Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia mörkade koppling mellan mining och fler sålda grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia mörkade koppling mellan mining och fler sålda grafikkort

Grafikkortsjätten anklagas för att ha vilselett investerare under 2017. Företaget betalar nu ut drygt 50 miljoner kronor, men erkänner inte att de gjort fel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fulspel är tyvärr något man får räkna med när det gäller stora företag. Bra att det kommer fram dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är väll inget nytt direkt.. Om inte annat synd om investerare som kanske inte har koll och inte förstår att del av ökningen i försäljning bara va tillfällig..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Se där ja. Nvidia själva erkänner att deras GeForce-kort är till för gamers. Då så. Då borde den diskussionen fått sin sista spik i kistan.

Man får även hoppas att de för framtida kort tar krafttag för att göra GeForce-korten så oattraktiva som möjligt för andra kundgrupper än just gamers. Jag säger återigen inte att mining inte får finnas. Det är bara företeelsen att de konkurrerar med gamers om samma produkter som jag önskar en ond bråd död åt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det fram att 20/21 också ska inkluderas 😆 tror dom glömde excel 20/21 faktiskt.
Vet det inte komponentsbrist Arne som var i farten. Tyckte mig höra det från så många 😆

Då säger jag ett klocktorn som heter ben vid floden dover blir?
Bendxxer konsumenter 😂😎🤩

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Det finns en klassisk svensk meme för sådana här nyheter:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man får även hoppas att de för framtida kort tar krafttag för att göra GeForce-korten så oattraktiva som möjligt för andra kundgrupper än just gamers.

Vafan. Det är fel på hur många sätt och viss. Det handlar om fiktivt låsa in produkter till vissa saker för att kunna kräva mer betalt för de som vill göra annat som videredigering, cad, AI you name it.

Vi har annars brist på mycket hårdvaror för många områden. Jag har dock svårt att förstå de som anser att just gaming är mer värt än alla andra områden. Då utan nya gamingdatorer stannar samhället eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se där ja. Nvidia själva erkänner att deras GeForce-kort är till för gamers. Då så. Då borde den diskussionen fått sin sista spik i kistan.

Man får även hoppas att de för framtida kort tar krafttag för att göra GeForce-korten så oattraktiva som möjligt för andra kundgrupper än just gamers. Jag säger återigen inte att mining inte får finnas. Det är bara företeelsen att de konkurrerar med gamers om samma produkter som jag önskar en ond bråd död åt.

Eller så får man göra vad man vill med vad man köpte? Ska de göra massa olika serier för varje kundgrupp så kommer priserna gå upp ännu mer.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vafan. Det är fel på hur många sätt och viss. Det handlar om fiktivt låsa in produkter till vissa saker för att kunna kräva mer betalt för de som vill göra annat som videredigering, cad, AI you name it.

Vi har annars brist på mycket hårdvaror för många områden. Jag har dock svårt att förstå de som anser att just gaming är mer värt än alla andra områden. Då utan nya gamingdatorer stannar samhället eller något.

Skrivet av Daark:

Eller så får man göra vad man vill med vad man köpte? Ska de göra massa olika serier för varje kundgrupp så kommer priserna gå upp ännu mer.

Jag förstår inte kritiken här. Ingen köper en moped och skriker sig hes för att den inte går fortare än 45. Vill man ta risken och trimma så får man väl göra det men poängen är att produkter ämnade för olika ändamål inte är något nytt.

Köper man ett LHR-kort och sedan låser upp det så är det väl heller ingen som säger att det skall vara behäftat med konsekvenser för ägaren? Visst. Gör vad du vill med produkten du köpt och äger men gnäll inte över hur den kommer paketerad när du inte tillhör målgruppen för produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte kritiken här. Ingen köper en moped och skriker sig hes för att den inte går fortare än 45. Vill man ta risken och trimma så får man väl göra det men poängen är att produkter ämnade för olika ändamål inte är något nytt.

Köper man ett LHR-kort och sedan låser upp det så är det väl heller ingen som säger att det skall vara behäftat med konsekvenser för ägaren? Visst. Gör vad du vill med produkten du köpt och äger men gnäll inte över hur den kommer paketerad när du inte tillhör målgruppen för produkten.

Geforcekortet är inte enbart gjorda för spel. Många som köper kortet spelar dock på dem.
Men du verkar vara för fiktiva inlåsningar i produkter beroende på ändamål, så att tillverkare kan ta mer betalt för kundgrupper som de anser kan betala mer.

