Permalänk
Mattecoach

Spam-mail via kontaktformulär

Hej,

På företagets hemsida ( https://bmsvets.se/ ) har vi längst ner på varje sida ett kontaktformulär. Varje dag får vi någon typ av spam-mail. En del är "riktiga" mail som jag antar är svårare att bli av med (t.ex. av typen "vill du ha hjälp att förbättra sökresultat") men vi får också "tomma" mail, se nedan.

Hur blir jag av med detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Se till att input-fälten är "required" för att slippa oifyllda mail.

2.;använd Google captcha för att stoppa bots

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av dlq84:

1. Se till att input-fälten är "required" för att slippa oifyllda mail.

Det är gjort. Jag kan själv inte skicka "tomma" mail via formuläret, får felmeddelanden som det är tänkt om jag försöker.

Skrivet av dlq84:

2.;använd Google captcha för att stoppa bots

Jag verkar tyvärr inte kunna göra det via verktyget som vi använder för att designa hemsidan (Divi). Det ska gå med senare versioner, men av någon anledning finns det inte som alternativ när jag kollar. Jag kan bara använda det inbyggda skyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det är gjort. Jag kan själv inte skicka "tomma" mail via formuläret, får felmeddelanden som det är tänkt om jag försöker.

Då låter det som ni endast verifierar via javascript i browsern och inte på servern också. En bot som postar behöver ju inte köra nå JS.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara Wordpress. Om ni använder Contact form 7 finns Googles recaptcha som integration

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av iXam:

Då låter det som ni endast verifierar via javascript i browsern och inte på servern också. En bot som postar behöver ju inte köra nå JS.

Ja, det verkar ju vara en rimlig förklaring. Någon idé för hur man löser det?

Skrivet av jocke92:

Ser ju ut att vara Wordpress. Om ni använder Contact form 7 finns Googles recaptcha som integration

Stämmer att det är Wordpress i grunden. Men designverktyget heter Divi, av någon anledning kan jag inte aktivera Googles recaptcha i deras kontaktformulär.

Permalänk
Medlem

Ladda ned pluginet Contact form 7 istället för divis inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ja, det verkar ju vara en rimlig förklaring. Någon idé för hur man löser det?

Stämmer att det är Wordpress i grunden. Men designverktyget heter Divi, av någon anledning kan jag inte aktivera Googles recaptcha i deras kontaktformulär.

Borde inte vara några problem att bygga formuläret i Contact form 7 istället för i Divi

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av evirob:

Ladda ned pluginet Contact form 7 istället för divis inbyggda.

Skrivet av jocke92:

Borde inte vara några problem att bygga formuläret i Contact form 7 istället för i Divi

Stort tack för hjälpen!
Hade inte tänkt på att det gick att ta en plugin men fanns färdiga lösningar. Har bytt formulär och tror att Googles recaptcha är aktiv nu. Verkar funka hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Stort tack för hjälpen!
Hade inte tänkt på att det gick att ta en plugin men fanns färdiga lösningar. Har bytt formulär och tror att Googles recaptcha är aktiv nu. Verkar funka hittills.

Det ser rätt ut, man ser symbolen nere till höger i webbläsaren. Då ska det vara aktivt