Vad är grejen med suv/crossover?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Vad är felet om man uppskattar en bil som är enkel kliva in i?
Och påverkar det dig på något sätt?

Det är inget fel i sig, men en märklig utveckling som strider mot det klimattänk som annars råder inom bilbranschen och stora delar av befolkningen. Branschen och folket försöker att anpassa sig till elbilar, men att böja lite på knäna när man kliver in i bilen är tydligen helt otänkbart.

Det påverkar mig bland annat på det sättet att olycksrisken mellan suv-åkarna och dess medtrafikanter ökar när den något högre sittpositionen och eventuell fyrhjulsdrift inger en falsk trygghet. Dessutom ökar bränsleförbrukningen vilket på sikt påverkar klimatet och därmed hela befolkningen inklusive mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på när man "känner" att man får bättre sikt pga höjdskillnaden är att man även riskerar att få stora dödzoner framför och runt bilen. I USA gillar de att sätta barn framför SUV:ar för att illustrera dessa. Tror de brukar komma upp i 8-9st på rad framför motorhuven.
Bra att tänka på i staden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Oh, klimattänk..
Nej du, låt folk sköt sitt och du ditt låter både bättre och trevligare👍
Stora delar av befolkning delar inte dina synpunkter lev med det.

Om du är så tolerant mot andra åsikter än din kanske du kan ta det för vad det är också - åsikter. Du är i ett diskussionsforum om du inte visste det. Det finns lika många som inte delar din åsikt som de som inte delar min.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Du blir nog gammal någon dag också, eller sjuk, försök göra ngt åt det, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du blir nog gammal någon dag också, eller sjuk, försök göra ngt åt det, kanske.

Om alla som köper suvar gjorde det för att de är gamla/sjuka har vi ett allvarligt problem med folkhälsan.

Lustigt att detta var ett så känsligt ämne för många

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du är så tolerant mot andra åsikter än din kanske du kan ta det för vad det är också - åsikter. Du är i ett diskussionsforum om du inte visste det. Det finns lika många som inte delar din åsikt som de som inte delar min.

Klart jag vet det, men jag har ytterst svårt för individer som som inte kan accepera andras val.
Vill du åka miljövänligt så gör det, och med tanke på hur politik och lagstiftningen ser ut så är jag helt övertygad om att dina åsikter är i klar minoritet för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Diskuterade just detta på en kurs jag hade i skolan och möter en vanlig bil en hög suv så får den vanliga bilen i regel mer skador medan suv köraren sitter så högt att den kan klara sig rätt bra medan den låga bilens förare får en motor i ansiktet, bokstavligt talat.

Bästa exemplet på det här tycker jag den här gamla klassikern är (fiat 500 vs audi q7):

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ

Orkar man kolla på hela klippet ser man hur q7:an praktiskt taget kommer körandes igenom fiatens airbag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Klart jag vet det, men jag har ytterst svårt för individer som som inte kan accepera andras val.
Vill du åka miljövänligt så gör det, och med tanke på hur politik och lagstiftningen ser ut så är jag helt övertygad om att dina åsikter är i klar minoritet för tillfället.

Jag kan inte hjälpa att du väljer att missförstå mig. Vill man köpa en monstertruck får man göra det, men det hindrar mig inte från att ha åsikter om vilken bil som är bäst för vilket ändamål. Vad gör din åsikt värd mer än min?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna tänka mig att den största faktorn är att en suv "känns" säkrare, dvs man sitter högt och därav upplevs farten vara lägre. 4 hjuls driften är troligen ett mindre drag då många crossover som säljs är framhjulsdrivna.
Jämförde förresten tidigare idag lastutrymme mellan min ford cougar (2 dörrars sport coupé) med farsans xc60, jag hade 430 l och han hade 490 l, så det här med att suvar är mycket mer praktiska vetefan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Klart jag vet det, men jag har ytterst svårt för individer som som inte kan accepera andras val.
Vill du åka miljövänligt så gör det, och med tanke på hur politik och lagstiftningen ser ut så är jag helt övertygad om att dina åsikter är i klar minoritet för tillfället.

Här är du väl ändå lite hård? Acceptera andras val är en grej när dessa val inte påverkar andra. Det är en sak att röka hemma i sin egen lägenhet, och det är en annan att vara förskolepedagog och insistera på att röka 24/7.

Jag har personligen inget emot suv:ar. Men faktumet att så många väljer att köra dom gör det, i mina ögon, omöjligt för mig att sätta min lilla familj i en clio då en ensam person som bara åker i innerstan lätt kan köra igenom bilen i sin bmw x7.

Politik och lagstiftning som argument är också bristfälligt, backa bandet och du kan säga samma sak om slaveri. Blir det ok för att åsikten emot det vid den tiden var i minoritet?

Permalänk
Inaktiv

personligen förstår jag inte ens varför man undrar över hur vissa kan köra en SUV? jag bryr mig inte det minsta om vad grannen el mina kollegor el kompisar kör, och jag undrar då absolut inte varför de gör det.

Alla är vi olika och har olika behov och syn på bilar, det är ju ungefär som att jag skulle fråga hur kan ni köra bensinbil? förklara för en som inte förstår....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jämförde förresten tidigare idag lastutrymme mellan min ford cougar (2 dörrars sport coupé) med farsans xc60, jag hade 430 l och han hade 490 l, så det här med att suvar är mycket mer praktiska vetefan.

Vatten på min kvarn...
Och jag kan tillägga att lastutrymmet hos många Suv:ar är kort och högt, dvs ganska oanvändbart såvida man inte älskar att lasta på höjden och skymma sikten bakåt.
Min egen kombi sväljer 543 liter långt och brett.
Perfekt för att lasta in sin dynga utan att behöva stapla det.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Vatten på min kvarn...
Och jag kan tillägga att lastutrymmet hos många Suv:ar är kort och högt, dvs ganska oanvändbart såvida man inte älskar att lasta på höjden och skymma sikten bakåt.

Can relate, min yaris är baksätena fällda så hela botten är platt (inga jävla lutningar! ) men det är ju ingen längd, bara höjd xD
Bra för hundburen men inte mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Här är du väl ändå lite hård? Acceptera andras val är en grej när dessa val inte påverkar andra. Det är en sak att röka hemma i sin egen lägenhet, och det är en annan att vara förskolepedagog och insistera på att röka 24/7.

Jag har personligen inget emot suv:ar. Men faktumet att så många väljer att köra dom gör det, i mina ögon, omöjligt för mig att sätta min lilla familj i en clio då en ensam person som bara åker i innerstan lätt kan köra igenom bilen i sin bmw x7.

Politik och lagstiftning som argument är också bristfälligt, backa bandet och du kan säga samma sak om slaveri. Blir det ok för att åsikten emot det vid den tiden var i minoritet?

Nej, jag håller igen rätt rejält, börjar man tillskriva människor negativa egenskaper utifrån sitt val av bil så ska man ha skit.

Mitt val av bil påverkar inte någon annan negativt, vill någon använda miljöargument eller att den skulle vara speciellt farlig så är denne helt fel ute, då den påverkan när det gäller moderna bilar är väldigt lite i det stora.
Vagnparken omsätts allteftersom och nyare bilar är i regel både säkrare och miljövänligare tack var just lagstiftning och regler.
Det är väl inte så många länder med allmän rösträtt och åsiktsfrihet som har/hade slavar?

Hur skall du överleva lastbilar, varubilar, fasta objekt mm?
En stor anledning till att dagens bilar är större är just krocksäkerhet, gäller så gott som hos alla tillverkare, finns undantag men då presterar de ofta uselt i tester.