Att folk köper strömkrävande grafikkort till att främst spela på kan man ha åsikter om. Detsamma alla dessa minningställen där grafikkorten egenligen inte skapar så mycket arbete. Men sedan har vi grupper som faktisk gör lite seriösa saker med deras grafikkort, alltifrån videoredigering, cadbearbetning och jobba med Ai.

Permalänk
Medlem

Geforcekortet är inte enbart gjorda för spel. Många som köper kortet spelar dock på dem.
Men du verkar vara för fiktiva inlåsningar i produkter beroende på ändamål, så att tillverkare kan ta mer betalt för kundgrupper som de anser kan betala mer.

Att folk köper strömkrävande grafikkort till att främst spela på kan man ha åsikter om. Detsamma alla dessa minningställen där grafikkorten egenligen inte skapar så mycket arbete. Men sedan har vi grupper som faktisk gör lite seriösa saker med deras grafikkort, alltifrån videoredigering, cadbearbetning och jobba med Ai.

Det roliga är ju att Nvidia själva gärna ser Geforce-korten som ämnade för Gamers när de tvingas krypa till korset, och då tycker jag de ska äga det och stå för det fullt ut också. Både för gamers och sina aktieägares skull.

Professionella användare har ju Quadro eller vad det heter och Miners har CMP, så då finns en skräddarsydd produktserie så ingen behöver bli ledsen i ögat om alla bara kunde hålla sig till sitt.

Jag har aldrig sett någon som vill mena att motorcyklar saknar existensberättigande "För mopeder blir ju tillräckligt snabba om man trimmar dem", så det behöver ju inte bli något brål.

Dessutom, om Mining nu är så himla nyttigt och lönsamt så borde ju miners ha råd att betala extra för CMP, eller hur? För det kan väl inte vara så att miners i grund och botten skäms för sig?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Några små skillnader här. En moppe som helhet är konstruerad och dimensionerad för att gå i max 45km/h. Kör den utanför specifikation och folk kan dö ihjäl. Det är dessutom olagligt.
Du dör inte om någon annan gräver krypto på ett grafikkort som inte ens tillhör dig. Det är inte ens olagligt bortsett från i diverse stater med lite extrema styren.

Permalänk
Datavetare

Viktigt att förstå vad det är Nvidia faktisk blir bestraffade för här!

Nvidia kan faktiskt hävda exakt vad de vill kring vem som är tänkt målgrupp för GeForce, här kan man "ljuga" bäst man vill här utan att få en cent i böter.

Det man får en reprimand för är att man aktivt försökte få det till att "mining" inte hade någon relevant påverkan på försäljning. Om det varit sant blev den logiska slutsatsen att Nvidia på något sätt hade en kraftigt växande marknad mot spel och andra konsumentinriktade marknader.

De kan säga vad de vill i reklamen kring vem som är "tänkt" målgrupp för GeForce, men om det finns väsentliga affärsmässiga avvikelser (som att folk köpte GPUer i drivor för att bränna el till Ethereum mining) måste det redovisar på ett realistiskt sätt till investerare.

Kort och gott: man kan säga vad man vill till kunder, men inte till investerare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta jag står på techjättarnas sida men här gör jag nog det:
Hur 17 ska nvidia veta vad kunderna gör med sina kort när korten väl är sålda och lämnat nvidias händer?
Förutom FE tillverkar nvidia heller inga kort, det gör Asus, Gigabyte etc. Chippen är bättre att säga. Hur ska nvidia veta vad slutkund sysslar med ute i stugorna? Eller levererar nvidia grafikkort direkt till miners?

Det här påminner lite som om Arla skulle få företagsbot för att det inte står i årsredovisningen hur mycket mjölk som dricks, hur mycket som hälls i kaffe, hur mycket som används till bakning, hur mycket som spills på köksgolven etc.

Vad är nästa sak som nvidia ska pressas att redovisa i årsredovisningen?
Hur många kort som sålts för att folk ska spela Cyberpunk?

Tycker allt att det här är knepigt, mycket knepigt.
Nvidia är offret här. Ingen annan.

Edit: Kom på en grej nu: Nvidia kanske har spyware i drivrutinen som berättar till nvidia vad folk gör med korten, därav företagsboten för nvidia inte redovisat i årsredovisningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hur 17 ska nvidia veta vad kunderna gör med sina kort när korten väl är sålda och lämnat nvidias händer?
Förutom FE tillverkar nvidia heller inga kort, det gör Asus, Gigabyte etc. Chippen är bättre att säga. Hur ska nvidia veta vad slutkund sysslar med ute i stugorna? Eller levererar nvidia grafikkort direkt till miners?

