen skall jag till Autotech för om-mappning.

Jag kör Cobb accessport. En enhet som är felkodsläsare, kan övervaka en jäkla massa. Och den har färdig mjukvara för steg1, 2 och 3. Saknar avgassystem för steg3. En polare till mig som köpte cobb först, och skickade loggar till Stratified i USA som modifierade mjukvaran för hans bil, han hade steg3 som va väldigt trevlig, ca 300hk och 500nm+. Jag själv va sugen på samma ett tag, men lagt lite på is för tillfället iallafall.

Här övervakar jag laddtryck, Air/Fuel ratio, Ignition correction på cylinder 1 till 4.
Gammal bild, nu med ny firmware så kör jag ignition correction global, intercooler temp, air intake temp, oiltemp, AFR och laddtryck.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sommarkärran som precis åkt fram

Drar väl en 2-2,5l/mil på e85 😂

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Golf 4 från 1999 som endast rullat 15k mil

Sänkning med Coilovers

19 Tums fälgar

Toning bak (polisen tyckte inte om min toning fram så den fick åka av)

Annan grill och lite nyare lampor och blinkers

Om någon skulle vara intresserad av den så är det bara att höra av sig, riktigt rolig att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

förstår dig, CLA är bara en glorifierad Renault och borde aldrig få säljas under Mercedes flaggan, själv har jag siktet inställt på en C320 CDI Avantgarde med 7 växlade lådan väntar bara på att de ska gå ner lite mer i pris nu när folk flyr dieselvagnarna

Jag körde dock 200 dieseln, det är mercedes motor i den, om det endast är det du tänker på. Däremot är det inte det i 180, den hade jag inte köpt från första början ens, haha.

Bra val, mycket fin bil, hoppas du finner en bra affär.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad ligger förbrukningen på pump till pump om man får fråga? Hade en livlig diskussion på ett annat forum där en individ hävdade sig köra samma bil på 0.42l/mil motorvägsfart. Vilket jag hävdade var omöjligt.

Be honom dela med sig av sin förbrukning från sin Mercedes Me-app.

Jag skulle säga att 0.4-0.5l/mil är det som gäller på längre sträckor. Jag bor i Örebro, kör mycket motorväg då jag väljer dessa vägen framför stan och får mer eller mindre räkna med i alla fall en förbrukning på ca. 0.7l/mil. Beror väl på om man är lite gladare i fart eller ej.

Har inte gjort någon "gammaldags" räkning utan kör förbrukningssiffror från bil/app. Men kört en just Mercedes en hel del. Utan tvekan en otroligt snål motor, 654an.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

En av mina sommarkärror med Alfas härliga Busso sexa, just love it.

Permalänk
Medlem

Äntligen efter sex års väntan är hon besiktigad två år framåt! 2017 blev det nedslag hos bilprovningen där ena stötdämpartallriken var för rostig och då påbörjades en helsikes resa med att hitta bättre begagnade och en hel del nya delar, allt från staterna (lång historia kort). Det tog sin tid, det kostade pengar, en helvetes googlande och även två barn däremellan som fick istället min uppmärksamhet. Men nu jäklar ler jag brett när jag rastar de där trötta 122 hästarna! För det spelar fasiken ingen roll om hon inte är snabb, skramlar lite här och där, avgassystemet låter som ett jäkla åbäke, för hon är fantastisk att glida runt med och väcker så många minnen till liv efter alla dessa 20 år vi tillbringad tillsammans (först 10 år hos en nära vän och sedan 10 år hos mig).

Nu är det dags för nästa kapitel, den rullande renoveringen. Idag hittade jag bättre begagnade lampor runt om och till veckan ska glasfiberskärmar beställas, vi börjar där och ser var vi landar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nybesiktad och fin!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Hejsan sweclockers

Har en fråga ni som kör subaru / impreza

Servar ni eran bil var 1500mil ? Känns ganska litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Hejsan sweclockers

Har en fråga ni som kör subaru / impreza

Servar ni eran bil var 1500mil ? Känns ganska litet.

1500mil/1 år för "service" dvs motorolja + filter är rätt lagom, då ser man till att motorn mår bra i längden. Gammal skitig olja kleggar igen oljekanalerna, ju oftare man byter desto bättre. Självklart är det inte ekonomiskt försvarbart att byta varje gång man tankar, men samtidigt litar jag inte på "Long life" oljor och långa serviceintervall heller. Det funkar säkert de första 5-10 000 milen, men inte i längden.

Har hört anekdoter från kollegor som jobbat på motorsidan hos svenska fordonstillverkare som inte uppskattade marknadsavdelningens krav på längre serviceintervaller. Min Volvo har intervall på 3000 mil, men jag servar på 1500.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Hejsan sweclockers

Har en fråga ni som kör subaru / impreza

Servar ni eran bil var 1500mil ? Känns ganska litet.

