Permalänk
Rekordmedlem

Fyrhjulsdrift verkar få väldigt många att köra farligare även om bilen i sig skulle vara bättre så är de flesta förare alldeles för dåliga på att köra och många förstår inte heller hur bilen fungerar med det gäller oavsett hur många hjul som driver den.
Tyvärr är det ju så att många som åker 4 hjulsdrivet tror att de ska öka farten i dåligt väglag bara för att bilen accelererar bättre än en 2 hjulsdriven men det är ingen skillnad på styr och bromsförmågan och kör man snabbare så ökar bara riskerna för allt utom att köra fast.
Jag har tex sett suvåkare som ska köra om plogbilen och snurrat runt, fyrhjulsdrivten hjälper dåligt mot hetsiga mänskliga förare och vi får hoppas på en utveckling där vi kan bli av med människan bakom ratten så fort som möjligt för att trafikmiljön ska bli bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Fyrhjulsdrift verkar få väldigt många att köra farligare även om bilen i sig skulle vara bättre så är de flesta förare alldeles för dåliga på att köra och många förstår inte heller hur bilen fungerar med det gäller oavsett hur många hjul som driver den.
Tyvärr är det ju så att många som åker 4 hjulsdrivet tror att de ska öka farten i dåligt väglag bara för att bilen accelererar bättre än en 2 hjulsdriven men det är ingen skillnad på styr och bromsförmågan och kör man snabbare så ökar bara riskerna för allt utom att köra fast.
Jag har tex sett suvåkare som ska köra om plogbilen och snurrat runt, fyrhjulsdrivten hjälper dåligt mot hetsiga mänskliga förare och vi får hoppas på en utveckling där vi kan bli av med människan bakom ratten så fort som möjligt för att trafikmiljön ska bli bättre.

Ja det stämmer, 4 hjulsdrift kan tekniskt sett vara säkrare men i praktiken är det inte det på grund av den falska tryggheten och okunskap om hur bilen ska hanteras.

Folksam trafiksäkerhetsforskare Matteo Rizzi gjorde en studie där man analyserade 35 000 polisrapporterade olyckor och personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

En bil är ju inte mer komfortabel bara för att den är stor? Testa en Hummer t.ex. Hemskt. Rent ut sagt horribelt.

Folk drar alltid till extremer när de argumenterar. Det avsåg förstås jämförelsen mellan exempelvis en mindre bil (typ BMW 3-serie, Audi 4-serie, Mercedes C-klass) och en eller två storlekar större (dvs 5-serie eller SUV).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Det finns absolut fördelar med fyrhjulsdrift. Om du behöver köra upp för en brant backe i halt väglag. Om du ska dra något riktigt tungt. Men för gemene man kan jag inte så någon fördel i 99% av tiden. Däremot ökar ju energiförbrukningen med permanent fyrhjulsdrift. Däremot haldex är väl en medelväg. Vet dock inte hur bra just haldex presterar. Återigen så var min förra bil (nya Ford mondeo) problem då den var för låg. Den skrapade i under när vi körde på ojämna skogsvägar. Har dock aldrig saknat fyrhjulsdrift.

Jo, nackdelen med fyrhjulsdrift är ju dels att det ökar komplexiteten i drivlinan med allt vad det innebär av tillverkningskostnader och dyrare service och reparationer, och förstås att det ökar förbrukningen. Så det är ju en avvägning förstås.

Men fyrhjulsdrift har ju fördelar så fort det är lite halt, och det behöver inte vara is eller så utan en fuktig vägbana eller en grusväg är ju tillräckligt för att det ska vara uppenbart bättre med det.

Framhjulsdrift gör ju bilen understyrd, om du tappar greppet i en kurva så fortsätter bilen i kurvans tangent, och bakhjulsdrift gör bilen överstyrd, bilen släpper med bakdelen och "svänger för mycket" eller snurrar runt. En balanserad fyrhjulsdrift gör ju bilen just balanserad. Jag kan inte se att det är sämre.

