Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Jag byte från windows ett tag sedan till Fedora 29 och körde dualboot, men numera bara Fedora 36.
Givetvist distro hopade jag en del innan jag blev bekväm och valde Fedora som min operativsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Körde en dnf-plugin-system-upgrade så nu har även jag Fedora 36.
Men jag får felmeddelanden.

The source process: cupsd
Attempted this acces: write
On this file: /etc/cups/subscriptions.conf.N

Vad försöker den säga och hur löser jag det?

Den erbjuder två fixalternativ:
1) "If you want to fix the label xxx default label should be cupsd_rw_etc_t"
2) "If you believe that cupsd should be allowed write acces on the xxx file by defualt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Körde en dnf-plugin-system-upgrade så nu har även jag Fedora 36.
Men jag får felmeddelanden.

The source process: cupsd
Attempted this acces: write
On this file: /etc/cups/subscriptions.conf.N

Vad försöker den säga och hur löser jag det?

Den erbjuder två fixalternativ:
1) "If you want to fix the label xxx default label should be cupsd_rw_etc_t"
2) "If you believe that cupsd should be allowed write acces on the xxx file by defualt"

Det ser ut som SELinux-meddelanden. SELinux tycker inte att cupsd har skrivrättigheter på filen.
Du kan
1. sätta filens etikett (label) så att SELinux tillåter att cupsd får skriva i filen eller
2. testa om det blir färre fel om du sätter SELinux att tillåta lite mer eller
3. stänga av SELinux
Ditt alternativ 2) är väl inte komplett? Det finns mer i meddelandet skulle jag tro.

SELinux är för hög säkerhet och sätts per default till "enforcing" som är en väldigt strikt inställning, allt måste följa en mängd strikta regler. Annars kan man sätta status till "permissive", vilket betyder att SELinux inte är lika strikt, eller "disabled" som helt stänger av SELinux. På mina laptopdatorer har jag stängt av SELinux och på min arbetsstation har jag satt status till "permissive" eftersom jag inte orkar skriva regler eller hitta rätt etikett för varje fil som genererar ett fel. Oftast kommer felen av att de som framställer programvara inte orkat skriva regler för SELinux (min personliga åsikt),

Om du väljer att sätta status till "permissive" så är det enkelt, editera filen /etc/selinux/config och ändra raden

SELINUX=enforcing

till

SELINUX=permissive

Om du väljer att stänga av SELinux ändrar du raden till

SELINUX=disabled

och använder grubby för att se till att SELinux-demonen överhuvudtaget inte startar genom att lägga till ett extra argument i grub (uppstartsprogrammet) med kommandot

grubby --update-kernel ALL --args selinux=0

I /etc/selinux/config finns instruktioner för detta och även för hur man slår på SELinux igen. Vill man ha något att göra kan man läsa på för att lära sig, finns hur mycket som helst på fedora docs och på webben. Sök på "SELinux HOWTO"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det ser ut som SELinux-meddelanden. SELinux tycker inte att cupsd har skrivrättigheter på filen.
Du kan
1. sätta filens etikett (label) så att SELinux tillåter att cupsd får skriva i filen eller
2. testa om det blir färre fel om du sätter SELinux att tillåta lite mer eller
3. stänga av SELinux
Ditt alternativ 2) är väl inte komplett? Det finns mer i meddelandet skulle jag tro.

SELinux är för hög säkerhet och sätts per default till "enforcing" som är en väldigt strikt inställning, allt måste följa en mängd strikta regler. Annars kan man sätta status till "permissive", vilket betyder att SELinux inte är lika strikt, eller "disabled" som helt stänger av SELinux. På mina laptopdatorer har jag stängt av SELinux och på min arbetsstation har jag satt status till "permissive" eftersom jag inte orkar skriva regler eller hitta rätt etikett för varje fil som genererar ett fel. Oftast kommer felen av att de som framställer programvara inte orkat skriva regler för SELinux (min personliga åsikt),

Om du väljer att sätta status till "permissive" så är det enkelt, editera filen /etc/selinux/config och ändra raden

SELINUX=enforcing

till

SELINUX=permissive

Om du väljer att stänga av SELinux ändrar du raden till

SELINUX=disabled

och använder grubby för att se till att SELinux-demonen överhuvudtaget inte startar genom att lägga till ett extra argument i grub (uppstartsprogrammet) med kommandot

grubby --update-kernel ALL --args selinux=0

I /etc/selinux/config finns instruktioner för detta och även för hur man slår på SELinux igen. Vill man ha något att göra kan man läsa på för att lära sig, finns hur mycket som helst på fedora docs och på webben. Sök på "SELinux HOWTO"

Fast hur skulle beskriva att SELinux är. Jag förstår inte vad det är jag är påväg att ge/begränsa rättigheter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Fast hur skulle beskriva att SELinux är. Jag förstår inte vad det är jag är påväg att ge/begränsa rättigheter på.

SELinux står för Security Enhanced Linux och är ett extra säkerhetslager som ligger "ovanpå" operativsystemet och kan ge en detaljkontroll av säkerheten. När SELinux är aktivt så finns det ett antal extra funktioner i Linuxkärnan som tillåter en noggrann kontroll av access till program, processer och filer i datorn. Det sker genom att man använder en mängd policy-regler för att utföra kontrollerna. Man kan ange egna regler som sedan upprätthålls av systemet. Man kan också modifiera kontrollen genom att sätta etiketter på vissa filer. Är SELinux aktivt så utförs alltid kontroll av access så det tar några extra mikrosekunder för varje access till filer eller processer och vid start av program. Det är den kontrollen som genererat felmeddelandet du fått.

Har man inget speciellt viktigt eller känsligt för sig på sin dator kan man stänga av SELinux. Vill man inte det brukar "permissive" räcka men har man ett större företag med företagshemligheter och krav på att servrarna ska ha hög tillgänglighet med hög säkerhet då kör man SELinux på "enforcing" och lägger tid på att eliminera alla fel som registreras och ser också till att ha regler för allt.

SELinux utvecklades av NSA i USA och kommersiella Linux-företag som t.ex. RedHat har SELinux aktivt per default även i Fedora som ju är deras gratisversion av OS:et. Har för mig att det från början var ett antal moduler man kunde lägga till men från 2003 är SELinux integrerat i Linuxkärnan.

Permalänk
Medlem

När jag kör sudo dnf update så får jag nu efter uppgraderingen till 36 följande meddelande:

Citat:

Errors during downloading metadata for repository 'copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream':
- Status code: 404 for https://download.copr.fedorainfracloud.org/results/oprizal/ti... (IP: xx.xxx.xxx.xx) (bytte till x ifall det var mitt ip)
Error: Failed to download metadata for repo 'copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream': Cannot download repomd.xml: Cannot download repodata/repomd.xml: All mirrors were tried
Ignoring repositories: copr:copr.fedorainfracloud.org:oprizal:timeshift-upstream

Hur tacklar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

När jag kör sudo dnf update så får jag nu efter uppgraderingen till 36 följande meddelande:
Hur tacklar jag det?

Du har installerat någon grej från ett extra-repo som inte finns (åtminstone inte till 36?), vad det verkar.

https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/oprizal/timeshift-ups... tror jag är information om samma repo? Låter som att repot är onödigt numera, så du får städa upp enligt instruktionerna där?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har installerat någon grej från ett extra-repo som inte finns (åtminstone inte till 36?), vad det verkar.

https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/oprizal/timeshift-ups... tror jag är information om samma repo? Låter som att repot är onödigt numera, så du får städa upp enligt instruktionerna där?

Ah jajust det, jag gjorde någon specialare för att Timeshift skulle fungera med Fedoras filsystem.
Tack

Permalänk
Medlem

Vilken mail och kalender applikation rekommenderas idag 17/5 2022?
Utvärderar Fedora 36 och PopOS 22.04 just nu.

Permalänk
Skrivet av Quart:

Vilken mail och kalender applikation rekommenderas idag 17/5 2022?
Utvärderar Fedora 36 och PopOS 22.04 just nu.

Jag har också funderat på den frågan. Har huvudsakligen kört Thunderbird eller Mutt för mail hittills, men det finns ju några att välja på. https://itsfoss.com/best-email-clients-linux/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har också funderat på den frågan. Har huvudsakligen kört Thunderbird eller Mutt för mail hittills, men det finns ju några att välja på. https://itsfoss.com/best-email-clients-linux/

Tack skall kolla på den listan.
Måste säga att det är trevligt att ha kalender, kontakter och mail i samma applikation som Outlook har.
Har kört Outlook i webbläsaren och det är ok och då vet man att bokningar och svar på bokningar blir rätt men det känns ändå inte helt bra.

Permalänk
Skrivet av Quart:

Tack skall kolla på den listan.
Måste säga att det är trevligt att ha kalender, kontakter och mail i samma applikation som Outlook har.

Som någon som kört Mac på jobbet i ett decennium måste jag säga att detta för min del är en av de funktioner jag ogillar starkast i Outlook: det är helt ovärderligt att kunna titta på en bra vecko- eller månadsplaneringsvy medan man skriver ett mail. Separata program - även om de i bakkant pratar med samma konto - är fantastiskt bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Vilken mail och kalender applikation rekommenderas idag 17/5 2022?
Utvärderar Fedora 36 och PopOS 22.04 just nu.

Kan bero på vilken tjänst du använder, tror jag.

De senaste ~5 åren har jag nöjt mig med web-baserade epost/kalender-applikationer men innan dess landade mitt val på Evolution (nummer två i listan du fick av Åbäket). Det, tillsammans med pluginet Evolution-EWS fungerade, så vitt jag minns, utmärkt för mail/kelender i arbetsplatsens plattform (Exchange/Office365).

Både Fedora Och Pop! kör väl Gnome som default, förresten? Det är ju lämpligt i och med att Evolution är ett Gnome-projekt. Jag körde det dock i XFCE utan problem.

Kan hända att Thunderbird kommit ikapp nu, och i så fall hade jag valt det.

Refererade fel person. Menade Det Otroliga Åbäket. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Kan bero på vilken tjänst du använder, tror jag.

De senaste ~5 åren har jag nöjt mig med web-baserade epost/kalender-applikationer men innan dess landade mitt val på Evolution (nummer två i listan du fick av Quart). Det, tillsammans med pluginet Evolution-EWS fungerade, så vitt jag minns, utmärkt för mail/kelender i arbetsplatsens plattform (Exchange/Office365).

Både Fedora Och Pop! kör väl Gnome som default, förresten? Det är ju lämpligt i och med att Evolution är ett Gnome-projekt. Jag körde det dock i XFCE utan problem.

Kan hända att Thunderbird kommit ikapp nu, och i så fall hade jag valt det.

Ahh vad bra då skall jag testa Evolution med pluginet Evolution-EWS !

Permalänk

Jag har kört Evolution för ett hotmail-konto och ett vanligt e-postkonto i säkert 15 år utan problem. Fult som stryk men stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Vilken mail och kalender applikation rekommenderas idag 17/5 2022?
Utvärderar Fedora 36 och PopOS 22.04 just nu.

Jag har provat dom flesta och några är bra men totalt sett är det Thunderbird som slår alla. Den har allt och lite till. Sedan finns det mängder med pluggin till Thunderbird som bra kalender osv .....

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som någon som kört Mac på jobbet i ett decennium måste jag säga att detta för min del är en av de funktioner jag ogillar starkast i Outlook: det är helt ovärderligt att kunna titta på en bra vecko- eller månadsplaneringsvy medan man skriver ett mail. Separata program - även om de i bakkant pratar med samma konto - är fantastiskt bekvämt.

Nu förstår jag nog inte problemet? Det går väl alldeles utmärkt att titta på kalender och skriva mail samtidigt?

Outlook är väl en smula kontraintuitivt på vissa sätt, men det är nog ändå den applikation jag har minst problem med i Microsoft-träsket. Mail, att kunna lägga upp sin och kollegors kalender bredvid varandra och schemaläggningsassistenten för att hitta lediga tider och rum tycker jag gör sitt jobb på ett alldeles utmärkt vis.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hej
Ursäkta om frågan säkert ställts tusen gånger

Men vad rekommenderar ni ifall man vill prova Linux på jobbet? T.ex distro och program/plugins. Behöver/kan man joina Linuxdatorn till Active Directory?
Vi har helt vanlig Windowsmiljö med Office365-suiten. Jobbar som IT-tekniker, så man vill ju helst inte behöva switcha över till Windows vid varje ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hej
Ursäkta om frågan säkert ställts tusen gånger

Men vad rekommenderar ni ifall man vill prova Linux på jobbet? T.ex distro och program/plugins. Behöver/kan man joina Linuxdatorn till Active Directory?
Vi har helt vanlig Windowsmiljö med Office365-suiten. Jobbar som IT-tekniker, så man vill ju helst inte behöva switcha över till Windows vid varje ärende.

Man kan, vad jag minns, ansluta åtminstone debian- och Red Hat-baserade Linux till Active Directory. Vi gjorde det i alla fall på KTH för en massa år sen (jag gick i pension i dec 2012). Andra Linux-distar klarar säkert av det också men jag har erfarenhet av Ubuntu och Fedora och där gick det bra.
Hur? Det minns jag inte. Leta på "How to join a Linux system to an Active Directory domain" på internet. Jag fick flera miljoner träffar. Flera intressanta på första sidan.

Permalänk
Skrivet av boogey:

Nu förstår jag nog inte problemet? Det går väl alldeles utmärkt att titta på kalender och skriva mail samtidigt?

Standardbeteendet är att du får upp ett fönster och ett nytt mail är en ”frame” i detta fönster. Ja, du kan öppna fler instanser av Outlook, och ja, du kan ”bryta ut” ditt nya mail i ett eget fönster, men allt detta kräver extra klick och mer resursanvändning från ett redan tungrott program.
Detta är väl överlag mitt klagomål mot Windows som arbetsmiljö: det är ytterst få saker som inte går att göra, men ingen verkar ha funderar på hur man gör saker smidiga och snabba för slutanvändaren. Jag skulle vilja se mer av filosofin ”lätt att göra sånt man gör ofta”.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Hej
Ursäkta om frågan säkert ställts tusen gånger

Men vad rekommenderar ni ifall man vill prova Linux på jobbet? T.ex distro och program/plugins. Behöver/kan man joina Linuxdatorn till Active Directory?
Vi har helt vanlig Windowsmiljö med Office365-suiten. Jobbar som IT-tekniker, så man vill ju helst inte behöva switcha över till Windows vid varje ärende.

Det är möjligt med typ alla distributioner, men Fedora är nog den som gör det enklast, tack vare bra integration med sssd: du kan i princip registrera datorn med AD direkt efter installation om du har de nödvändiga rättigheterna.

Om ni har intern certifikatshantering för 802.1x-säkerhet och liknande är det bökigt att få till automagisk förnyelse vill jag minnas, men för en enklare miljö ska det inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem

Liten halvtrevlig sak, men ship of harkinian fungerar nu på Linux Har själv satt upp och testat och det är väldigt trevligt att köra oot i 60fps med xbox 360-dosa! Har sedan länge velat spela om spelet, men det har tagit emot att köra igenom det i 18fps med halvgrynig bild.

Edit:
Spelade in en videosnutt, flyter på väldigt trevligt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Var i behov av en clean installation av windows oavsett så tog tag i saken och ska försöka köra Linux på burken hemma.

Stod mellan pop!_os och Manjaro, blev tillslut den senare denna gången. Kör Pop!_os på ena jobbdatorn och är nöjd men kört manjaro förr också.

Ska göra ett helhjärtat försök att då ordning på spelandet också, framför allt ACC med en Logitech G29 men även lite annat. Verkar vara lösbart nu för tiden 😊

Tips på bra och vettig fancontrol sökes också.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Standardbeteendet är att du får upp ett fönster och ett nytt mail är en ”frame” i detta fönster. Ja, du kan öppna fler instanser av Outlook, och ja, du kan ”bryta ut” ditt nya mail i ett eget fönster, men allt detta kräver extra klick och mer resursanvändning från ett redan tungrott program.
Detta är väl överlag mitt klagomål mot Windows som arbetsmiljö: det är ytterst få saker som inte går att göra, men ingen verkar ha funderar på hur man gör saker smidiga och snabba för slutanvändaren. Jag skulle vilja se mer av filosofin ”lätt att göra sånt man gör ofta”.

Jag tycker de jobbar rätt mycket på det. Just Outlook kan vara lite trubbigt eller omständligt emellanåt, men det finns ju sätt att arbeta som är enklare. Högerklick på Outlook i aktivitetsfältet så kan man välja Ny Epost, Nytt möte och liknande direkt där, och då får man ett eget fönster för det. Eller bara dubbelklick på ett mail i listan öppnar ju det i ett eget fönster exempelvis. Men jag hade förstås gärna sett lite fler "layouter" så att man kunde typ ha mail-listan, ett mail öppet i "förhandsgranskningen" och ens kalender samtidigt. Eller så att man kan se både ens mötesinbjudan och "schemaläggningsassistenten" samtidigt exempelvis. Speciellt om man har en större skärm känns det inte som att utrymmet nyttjas effektivt.

På jobbet används Outlook fortfarande rätt mycket men Teams tar ju över allt mer och det är tydligt att MS lägger mycket resurser för att få det att funka bra och integrerat. Exempelvis får jag (nu med W11 på jobbet) upp valet att dela detta fönster om jag håller över ett program som körs i aktivitetsfältet under ett pågående teams-möte. Integration mellan teams, Onedrive, företagets interna nätverk och datorns filsystem underlättar också. Default i Teams är också mer åt "separata fönster", huvudprogrammet hålls öppet och nya möten öppnas i egna fönster exempelvis. Sen är det förstås långt från perfekt, det kan till exempel bli lite väl mycket saker i samma program när man försöker redigera en excel-fil i teams under ett pågående möte samtidigt som andra försöker kommunicera med en i chatten eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Hej
Ursäkta om frågan säkert ställts tusen gånger

Men vad rekommenderar ni ifall man vill prova Linux på jobbet? T.ex distro och program/plugins. Behöver/kan man joina Linuxdatorn till Active Directory?
Vi har helt vanlig Windowsmiljö med Office365-suiten. Jobbar som IT-tekniker, så man vill ju helst inte behöva switcha över till Windows vid varje ärende.

Ska du dual-boota en företagsdator "under radarn" så verkar det bara vara Ubuntu som fungerar med Secure boot och så. Jag fick igång det på min jobbdator ganska enkelt med en extern SSD, medan en kollega försökte med ett antal olika distros innan han också landade i Ubuntu då inget annat fungerade.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag tycker de jobbar rätt mycket på det. Just Outlook kan vara lite trubbigt eller omständligt emellanåt, men det finns ju sätt att arbeta som är enklare. Högerklick på Outlook i aktivitetsfältet så kan man välja Ny Epost, Nytt möte och liknande direkt där, och då får man ett eget fönster för det. Eller bara dubbelklick på ett mail i listan öppnar ju det i ett eget fönster exempelvis. Men jag hade förstås gärna sett lite fler "layouter" så att man kunde typ ha mail-listan, ett mail öppet i "förhandsgranskningen" och ens kalender samtidigt. Eller så att man kan se både ens mötesinbjudan och "schemaläggningsassistenten" samtidigt exempelvis. Speciellt om man har en större skärm känns det inte som att utrymmet nyttjas effektivt.