Skrivet av klirre:

1500mil/1 år för "service" dvs motorolja + filter är rätt lagom, då ser man till att motorn mår bra i längden. Gammal skitig olja kleggar igen oljekanalerna, ju oftare man byter desto bättre. Självklart är det inte ekonomiskt försvarbart att byta varje gång man tankar, men samtidigt litar jag inte på "Long life" oljor och långa serviceintervall heller. Det funkar säkert de första 5-10 000 milen, men inte i längden.

Har hört anekdoter från kollegor som jobbat på motorsidan hos svenska fordonstillverkare som inte uppskattade marknadsavdelningens krav på längre serviceintervaller. Min Volvo har intervall på 3000 mil, men jag servar på 1500.

Täta oljebyten är en bra försäkring, särskilt om man har en motor med kamkedja. Rätt olja är också viktigt, särskilt motorer där motoroljan smörjer t.ex. kamkedja och annan mekanik. Fel sorts olja kan göra mer skada än nytta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nybesiktad och fin!

OMG! Den ultimata bilen! Ja, jag är avundsjuk!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Lyckades inte beställa en elbil med leverans i tid så nu har jag köpt en skrotig tio år gammal diesel istället.

Tänker att jag har den ett par år och sparar lite pengar. Tjejens föräldrar har typ samma bil, som de köpte ny, men min är mycket lyxigare med skinnklädsel, automat, bättre "infotainment" och stereo, elstolar och så. Får se om den håller, men tidigare ägare var endast far följt av son och sonens granne var bilmek som tog hand om allt, så jag hoppas den inte ger mig en massa dyra problem.

Permalänk
Medlem

Räddningsaktion 245

Själv har jag köpt mig ett riktigt monster! Meningen är att först fixa till den så den är brukbar och lite finare. Sen i framtiden kanske det blir ombyggt fordon med helt annan drivlina. Eller så fultrimmar jag bara denna när den blir besiktningsbefriad. Är ju tyvärr en 76:a så jag kan inte byta motor hur som helst.

Rostig på skärmar och dörrar och någon har gjort världens sämsta försök att dölja rosten. Dom har även gjort världens sämsta jobb på reservhjulsbaljorna som är nästa reparationsjobb. Men under är den "rostfri". Inte hittat några hål än och det mesta av original rostskyddsmassa är kvar (som det ser ut iaf).

Fixade ett knutkors, bytte olja och upptäckte bensinvaskning i helgen. Det gamla knutkorset var av så det skramlade en del när man körde. Öppnade ventilkåpan för att se hur kammen såg ut och den var ok. Nu är det finolja i den så vi får väl se om den börjar rasa ihop när den rensar upp. Men det gör inge, det är en B21:a så allt är ju enkelt att fixa. Behåller jag motorn ska den ända genomgå en totalrenovering + småfix som elektronisk tändning, kanske lite högre komp och balansering.

Ska ju även på ett "gallertakräcke" som man kan lägga koffertar på och fästa två Hella-extraljus på. Sen, när allt är klart och jag bestämt mig för bilens öde blir det omlackning i antingen original färg, eller Volvo 940's mörka metallicgröna. Men det är många många timmars jobb tills man kan lacka om den. ÖWWA!

Gorost! Får se hur mycket man behöver bygga nytt...

Gamla knutkorset var original och hade valt att pensionera sig efter 46 år.

Nya knutkorset på plats.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Efter knutkorset var fixat och jag tänkte provköra upptäckte jag att Volvon inte blivit uppdaterad på bensinpriset än. Dåliga tider för att vaska 98-oktan. Som den samlargubben man är, och efter alla turer på Biltema där man köpt på sig "bra-att-ha-saker" så hade jag ett nytt bränslefilter och bränsleslang hemma. Så det fixas på 5 minuter.

Så här ser toppen ut på en B21A som gått 35000 mil. Kammen tyckte jag såg OK ut och inte var det överdrivet med sludge heller. Toppen ska av i framtiden och fixas till och både utsida och insida ska bli fina, förutsatt att motorn behålls d.v.s.

Världens tråkigaste bil, men världens charmigaste också. Är som att köra en traktor och allt över 80 km/h är bara obekvämt. Men att glida runt på grusvägar är mysigt som fan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bra tryck i lacken efter polering. Nu överdriver kameran effekten en del men den är riktigt fin 😍 (nåja, den var fin tills jag körde 15 mil i regn).
Har lagt på en "sealant" - Chemical Brothers jet seal som gör att vatten rinner av och skit inte fastnar så lätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad ligger förbrukningen på pump till pump om man får fråga? Hade en livlig diskussion på ett annat forum där en individ hävdade sig köra samma bil på 0.42l/mil motorvägsfart. Vilket jag hävdade var omöjligt.

Kan tipsa om att söka på Spritmonitor så får man (oftast) upp rätt många träffar på given bilmodell, motor och årsmodell. Just då pump-till-pump, och över längre tid: https://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/262-...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

car.info <-- sidan jag brukar använda för att kolla statistik om bilar. finns även där bränsleförbrukning enligt NEDC och/eller WLTP.

t ex: Merca E220d

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

car.info <-- sidan jag brukar använda för att kolla statistik om bilar. finns även där bränsleförbrukning enligt NEDC och/eller WLTP.

t ex: Merca E220d

WLTP och NEDC är oftast glädjesiffror. Det varierar dessutom hur mycket förbrukningssiffrorna avviker från verkligheten mellan tillverkare, så därför blir det svårt att jämföra.