Sen finns det förstås praktiska fördelar som inte har att göra med säkerhet. Exempelvis parkerade jag bredvid ett gäng andra bilar på en gräs-sluttning mot en älv häromdagen. Jag fick hjälpa till, tillsammans med ett gäng personer, att knuffa på dessa bilar för att de skulle komma upp för denna rätt flacka sluttning, och många blev väldigt leriga. Med min bil med fyrhjulsdrift var det bara att gasa och peka med ratten så tog den sig upp utan problem. Jag har också varit med om blixthalka i korta men branta backar som gjort att vanliga bilar inte kan ta sig upp utan att ta fart och köra alldeles för fort, medan min bil långsamt och försiktigt klarade dem utan några problem och med mycket mindre risk.

Jag var inte övertygad om fyrhjulsdriftens nytta förrän jag jobbade på Volvo (när jag var typ 21-24 eller så), där märkte jag först hur mycket lättare det var att ta sig ut från en parkeringsplats med snövallar omkring. De framhjulsdrivna bilarna var ofta (när det var snö) skitjobbiga att få ut från sina platser och det var inte ovanligt att det skedde en del incidenter med plåtskador som följd eller så. Men de fyrhjulsdrivna var inga problem, man bara tryckte på gasen så gick de igenom snön. Senare jobbade jag som provförare och då blev det tydligt hur mycket bättre det var med AWD i kurvorna. Provbanan var aldrig isig för de saltade den rejält, bilarna som provkördes stod ju på sommardäck och man körde ju över laglig hastighet så det var väl ett måste på grund av säkerheten. Men fukt ställde ju ändå till det, innan vägbanan torkat upp så kunde det vara rätt halt om det var dagg eller så. Redan då var ju antisladdsystemen så pass bra att det sällan blev särskilt läskigt oavsett drivhjul, men det gick väldigt mycket lättare, snabbare och mer odramatiskt med AWD.

Permalänk
Medlem

Om man ska dra ett nytt argument för SUV och CUV modeller kan vara att det är framtiden.
Modern hjulupphängning och aktiv fjädring gör att högre bilar inte har lutning/älgtests problem som förr.
Andra saker är att 4-hjulsdrift och batteripack i elbilar samt även mer ljudisolering bygger inunder sätena vilker tvingar högre bilmodeller för tillräckligt takutrymme.
Mer teknik under huven gör även fronten högre.
Och mer bagage utrymme är också trevligt.

Föredrar själv som tidigare sagt låga bilar (mest pga utseendet) men tror att de sleaka 60-tals tom 90-tal pråmarna tyvärr är en svunnen tid.

Dålig på grammatik
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tankjunior:

Om man ska dra ett nytt argument för SUV och CUV modeller kan vara att det är framtiden.
Modern hjulupphängning och aktiv fjädring gör att högre bilar inte har lutning/älgtests problem som förr.
Andra saker är att 4-hjulsdrift och batteripack i elbilar samt även mer ljudisolering bygger inunder sätena vilker tvingar högre bilmodeller för tillräckligt takutrymme.
Mer teknik under huven gör även fronten högre.
Och mer bagage utrymme är också trevligt.

Föredrar själv som tidigare sagt låga bilar (mest pga utseendet) men tror att den sleaka 60-tals tom 90-tal pråmarna tyvärr är en svunnen tid.

Jo absolut. 20 cm batteripaket i golvet gör ju bilarna högre förstås. Det hjälper också en del med viktfördelningen då mer vikt i botten ju gör bilen mer stabil. Men det betyder förstås inte att en SUV som dessutom ska ha 10 cm extra markfrigång är nödvändig eller så. Jämför exempelvis Tesla Model 3 med Y, det är ju i mångt och mycket samma bil, men Y är högre för att det är en SUV. Hade de byggt en "Model 3 kombi" med typ Model Y's utformning av bakdelen utan att för den sakens skull bli så mycket högre så hade det ju varit en bättre bil för mig än 3 eller Y.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Folk drar alltid till extremer när de argumenterar. Det avsåg förstås jämförelsen mellan exempelvis en mindre bil (typ BMW 3-serie, Audi 4-serie, Mercedes C-klass) och en eller två storlekar större (dvs 5-serie eller SUV).