Visst finns det extremer när det gäller storlek och vikt som du nämner, men den absoluta majoriteten av dagens Suvar är det inte, och har nu någon råd och vill ha en viss bil, så låt då dem få det.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte SUVar, jag ser i det stora hela inte poängen med dem. Den högre markfrigången är det försvinnande få som faktiskt har nytta av, den absoluta majoriteten lämnar aldrig vanliga vägar. Bekvämlighetsfaktorn att det blir lättare kliva i och ur med mera kan jag förvisso förstå, i alla fall om man har problem i en normal bil, men för väldigt många är det nog snarare lathet än ett faktiskt behov. Det finns så klart undantag, de som verkligen har reell nytta av en sådan bil och då har jag inget problem med det. Tyvärr är det nog en ganska liten andel som är i den situationen, det har snarare blivit någon slags modegrej och jag ser ju när jag går inne i Sthlm att det formligen kryllar av dessa bilar.

Åker själv med min 18 år gamla 156 SW som är väldigt låg (plus att jag själv sänkt den för bättre vägegenskaper) och trots en del extra kilon och att jag inte är direkt ung längre så fungerar det ypperligt. Än har jag aldrig behövt lasta mer än vad jag fått in i den heller. Jag har till och med fällt baksätet och sovit i bilen, även om jag fick ligga diagonalt för att kunna sträcka ut mig. För egen del finns verkligen inget behov av någon SUV. Som Alfista är jag dock rejält besviken att man inte gjort en SW av Giulia utan hänvisar då till Stelvio. Det är förvisso en trevlig bil att köra men inte biltypen jag vill ha, jag har inte behov av de egenskaperna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Underligt att SUVägarna inte upptäckt att pickuåkarna ser ner på dem, när de fattar det så kommer de alla att byta till pickuper, Ford F serien är ju USAs mest sålda bil de sista 40 åren och en F 650 är ju inte fel om man gillar att tanka och se ner på andra,

Om man höjer den lite blir det bra markfrigång för ännu effektivare stadstrafik för då kan Porschar och andra låga bilar passera under.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Låter som att du hade en ganska rolig körupplevelse med den bilen.

Nej, kan jag inte påstå.
Betydligt roligare att åka höjd pickup som jag har nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Underligt att SUVägarna inte upptäckt att pickuåkarna ser ner på dem, när de fattar det så kommer de alla att byta till pickuper, Ford F serien är ju USAs mest sålda bil de sista 40 åren och en F 650 är ju inte fel om man gillar att tanka och se ner på andra,

Japp, skönt att sitta snäppet högre och få plats med mer än ett par matkassar.
Gillar inte att tanka dock.
Inget vidare utbud av elpickuper även om det är på gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man blir bländad när man sitter lågt.
Förvånad ingen har sagt det ännu, första gången jag satte mig i en eco bil i mörkret så trodde jag alla hade helljuset på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Låter mer som du har något personligt agg emot "högbyggda" bilar.

1. Många suvar idag drar 0.5-0.7.

2. Jag tycker det är jättefint att pensionärer som fortfarande har skärpan kvar har möjlighet att förlänga/underlätta bilåkandet och få ha frihetskänslan kvar som en högbyggd bil ger. Faktum är att många har problem med att huka, krypa in i en vanligt lågbyggd bil.

3. Det underlättar definitivt vid in och urlastning, och är även där ett hjälpmedel för folk som är fysiskt begränsade (Ja det finns många där ute). Jag känner själv att det skulle spara på min rygg också, trots att jag inte är riktigt så gammal ännu.

För föräldrar så underlättas in och urlastningen av bilbarnstol, barnvagnen och allt annat man behöver med sig. Lättare att komma åt bältet osv utan att behöva huka sig och krypa in i bilen för att sätta fast barnstol eller vad det nu kan vara.

4. Byggs bilen rätt med plastinlägg runt hjulhus m.m så kan det faktiskt vara en praktiskt fördel. Syna hjulhusen på en bil som bara är 2-4 år gammal så kommer du garanterat se flisor av färg som lossnat. Blev själv förvånad efter senaste servisen att jag hade påpekanden om stenskott i alla hjulhusen. Det är främst gruset som används vintertid, som är mer krossat och väldigt vasst som gör dessa skador. Följden blir att det kommer att rosta snabbare än tidigare. Många suvar har plast runt hjulhusen, där är det problemet typ eliminerat om det är rätt gjort.

