Vad är grejen med suv/crossover?

Permalänk
Medlem

Hade stockholmarna tillämpat 3-sekundersreglen hade 99% av alla upphinnandeolyckor undvikits.
Den som inte förstår 3-sekundersreglen skall inte ha körkort. Punkt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd delvis rensad*

Nu räcker det med otrevligheter och meningslöst tjafs!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Exakt, jag hoppas innerligen att ingen förlitar sig på det sättet. Sen finns det väl alltid "nån". Men jag tror den stora majoriteten inte gör det. Det är för stor risk att man tar död på sig själv eller nån. Den är ju till för extrema nödsituationer som du säger..

Volvo har ju en rätt känd video också om hur det kan gå när man förlitar sig på den. Det blev väl mer ett exempel att man inte ska det. Till deras försvar är det en tidig modell. https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

Det där har man hört många rykten om, och man har undrat vad som är sant egentligen? Som jag förstod det så handlade det hela om ett missförstånd. Att bilen de kör i klippet inte har någon aktiv detektering av fotgängare/hinder, fast de inblandade där är säkra på att den har det.

Skrivet av mrqaffe:

Du menar nog den adaptiva farthållaren

Volvo vill ju inte vara sämre än Mercedes.
https://www.youtube.com/watch?v=BYY7OfQ4-5A

Jo, det var den jag menade.

Angående klippet så undrar jag vad det är för rök/dimma där? Kan det ha påverkat?

Vet att den adaptiva farthållaren fungerar mindre bra vid dåligt väder som t.ex. regn, snö eller dimma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror inte ni kommer så mycket längre. 😆

Enkelt uttryckt: fyrhjulsdrift leder till ökad säkerhet i nära nog varje läge där man kan gasa sig till bättre stabilitet på bilen.
Oturligt nog har olyckor ofta den karaktären att du vill ha så låg hastighet som möjligt när de väl inträffar.
Det man kanske skulle vilja se är då statistik som visar olycksantal per körda mil viktat mot hur många hjul bilen driver på, med i övrigt jämförbara data vad gäller förarens kön, ålder, etc. Om man statistiskt sett råkar värre ut ifall en olycka inträffar men dessa nästan aldrig sker så kanske det är till fördel med fyrhjulsdrift ändå, för att ta ett självklart exempel (som dock tyvärr troligen inte stämmer).

Pratar vi om rallycross eller vanlig trafik nu?

Skrivet av Json_81:

Rätt svårt att få statistik på att det inte blev en olycka.
Men förstår man inte att fyrhjulsdrift underlättar att hålla sig kvar på vägen när det är halt bör man aldrig köra bil.

Det behöver inte handla om överdriven hastighet utan räcker att försöka ta sig upp för en oplogad backe.

Vad har det med trafiksäkerhet att göra? Att kunna ta sig upp för backen eller inte handlar inte om säkerhet, utan om framkomlighet.

Permalänk
Medlem

Audi E Tron - tycker den här är visuellt väldigt fin
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

För mig är detta sinnebilden av vad en SUV symboliserar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Det där har man hört många rykten om, och man har undrat vad som är sant egentligen? Som jag förstod det så handlade det hela om ett missförstånd. Att bilen de kör i klippet inte har någon aktiv detektering av fotgängare/hinder, fast de inblandade där är säkra på att den har det.

Jo, det var den jag menade.

Angående klippet så undrar jag vad det är för rök/dimma där? Kan det ha påverkat?

Vet att den adaptiva farthållaren fungerar mindre bra vid dåligt väder som t.ex. regn, snö eller dimma.

Vet inte vad de riggat för dimma men det var ju på fabriken och de skulle dema hur bra det var i dimma...
BMW satte nån bil i mitten på en rondell när de skulle dema esp, bilen stabiliserade sig väldigt bra rakt fram i stället för att vilja svänga, det var också en lyckad pressvisning som ledde till en del buggfixar.