Det här påminner lite som om Arla skulle få företagsbot för att det inte står i årsredovisningen hur mycket mjölk som dricks, hur mycket som hälls i kaffe, hur mycket som används till bakning, hur mycket som spills på köksgolven etc.

Edit: Kom på en grej nu: Nvidia kanske har spyware i drivrutinen som berättar till nvidia vad folk gör med korten, därav företagsboten för nvidia inte redovisat i årsredovisningen?

För att dom har sålt oerhörda mängder av kort direkt till kryptoföretag samtidigt som dom sagt att det varit små mängder.
Och problemet är att med börsnoterade företag så finns det ett ansvar mot ägarna att redovisa viktiga ekonomiska beslut.

Hade nVidia varit öppna med hur stor del som gått direkt till serverhallar så hade aktiekursen sett annorlunda ut.
Där har du grundproblemet.

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara hur detta är dåligt för investerare?

Fler sålda enheter är väl alltid positivt?

Permalänk
Medlem

Ingen big deal direkt. Folk får väl göra vad de vill med sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det finns andra som skrivit det tidigare i tråden men det får väl upprepas. En investerare som går in med pengar i Nvidia och som ser en kraftig ökning av försäljningen där företaget i detta fallet hävdar att efterfrågan är av samma kundgrupp som förr (gamers) kan vilseledas till att tro att denna större efterfrågan är bestående. Om Nvidia hade varit ärliga med att den större efterfrågan riskerar att vara tillfällig (miningboom) så hade kanske inte investeringar gjorts i samma utsträckning = aktiekursen hade inte stigit på samma sätt.

Sedan är ju dessa böter otroligt låga. 5,5 miljoner USD är växelpengar för företag som Nvidia. Om böter ska bita så måste de kännas.

Permalänk

Nvidia har nog inget emot att sälja till högst bjudande. De bryr sig förmodligen inte ett skvatt om det är gamers, miners eller ornitologer.

Men det är extremt mycket sämre PR att sälja till miners. Därför hävdar de bestämt att det är till gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan någon förklara hur detta är dåligt för investerare?

Fler sålda enheter är väl alltid positivt?

Inte när en stor del av kunderna kan försvinna över en natt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det finns andra som skrivit det tidigare i tråden men det får väl upprepas. En investerare som går in med pengar i Nvidia och som ser en kraftig ökning av försäljningen där företaget i detta fallet hävdar att efterfrågan är av samma kundgrupp som förr (gamers) kan vilseledas till att tro att denna större efterfrågan är bestående. Om Nvidia hade varit ärliga med att den större efterfrågan riskerar att vara tillfällig (miningboom) så hade kanske inte investeringar gjorts i samma utsträckning = aktiekursen hade inte stigit på samma sätt.

Sedan är ju dessa böter otroligt låga. 5,5 miljoner USD är växelpengar för företag som Nvidia. Om böter ska bita så måste de kännas.

Jovisst, jag förstår behovet, men hur ska nvidia veta vad kunderna gör med korten? Såvida nvidia då inte säljer direkt till miners. Om jag går till inet, webbhallen eller komplett och köper ett 3080ti, berättar jag knappast vad jag ska ha det till. Om jag ska mina, spela GTA, eller spela pac-man. Så hur får nvidia reda på vad slutkunderna gör med korten? Finns det spyware i drivrutinen eller?

Siffran "miners" måste i så fall vara en ren gissning SEC vill att nvidia ska skriva i årsredovisningen. Eller krävdes det inga siffror utan SEC ville att nvidia bara skulle skriva liknande "en del av ökningen beror på efterfrågan av grafikkort från miners"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det roliga är ju att Nvidia själva gärna ser Geforce-korten som ämnade för Gamers när de tvingas krypa till korset, och då tycker jag de ska äga det och stå för det fullt ut också. Både för gamers och sina aktieägares skull.

Professionella användare har ju Quadro eller vad det heter och Miners har CMP, så då finns en skräddarsydd produktserie så ingen behöver bli ledsen i ögat om alla bara kunde hålla sig till sitt.

Jag har aldrig sett någon som vill mena att motorcyklar saknar existensberättigande "För mopeder blir ju tillräckligt snabba om man trimmar dem", så det behöver ju inte bli något brål.

Dessutom, om Mining nu är så himla nyttigt och lönsamt så borde ju miners ha råd att betala extra för CMP, eller hur? För det kan väl inte vara så att miners i grund och botten skäms för sig?