5. Kan fjädringen anpassas så är även färden mjukare/skönare. Seriöst så är många vägar i Sverige riktigt dåliga med potthål, lagningar osv. Många vägar i skogarna har en ytbeläggning av typ 16-32 eller liknande för att förlänga hållbarheten. Kör du med en normalt ställd fjädring/dämpning där som speciellt många tyska bilar har (Har en själv) så blir det rundgång i bilen av vägen, så man får krypköra för att inte bli trött i huvudet. Detta är även det bättre på många suvar. Ja, du kan köra på grusvägen med en "vanlig" bil, men det är inte skönt med dagens hårt ställda fjädring.

Samma sak kan faktiskt markfrigången underlätta, jag har lyckats skrapa i oljepluggen på min när jag var ute efter en grusväg där en liten sten (Toppen av isberget) stack upp i mittskåran påväg mot en fiskesjö. Riktigt tur att inte tråget rykte där. Har också lyckats tagit i utblåset på dieselvärmaren på ett annat äventyr på väg mot ett rätt känt naturreservat.

Så visst finns det stora fördelar med en suv som är mer allsidig. Och det ser kanske dumt ut med alla suvar parkerade utanför Ica, men det ena måste inte utesluta det andra.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp - elbilar har ju en rent fysisk begränsning i och med batteripacken. Den lilla erfarenhet jag har där är dock att hjulupphängningskomponenterna inte nödvändigtvis är förlängda utan snarare att hela kupén är lite högre med ungefär samma markfrigång - det är naturligtvis ytterligare en variant.

Vår har högre frigång rent tekniskt - men sedan hänger batteripaketet ned ett antal centimeter under vilket gör att det i princip går på ett ut. Däremot gissar jag utan att ha kollat att "vanliga" Niro har mer marginaler.

Men som du säger, det är ju en begränsning som blir av att batteriet är tungt och måste ligga lågt. Då bygger det på i botten, och ska inte kupén bli allt för trång behöver bilen bli högre. Sedna har jag inget emot det direkt som sagt, men blir ju en annan situation.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

De plogade gatan vi bodde på tidigare otroligt sent (återvändsgata så det var väl låg prio på den) så vi körde helt enkelt fast ibland och kom inte iväg till jobb etc. i tid. Vi valde då och köpa en Passat alltrack som känns trevlig, ingen större skillnad mot den vanliga men nån extra cm markfrigång hjälper ibland.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Volvo V60 CC från 2018.

Fördelar:
Högre markfrigång leder till att man slipper problem vid vägbulor, oplogade vägar, när man ska ut på dåliga skogsvägar för att plocka svamp osv.
Högre sittposition = bättre sikt.
Plastdetaljerna runt hjulhuset tål dörruppslag bättre än lackad plåt
Tyst. V60 CC är faktiskt tystare än en vanlig V60. Tror faktiskt det är en av de tystare bilarna i sin årskull (notera att det inte är senaste modellen av V60 jag har utan den som kom runt 2017)

Nackdelar
Tar förmodligen mer vind
När man kliver ur är det lätt att få smutsigt byxben trots att jag är 190 cm
Ett helvete att hissa upp bilen vid däckbyte om man gör det själv

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Man blir bländad när man sitter lågt.
Förvånad ingen har sagt det ännu, första gången jag satte mig i en eco bil i mörkret så trodde jag alla hade helljuset på.

Problemet är ju då att när alla sitter i SUV så måste höjden höjas igen för dom som vill känna sig coola/få sikt över andra bilar och då blir man igen bländad och måste köpa något högre igen. När ska det ta stopp?

Permalänk
Medlem

Bara det att någon väljer orden "Jag vill ha en SUV" innebär ju att denne egentligen inte vet vad den vill ha för egenskaper, mer än att den faller i kategorien SUV för majoriteten av dem som betraktar bilen utifrån.