Man kanske skulle behöva ändra utbildningen så att bilförarna ska typas på det fordon de ska framföra så man vet att de kan med tekniken och reglagen, ungefär samma tänk som inom flyget, först ett generellt tillstånd att framföra fordonstypen men sedan även ett mer specifikt tillstånd som visar att man är utbildad på och förstår den specifika fordonsmodellens funktioner.
Eller så ska man standardisera reglage och funktioner betydligt bättre för idag ökar bara skillnaderna i hur man manövrerar bilarna och touchdisplayer har gjort många saker riktigt svåranvända.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Audi E Tron - tycker den här är visuellt väldigt fin
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

För mig är detta sinnebilden av vad en SUV symboliserar.

SUV utan U kanske. Den ser lite sportig ut, men praktisk är den ju inte. Speciellt med den utformningen på bagageutrymmet. Vilket tyvärr är väldigt vanligt idag.

Lutningen på bakrutan gör väldigt mycket för utseendet, men det stjäl samtidigt enormt mycket lastutrymme. På just den modellen skulle det se hemskt ut med en rakare bakruta.

Har ju själv en A4 allroad och när det kommer till att lasta så är den totalt värdelös, men jag köpte den ju inte på grund av det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Vad har det med trafiksäkerhet att göra? Att kunna ta sig upp för backen eller inte handlar inte om säkerhet, utan om framkomlighet.

Du har uppenbarligen inte kört när det är halt, rekommenderar att du fortsätter så

Givetvis har framkomlighet också med säkerhet att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

SUV utan U kanske. Den ser lite sportig ut, men praktisk är den ju inte. Speciellt med den utformningen på bagageutrymmet. Vilket tyvärr är väldigt vanligt idag.

Lutningen på bakrutan gör väldigt mycket för utseendet, men det stjäl samtidigt enormt mycket lastutrymme. På just den modellen skulle det se hemskt ut med en rakare bakruta.

Har ju själv en A4 allroad och när det kommer till att lasta så är den totalt värdelös, men jag köpte den ju inte på grund av det heller.

Visst försvinner lasthöjden men då finns vanliga om den delen är en dealbreaker. Jag gillar den (och SUVar generellt) för att den ser mer proportionsenlig ut. En småbil exempelvis är ofta riktigt bra fram till B-stolpen och sen är exempelvis baksäte på sin höjd där för syns skull. Du får gå på A6 nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har uppenbarligen inte kört när det är halt, rekommenderar att du fortsätter så

Givetvis har framkomlighet också med säkerhet att göra.

Yrkesförare i 35 år, med flest körtimmar utanför tätort. Så jag tycker själv att jag har en del erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

SUV utan U kanske. Den ser lite sportig ut, men praktisk är den ju inte. Speciellt med den utformningen på bagageutrymmet. Vilket tyvärr är väldigt vanligt idag.

SAV kallade BMW sin X6. Jag tycker i och för sig att det är lite dumt att bilarna står på styltor, men karossformen är inte så dum jämfört med en sedan, då man får en bättre lucka och ofta lite mer utrymme, men samtidigt mer av kupékänslan från en sedan. I princip är detta samma sak som SAAB höll på med under många år, se t ex 9000 CS(E).

Citat:

Lutningen på bakrutan gör väldigt mycket för utseendet, men det stjäl samtidigt enormt mycket lastutrymme. På just den modellen skulle det se hemskt ut med en rakare bakruta.

Det är bara en mer kupéartad variant av redan befintliga E-tron:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-e-tron.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med SUV i det här avseendet menar jag nog mest det nuvarande modet med vanliga bilar som höjts några centimeter; där frågan huvudsakligen bottnade i att försöka förstå om folk köper dessa bilar av någon praktisk orsak som jag inte greppat, vilket visade sig vara fallet i några av svaren jag fått, så jag är egentligen nöjd med resultatet av denna tråd.

Men om man köpt en SUV och sänkt den då? Är det fortfarande en SUV som du fundera över eller är det bara en SUV som är hög som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst försvinner lasthöjden men då finns vanliga om den delen är en dealbreaker. Jag gillar den (och SUVar generellt) för att den ser mer proportionsenlig ut. En småbil exempelvis är ofta riktigt bra fram till B-stolpen och sen är exempelvis baksäte på sin höjd där för syns skull. Du får gå på A6 nästa gång!

Om A6 hade haft samma interiördesign som A4 så skulle jag inte tvekat och valt den istället. Fast allroad då förstås. Blir nog byte till ny A4 allroad nästa gång, om de behåller designen. Annars får man kika på något annat då.

Permalänk
Medlem

Jag ägde en liten crossover 1,5 år, Mazda CX-3 Optimum

Fördelar:

Sitthöjden, lättare att sig in och ut.
Högt andrahandsvärde (milade den från ny till 2400 mil och sålde den för 11000kr lägre än nypris)

Nackdelar:

Hög bränsleförbrukning (köpte mig en mazda 3 med samma automatlåda och motor efter denna och den drog i snitt 0.63 medans CX-3an drog i snitt 0.68)
Svajig vid hård vind / hög fart
Dyra sulor (i 9 av 10 fall så körs suvar/crossovers på löjligt stora fälgar)

Nackdelarna tog över så är tillbaka med en halvkombi igen, praktiskt och bränslesnålt och räcker för mina behov

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Men om man köpt en SUV och sänkt den då? Är det fortfarande en SUV som du fundera över eller är det bara en SUV som är hög som gäller?

https://i.postimg.cc/L6w2YN8V/IMG-20200829-134212.jpg

Bara ren nyfikenhet men varför köper man en hög bil och sänker den så den ser ut som något hämtat ur Bob the builder? Den ser ju inte klok ut sådär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara ren nyfikenhet men varför köper man en hög bil och sänker den så den ser ut som något hämtat ur Bob the builder? Den ser ju inte klok ut sådär.

Tyckte den var lite ball

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Bara ren nyfikenhet men varför köper man en hög bil och sänker den så den ser ut som något hämtat ur Bob the builder? Den ser ju inte klok ut sådär.

För att jag kan

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Audi E Tron - tycker den här är visuellt väldigt fin
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

För mig är detta sinnebilden av vad en SUV symboliserar.

Men den går ju lite åt andra hållet: Bilen är högre på grund av batteridurken, och sen har man gett den personbilsproportioner genom att smälla på 20+ tums fälgar, vilket gör att däckbytena käkar upp allt man eventuellt sparar i minskat servicebehov... 🙄

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Pratar vi om rallycross eller vanlig trafik nu?

Det var väl lite det som var poängen med mitt inlägg, om du läste resten av det: jag insåg att ur ett trafiksäkerhetsperspektiv hade du rätt och jag fel. 😁

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Men om man köpt en SUV och sänkt den då? Är det fortfarande en SUV som du fundera över eller är det bara en SUV som är hög som gäller?

https://i.postimg.cc/L6w2YN8V/IMG-20200829-134212.jpg

Coolt bygge. 😆
Ptja, din hemkokade sportkombi tar ju "sports" i sports utility vehicle åt andra hållet. Dessutom är väl en Forester (för det är det, eller?) en av de bilar som faktiskt är offroadduglig på riktigt ur fabrik, så du har offrat detta och "fixat" bränsleförbrukningen och väghållningen - men åtminstone har du inte en dussinbil. 😁

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

SAV kallade BMW sin X6. Jag tycker i och för sig att det är lite dumt att bilarna står på styltor, men karossformen är inte så dum jämfört med en sedan

Jo, men som du noterar har ju redan "alla" kombi- och sportbackmodeller också, så är det bara karossform vi pratar om är det just "styltorna" som var basen för frågan som startade tråden. A6 finns som kombi och sedan och som styltförsedd kombi. BMW 6-serie kommer med och utan styltor, liksom kombiversionerna av 5- och 3-serierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ario_Nuke:

För att det faktiskt bidrar till ökad säkerhet till skillnad från fyrhjulsdriften.

Du får hemskt gärna försöka förklara hur fyrhjulsdrift kan göra bilen säkrare? Ingen har ju än så länge kunnat gjort det.

Men hur svårt är det att fatta? Bättre grepp är säkrare, en mer balanserad väghållning är säkrare.

Jämför man fram- och bakhjulsdrift så är ju "regeln" att framhjulsdrift är säkrare för att beteendet är mer förutsägbart än för en bakhjulsdriven bil när framhjulen släpper och bilen fortsätter rakt fram, men i realiteten är ju en bakhjulsdriven bil säkrare för den som har vana liksom. Tappar en framhjulsdriven bil grepp i en kurva får man hoppas att bilen hinner stanna eller sakta ner tillräckligt så att man kan styra innan den åker av vägen, för det finns inte mycket chans att få den att gå åt rätt håll igen annars. Med en bakhjulsdriven bil kan man balansera med styrning och gas för att motverka sladd-tendensen liksom, vilket kräver lite mer av föraren men också har en större chans att ta sig ur situationen. En bil med modern fyrhjulsdrift i kombination med antisladdsystem och liknande hanterar dock situationen mycket bättre än båda dessa alternativ. Bilen, eller systemen i bilen, "märker" att greppet börjar släppa på framhjulen (eller bakhjulen om man har en bil med fokus på dem, som min BMW) och fördelar kraften till hjulen med grepp som drar bilen ur situationen och rätar upp den. Det handlar inte om att köra med bredsladd eller liknande rally-manövrar utan helt vanlig kurvtagning.

Du hänvisar till din auktoritet som mångårig yrkesförare, men kör du AWD där då? Jag var provförare på Volvo, så jag körde tusentals bilar av några få modeller, blandat mellan 2WD och AWD, och förstås auto/manuell, vänster-/högerstyrt, SUV/vanlig bil och så. Där blev det snabbt tydligt för mig att AWD var säkrare på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Har en Polo nu och kollar på Taigo och Troc och tycker dels att crossover-modellerna framförallt är snyggare, bra sikt samt att man ser lite större ut på vägen och slipper folk som kör om då dom antar att jag inte kan köra snabbare än 90 pga liten bil. Dessa personer lägger sig i vänstern typ 100 meter bakom mig och ligger där ett bra tag tills dom fattar att jag hade samma hastighet för att sedan bränna om i 140 då dom skäms och inte vill avbryta omkörningen haha.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Har en Polo nu och kollar på Taigo och Troc och tycker dels att crossover-modellerna framförallt är snyggare, bra sikt samt att man ser lite större ut på vägen och slipper folk som kör om då dom antar att jag inte kan köra snabbare än 90 pga liten bil. Dessa personer lägger sig i vänstern typ 100 meter bakom mig och ligger där ett bra tag tills dom fattar att jag hade samma hastighet för att sedan bränna om i 140 då dom skäms och inte vill avbryta omkörningen haha.

Tror väldigt få "inte tror du kan köra snabbare pga liten bil" om du inte faktiskt kör långsamt. Då är det snarare tvärt om: man vill inte ligga bakom en stor bil som stör sikten framåt. 😆
Men detta är ju också en relevant datapunkt i min ursprungliga fråga: "Om jag bara får en större bil kommer andra förare respektera mig". Svaret är ju tyvärr nej, men jag förstår att folk provar. 😆

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men hur svårt är det att fatta? Bättre grepp är säkrare, en mer balanserad väghållning är säkrare.

Ni pratar fortfarande om helt olika saker: Med AWD (och en tillräckligt kompetent förare) krävs sämre vägförutsättningar för att det ska gå riktigt illa, och du har fler verktyg för att justera situationen även medan det är på väg att hända. Men på grund av att den stora massan av bilförare är genomsnittliga plus/minus några procent, plus att AWD är ett aktivt val vilket skevar populationen i statistiken, kommer de trafikolyckor som faktiskt sker med AWD att ske i högre hastighet just på grund av att bilen är säkrare tills något händer, och när olyckan väl inträffar så är det bara ren fysik, där hastigheten är en rejäl faktor i hur illa det går.

Alltså, som jag skrev förut: du har statistiskt sett ett värre olycksutfall med AWD, och man hade därför behövt se betydligt färre olyckor med AWD än med 2WD viktat för skillnader i fordonsparkernas storlek för att det skulle kompensera. Den senare statistiken vet jag inte om den existerar, men jag är extremt nyfiken på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tror väldigt få "inte tror du kan köra snabbare pga liten bil" om du inte faktiskt kör långsamt. Då är det snarare tvärt om: man vill inte ligga bakom en stor bil som stör sikten framåt. 😆
Men detta är ju också en relevant datapunkt i min ursprungliga fråga: "Om jag bara får en större bil kommer andra förare respektera mig". Svaret är ju tyvärr nej, men jag förstår att folk provar. 😆

Min upplevelse är att känslan av att "jag är störst, ni får akta på er.." är ganska stark speciellt om man inte är van vid en större bil. Men det betyder inte alls att andra runtomkring är med på tåget liksom.

När jag var kanske 20 år lånade jag ganska ofta en Ford Econoline Van med V8 och så, från min polares farsas företag, och det var väldigt lätt att få den där känslan, typ som att man körde en tank eller något. Men utifrån var ju inte den bilen så enorm alls, och som förare av en vanlig bil har man ju inte alls den respekten för större bilar som man kanske borde ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Yrkesförare i 35 år, med flest körtimmar utanför tätort. Så jag tycker själv att jag har en del erfarenhet.

Säger inte ett dugg om relevanta erfarenheter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tror väldigt få "inte tror du kan köra snabbare pga liten bil" om du inte faktiskt kör långsamt. Då är det snarare tvärt om: man vill inte ligga bakom en stor bil som stör sikten framåt. 😆
Men detta är ju också en relevant datapunkt i min ursprungliga fråga: "Om jag bara får en större bil kommer andra förare respektera mig". Svaret är ju tyvärr nej, men jag förstår att folk provar. 😆

Då har vi helt olika uppfattning, dock det jag detta främst utanför Stockholm! T.ex. så märker jag att varje gång jag kört på 100-väg och det varit en del av vägen som varit sänkt till 60/70 för att underlätta vid korsningar så ska bilarna bakom mig försöka köra om när det blir tvåfiligt igen samtidigt som jag då gasar upp till 100 (hastigheten ändras när det blir tvåfiligt) och 2/3 avbryter sin omkörning för att dom antog att jag skulle ligga kvar och trycka i 60/70. Detta kan ju såklart ha mer att göra med att folk inte kan läsa skyltar också, men tvekar på att dessa omkörningsförsök skulle ske i samma utsträckning om jag satt i en nyare Audi Q5.

Edit: Sen är ju att köra långsamt en definitionsfråga. Jag ligger alltid på hastighetsgränsen så med tanke på att det är högsta tillåtna hastighet vid bra väder/sikt så skulle jag säga att jag kör snabbt.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är att känslan av att "jag är störst, ni får akta på er.." är ganska stark speciellt om man inte är van vid en större bil. Men det betyder inte alls att andra runtomkring är med på tåget liksom.

När jag var kanske 20 år lånade jag ganska ofta en Ford Econoline Van med V8 och så, från min polares farsas företag, och det var väldigt lätt att få den där känslan, typ som att man körde en tank eller något. Men utifrån var ju inte den bilen så enorm alls, och som förare av en vanlig bil har man ju inte alls den respekten för större bilar som man kanske borde ha.

Japp, har samma erfarenhet själv. Tvärt om skulle jag faktiskt säga att folk hade en större tendens att akta på sig när jag körde låg-och-bred bil som kanske kunde misstas för att gå snabbare än den gjorde, än när jag körde van eller hög pickis.

Permalänk
Medlem

Är det något man vill köra om är det just stora bilar, eftersom dom skymmer framåtsikten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||