Visst, då kan ju Nvidia ta bort all form av GPGPU-kapacitet från GeForce serien. Hårdvaru encoding/decoding är inte heller nödvändigt för spel - köp ett Quadro-kort om du behöver sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Siffran "miners" måste i så fall vara en ren gissning SEC vill att nvidia ska skriva i årsredovisningen. Eller krävdes det inga siffror utan SEC ville att nvidia bara skulle skriva liknande "en del av ökningen beror på efterfrågan av grafikkort från miners"?

Precis så. Det hade troligtvis räckt för att tillfredsställa kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Nvidia har nog inget emot att sälja till högst bjudande. De bryr sig förmodligen inte ett skvatt om det är gamers, miners eller ornitologer.

Men det är extremt mycket sämre PR att sälja till miners. Därför hävdar de bestämt att det är till gamers.

Det som artikeln handlar om är väl en bra anledning till varför Nvidia hellre säljer till spelare än miners. Försäljningen ökade kraftigt under två kvartal p.g.a. miners, sen slutade de köpa kort och översvämmade marknaden med begagnade kort när mining inte längre var lika lönsamt. Spelare är en mycket stabilare marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst, då kan ju Nvidia ta bort all form av GPGPU-kapacitet från GeForce serien. Hårdvaru encoding/decoding är inte heller nödvändigt för spel - köp ett Quadro-kort om du behöver sånt.

Encoding/decoding är nödvändigt för Shadowplay och Gamestream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Precis så. Det hade troligtvis räckt för att tillfredsställa kraven.

Knepigt. Antar att det är liknande som deras varningsskyltar på kaffekoppar "Akta! Kaffet kan vara hett!" de har i USA.
Alla vet väl det där om miners. Fast kan ju vara några åldriga investerare förstås som inte följer med i nyhetsflödet som måste informeras om miners, kanske.

Vettig info hade varit "52% av grafikkorten går till gamers, 48% till miners". Dvs siffror. Hade varit bättre beslutsunderlag för investerare.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag sitter här i fullständig chock.

Nej, nej det gör jag inte. Som Yoshman varit inne på ovan så får Nvidia givetvis tillverka en produkt och sälja den men när det kommer till att redovisa för sina investerare så har man ett ansvar. Det handlar om att investerare kan bli vilseledda och köpa eller sälja aktier baserat på helt felaktiga grunder, t.ex.

Dessutom, om detta inte hade varit en "biggy", så borde vi ställa oss frågan varför Nvidia har ljugit för sina investerare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Inte när en stor del av kunderna kan försvinna över en natt.

Krypto lär nog aldrig försvinna. Och gamers kommer alltid finnas och behov av grafikkort kommer bara öka med tanke på att spelmotorer blir allt mindre väloptimerade och allt mer klippa klistra ihopskrivna rent kodmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nej, nvidia skickade rtx 3000 serien till miners innan konsumenter och det finns klarlagt.
Kistan är öppen som den bara kan bli.

Även linus tog upp detta

https://wccftech.com/nvidia-allegedly-sold-175-million-worth-...

Permalänk
Testpilot

Skrivet av Daark:

Ja och nej?

Exempel på detta är om du köper en konsol, tekniskt sett får du "göra vad du vill med den", men gör du något som helst utanför tänkt område ryker allt vad garantier och diverse heter.

Personligen anser jag att detta borde gälla grafikkort ämnat för spelande också. Säljer de grafikkort ur GeForce-serien, som marknadsförs som spelkort, då är det enligt mig upp till Nvidia att spärra av dessa. Om inte åtminstone sätta in flaggor som triggar kortet att annat har gjorts, och därmed gäller ej garantier mm.

Ett argument att föra här varför "gamers" är viktigare än framförallt kryptominers är tillväxt och stimulering av ekonomin. En gamer spenderar regelbundet pengar på produkter (medelräkning mellan 61 till 84 USD årligen, enligt statista april 2021 (betalvägg)), detta är utöver hårdvaran och elkostnaden i sig (där sistnämnda är lägre och framförallt miljövänligare) – kan detsamma sägas om krypto, som till synes är ett luftslott med sin egna flytande ekonomi?

Nu säger jag inte åt folk vad som är okej eller inte okej, jag är själv inte i en sits som påverkas av bristen eller prisökningar då jag fått tag på mina saker för rimliga priser. Men för att leka djävulens advokat och samtidigt ge min åsikt som åskådare, då kan jag ändå anse att kryptobröder kan få betala en premie för sin hobby, då det mig veterligen verkar tillföra minst i kedjan av potentiella kunder för grafikkort.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >