Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar att man bländas av:

a) bilar där strålkastarna monteras högre och högre
b) nya bilar där det blivit rena rama Vilda västern med LED-strålkastarna

För mig är det helt obegripligt att detta skräp är tillåtet samtidigt som man reglerat vilket ljusutbyte en vanlig halogenlampa får ha. Senaste besiktningen gnälldes det på ett av mina dimljus, som jag aldrig använder, men som tydligen flyttat på sig lite. Men bilar som bländar med "rätt inställt" (???) ljus är tydligen helt ok att dränka marknaden i. Ny teknik borde ge mindre bländning, inte mer, vilket är fallet nu.

Volvo har jag noterat t ex har en sektor ute i kanten av stålkastaren som bländar även om jag står upp, dvs högre än en normalhög bil. Det "läcker" ljus ut åt sidan, men det syns väl inte när bilprovningen tar fram sin utrustning för att kolla strålkastarna... Teslas strålkastare är ingen höjdare heller. Ägarna är skitnöjda, för de ser så bra, men ingen annan ser något. Tänkte inte på det!

Bromsljusen på en del bilar bländar också när man står bakom eftersom det är så små ljuspunkter som är som lasersvärd, istället för en stor lykta som lyser. Samma problem har för övrigt en del gatubelysning. Ingen/minimal diffusion av ljuset och jättesmå tokstarka ljuspunkter. Blir säkert billigare så...

Kanske hör hemma i gubbgnälltråden egentligen...

Spelar ingen roll om man sitter lågt eller högt. Jag blir bländad av alla dessa bilar med LED-lampor när jag sitter och kör buss och alltså sitter bra mycket högre än de flesta ljus sitter. Den här utvecklingen är ohållbar, det måste till någon slags reglering på LED-ljusen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Svenssons som diskuterar frigång under bilen? Varför? Man kan köra sänkt Volvo 240 Sverige runt utan problem, kanske lite skrap vid vissa fartgupp om man inte tar det lugnt (ta det lugnt, det är ett fartgupp). Var är ni ute och yrar? Ni behöver ingen terrängbil, mest troligt.

Argumenten om frigång är alltid komiska imo, varit tidningsbud i Norrbotten i flera år. Finns säkert någon som har en speciel väg där du egentligen kör offroad men fan majoriteten lär inte behöva det.

Kört 10-20mil grusvägar, gropar på flera dm ibland efter regn, snödrivor högre än huven på bilen, översvämade vägar, plogkarmar på en halvmeter 2dm nysnö (så när man öppnade dörren kom det in snö i bilen). Flera gånger i veckan var det så man såg spår i snön från underredet

Och en fucking Toyota Yaris med framhjulsdrift klarade det galant.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Argumenten om frigång är alltid komiska imo, varit tidningsbud i Norrbotten i flera år. Finns säkert någon som har en speciel väg där du egentligen kör offroad men fan majoriteten lär inte behöva det.

Kört 10-20mil grusvägar, gropar på flera dm ibland efter regn, snödrivor högre än huven på bilen, översvämade vägar, plogkarmar på en halvmeter 2dm nysnö (så när man öppnade dörren kom det in snö i bilen). Flera gånger i veckan var det så man såg spår i snön från underredet

Och en fucking Toyota Yaris med framhjulsdrift klarade det galant.

Hade du kört så med din egen bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Märks väl att det finns folk här som inte har en aning om dagens SUV:ar, många som skriver här kanske inte äns har testat en hyfsad SUV? Kör en rekommenderad SUV i en vecka och försök sedan gå tillbaka till din Yaris

Det finns SUV:ar i många storlekar, om man nu räknar dom som SUV. Allt från XC40 till XC90 och säkert större än så från BMW och AUDI. XC60 har yttermåtten av en S60, så jag förstår inte hur den skulle täcka två parkeringsrutor, inte XC90 heller. T5 XC60 väger 1800 kg vilket är i slängarna runt en vanlig bil, dvs i blandad körning kommer den inte dra mer än en vanlig bil. Den accelererar 0-100 på 7 sekunder med dryga 250 hästar.

Sedan om ni tänker på miljön så är inte alla småbilar effektiva heller, liten klen motor som får tokvarva i högre hastigheter, först för att orka med hastigheten, omkörningar, men också för att det ofta saknas växlar i mindre billigare bilar. Högre RPM genererar högre värme, slitage, sliter oljan och drar mer bränsle.

Ligger man på motorvägsfart så tror jag inte det skiljer så mycket i förbrukning, då i jämn hastighet. På 8:e växeln varvar min ca 2000 rpm i 130-140. Skulle vara intressant att se hur många småbilar som verkligen är effektivare här. Sedan finns ju de riktigt stora SUV:arna, men är de så vanliga i detta land?

Dessa hata SUV-inläggen är ju bara fåniga, det finns som många nämnt många anledningar att välja en högre bil. Väldigt många Svenskar lider av nån sorts sjukdom/invaliditet, och nej det behöver inte vara fetma. Ryggproblem får de flesta män över 180 cm redan mellan 30-40 år, även tjejer som får operera ryggen runt 30. Hjärtproblem är vanliga, knäproblem (artros) också. Många av de som hållit igång, tränad styrkelyft, militärträning, crossfit åker också på det. Hur ska man komma in i en tvålkopp då hade ni tänkt?

