Vad är grejen med suv/crossover?

Permalänk

Vad är grejen med suv/crossover?

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag gillar att sitta högre upp och vill därför gärna ha en bil med högre markfrigång. Har just nu en liten bil (Toyota Yaris) vilken funkar men är småjobbigt att ta sig in och ut ur bilen då den är såpass låg. Och då är jag själv ganska kort

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Relik 📜

Kia e-Niro. Batteriet ligger i botten vilket bygger upp höjden, så det är vad det är. Inte mycket annat att välja på.

Däremot gillar jag att den är lite högre, upplever jag ser bra omkring mig och är mer "med". Skön nivå att hjälpa barnen och annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Känner en del kortare personer föredrar den höga sittpositionen, då de får bättre översikt över trafiken.
Jag tror att många också tror att de är säkrare i kollisioner, och inte förstår att viktfördelningen antagligen leder till att de lättare hamnar i såna situationer.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem

Alfa Romeo Stelvio Ti, praktiskt, då höjd för i och urlastning speciellt med småbarn och tillbehör blir enklare(tvillingar i mitt fall).
Sen har jag på riktigt börja uppskatta den lite högre positionen som förare.
Finns Suvs med riktigt bra och roliga köregenskaper, dock desto fler med sämre.

fel
Permalänk
Inaktiv

Jag gick från en 2012 V70 till 2016 XC60, XC60in är bättre på alla sätt, högre sitthöjd ger bättre översikt i trafiken, kortare = mycket smidigare att ratta i stan och fickparkera, optimerad D4a med sportchassie, 100gånger bättre vägegenskaper och stabilare än V70in på vinterväg, billigare i försäkring och service. Fiskar mycket och i skogen är XCX60in med 4wd bättre på allt.

Permalänk
Skrivet av Bussović:

Jag gillar att sitta högre upp och vill därför gärna ha en bil med högre markfrigång.

Skrivet av emilakered:

Däremot gillar jag att den är lite högre, upplever jag ser bra omkring mig och är mer "med". Skön nivå att hjälpa barnen och annat.

Skrivet av Osueco:

Alfa Romeo Stelvio Ti, praktiskt, då höjd för i och urlastning speciellt med småbarn och tillbehör blir enklare(tvillingar i mitt fall).

Tack för bra poänger. Hade inte ens tänkt på vinkeln vid i- och urlastning av barn.

Skrivet av emilakered:

Kia e-Niro. Batteriet ligger i botten vilket bygger upp höjden, så det är vad det är. Inte mycket annat att välja på.

Japp - elbilar har ju en rent fysisk begränsning i och med batteripacken. Den lilla erfarenhet jag har där är dock att hjulupphängningskomponenterna inte nödvändigtvis är förlängda utan snarare att hela kupén är lite högre med ungefär samma markfrigång - det är naturligtvis ytterligare en variant.

Skrivet av anon910:

Jag gick från en 2012 V70 till 2016 XC60, XC60in är bättre på alla sätt, högre sitthöjd ger bättre översikt i trafiken, kortare = mycket smidigare att ratta i stan och fickparkera, optimerad D4a med sportchassie, 100gånger bättre vägegenskaper och stabilare än V70in på vinterväg, billigare i försäkring och service. Fiskar mycket och i skogen är XCX60in med 4wd bättre på allt.

Jo; men nästan vad som helst är ju roligare än en V70. 🙃 Jag hade på tal om fisketurer själv en gammal 4x4-pickis med lågväxel och diffspärr för en massa år sen och den var ju rejält användbar på riktigt dåliga vägar även med en hel del last. Däremot fanns det ju inga illusioner om bra höghastighetsegenskaper hos den, med bladfjädrar, 90 hk motor och luftmotstånd som en ladugårdsvägg. 😄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

Jag förstår dig precis. Min flickvän kör en SUV och jag ser inte alls tjusningen med den. Och angående att man ser bättre osv. så vet jag inte om jag håller med. Hon har kört denna bilen i mer än ett år nu, men kan fortfarande inte riktigt hantera den. Hon tycker att den är lång och bred och därmed svår att parkera och manövrera. Det intressanta är att hon hade en Toyota Avensis innan, och Avensisen är både längre och bredare. Avensisen lastade dessutom mycket bättre. Själv kör jag en Audi A3 och gillar att "sitta på marken" och köra. Mycket mer känsla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tycker crossovers ser ganska tuffa ut och det för mig är inbland ett argument nog. Allt handlar inte vad som är bäst på papperet. Om inte något är extremt dåligt dock men det är sällan.

*jag har ingen crossover själv men kollat på en hel del innan jag köpte ny bil

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Se kraschtester som detta kring skillnader i höjd mellan bilar:

https://www.youtube.com/watch?v=1-d99ov8F4E

Om man tänker sig att man ska bli påkörd av en xc90 så tror jag de flesta väljer att själv sätta sig i en xc90 snarare än en c30 etc.

Säger inte att det måste vara rätt, och många SUV:ar är osäkra en herrgårdsvagnar. Logiken är dock enkel att förstå tycker jag.

