Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz

Permalänk
Medlem

Att öka prestandan kan man göra 2 saker. Antingen öka IPC eller öka hastigheten på CPUn.
AMD har valt de senare ser det ut som denna generationen.
Att IPC inte har ökat är nog ett val AMD har gjort vilket de har gjort tidigare med FX-serien tror jag det var.
Så inget nytt att IPC inte ökar mellan 2 generationer.

Med detta blev det en ganska blaskig mellanmjök då man funderar på att uppgradera om det kommer nått vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Sparsam information och jämförelse är lite oroväckande också i kombination med det nu nämner.

Har de inte varit betydligt mer framfusiga med jämförelse om hur mycket bättre än X de är tidigare gen? Jag kanske blandar ihop det med presentationer närmare lansering.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Skulle inte dessa ha 3D vcache? Skummade igenom texten en gång till men såg inte det nämndes. Kanske blir nån enstaka produkt bara?

Som jag tolkat det så blir det samma som med nuvarande generation. Att de kanske släpper en undantagsmodell med 3D V-Cache.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mitt mini-itx case kommer få det svårt att föra ut värmen på ett bra sätt.

Mina tre alternativ OM det blir en 7000 serie.

1. Nytt mini-itx case som är prövad mot 7000 serien?
2. Eller kanske underklocka?
3. Monter en fläkt till på något sätt ^^

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

FX-serien hade höga klockfrekvenser för att kompensera för den dåliga designen och kunna öka prestandan, med rekordhög TDP som bieffekt. Vi får väl helt enkelt se när de släpps.

1. Ryzen är en välfungerande design
2. Ja de ökar tdp likt Intel vilket är lite trist för att pressa upp klockfrekvenser
3. FX modulerna har inget gemensamt med ryzens chiplets, eller io modul.

Så jag antar att det enda som är likt FX serien är att de ökat tdp. I övrigt så ser jag inte vad din jämförelse ska peka på? Gpuer har också ökat sin tdp och nästa generation grafikkort kommer också ha chiplets är de också lika FX serien då?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande kamp mellan 7000 serien och Raptor Lake i höst, själv låter jag bli att uppgradera åtminstone före det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Storlek på L3?

Skrivet av Ozzed:

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Frågan är om de inte måste minska L3 cachen när GPUn ska rymmas.
Som det ser ut på 5700G.
Enstaka program kommer att ha nytta av DDR5 men det bör vara 6000 eller snabbare (som hos Apple M1 Max)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Mitt mini-itx case kommer få det svårt att föra ut värmen på ett bra sätt.

Mina tre alternativ OM det blir en 7000 serie.

1. Nytt mini-itx case som är prövad mot 7000 serien?
2. Eller kanske underklocka?
3. Monter en fläkt till på något sätt ^^

Precis, det kräver lite planering för m-ITX. Jag körde på SSUPD Meshlicious och en 280 mm AIO i fronten. Håller min 12900K och RX 6800 svalt och tyst. Jag har inte prövat överklockning.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Så jäkla nice med iGPU. Typ den enda biten som fått mig att överväga Intel i nästa bygge.

iGPU är så nice att ha som back Up, särskilt under dessa senaste år där man inte vet hur det blir med grafikkort. Inte så att man vill slänga ut 5-6000 kr på en 12gb 2060 några år efter 2060 släpptes för ca 3000.....

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Frågan är om de inte måste minska L3 cachen när GPUn ska rymmas.
Som det ser ut på 5700G.

L3 sitter i CPU-kretsen, GPUn sitter i I/O-kretsen, så nej, det borde inte vara några problem. 5700G (or övriga APUer idag) har ju bara en krets, så då kan man kanske säga att L3 krymper för att få plats med GPUn.

