Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Säg det, jag bor mitt ute i bushen där det ibland inte plogas, jobbiga backar och grusvägar i byarna, osaltad på delar av större vägarna. Här åker man typ Volvo eller valfri svensson bil och liknande. Min granne åker en gammal Mazda från 84.. Inte många som har suv eller annat "offroad".

Spenderat mycket tid av mitt liv "på landet", och du har helt rätt i att man åker mer sansade bilar.
Men man har dock 4-hjulingar, skotrar, traktorer etc.
Så glider man av vägen så är hjälpen ett telefonsamtal och 10 minuter borta.
Plus att det oftast plogas betydligt snabbare och bättre på landsbygden.
Och den som plogar har ofta även koll på vilka som skall till jobbet på morgonen och när, och kan då se till att det är nyplogat.

Nuförtiden är man småstadsbo med allt vad det innebär.
Så 4-hjulsdrift är nånting man vill ha om man gillar att komma i tid till jobbet vintertid.
För att inte tala om hur vägarna ser ut i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Haha, läste fel...¨

Jag läste:

Dessutom tycker jag att crossovers är snyggare min kompis 🤷‍♂️🙂

sorry för dålig humor

😂😂

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Säg det, jag bor mitt ute i bushen där det ibland inte plogas, jobbiga backar och grusvägar i byarna, osaltad på delar av större vägarna. Här åker man typ Volvo eller valfri svensson bil och liknande. Min granne åker en gammal Mazda från 84.. Inte många som har suv eller annat "offroad".

Detta stöder väl mina "observationer" rätt väl också när jag växte upp ute på landet: Bonden på ena sidan körde 240 och hans kompis körde en tvåhjulsdriven och inte höjd Peugeot 504-pickup; bådadera dög till allt som inte krävde traktor. Farsan var tidningsbud i obygden och klarade sig oavsett väglag med någon högerstyrd Opel Kadett eller Golf. Han behövde hjälp av traktor en handfull gånger på ett tiotal år, och då körde han väl tio mil om dagen på skitvägar, nästan hela rundan innan plogbilen varit framme. Så återigen: Det är förvånansvärt lite som krävs för att klara ganska dåliga förhållanden, och blir det riktigt dåligt behöver du ändå något rejälare än en crossover ifall argumentet bara är att ta sig fram bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min A3 är stor nog att bekvämt rymma min lilla familj plus packning för en Europatur - och med 150 hästar är det inte jag som är bromsklossen ens igenom Tyskland. Mindre bil än så hade jag inte skaffat för våra behov, men den här storleksklassen är helt OK. Faktum är att den är betydligt lättare att göra rymlig än den C-klass vi hade innan.
Men ja: den gamla 530-dieselkombin vi hade innan dess var en mer stabil och rymlig kompis på långfärd, utom att man inte behöver den sortens bil 50 av 52 veckor om året.

A3 och liknande bilar är vad jag tycker är tillräckligt för persontransport, stabilt utan att bli överdrivet svulstigt. Själv kör jag Seat Leon Sportstourer mildhybrid(eTSI) DSG7 som rent tekniskt är samma bil som Audi A3 - men med lite extra större bagageutrymme och lite lagom annat utseende - för att man ska se att det är ett "annat" märke(VAG).

Finns flera märken av kombibilar i den så kallade C-klassen som jag personligen tycker är den vettigaste för en vanlig person som behöver köra till/från jobbet handla och ut på landet. Förstår inte varför man skall släpa på nästan ett ton plåt och gummi extra för att sitta högt och se "cool" ut.

Finns inte så mycket elbilar i det formatet ännu dvs strömlinjeformad(för att spara energi) kombi, såg dock att VW filar på en efterträdare till Passat Kombi som ren elbil från scratch alltså inte konverterad som nuvarande GTE. Det kan bli nästa bil för mig, behöver bara få laddmöjligheter först.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Se kraschtester som detta kring skillnader i höjd mellan bilar:

https://www.youtube.com/watch?v=1-d99ov8F4E

Stämmer nog vad videon säger men lite missvisande ändå. Svårt att veta exakt vilken bil dom testade men finns ett test på NCAP med en Ford Mondeo från 97 som fick 2/5 i betyg. Så youtube videon använder sig av en bil som redan är dålig vid kraschtester.

Skulle nog vara en skillnad om dom testade en bättre bil men skulle gissa att båda förarna skulle klara sig likartat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta stöder väl mina "observationer" rätt väl också när jag växte upp ute på landet: Bonden på ena sidan körde 240 och hans kompis körde en tvåhjulsdriven och inte höjd Peugeot 504-pickup; bådadera dög till allt som inte krävde traktor. Farsan var tidningsbud i obygden och klarade sig oavsett väglag med någon högerstyrd Opel Kadett eller Golf. Han behövde hjälp av traktor en handfull gånger på ett tiotal år, och då körde han väl tio mil om dagen på skitvägar, nästan hela rundan innan plogbilen varit framme. Så återigen: Det är förvånansvärt lite som krävs för att klara ganska dåliga förhållanden, och blir det riktigt dåligt behöver du ändå något rejälare än en crossover ifall argumentet bara är att ta sig fram bättre.

Vad är markfrigången på en 240? Jag har känslan av att just den årgången på Volvo hade rätt hög markfrigång?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Vad är markfrigången på en 240? Jag har känslan av att just den årgången på Volvo hade rätt hög markfrigång?

245 (kombi, alltså), lär ha haft markfrigång på 12 cm (https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4511/Volvo-240-...)-23.html).
Som jämförelse hade V70 (2009-2016) över 14 cm markfrigång (https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v70-2008-2016...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Stämmer nog vad videon säger men lite missvisande ändå. Svårt att veta exakt vilken bil dom testade men finns ett test på NCAP med en Ford Mondeo från 97 som fick 2/5 i betyg. Så youtube videon använder sig av en bil som redan är dålig vid kraschtester.

Skulle nog vara en skillnad om dom testade en bättre bil men skulle gissa att båda förarna skulle klara sig likartat.

Förstår vad du menar men kan inte säga att jag håller med om att det är särskilt missvisande. Ja, olika bilar kan klara krockar olika bra och det är säkert skillnader om man testar en säkrare bil - men grundprincipen stämmer, annars måste vi gå igenom bil för bil.

Tar man det till extremen, en krock med lastbilssläp, så ser man ju väldigt tydligt varför det är viktigt att försöka jämna ut höjdskillnader: https://www.youtube.com/watch?v=mrL7AUMT4To.

Det här är ju också just varför det är så farligt att köra på en älg.

Många i den här tråden som vill säga emot bara för sakens skull upplever jag. Håller med om att man kan sätta ihop ett scenario, med utvalda bilar och kanske någon lutning här och där, där man inte vill vara i den högre bilen. Men som regel är det i alla fall i min mening som så att det är säkrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Små bränselnåla bilar är ju fint i stan, men de borde förbjudas på motortrafikleder/motorvägar. Mäktar ju knappt upp i motorvägsfart på påfarterna, och fladdrar runt som använda mcdonaldsservetter när de blir omkörda av lastbilar. Är väll sin sak om man inte är rädd om sitt egna liv, men man riskerar ju andra trafikanters säkerhet när man ger sig ut i trafiken med dessa övergödda moppebilar.

Det handlar ju om hur man kör förstås. Jag pendlade motorväg med en Iq i ett par år utan större problem. Det var inte roligt förstås, ljudisoleringen var inte vad jag förväntade mig av en "premium-bil" som Iq skulle vara, och kraften var ju snålt tilltagen, men den räckte. Påfarterna är absolut tillräckligt långa för att även en så klen och tung bil ska komma upp i motorvägshastighet och i snitt körde jag nog om minst tio gånger fler bilar än vad som körde om mig under dessa år. Men absolut kunde man inte typ bara trycka på gasen för att ta en lucka lite längre fram i högerfilen i redan hög hastighet eller så. Men bilens brister tvingade ju in en annan körstil för mig, lugnare och mer planerad liksom, vilket borde ha varit säkrare än hur jag körde innan dess.

Sen går ju säkerheten framåt även i mindre bilar. Iq exempelvis var ju full med airbags, moderna deformationszoner och liknande och fick fem stjärnor i EuroNCAP, något inte alla större bilar från samma tid klarade och bra mycket bättre än typ en tio år gammal större bil eller så, som väl hade kostat ungefär samma i inköp.

Det sagt så hade jag ju inte gärna tagit den på bilsemester förstås. Inte på grund av säkerhet varken passiv eller aktiv, utan för att den inte var tillräckligt bekväm och för att platsen inte hade räckt.

Permalänk
Skrivet av Pontuff:

Tar man det till extremen, en krock med lastbilssläp, så ser man ju väldigt tydligt varför det är viktigt att försöka jämna ut höjdskillnader: https://www.youtube.com/watch?v=mrL7AUMT4To.

Det här är ju också just varför det är så farligt att köra på en älg.

Säger inte emot din analys att en högre bil kan vara säkrare, men båda exemplen du ger här är för extrema: Problemet med både lastbilssläp (utan underkörningsskydd) och älg är att du klipper dem i höjd med vindrutan, så man har ingen nytta av deformationszonerna hur bra de än är.

Problemet med Mondeon i klippet du visade handlar ju mer om att bilen inte var kapabel att "leda ner" smällen så energin togs upp av så stor del av deformationszonen som möjligt - och om vi pratar om att fem centimeter ("two inches") hade sådan effekt på krocksäkerheten så låter ju detta mest som ett fall av dålig design, då säkert en tredjedel av fordonen på vägen är högre än en Mondeo.

Permalänk
Medlem

Åker A6 allroad till vardags, gillar luftfjädringen, gillar att sitta högt även om den inte är som en riktig suv! Kalas i högsta läget, den klarar refuger och diverse diken vid behov av genvägar 😅

Vanlig A6 har inte direkt några roliga köregenskaper oavsett, det överlåter jag till sommarbilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Åker A6 allroad till vardags, gillar luftfjädringen, gillar att sitta högt även om den inte är som en riktig suv! Kalas i högsta läget, den klarar refuger och diverse diken vid behov av genvägar 😅

Vanlig A6 har inte direkt några roliga köregenskaper oavsett, det överlåter jag till sommarbilen

Det är en trevlig bil, helt klart. Körde den som tjänstebil under några år. Men den gör sig bäst på motorväg. Kommer man ut på några ensliga landsvägar eller ännu värre in i stan så är den så osmidig.

Lillasyskonet A3 eller vanliga Golf är trevligare då, eller någon annan liten modell. Om man nu inte är i behov av lastutrymmet också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är en trevlig bil, helt klart. Körde den som tjänstebil under några år. Men den gör sig bäst på motorväg. Kommer man ut på några ensliga landsvägar eller ännu värre in i stan så är den så osmidig.

Lillasyskonet A3 eller vanliga Golf är trevligare då, eller någon annan liten modell. Om man nu inte är i behov av lastutrymmet också såklart.

Inte osmidigare än en vanlig A6, och ska det åkas ensliga landsvägar tar jag hellre min R8 😉

Permalänk
Medlem

Inte nog med att SUVar är onödigt bulkiga o ineffektiva, dom är ju dessutom fula också. Såklart en smaksak, men jag tror aldrig jag sett en snygg SUV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Du läste men förstod inte, och gör det uppenbarligen inte fortfarande.

Vad har det då att göra med demokrati och åsiktsfrihet?
Jo, endera ställer du upp på på samhällets regler eller inte, dvs är det tillåtet får du endera lära dig leva med andra uppskattar saker du inte gillar. Är du då inte nöjd med detta så får du försöka ändra lagar och regler till att passa vad du anser vettigt, finns det en majoritet i samhället för detta så finns chans till förändring.
Just detta har inte varit möjligt i den jämförelsen( som förövrigt lämnar en del att önska gällande proportioner).

Så masa dig iväg och kampanja för ditt anti SUV förslag.
För hey, just du är ju inte en i flocken, utan lite mer klarsynt👍

Men hey 2, tråden var en fråga, varför väljer folk SUV och vad motiverar dem att göra detta?
Kan den inte då få handla om det då?
Du till exempel äger du en SUV? Och varför valde du den?

Vad har folks tankar om SUVar med lagar och regler att göra? Hela grejen med att lagstifta mot dem känns ju något absurd och fattar inte varför du tror att det skulle vara något mål jag har eller varför faktumet att det inte finns lagar kring det skulle betyda att man inte får ogilla utvecklingen. Är väl också tämligen uppenbart att många gillar SUVar med tanke på att de blir allt vanligare, det innebär inte heller att man inte får ogilla det, det är ju liksom det åsiktsfrihet går ut på.

Om du tycker att utspel om nackdelar med SUVar går utanför trådens kontext så kanske du inte borde fråga och diskutera vidare om det. Jag tycker inte varken din ursprungliga fråga eller de inlägg som gjorts därefter är utanför kontexten.

Jag kör en äldre V70, föräldrarnas gamla familjebil, av anledningen att jag fick "leasa" den när de köpte nytt, sedemera fick den, och inte lyckats övertala mig själv om att jag behöver något modernare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag gillar att folk här i tråden pratar om att de behöver AWD suvar för att ta sig runt på vintern...

Ni vet om att smala dubbade vinterdäck av bra märke på en framhjulsdriven bil är betydligt bättre än era AWD suvar med dubbfria kinesdäck "anpassade för nordiska väglag" som är skrämmande vanligt förekommande runt Halmstad.

Köpte en bil för ett par år sen där säljaren skickade med kines dubbfritt men när väl vintern kom så kunde jag knappt backa ut från utfarten när den var oplogad, gick och köpte mig dubbade nokian hakkapelitta 8 och sen kunde man hålla normala hastigheter på oplogade vägar utan att i närheten vara nära att tappa grepp.

Dessa däck satt på en liten kia picanto smala 14 tums

TL:DR.. köp rejäla däck.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oliver91:

Jag gillar att folk här i tråden pratar om att de behöver AWD suvar för att ta sig runt på vintern...

Ni vet om att smala dubbade vinterdäck av bra märke på en framhjulsdriven bil är betydligt bättre än era AWD suvar med dubbfria kinesdäck "anpassade för nordiska väglag" som är skrämmande vanligt förekommande runt Halmstad.

Köpte en bil för ett par år sen där säljaren skickade med kines dubbfritt men när väl vintern kom så kunde jag knappt backa ut från utfarten när den var oplogad, gick och köpte mig dubbade nokian hakkapelitta 8 och sen kunde man hålla normala hastigheter på oplogade vägar utan att i närheten vara nära att tappa grepp.

Dessa däck satt på en liten kia picanto smala 14 tums

TL:DR.. köp rejäla däck.

Suvåkare med året runt däck (dvs däck optimerade för att vara usla på alla underlag) lägger på sina snökedjor när det är under 0an (eller inte)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag gillar att folk här i tråden pratar om att de behöver AWD suvar för att ta sig runt på vintern...

Ni vet om att smala dubbade vinterdäck av bra märke på en framhjulsdriven bil är betydligt bättre än era AWD suvar med dubbfria kinesdäck "anpassade för nordiska väglag" som är skrämmande vanligt förekommande runt Halmstad.

Köpte en bil för ett par år sen där säljaren skickade med kines dubbfritt men när väl vintern kom så kunde jag knappt backa ut från utfarten när den var oplogad, gick och köpte mig dubbade nokian hakkapelitta 8 och sen kunde man hålla normala hastigheter på oplogade vägar utan att i närheten vara nära att tappa grepp.

Dessa däck satt på en liten kia picanto smala 14 tums

TL:DR.. köp rejäla däck.

Är det rejält med snö är väl inte dubbdäck per automatik bättre? Jag kör nordiska dubbfria från exempelvis hakkapelitta. Att köra runt med dubbdäck söder om dalälven borde vara olagligt 🙂. Men jag håller med dig i sak, bra däck är viktigare än 4WD. Jag tycker även hög markfrigång är viktigare än 4WD.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Jag gillar att folk här i tråden pratar om att de behöver AWD suvar för att ta sig runt på vintern...

Ni vet om att smala dubbade vinterdäck av bra märke på en framhjulsdriven bil är betydligt bättre än era AWD suvar med dubbfria kinesdäck "anpassade för nordiska väglag" som är skrämmande vanligt förekommande runt Halmstad.