På jobbet används Outlook fortfarande rätt mycket men Teams tar ju över allt mer och det är tydligt att MS lägger mycket resurser för att få det att funka bra och integrerat. Exempelvis får jag (nu med W11 på jobbet) upp valet att dela detta fönster om jag håller över ett program som körs i aktivitetsfältet under ett pågående teams-möte. Integration mellan teams, Onedrive, företagets interna nätverk och datorns filsystem underlättar också. Default i Teams är också mer åt "separata fönster", huvudprogrammet hålls öppet och nya möten öppnas i egna fönster exempelvis. Sen är det förstås långt från perfekt, det kan till exempel bli lite väl mycket saker i samma program när man försöker redigera en excel-fil i teams under ett pågående möte samtidigt som andra försöker kommunicera med en i chatten eller så.

Jo; som du nämner lider Teams av liknande problem; även där vore det ganska ofta till fördel om kalendern var en separat app snarare än en vy i huvudfönstret - förutom det uppenbara: en bra kalenderapp från Microsoft hade kunnat ersätta halvbra kalenderfunktionalitet i Outlook och i Teams. 🙄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; som du nämner lider Teams av liknande problem; även där vore det ganska ofta till fördel om kalendern var en separat app snarare än en vy i huvudfönstret - förutom det uppenbara: en bra kalenderapp från Microsoft hade kunnat ersätta halvbra kalenderfunktionalitet i Outlook och i Teams. 🙄

Tja, jag hade säkert vant mig vid det också, men det blir ju ytterligare en applikation med notifikationer man behöver håla koll på liksom. Som det är idag skickar man ju kalender-relaterade saker via mail främst, även om det är ett teams-möte så är ju inbjudan ett mail exempelvis, och svarar man så är det via mail, så det fanns ju en logik i att ha det i samma program som mail liksom. Sen med teams blir det ju lite dubbelt förstås, teams kalender är ju trevligare tycker jag, men har också inte alls lika mycket funktionalitet, vilket säkert hör ihop förstås.

Permalänk
Medlem

Installerade Manjaro här om dagen och det är för mig (en genomsnittlig Debian-gillare) första gången och jag måste säga att jag tycker om det. Har hittills inte stött på nått jag inte kan göra. Detta kan vara början på mitt 100% Linux liv. Vad bör jag tänka på med Manjaro till skillnad från Debian?

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Installerade Manjaro här om dagen och det är för mig (en genomsnittlig Debian-gillare) första gången och jag måste säga att jag tycker om det. Har hittills inte stött på nått jag inte kan göra. Detta kan vara början på mitt 100% Linux liv. Vad bör jag tänka på med Manjaro till skillnad från Debian?

Det finns långt färre paket i Manjaros förråd än i Debians. Mycket av det du vill ha kommer förmodligen att finnas som pkgbuilds i AUR. Du behöver m.a.o. en AUR-kompatibel pakethanterare typ pikaur, yay eller pamac-manager för enkel installation och uppdatering av AUR-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Installerade Manjaro här om dagen och det är för mig (en genomsnittlig Debian-gillare) första gången och jag måste säga att jag tycker om det. Har hittills inte stött på nått jag inte kan göra. Detta kan vara början på mitt 100% Linux liv. Vad bör jag tänka på med Manjaro till skillnad från Debian?

Att uppdateringar kan bli buggiga, dom har ju nån delay i sin mirror att paketen ligger och testat i 2 veckor istället som ska göra det bättre sägs det, men läser man release posten i forumet för varje uppdatering så är det väldigt många som har problem med uppdateringarna varje gång.