Skillnaden mellan storleksklasser är ju en större faktor för ökad långfärdskomfort än hur högt man byggt bilen: En S-klass är skönare än en E-klass än en C-klass, och liknande för andra märken.

Men om vi pratar bygghöjd: Jag kör för närvarande en A3, och har vid tillfälle provat Q3 som ju är crossoverversionen av samma bil. Där upplevde jag helt ärligt enbart nackdelar vid den sortens körning jag behövde göra (ungefär 30% stadstrafik, 50% motorväg, 20% landsväg, räknat i tid) - en av anledningarna att jag startade tråden, faktiskt.

På motorvägen var bilen brusigare på grund av ”offroadiga” plastpaneler som orsakar större turbulens än den jämnare formen på A3:an, och mer sidvindskänslig på grund av högre höjd.
På landsväg (slingrig 70-väg) var bilen mindre precis i styrningen.
I stan var för och nackdelarna ungefär likvärdiga: högre sittställning ger aningen bättre överblick framåt och åt sidorna, men också sämre situationsöverblick vid backning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. 20 cm batteripaket i golvet gör ju bilarna högre förstås. Det hjälper också en del med viktfördelningen då mer vikt i botten ju gör bilen mer stabil. Men det betyder förstås inte att en SUV som dessutom ska ha 10 cm extra markfrigång är nödvändig eller så. Jämför exempelvis Tesla Model 3 med Y, det är ju i mångt och mycket samma bil, men Y är högre för att det är en SUV. Hade de byggt en "Model 3 kombi" med typ Model Y's utformning av bakdelen utan att för den sakens skull bli så mycket högre så hade det ju varit en bättre bil för mig än 3 eller Y.

Tror nog att det beror på designval. En kombi-bil med enbart högre kaross blir en minivan och det var ju det som var den senaste trenden på 80-90talet.
Dock så finns det få saker så själsdödande som att skaffa en sån, hur praktisk den än är.
Lösning: ge den större däck, höj den lite och pang så har du en SUV som helt plötsligt blir lite fräck, att den sen blir lite mer praktiskt i snön är bara en bonus.

Det har ju varit en del i tråden här som sagt att de gillar designen på SUV/CUV, vetefan om någon tycker att en ford S-max ser särskilt ball ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja det stämmer, 4 hjulsdrift kan tekniskt sett vara säkrare men i praktiken är det inte det på grund av den falska tryggheten och okunskap om hur bilen ska hanteras.

Folksam trafiksäkerhetsforskare Matteo Rizzi gjorde en studie där man analyserade 35 000 polisrapporterade olyckor och personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent

Felaktig slutsats, det är inte bilen som ökar risken, det är föraren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Felaktig slutsats, det är inte bilen som ökar risken, det är föraren.

Guns dont kill people osv. Det där håller inte, det är inte heller poängen för i slutändan på vägen är bilen och föraren synonym och ska ses därefter.

Forskningen säger också just att bilen ger en falsk trygghet som människan agerar utefter. Hur man än vänder och vrider på det är det enligt statistiken som man forskat på avsevärt större olycksrisk med fyrhjulsdrivna fordon. Det är egentligen irrelevant om det är förarens, bilens eller bådas fel. Resultatet är samma.

Permalänk
Medlem

Alla har rätt till sin åsikt, men jag ser bilen som transportmedel a till b, då har en konventionell kombi oftast större lastutrymme än en SUV och drar mindre bränsle pga lägre vikt/lägre luftmotstånd= bästa bilsorten för mig. Jag har inga problem att komma i och ur bilar och är inte jätterädd för att krocka. Däremot är bränsle galet dyrt nu, min bensinkombi drar 0.46l/mil till och från landet dörr till dörr vilket jag tror blir svårt för en SUV. Jag har inga laddmöjligheter, annars hade jag redan kört elbil.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Här kan ni se att nya Audi S8 som har luftfjädring höjer sig automatiskt när man öppnar dörren så att den ska vara lika bekväm som en SUV att stiga in i. Det är kanske framtiden för alla normalhöga bilar.

Permalänk
Medlem

Q3

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaden mellan storleksklasser är ju en större faktor för ökad långfärdskomfort än hur högt man byggt bilen: En S-klass är skönare än en E-klass än en C-klass, och liknande för andra märken.

Men om vi pratar bygghöjd: Jag kör för närvarande en A3, och har vid tillfälle provat Q3 som ju är crossoverversionen av samma bil. Där upplevde jag helt ärligt enbart nackdelar vid den sortens körning jag behövde göra (ungefär 30% stadstrafik, 50% motorväg, 20% landsväg, räknat i tid) - en av anledningarna att jag startade tråden, faktiskt.

På motorvägen var bilen brusigare på grund av ”offroadiga” plastpaneler som orsakar större turbulens än den jämnare formen på A3:an, och mer sidvindskänslig på grund av högre höjd.
På landsväg (slingrig 70-väg) var bilen mindre precis i styrningen.
I stan var för och nackdelarna ungefär likvärdiga: högre sittställning ger aningen bättre överblick framåt och åt sidorna, men också sämre situationsöverblick vid backning.

Visserligen sant men tycker inte höjd och storlek är samma sak. En XC90 kontra V90 är på många vis förhållandevis lika även om det känns som en våning extra på den förra. S-klassen som du refererar till är förstås ett flaggskepp på många vis och är på samma sätt som Hummern en svår bil att jämföra med, det blir för extremt.

Du sätter huvudet på spiken gällande A3/Q3. Frågar du mig så är den plattformen för liten för att göra en komfortabel bil. Det är aningens mindre utrymmen, aningens högre buller osv - men det är också Audis dussinbil som är "tillräckligt bra" för de allra flesta, på samma vis som BMWs 3-serie och Mercedes C-klass är "tillräckligt bra".

Om du jämför Q3 med Volvo XC40 så får du en ganska bra jämförelse, tycker jag. Sedan kommer Q5 mot BMW X5 och Volvos XC60 och XC90 (för mig ligger Volvo någonstans mittemellan dessa) och då får man betydligt mer kvalitet på alla ledder; Tillräckliga innerutrymmen, lägre ljudnivå, ganska mycket teknik och utrustning som sällan ingår i de billigare/mindre modellerna.

Sedan så, visst är det så att det BMW ofta kallar "körglädje" försvinner när man går från jolle till färja men tycker det är smak och tycke i många fall. Hade tidigare en 4-serie som efter 20 mil inte alls var rolig för rumpa eller lår och man var ofta trött efteråt. Men kul var det en stund i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Guns dont kill people osv. Det där håller inte, det är inte heller poängen för i slutändan på vägen är bilen och föraren synonym och ska ses därefter.

Forskningen säger också just att bilen ger en falsk trygghet som människan agerar utefter. Hur man än vänder och vrider på det är det enligt statistiken som man forskat på avsevärt större olycksrisk med fyrhjulsdrivna fordon. Det är egentligen irrelevant om det är förarens, bilens eller bådas fel. Resultatet är samma.

Med det resonemanget kan vi ju skrota alla moderna säkerhetsfunktioner.

Skulle säga att det är väldigt relevant om det är föraren eller bilens fel, eftersom vi ser brister på förare av fyrhjulsdrivna fordon så är det ju på föraren åtgärden ska göras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Med det resonemanget kan vi ju skrota alla moderna säkerhetsfunktioner.

Skulle säga att det är väldigt relevant om det är föraren eller bilens fel, eftersom vi ser brister på förare av fyrhjulsdrivna fordon så är det ju på föraren åtgärden ska göras.

Öh nej? Det var ett otroligt konstigt påstående. Ärligt talat fattar jag inte ens hur du lyckas komma fram till den slutsatsen. Det är ju exakt tvärtom. Det är ju just moderna säkerhetsfunktioner som behövs för att förhindra människor att begå mänskliga misstag. T ex autobroms, antisladd osv. Uppenbarligen finns det en del kvar att önska på den fronten eftersom olycksrisk är såpass mycket högre för 4-hjulsdrivna fordon. Sen kan det var så att problemet försvinner helt när fordonen blir autonoma.