Köpte en bil för ett par år sen där säljaren skickade med kines dubbfritt men när väl vintern kom så kunde jag knappt backa ut från utfarten när den var oplogad, gick och köpte mig dubbade nokian hakkapelitta 8 och sen kunde man hålla normala hastigheter på oplogade vägar utan att i närheten vara nära att tappa grepp.

Dessa däck satt på en liten kia picanto smala 14 tums

TL:DR.. köp rejäla däck.

Hade en lurig backe vid jobbet där jag och många andra fastnade. Brant uppför, väjningsplikt och usel sikt så man var i princip tvungen att stanna varje gång man skulle ut där på väg hem från jobbet.

Hade först en Audi A3 med framhjulsdrift och ok dubbdäck, Nokia Hakka 7 som gått ett par säsonger men med all dubb kvar och bra mönsterdjup. Blev stående många gånger och fick köra ut lite på chans eller tvärnita, backa ner och ta sats igen. Inte speciellt trafiksäkert.

Köpte sen en Audi A4 Quattro. Samma backe, nya däck (Hakka 7 eller om det var 8) med samma bredd (205) och allt. Blev inte stående nån gång, inte ens när jag försökte bli stående. Det var en otrolig skillnad i grepp. Körde samma väg i alla möjliga och omöjliga väglag, men fastnade aldrig i den backen igen trots halare väg och mer snö flera gånger.

Har inte testat med Subarun ännu eftersom vi flyttat... men den verkar inte vara lätt att sätta fast den heller. 10cm extra markfrigång hjälper såklart också till när man behöver komma fram.

Däck är det sista man ska spara pengar på. Skulle inte ens fundera på att köpa annat än erkänt bra däck på en bil som ska användas av mig eller familjen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Gillar känslan av att nästan "flyga" över vägen, vill inte känna massa ojämnheter och liknande i vägen. Däremot något som man endast får i en "riktig" suv ser absolut inte anledningen till att köpa en Sportage och liknande bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Är det rejält med snö är väl inte dubbdäck per automatik bättre? Jag kör nordiska dubbfria från exempelvis hakkapelitta. Att köra runt med dubbdäck söder om dalälven borde vara olagligt 🙂. Men jag håller med dig i sak, bra däck är viktigare än 4WD. Jag tycker även hög markfrigång är viktigare än 4WD.

På exempelvis hårt packad snö och is är dubbdäck bättre än friktionsdäcken. I mjuk snö så är de likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Enligt vissa studier så ökas viljan att köpa SUVs beroende på upplevd osäkerhet.
Mycket intressant video om ämnet:
https://youtu.be/orkblTFNt1Q

Förmodligen inte allas anledning att köpa SUV men finns säkert vissa som känner en rädsla för brott.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hade en lurig backe vid jobbet där jag och många andra fastnade. Brant uppför, väjningsplikt och usel sikt så man var i princip tvungen att stanna varje gång man skulle ut där på väg hem från jobbet.

Hade först en Audi A3 med framhjulsdrift och ok dubbdäck, Nokia Hakka 7 som gått ett par säsonger men med all dubb kvar och bra mönsterdjup. Blev stående många gånger och fick köra ut lite på chans eller tvärnita, backa ner och ta sats igen. Inte speciellt trafiksäkert.

Köpte sen en Audi A4 Quattro. Samma backe, nya däck (Hakka 7 eller om det var 8) med samma bredd (205) och allt. Blev inte stående nån gång, inte ens när jag försökte bli stående. Det var en otrolig skillnad i grepp. Körde samma väg i alla möjliga och omöjliga väglag, men fastnade aldrig i den backen igen trots halare väg och mer snö flera gånger.

Har inte testat med Subarun ännu eftersom vi flyttat... men den verkar inte vara lätt att sätta fast den heller. 10cm extra markfrigång hjälper såklart också till när man behöver komma fram.

Däck är det sista man ska spara pengar på. Skulle inte ens fundera på att köpa annat än erkänt bra däck på en bil som ska användas av mig eller familjen.

Så är det 👍 har hakka 10 nu och där är inte branta backen ut från parkeringen något problem längre även när det är blank is, det är ju det vi får här nere, regn som fryser på vägbanorna eller snö som töar och fryser

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.