(I praktiken är det en fråga om kostnadsnivå och vilken nytta man har av cachen. L3 dubblades med Ryzen 5000-serien för att latency till huvudminnet gick upp när man gick till en chiplet-design. Detta hände inte på APUerna, så då behöll man den gamla storleken. Visst kunde man ha dubblat den är också, men det chippet är redan rätt stort, och det säljs förhållandevis billigt till OEMer. Att behålla den mindre L3 var ett sätt att hålla kostnaderna nere.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det känns som att det snart är dags för en ny arkitektur, inga imponerande siffror eller stora hopp den här gången.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta ett bra tillfälle att uppgradera sin dator när det alltid kommer nya saker man vill ha istället.
Tror jag ska köpa nuvarande generationens CPU men begagnad när 7000 släpps.
Men då sitter man ju tyvärr med ett moderkort som inte går att använda till nästa generation antar jag?

Dagens I-lands problem

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Väldigt många som reagerar på claimet om 15% ökning. Lisa Su har en historia av att vara försiktig. Alltid likadant när det gäller outlook kring försäljning osv. Det handlar dels om sandbagging och dels om att inte skada försäljningen av AM4-cpuer för mycket.

När recensionerna kommer så är det mer än 15% ökning i prestanda.

Permalänk
Medlem

L3 verkar vara bra för prestandan i många scenarion, hoppas dom lyckats trycka in mer sådant eller att det finns cpuer utan gpu där den ersätts med cache.

intel kanske fixar det bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt men skippar denna gen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Om man bortser från prestandan tycker jag det låter jätte häftigt med 5,5GHz!

Permalänk
Medlem

Bra att utvecklingen går framåt, men blir mest troligen Raptor Lake för mig, så slipper jag köpa både moderkort och DDR5-minne.

Min andrarigg är numera en slags avtackning till AM4, med 5800X3D, Crosshair VIII Extreme och RTX3070

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

15% över 5800X3D, man hade önskat mer, men knappast dåligt.

Det är inte över 5800X3D, det är nya 16core mot 5950X. Det kan mycket väl bli så som med Broadwell att 5800X3D fortsätter vara snabbare i vissa scenarion (som t ex spel).

"And, checking AMD's disclosure notes, this is based on early Cinebench R23 notes, comparing their pre-production 16C Ryzen 7000 chip to a 16C 5950X. "

https://www.anandtech.com/show/17399/amd-ryzen-7000-announced...

Eftersom alla siffror är baserade på rendering så antar jag att man inte kommer släppa 3D V-cache modeller initialt, då prestandasiffror från spel kan se dåligt ut ur ett pressperspektiv då man kan lätt rätt räkna ut om det är sämre än nuvarande utbud (5800X3D)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du menar förutom att ha moduler med kärnor, hög klockfrekvens, hög TDP och liten ökning i IPC?

Det där låter som valfri generation från Intel och AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jisses, 170W TDP. Spelar väl inte någon jättestor roll men jag tycker det är tråkigt att TDP går upp så mycket på sistone. Saknar tiden då max för CPU var 95W och för grafikkort 250W. Det var ändå bara några korta år sedan. Går det verkligen inte att få mer prestanda utan att dra så mycket mer ström?

Även om jag håller med om att utveckligen är trist så får bör man tänka på att några år sedan hade vi inte processorer med jättemånga kärnor i höga klockfrekvenser.

Vid nästa uppgradering tror jag inte att jag själv kommer gå på fler än 8 kärnor (om det nu inte är skillnad i cache eller annat som påverkar prestandan). Känns ju inte som fler kärnor är relevant i så många lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns som att det snart är dags för en ny arkitektur, inga imponerande siffror eller stora hopp den här gången.

Detta är, i Intels terminologi, en "tick", dvs en krympning - från 7nm till 5nm. Då gör man oftast inga stora förändringar av arkitekturen. Att lägga till DDR5 och PCIe 5.0 är heller inget man gör så där lätt, så det är nog bra att de håller kärnorna någorlunda stabila.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är, i Intels terminologi, en "tick", dvs en krympning - från 7nm till 5nm. Då gör man oftast inga stora förändringar av arkitekturen. Att lägga till DDR5 och PCIe 5.0 är heller inget man gör så där lätt, så det är nog bra att de håller kärnorna någorlunda stabila.