Människor och deras mönster är så gott som omöjligt att påverka på kort varsel. Man kan göra insatser i form av utbildningar och regler men det tar både lång tid för förändring. T ex särskilt körkort för 4 hjulsdrivna fordon där man får lära sig att hantera dem på halkbana, eller inkludera det i körkortsutbildning. Det skulle dock inte hjälpa nuvarande förare. Därför måste bilarna utvecklas på ett sätt som förhindrar människor från att begå misstag.

Det är som sagt skitsam om det är människans eller bilens "fel". Bilar för vanligt folk måste utvecklas utefter hur människor beter sig i trafiken, inte tvärtom. I framtiden lär bilarna kunna ta kontrollen från människan när de fuckar upp, och styra upp situationen. Vilket i princip redan finns i Teslor. Det behöver utvecklas och gälla is, snö osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Med det resonemanget kan vi ju skrota alla moderna säkerhetsfunktioner.

Skulle säga att det är väldigt relevant om det är föraren eller bilens fel, eftersom vi ser brister på förare av fyrhjulsdrivna fordon så är det ju på föraren åtgärden ska göras.

Nej det är bilen som ska rätta människan när den gör fel, bilen ska inte tillåtas att utföra dumma manuella kommandon utan ska hindra dem. Mänskliga förare är en styggelse i bilar och måste bort men innan det sker så behöver de ha hjälp att göra rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

Vad anser du är en SUV?
Bolag köper in större bilar pga skattetekniska skäl. Löjligt då vi har miljöpartiet som vil strypa alla utsläpp, men stora, törstiga miljöbovar ska vi ha låg skatt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är bilen som ska rätta människan när den gör fel, bilen ska inte tillåtas att utföra dumma manuella kommandon utan ska hindra dem. Mänskliga förare är en styggelse i bilar och måste bort men innan det sker så behöver de ha hjälp att göra rätt.

Hur får du fyrhjulsdrift till ett dumt manuellt kommando?

Vet att du har en manisk tilltro till självkörande bilar, kan säkert bli bra i stadstrafik men det är en avlägsen framtid innan det slår igenom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Öh nej? Det var ett otroligt konstigt påstående. Ärligt talat fattar jag inte ens hur du lyckas komma fram till den slutsatsen. Det är ju exakt tvärtom. Det är ju just moderna säkerhetsfunktioner som behövs för att förhindra människor att begå mänskliga misstag. T ex autobroms, antisladd osv. Uppenbarligen finns det en del kvar att önska på den fronten eftersom olycksrisk är såpass mycket högre för 4-hjulsdrivna fordon. Sen kan det var så att problemet försvinner helt när fordonen blir autonoma.

Människor och deras mönster är så gott som omöjligt att påverka på kort varsel. Man kan göra insatser i form av utbildningar och regler men det tar både lång tid för förändring. T ex särskilt körkort för 4 hjulsdrivna fordon där man får lära sig att hantera dem på halkbana, eller inkludera det i körkortsutbildning. Det skulle dock inte hjälpa nuvarande förare. Därför måste bilarna utvecklas på ett sätt som förhindrar människor från att begå misstag.

Det är som sagt skitsam om det är människans eller bilens "fel". Bilar för vanligt folk måste utvecklas utefter hur människor beter sig i trafiken, inte tvärtom. I framtiden lär bilarna kunna ta kontrollen från människan när de fuckar upp, och styra upp situationen. Vilket i princip redan finns i Teslor. Det behöver utvecklas och gälla is, snö osv.

Autobroms får folk att skita i att hålla avstånd, så samma argument kan användas för att det orsakar mer olyckor.
Antisladd ger samma effekt som fyrhjulsdrift.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Hur får du fyrhjulsdrift till ett dumt manuellt kommando?

Vet att du har en manisk tilltro till självkörande bilar, kan säkert bli bra i stadstrafik men det är en avlägsen framtid innan det slår igenom.

Problemet är som redan sagt att fyrhjulsdrift ofta får föraren att öka farten pga tron att väglaget är bättre än det egentligen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Autobroms får folk att skita i att hålla avstånd, så samma argument kan användas för att det orsakar mer olyckor.
Antisladd ger samma effekt som fyrhjulsdrift.

Har du några som helst belägg för att det är så, att autobroms orsakar mer olyckor eller är det ditt personliga antagande? Någon form av studie eller vad som helst? Och om antisladd ger samma effekt som fyrhjulsdrift är struntsamma. Du missförstår. Det är hur folk beter sig under den falska tryggheten och vetskapen att de har fyrhjulsdrift som är skillnaden.

Inte fasen har jag upplevt att folk sämre avstånd nu än förr bara för autobroms finns. Det känns som ett extremt löst antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Har du några som helst belägg för att det är så, att autobroms orsakar mer olyckor eller är det ditt personliga antagande? Någon form av studie eller vad som helst? Och om antisladd ger samma effekt som fyrhjulsdrift är struntsamma. Du missförstår. Det är hur folk beter sig under den falska tryggheten och vetskapen att de har fyrhjulsdrift som är skillnaden.

Inte fasen har jag upplevt att folk sämre avstånd nu än förr bara för autobroms finns. Det känns som ett extremt löst antagande.

Varför ska jag visa belägg för det när det inte finns några belägg för att tekniken fyrhjulsdrift orsakar mer olyckor?
Autobroms skapar falsk trygghet precis som resten av funktionerna.

Om du inte upplevt att folk är sämre på att hålla avstånd kör du antingen l väldigt ite eller så har du inte haft körkort särskilt länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Om man ska dra ett nytt argument för SUV och CUV modeller kan vara att det är framtiden.
Modern hjulupphängning och aktiv fjädring gör att högre bilar inte har lutning/älgtests problem som förr.
Andra saker är att 4-hjulsdrift och batteripack i elbilar samt även mer ljudisolering bygger inunder sätena vilker tvingar högre bilmodeller för tillräckligt takutrymme.
Mer teknik under huven gör även fronten högre.
Och mer bagage utrymme är också trevligt.

Föredrar själv som tidigare sagt låga bilar (mest pga utseendet) men tror att de sleaka 60-tals tom 90-tal pråmarna tyvärr är en svunnen tid.

Har inte dom flesta bilar blivit sämre på älgtestet på senare år, ser ju inte jättebra ut.
https://www.youtube.com/watch?v=qIN8CyhYREM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför ska jag visa belägg för det när det inte finns några belägg för att tekniken fyrhjulsdrift orsakar mer olyckor?
Autobroms skapar falsk trygghet precis som resten av funktionerna.

Om du inte upplevt att folk är sämre på att hålla avstånd kör du antingen l väldigt ite eller så har du inte haft körkort särskilt länge.

Men det finns ju faktiskt studier på att att fyrhjulsdrift orsakar mer olyckor, scrolla upp i tråden så får du se

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men det finns ju faktiskt studier på att att fyrhjulsdrift orsakar mer olyckor, scrolla upp i tråden så får du se

Fast det gör ju inte det.
Det finns studier som visar att förare av fyrhjulsdrivna bilar orsakar mer olyckor, inte att tekniken fyrhjulsdrift är orsaken till fler olyckor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Varför ska jag visa belägg för det när det inte finns några belägg för att tekniken fyrhjulsdrift orsakar mer olyckor?
Autobroms skapar falsk trygghet precis som resten av funktionerna.

Om du inte upplevt att folk är sämre på att hålla avstånd kör du antingen l väldigt ite eller så har du inte haft körkort särskilt länge.

Nej. Autobroms skapar ingen falsk trygghet. Inte en jäkel skulle lita på att den kickar in. Även om den gör det. Konsekvenserna är för stora. Det är inte samma sak som fyrhjulsdriftsproblematiken som du inte förstå.

Förutom att tekniken bidrar till just det, vi har ju länkat till forskningstudie som analyserat 35 000 olyckor och kommit fram till att det är statistiskt säkerställt att om man har fyrhjulsdrivet är det 20-30% större chans att man är med om en olycka. Där finns det ju faktiskt belägg för det. Du försöker få det till förarens fel utan att förstå att det är irrelevant. En ladugårdvägg är ju mer mottaglig för logik än du.