Permalänk
Medlem

Enklare att kliva i och ur, blir inte lika skitig längsmed grusväg, bättre markfrigång, bättre arbetshöjd för att stoppa i och ur barn.

Kan säkert komma på fler anledningar om jag anstränger mig lite. Kör inte suv själv

Permalänk

Vi har 2 bilar hemma. En vanlig bil och större som är högre, den högre har vi för att vi behöver lasta mer.
Och den vanliga bilen upplever vi som dålig på alla sätt och vis, för de gamla jobbiga att gå in och ut, man sitter mer obekvämt och man sitter lågt och folk tittar in i bilen.

Nu är våran stora bil av typen att man inte alls får någon positiv status med den (ingen, suv, jeep etc). Men de som har SUV etc så kan de uppleva att det känns coolt.

Så jag ser många orsaker till varför folk skaffar en sådan. Det enda negativa är ekonomi och miljö, resten plus.
Sedan extra breda och långa bilar hatar jag, bara krångligare vid parkeringar. Och argument som jag är bra på parkera det kvittar, ja när man har ställt sin bil så mindre bra förare parkera bredvid en.
Jag själv kör med större maskiner ibland som traktor med redskap efter, jag upplever inte alls det är bekvämare att ha större redskap på traktorn när jag möter folk på mindre vägar. Och exakt samma sak gäller såklart bilar.

Permalänk
Medlem

Man sitter högre och framför allt sätter sig högre. Hade en golf i två år efter att ha kört tiguan i tre år, det kändes som att krypa ner i en gokart. Markfrigången är välkommen också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

De jag pratat med gillar att de sitter högre upp och enklare att komma in i.
Känns som man köper SUV istället för kombi. Så har väl bara blivit en ersättning där.

SUV har aldrig varigt något för mig. När stadsjeeparna kom (antar att man kallar dem för SUV nu). Så är det ju bara en hög bil som man inte kan köra som jeep.
Fördelen med en jeep är ju att man kan gena över gräsmattor, dike, buskar eller i terräng.

Permalänk
Medlem

Kör själv en XC70, framförallt för att ta mig upp i stugan på oplogade vägar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Sikten är nog nr1. Har ju blivit så många såna så har man nåt annat så varken ser eller syns man. En ond cirkel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kör en XC60 D4 AWD 2015, gav till slut upp och gick med på att byta till en SUV då min sambo gärna ville ha det. Haft vanliga kombibilar innan, för det är de jag helst föredrar själv. Men när ekonomin tillåter 2 bilar så lär jag köpa mig en E-klass kombi igen

Men det finns för och nackdelar med SUV tycker jag, men fördelarna jag ser är att man sitter högre, lättare att gå i och ur bilen, lättare att sätta in ungen där bak så det är en trevligare ”arbetshöjd” som personen ovan skriver, bättre markfrigång då vi ofta kör på sämre vägar när vi ska iväg med våra hundar, men nackdelar är la att bränsle ekonomin ökar något, vissa service/slitage delar ökar i kostnad kontra en vanlig kombi som t.ex däck.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Framkomlighet, markfrigång, mycket bättre "lasthöjd" när man har barn i barnstol eller äldre släktingar med dåliga knän. Stabil i alla väglag och även med last och släp. Bra lastutrymme, komfort och innerutrymmen.

Gjorde för länge sedan misstaget att sätta min mormor i en sänkt Audi A3. Att få upp henne därifrån var ingen kul upplevelse för nån av oss.

Vad det gäller vägegenskaper och rolighet så är de säkra och pålitliga utan att vara tråkiga. Skulle säga att bilens höjd inte är en nackdel men då har den hyggligt låg tyngtpunkt ändå för att vara nånstans mellan suv och crossover.

Nackdelar:
Behöver stå på tå för att tvätta taket
Bränsleförbrukningen är inte jättelåg men det var ingen överraskning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag gick från en 2012 V70 till 2016 XC60, XC60in är bättre på alla sätt, högre sitthöjd ger bättre översikt i trafiken, kortare = mycket smidigare att ratta i stan och fickparkera, optimerad D4a med sportchassie, 100gånger bättre vägegenskaper och stabilare än V70in på vinterväg, billigare i försäkring och service. Fiskar mycket och i skogen är XCX60in med 4wd bättre på allt.

Jag antar att du inte har bilen full med barnvagnar och bilbarnstolar då, för det är ändå en märkbar skillnad invändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Funderar återkommande på varför folk köper suvar eller crossovers som sin primära bil. Jag har vid flera tillfällen fått köra den höjda versionen av bilar vars ”vanliga” version jag har erfarenhet av, och jag har varje gång upplevt att man får sämre och tråkigare vägegenskaper, sämre bränsleekonomi; kort sagt sämre bil för pengarna.
Samtidigt ser jag ju hur populära de här bilarna är, så vad är det jag missar?

Ni som gillar era crossovers, förklara för någon som inte alls förstår: vad är fördelen med bilen ni valde jämfört med den vanliga icke höjda hatchback/fastback/kombimodellen av samma bil?

Jag har en Seat Alhambra. Gillar att man sätter sig in i bilen, istället för ner i bilen.
Och så skjutdörrar till barnen där bak, det är en gåva från ovan.

Permalänk
Medlem

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Se kraschtester som detta kring skillnader i höjd mellan bilar:

https://www.youtube.com/watch?v=1-d99ov8F4E

Om man tänker sig att man ska bli påkörd av en xc90 så tror jag de flesta väljer att själv sätta sig i en xc90 snarare än en c30 etc.

Säger inte att det måste vara rätt, och många SUV:ar är osäkra en herrgårdsvagnar. Logiken är dock enkel att förstå tycker jag.

Diskuterade just detta på en kurs jag hade i skolan och möter en vanlig bil en hög suv så får den vanliga bilen i regel mer skador medan suv köraren sitter så högt att den kan klara sig rätt bra medan den låga bilens förare får en motor i ansiktet, bokstavligt talat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag gillar att sitta högre upp och vill därför gärna ha en bil med högre markfrigång. Har just nu en liten bil (Toyota Yaris) vilken funkar men är småjobbigt att ta sig in och ut ur bilen då den är såpass låg. Och då är jag själv ganska kort

Yarisen är ju ändå enkel att ta sig in/ut ur? Då är jag ~184cm och 100kg+

Mitt rekord på en dag är in/ut närmare 150 gånger ur en Yaris och tycker den är ganska bra för just det

Men fan helt fel bil om du gillar att sitta högt

Jag gillade hur lågt man sitter i den, hela vikten är lågt ner i den bilen så den tar kurvor som en dröm! Man håller 90km/h genom cirkulationsplatser där det känns som att valfri SUV ska tippa i 50km/h

Tyvärr suger det ju att sitta i en liten bil om man blir påkörd.

För traffiken här i gbg hade jag velat ha en Marauder...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Håller med att ju lägre ner bilen är ju bättre ligger den på vägen, men samtidigt finns det bilar där man nästan ligger ner, tycker det är galet obehagligt!

Permalänk
Inaktiv

Man sitter högre, en del tycker det är snyggare. Sen vet jag inte om jag håller med om att det ger sämre vägegenskaper eller nödvändigtvis sämre förbrukning heller. Kan ju variera stort mellan bilmodell. Min v90 150hk och min sambos Honda CR-V 150hk drar i princip lika mycket, och det är en jäkla skillnad i höjd på dom.

Hon vill ha SUV, och så stor bil som möjligt efter att hon krockade med en älg med förra bilen. Upplevs som säkrare.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Bra sagt. Dock är det lättare att köpa en SUV än att ta hand om hälsan.

Blir allvarligt talat rädd när man går på stan och man ser hur många som är överviktiga idag.

Men visst kan det vara skönt med lite högre insteg även för en vältränad person. Även om jag personligen prioriterar ekonomi.

Håller helt och hållet med om 4hjulsdriften också. Är väl kanske 1% som faktiskt har nytta av det. Annars är det bara extra jobbigt med däckbyte och fler saker att serva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

det kändes som att krypa ner i en gokart.

Låter som att du hade en ganska rolig körupplevelse med den bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Vad är felet om man uppskattar en bil som är enkel kliva in i?
Och påverkar det dig på något sätt?

Permalänk
99:e percentilen

Inget fan av SUV själv, men kan lätt förstå varför man föredrar den rejäla bakluckan på Model Y framför Model 3:s brevinkast. Nu finns det ju många vanliga kombibilar osv, men ja, Model Y är ändå en rätt populär crossover.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Folk brukar skylla på att de vill kunna kliva in i bilen lättare, men är man så stel/överviktig att man inte tar sig in i en bil som inte är en suv bör man göra något åt det kanske. En annan vanlig förklaring är att man behöver den 1-2 cm högre markfrigången när man kör på de välplogade vägarna i södra Sverige, även vanligt att folk köper fyrhjulsdrift av samma skäl.

Biltillverkarna älskar det, bara ta en billig B-segmentsbil, höja den 1-2 cm, slänga på lite "terrängplast" runt bilen, lägga till ett X eller "cross" i modellbeteckningen och höja priset med 40-50k.

Gick från Audi A4 med drygt 10cm markfrigång till Subaru Outback med 20cm markfrigång. Den skillnaden är tillräcklig för att klara sönderkörda grusvägar utan att skrapa i underredet på bilen några gånger varje tur till skogen. Samma ska med att hjälpa hemtjänsten när de kört fast på plan mark... Eller ta sig hem från jobbet när der kom 25cm snö under arbetsdagen.

Vad det gäller instegshöjden så finns det gott om anledningar förutom ren lathet och bekvämlighet som du verkar tro är den främsta anledningen.

Men jag kan hålla med om att låtsassuvar är en ganska onödig variant. Speciellt när de inte har några bättre egenskaper än standardmodellen. Dock verkar "vanliga" bilar ha blivit lägre de senaste 20 åren för att verka sportigare.. men ändå är de ungefär lika tråkiga som innan men med sämre komfort och användbarhet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||