Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Jag byte från windows ett tag sedan till Fedora 29 och körde dualboot, men numera bara Fedora 36.
Givetvist distro hopade jag en del innan jag blev bekväm och valde Fedora som min operativsystem.

Permalänk
Medlem

Körde en dnf-plugin-system-upgrade så nu har även jag Fedora 36.
Men jag får felmeddelanden.

The source process: cupsd
Attempted this acces: write
On this file: /etc/cups/subscriptions.conf.N

Vad försöker den säga och hur löser jag det?

Den erbjuder två fixalternativ:
1) "If you want to fix the label xxx default label should be cupsd_rw_etc_t"
2) "If you believe that cupsd should be allowed write acces on the xxx file by defualt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Körde en dnf-plugin-system-upgrade så nu har även jag Fedora 36.
Men jag får felmeddelanden.

The source process: cupsd
Attempted this acces: write
On this file: /etc/cups/subscriptions.conf.N

Vad försöker den säga och hur löser jag det?

Den erbjuder två fixalternativ:
1) "If you want to fix the label xxx default label should be cupsd_rw_etc_t"
2) "If you believe that cupsd should be allowed write acces on the xxx file by defualt"

Det ser ut som SELinux-meddelanden. SELinux tycker inte att cupsd har skrivrättigheter på filen.
Du kan
1. sätta filens etikett (label) så att SELinux tillåter att cupsd får skriva i filen eller
2. testa om det blir färre fel om du sätter SELinux att tillåta lite mer eller
3. stänga av SELinux
Ditt alternativ 2) är väl inte komplett? Det finns mer i meddelandet skulle jag tro.

SELinux är för hög säkerhet och sätts per default till "enforcing" som är en väldigt strikt inställning, allt måste följa en mängd strikta regler. Annars kan man sätta status till "permissive", vilket betyder att SELinux inte är lika strikt, eller "disabled" som helt stänger av SELinux. På mina laptopdatorer har jag stängt av SELinux och på min arbetsstation har jag satt status till "permissive" eftersom jag inte orkar skriva regler eller hitta rätt etikett för varje fil som genererar ett fel. Oftast kommer felen av att de som framställer programvara inte orkat skriva regler för SELinux (min personliga åsikt),

Om du väljer att sätta status till "permissive" så är det enkelt, editera filen /etc/selinux/config och ändra raden

SELINUX=enforcing

till

SELINUX=permissive

Om du väljer att stänga av SELinux ändrar du raden till

SELINUX=disabled

och använder grubby för att se till att SELinux-demonen överhuvudtaget inte startar genom att lägga till ett extra argument i grub (uppstartsprogrammet) med kommandot

grubby --update-kernel ALL --args selinux=0

I /etc/selinux/config finns instruktioner för detta och även för hur man slår på SELinux igen. Vill man ha något att göra kan man läsa på för att lära sig, finns hur mycket som helst på fedora docs och på webben. Sök på "SELinux HOWTO"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det ser ut som SELinux-meddelanden. SELinux tycker inte att cupsd har skrivrättigheter på filen.
Du kan
1. sätta filens etikett (label) så att SELinux tillåter att cupsd får skriva i filen eller
2. testa om det blir färre fel om du sätter SELinux att tillåta lite mer eller
3. stänga av SELinux
Ditt alternativ 2) är väl inte komplett? Det finns mer i meddelandet skulle jag tro.

SELinux är för hög säkerhet och sätts per default till "enforcing" som är en väldigt strikt inställning, allt måste följa en mängd strikta regler. Annars kan man sätta status till "permissive", vilket betyder att SELinux inte är lika strikt, eller "disabled" som helt stänger av SELinux. På mina laptopdatorer har jag stängt av SELinux och på min arbetsstation har jag satt status till "permissive" eftersom jag inte orkar skriva regler eller hitta rätt etikett för varje fil som genererar ett fel. Oftast kommer felen av att de som framställer programvara inte orkat skriva regler för SELinux (min personliga åsikt),

Om du väljer att sätta status till "permissive" så är det enkelt, editera filen /etc/selinux/config och ändra raden

SELINUX=enforcing

till

SELINUX=permissive

Om du väljer att stänga av SELinux ändrar du raden till

SELINUX=disabled

och använder grubby för att se till att SELinux-demonen överhuvudtaget inte startar genom att lägga till ett extra argument i grub (uppstartsprogrammet) med kommandot

grubby --update-kernel ALL --args selinux=0

I /etc/selinux/config finns instruktioner för detta och även för hur man slår på SELinux igen. Vill man ha något att göra kan man läsa på för att lära sig, finns hur mycket som helst på fedora docs och på webben. Sök på "SELinux HOWTO"

Fast hur skulle beskriva att SELinux är. Jag förstår inte vad det är jag är påväg att ge/begränsa rättigheter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Fast hur skulle beskriva att SELinux är. Jag förstår inte vad det är jag är påväg att ge/begränsa rättigheter på.

SELinux står för Security Enhanced Linux och är ett extra säkerhetslager som ligger "ovanpå" operativsystemet och kan ge en detaljkontroll av säkerheten. När SELinux är aktivt så finns det ett antal extra funktioner i Linuxkärnan som tillåter en noggrann kontroll av access till program, processer och filer i datorn. Det sker genom att man använder en mängd policy-regler för att utföra kontrollerna. Man kan ange egna regler som sedan upprätthålls av systemet. Man kan också modifiera kontrollen genom att sätta etiketter på vissa filer. Är SELinux aktivt så utförs alltid kontroll av access så det tar några extra mikrosekunder för varje access till filer eller processer och vid start av program. Det är den kontrollen som genererat felmeddelandet du fått.

Har man inget speciellt viktigt eller känsligt för sig på sin dator kan man stänga av SELinux. Vill man inte det brukar "permissive" räcka men har man ett större företag med företagshemligheter och krav på att servrarna ska ha hög tillgänglighet med hög säkerhet då kör man SELinux på "enforcing" och lägger tid på att eliminera alla fel som registreras och ser också till att ha regler för allt.

SELinux utvecklades av NSA i USA och kommersiella Linux-företag som t.ex. RedHat har SELinux aktivt per default även i Fedora som ju är deras gratisversion av OS:et. Har för mig att det från början var ett antal moduler man kunde lägga till men från 2003 är SELinux integrerat i Linuxkärnan.

Permalänk
Medlem

När jag kör sudo dnf update så får jag nu efter uppgraderingen till 36 följande meddelande:

Citat:

Errors during downloading metadata for repository 'copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream':
- Status code: 404 for https://download.copr.fedorainfracloud.org/results/oprizal/ti... (IP: xx.xxx.xxx.xx) (bytte till x ifall det var mitt ip)
Error: Failed to download metadata for repo 'copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream': Cannot download repomd.xml: Cannot download repodata/repomd.xml: All mirrors were tried
Ignoring repositories: copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream

Hur tacklar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

När jag kör sudo dnf update så får jag nu efter uppgraderingen till 36 följande meddelande:
Hur tacklar jag det?

Du har installerat någon grej från ett extra-repo som inte finns (åtminstone inte till 36?), vad det verkar.

https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/oprizal/timeshift-ups... tror jag är information om samma repo? Låter som att repot är onödigt numera, så du får städa upp enligt instruktionerna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har installerat någon grej från ett extra-repo som inte finns (åtminstone inte till 36?), vad det verkar.

https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/oprizal/timeshift-ups... tror jag är information om samma repo? Låter som att repot är onödigt numera, så du får städa upp enligt instruktionerna där?

Ah jajust det, jag gjorde någon specialare för att Timeshift skulle fungera med Fedoras filsystem.
Tack