Det låter rimligt, märktes det att jag inte har någon koll på Zen 4 och bara slängde ur mig någon ogenomtänkt kommentar

Ett ord saknades
Permalänk

5800x3D kommer vara snabbare i multiplayer spel om detta är Zen 4 har allt att komma med. Sedan har vi Raptor Lake och 8 performance cores.. också ZZZ uprade..köpa ny cpu och behöva stänga av E-cores för att maxa fps i spel.. så man köper ny cpu 2022 som är 8 cores känns lagom roligt haha. Förhoppningsvis kommer vi få 16 cores CCX med Zen 5 och lägg på 3D cache så har vi en gaming cpu som är hype.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Marknadens högsta IPC.

Menar du Zen 4 eller Zen 3?

Hur har den marknadens högsta IPC?

Begränsar man sig till x86 och tittar på det det som indikeras här, 15 % totalt, är det gränsfall om Zen 4 kliver förbi Golden Cove om man använder sig av SweC "prestanda vid samma frekvens". I genomsnitt är Golden Cove 11 % snabbare (det inkluderar spel där Golden Cove har en mindre fördel).

Tittar man på hela marknaden så ligger Apples M1 (som lanserades hösten 2020) 50-60 % högre i IPC jämfört med Zen 3. Tror vi med 100 % säkerhet kan säga att Zen 4 fortfarande kommer ligga rejält efter.

Det senare gör att det känns rätt "meh" att lyssna på både AMD och Intel just nu, de har så brutalt långt efter Apple sett till IPC och perf/W. Både Intel och AMD borde fundera på en nystart, framförallt om nu Qualcomm kan hålla något i nivå vad man indikerat med deras Windows-inriktad ARM64 CPU som ska lanseras senare i år med produkter under 2023.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Helt enkelt ett mellansteg till vad som kommer stå på menyn. Zen 5 next...

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fredrik831:

Väldigt många som reagerar på claimet om 15% ökning. Lisa Su har en historia av att vara försiktig. Alltid likadant när det gäller outlook kring försäljning osv. Det handlar dels om sandbagging och dels om att inte skada försäljningen av AM4-cpuer för mycket.

När recensionerna kommer så är det mer än 15% ökning i prestanda.

Fast stämmer det?

AMD hävdade 19 % högre IPC för Zen 3 jämfört med Zen 2

Klicka för mer information
Visa mer

Var det en sant eller lögn?

Jag skulle säga att man kan hävda att AMD ur ett "PR-perspektiv" talade sanning. Finns absolut fall där ökningar är högre än 19 % så bara man väljer "rätt" urval av program så överträffar man sitt påstående.

Men tittar man på de program SweClockers (liknande resultat med t.ex. TechPowerUp) använder i sin test, så låg genomsnittlig IPC-ökning på 14 % i deras "test vid samma frekvens". Zen 3 har enorm IPC ökning mot Zen 2 i vissa specifika fall då prestanda hos AVX ökade 50-80 % (lite beroende på fall), men mer "normala" fall ökade mer i spannet 5-20 %.

Zen 4 -> Zen 2
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

5500000000 herts är mycket!

Permalänk
Snusfri

En hel del "Gäsp" tyvärr.

Får se vad Raptor Lake kan prestera i sommar/höst då det börjar bli dags att uppgradera från min 8700K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

framförallt om nu Qualcomm kan hålla något i nivå vad man indikerat med deras Windows-inriktad ARM64 CPU som ska lanseras senare i år med produkter under 2023.

Vad finns det för info om dessa? Såg Att Qualcomm anonserat nya SoCs på TSMC 4nm med X2, A710, A510 kärnor (Snapdragon 8+ Gen 1). Är det samma grund som ska användas för dessa windows-inriktade CPUer? Har så dåligt koll på telefonmarknaden, hur står sig Snapdragon 8 Gen 1 i S22 mot A15? Börjar dom komma ikapp Apple?

Permalänk
Medlem

Kommer Qualcomms arm64 för Windows funka med spel o sånt då är tanken?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.