Min bil ska dra detta och jag har aldrig varit i närheten, verkligheten är ca 15% högre
City 6.1 – 6.6
Highway 4.7 – 5.1
Combined 5.2 – 5.6

Med det sagt är car.info en riktigt bra sida!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

WLTP och NEDC är oftast glädjesiffror. Det varierar dessutom hur mycket förbrukningssiffrorna avviker från verkligheten mellan tillverkare, så därför blir det svårt att jämföra.

Min bil ska dra detta och jag har aldrig varit i närheten, verkligheten är ca 15% högre
City 6.1 – 6.6
Highway 4.7 – 5.1
Combined 5.2 – 5.6

Med det sagt är car.info en riktigt bra sida!

hehe jo, man får väl inte lita blint på det kanske. men det är ju ett hyfsat riktmärke ändå
min s60 T5 ska enligt spec gå:

City 12.7 – 14.5
Highway 7.3 – 7.5
Combined 9.3 – 10.2

och jag ligger ändå rätt nära det. just nu när jag pendlar till/från jobbet så ligger jag på 12l/100km. men när jag varit iväg på längre resor så har den legat på ca 7-8l/100km. beror ju lite på hur tung i foten man är också!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

WLTP och NEDC är oftast glädjesiffror. Det varierar dessutom hur mycket förbrukningssiffrorna avviker från verkligheten mellan tillverkare, så därför blir det svårt att jämföra.

Min bil ska dra detta och jag har aldrig varit i närheten, verkligheten är ca 15% högre
City 6.1 – 6.6
Highway 4.7 – 5.1
Combined 5.2 – 5.6

Med det sagt är car.info en riktigt bra sida!

NEDC absolut, men WLTP kan stämma, men det beror förstås mycket på hur man kör.

Letade upp en lite nyare årsmodell av lillbilen där båda är angivna:

Fuel Consumption NEDC
City 5.5 l/100km
Highway 3.9 l/100km
Combined (4.8 l/100km) 4.5 l/100km

Fuel Consumption WLTP
Low 6.6 l/100km
Medium 5.4 l/100km
High 5.1 l/100km
Extra High 6.4 l/100km

Jag skulle nog säga att WLTP inte är helt ute och cyklar. Har 5,5 i snitt sedan någon gång förra sommaren. Med lite mer 110-väg kan man förvänta sig att det kryper det uppåt närmare 6,0 i snitt. Det går att komma ned i runt 4,5 om man kör i 70-80 km/h på rak väg om motorn redan är varm och det inte är tokvarmt så AC går för allt vad den orkar. Lite kurvigare hamnar man kanske på 5,0 om man kör rimligt lugnt.

Sedan ska väl sägas att problemet med NEDC tilltog över tid. En del äldre bilar var det inte alls lika fel på som det blev sedan, på vissa kanske till och med en överskattning beroende på hur man körde.

Permalänk
Medlem

@ztenlund: det har du helt rätt i, WLTP är mycket mer sanningsenlig.
Jag blandade ihop med elbilar som ofta drar mer än WLTP, men det finns väl undantag där också.

Intressant länk jag hittade angående skillnad på testcyklerna:
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-korcykeln-fungerar-sa-m...

Citat:

När förbrukningen mättes enligt NEDC fick vi en 13 procent högre testförbrukning i våra testade bensinbilar. För dieselbilar och elbilar var skillnaden hela 21 procent. Om den årliga bränslekostnaden är exempelvis 10 000 kronor innebär det att bilägaren får betala 2 100 kronor mer om året för bränslet än enligt den officiella siffran.

När förbrukningen nu mäts enligt den hårdare WLTP-körcykeln visar det sig istället att bensin- och dieselbilarna i våra tester faktiskt var snålare i verkligheten än i testlabbet. Skillnaden var två respektive sex procent. De elbilar vi testat är dock fortfarande något törstigare (sex procent) i verkligheten än i körcykeln.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nytvättad och fin

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Biluppgifter.se är rätt bra, de sammanställer uppgifter från lite olika håll så man kan bland annat hitta vilka priser bilen har varit utannonserad för tidigare, beroende på vart annonsen varit förstås. Man kan också, om man registrerar sig, komma åt specifikationen från tillverkaren om utrustning när den var ny och så. Oftast får man skatten också, men inte alltid. Annars finns ju https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatF... också. Där får man garanterat skatten och en del annat.

Personligen var planen att köpa eller leasa en elbil nu när min leasingbil ska tillbaka, men det gick inte riktigt med leveranstiderna nu och då, så istället blev det en gammal diesel-Passat. Svärföräldrarna har samma bil som de köpte ny, men min är lyxigare med elstolar, läder, automat, AWD, bättre stereo och så.

Permalänk
Medlem

Snabbtvätt i sommarvärmen