Själv prioriterar jag komfort, ekonomi och lastmöjligheter. "Säkerhet" är för mångfacetterat för att blanda in här, men det är självklart prio 1 alla kategorier.
Det finns många SUV:ar som uppfyller komfortkriteriet. Och?

Skulle högre förarposition vara någons absoluta kriterie så skulle jag vilja fråga "Varför?". Och vad är denne, på en intellektuell nivå, beredd att göra avkall på, för att få högre sittposition?

Skrivet av anon910:

personligen förstår jag inte ens varför man undrar över hur vissa kan köra en SUV? jag bryr mig inte det minsta om vad grannen el mina kollegor el kompisar kör, och jag undrar då absolut inte varför de gör det.

Alla är vi olika och har olika behov och syn på bilar, det är ju ungefär som att jag skulle fråga hur kan ni köra bensinbil? förklara för en som inte förstår....

Jag tycker det är sunt att bry sig vad "andra" väljer. Dock handlar det inte om vad en specifik person väljer (typ granne eller kompis) utan i allmänhet.

Stora tunga bilar medför nackdelar. Många nackdelar. Farliga nackdelar.
Är det nödvändigt så fine.
Är det onödigt så är det bara korkat.

Utan debatten sker ingen förändring. Tyvärr har det inte hjälpt. Debatten varit likadan så länge jag kan minnas, och bilarna blir ändå bara större (utvändigt).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är USA som gillar pickups och SUVar. Det sprids till resten av världen via media (tv/film).
För mig är en kombi trevligare och hade jag inte haft hund så hade jag velat ha en hatchback / sedan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man sitter högre, en del tycker det är snyggare. Sen vet jag inte om jag håller med om att det ger sämre vägegenskaper eller nödvändigtvis sämre förbrukning heller. Kan ju variera stort mellan bilmodell. Min v90 150hk och min sambos Honda CR-V 150hk drar i princip lika mycket, och det är en jäkla skillnad i höjd på dom.

Hon vill ha SUV, och så stor bil som möjligt efter att hon krockade med en älg med förra bilen. Upplevs som säkrare.

Man får förstås jämföra äpplen med äpplen. Höjer man en bil kommer den få sämre väghållning och högre förbrukning. Sen är det så klart upp till var och en hur mycket man vill kompromissa. Kör just nu en Toyota RAV4 i jobbet och väghållningen är markant sämre än den v60 jag hade som hyrbil innan jobbet fick fram en bil. Sen är ju frågan hur mycket man märker det i laglig hastighet.

Kör privat en v60 cc som jag tycker är en riktig bra kompromiss med 18 cm markfrigång här i Norrbottens inland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

Smaken är som baken men jag själv ogillar SUV/crossover just för samma orsak, sämre vägegenskaper, körkänsla. Blev speciellt påtagligt när man jämfört Mazda 3 mot Mazda CX-30, båda är i princip samma, CX-30 är SUV versionen av Mazda 3 men nog är det betydligt bättre körkänsla i 3an då man sitter lägre. Hatchback är min favorittyp.

Föräldarna gillar SUV för det är lättare att kliva in i den och farsan speciellt är lite kort så då ser han bättre när han sitter lite högre men de är ju i pensionärsåldern också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert

Kan inte låta bli att tänka på denna klassiker när jag läser i tråden.

En månad gammal? Ja men det går fort för Range Råver har ju inte den livslängden som du har på en Volvo eller något annat som är mer slitstarkt...

Permalänk
Avstängd

Det finns en uppenbar förklaring, de som har råd att köpa (inte de billigaste) nya bilar idag är äldre och äldre vill gärna ha högre bilar för att skona sina knän och så.

Sen finns det ju fler förklaringar. Biltillverkarna gillar bilar de kan ha högre marginaler på så därför promotade de sådana exempelvis. Sen är det ju något av en ond cirkel, ska man se framåt bland alla SUVar så får man skaffa en lika hög bil själv liksom.

Mest tror jag dock på att de liksom är pensionärsbilar som inte ses som sådana. I köparnas hjärnor signalerar dessa bilar sportighet, coolhet, ungdomlighet och så.