Skrivet av Bakgrund:
Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.
Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.
Låter mer som du har något personligt agg emot "högbyggda" bilar.
1. Många suvar idag drar 0.5-0.7.
2. Jag tycker det är jättefint att pensionärer som fortfarande har skärpan kvar har möjlighet att förlänga/underlätta bilåkandet och få ha frihetskänslan kvar som en högbyggd bil ger. Faktum är att många har problem med att huka, krypa in i en vanligt lågbyggd bil.
3. Det underlättar definitivt vid in och urlastning, och är även där ett hjälpmedel för folk som är fysiskt begränsade (Ja det finns många där ute). Jag känner själv att det skulle spara på min rygg också, trots att jag inte är riktigt så gammal ännu.
För föräldrar så underlättas in och urlastningen av bilbarnstol, barnvagnen och allt annat man behöver med sig. Lättare att komma åt bältet osv utan att behöva huka sig och krypa in i bilen för att sätta fast barnstol eller vad det nu kan vara.
4. Byggs bilen rätt med plastinlägg runt hjulhus m.m så kan det faktiskt vara en praktiskt fördel. Syna hjulhusen på en bil som bara är 2-4 år gammal så kommer du garanterat se flisor av färg som lossnat. Blev själv förvånad efter senaste servisen att jag hade påpekanden om stenskott i alla hjulhusen. Det är främst gruset som används vintertid, som är mer krossat och väldigt vasst som gör dessa skador. Följden blir att det kommer att rosta snabbare än tidigare. Många suvar har plast runt hjulhusen, där är det problemet typ eliminerat om det är rätt gjort.
5. Kan fjädringen anpassas så är även färden mjukare/skönare. Seriöst så är många vägar i Sverige riktigt dåliga med potthål, lagningar osv. Många vägar i skogarna har en ytbeläggning av typ 16-32 eller liknande för att förlänga hållbarheten. Kör du med en normalt ställd fjädring/dämpning där som speciellt många tyska bilar har (Har en själv) så blir det rundgång i bilen av vägen, så man får krypköra för att inte bli trött i huvudet. Detta är även det bättre på många suvar. Ja, du kan köra på grusvägen med en "vanlig" bil, men det är inte skönt med dagens hårt ställda fjädring.
Samma sak kan faktiskt markfrigången underlätta, jag har lyckats skrapa i oljepluggen på min när jag var ute efter en grusväg där en liten sten (Toppen av isberget) stack upp i mittskåran påväg mot en fiskesjö. Riktigt tur att inte tråget rykte där. Har också lyckats tagit i utblåset på dieselvärmaren på ett annat äventyr på väg mot ett rätt känt naturreservat.
Så visst finns det stora fördelar med en suv som är mer allsidig. Och det ser kanske dumt ut med alla suvar parkerade utanför Ica, men det ena måste inte utesluta det andra.