Dold text

Och ja, folk håller dåligt avstånd men att det skulle bero på autobroms har du tagit rakt från någonstans där solen inte skiner utan några som helst belägg för det. Det jag sa är att folk inte är sämre på avstånd nu, än förr.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Vad anser du är en SUV?

Med SUV i det här avseendet menar jag nog mest det nuvarande modet med vanliga bilar som höjts några centimeter; där frågan huvudsakligen bottnade i att försöka förstå om folk köper dessa bilar av någon praktisk orsak som jag inte greppat, vilket visade sig vara fallet i några av svaren jag fått, så jag är egentligen nöjd med resultatet av denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis är det säkrare med fyrhjulsdrift.
Att folk inte blir en säkrare förare för att de har fyrhjulsdrift är en helt annan sak.
Om man inte märker att antispinn och antisladd går in eller lägger märke till de blinkande lamporna som berättar det ska man nog låta bli att köra bil alls.

Skrivet av snajk:

Fyrhjulsdrift är säkrare, men det kräver ju att man agerar annorlunda också. "Man känner inte att det är halt..." ...för att bilen inte sladdar eller tappar greppet så fort det blir halt? Livsfarligt.

Sen beror väl det på, dagens bilar har ju sällan permanent fyrhjulsdrift utan normalt är de främst framhjulsdrivna (ibland bakhjulsdrivna, som i min bil) och fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid behov, när bilen känner att greppet inte räcker liksom, vilket också märks av föraren normalt sett. Sen kanske man inte är tillräckligt uppmärksam förstås, men då är det väl det som är problemet och inte att bilen är "för bra" på att behålla greppet så länge man gasar.

Det argument jag har hört mot fyrhjulsdrift ända sedan innan jag tog körkort, av biljournalister men också lärarna på körskolan och så, är att fyrhjulsdriften inte hjälper när man bromsar utan bara när man gasar typ. Vilket väl är ungefär samma argument egentligen: Är det halt ska man märka det och då kör man långsamt och försiktigt typ. Men det argumentet håller ju inte om man tänker lite längre, mycket bättre grepp och högre säkerhet under säg 90% av körtiden är inte kasst bara för att det inte hjälper de övriga tio procenten liksom. Istället borde man helt enkelt lära sig att det är så det är.

Sen hjälper ju antisladdsystem och liknande en hel del också, inte minst när man bromsar, så bilarna har ju blivit bättre på att hantera dessa situationer oavsett situation eller om man har fyrhjulsdrift eller inte.

Fyrhjulsdriften bidrar inte på något sätt till ökad trafiksäkerhet, precis tvärtom.

Bromssträckan är i regel det viktigaste... och den påverkas inte på något sätt av hur många hjul man har drivning på. Eller jo, i och med att man på grund av fyrhjulsdriften kan köra lite fortare vid halt väglag än vad man hade gjort med endast tvåhjulsdrift så påverkas den ju faktiskt negativt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Nej. Autobroms skapar ingen falsk trygghet. Inte en jäkel skulle lita på att den kickar in. Även om den gör det. Konsekvenserna är för stora. Det är inte samma sak som fyrhjulsdriftsproblematiken som du inte förstå.

Har faktiskt blivit påkört bakifrån av en Volvo, föraren försökte bortförklara olyckan vid olycksplatsen med att autobromsen borde bromsat för det brukar den göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon112397:

Har faktiskt blivit påkört bakifrån av en Volvo, föraren försökte bortförklara olyckan vid olycksplatsen med att autobromsen borde bromsat för det brukar den göra.

Ja, och jag tvivlar inte på att det finns folk som litar på det men personliga anekdoter saknar bevisvärde och säger ingenting om hur den stora massan tänker.

Det finns alltid en idiot liksom. Att jag sa inte en jäkel var väl lite väl. Det finns alltid "nån" som man säger. Men i allmänhet tror jag absolut inte att folk tänker så och om de gör det kan nog autobromsen rädda dom rätt ofta som tur är..