Jag skjutsar ofta runt på 2-4 personer där de flesta är över 185 cm, lista gärna vilka småbilar som får plats med dessa personer i baksätet utan att ligga som en fällkniv eller slå huvud i tak eller sidokant.

Jag är fortf under 40 och har ryggproblem dagligen, ibland kommer det 4-6 månader stintar där man inte kan knyta skosnörena, i vilket fall inte på ett sätt man vill visa sig publikt på.

Ja, som ni märker tycker jag man ska få köpa bil efter behov, ska inte alla ha rätt till bilar? Större bilar kostar mer, ger mer pengar till företag som i sig kan få fram bättre och effektivare bilar, mindre marginal på mindre bilar till de som vill ha. Mer bränsle betyder mer bränsleskatt, sedan vad politikerna gör med den är en annan sak, så ja om vi använder mer bränsle så betalar vi ju för det.

Bättre sikt utåt och ner i diken är betydligt bättre, i min gamla S60 hade jag aldrig upptäckt det jag sett nu. Kliva in i fåtöljen är det andra, ben och rygg tar inte stryk varken in eller ut. Vi kan ha 4 pers på 185 cm plus. Det går in 185 cm i skuffen om man fäller baksäten. Yttermått som en S60 mellansedan, 1800 kg, 253 hästar (T5), 8-stegade lådan som i princip aldrig varvar över 2500 rpm. Den är också uppgraderad med Polestarpaketet (dämpare, fjädrar, avgassystem...) och ligger bättre på vägen även i hastigheter man inte får köra i detta land.

Kör du mestadela stadskörning så vill du ha en lätt bil, inte nödvändigtvis liten även om det finns en viss relation, det är vikten som ska släpas iväg under acceleration. Luftmotståndet är så pass litet i stadshastighet så det spelar ingen roll om bilen är platt eller inte, du kan förmodligen inte köra på 6ans eller 8ans växel där heller, så en billigare bil går nog an, färre hästar och växlar, lägre motorvikt. Om du har hälsan och kommer in och ut ur den avgör storleken, möjligen ekonomin också.

Landsväg och motorväg blir de allra minsta mindre optimala. Kör du bara stad, pendlar du så du kör varje dag? Endast landsväg eller kanske motorväg?

Lista gärna vilka SUV:ar ni tänker på när ni påstår negativa som positiva grejer.

Håller med om ditt argument om att vissa har ryggproblem, det var därför min pappa skaffade SUV, men du får det att verka som att alla lider av ryggproblem vilket inte stämmer på majoriteten.

Dock så verkar du vara helt ute å cyklar med det du säger om att inte köra suv = köra toyota yaris, dum retorik för två helt olika prisklasser.
En v60 har precis samma motorer som xc60 och ligger snarare lägre i varv på motorvägen pga vikt/luftmotstånd. Och om man ska dra det ännu längre så ska man snarare jämföra med en v90 pga pristillägg för suv varianten.

Och det du snackar om att ju mer man betalar för en grej och ju mer material man slösar desto bättre för dig vet jag inte hur jag ens ska börja bemöta...

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag förstår dig precis. Min flickvän kör en SUV och jag ser inte alls tjusningen med den. Och angående att man ser bättre osv. så vet jag inte om jag håller med. Hon har kört denna bilen i mer än ett år nu, men kan fortfarande inte riktigt hantera den. Hon tycker att den är lång och bred och därmed svår att parkera och manövrera. Det intressanta är att hon hade en Toyota Avensis innan, och Avensisen är både längre och bredare. Avensisen lastade dessutom mycket bättre. Själv kör jag en Audi A3 och gillar att "sitta på marken" och köra. Mycket mer känsla.

min fru har beställt en elsuv, mg zs ev... gillade inte alls den men men, det är hon som ska köra den mest.. Föredrar också att vara närmare marken...

Permalänk
Medlem

Jag gillar utseendet på dom plastsmyckade skogsmullewannabe-varianterna, dvs XC70, Passat Alltrack, Audi Allroad osv. Kör själv en Alltrack och även om jag uppskattar den lilla extra höjden är det främst utseendet som lockar. Annars har den inte mycket som en vanlig passat saknar menar jag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Jag gillar utseendet på dom plastsmyckade skogsmullewannabe-varianterna, dvs XC70, Passat Alltrack, Audi Allroad osv. Kör själv en Alltrack och även om jag uppskattar den lilla extra höjden är det främst utseendet som lockar. Annars har den inte mycket som en vanlig passat saknar menar jag.

Mmmh ja. Det är något sjukt estetiskt tilltalande med dessa dessutom. Behåller liksom kombins utseende och lyfter det (lol), utan att se så klumpiga ut som en SUV. Här är v90 CC stor favorit pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det har jag; du frågade uttryckligen hur det påverkade någon att om du kör SUV, ogillade svaret och uttryckte att det var strunt eftersom du anser att många inte delar de åsikterna, och att det därför inte är befogat att kritisera det. När jämförelsen med negativa åsikter om slaveri görs svarar du att det inte är vanligt i länder med åsiktsfrihet.

Det är alltså inte samma sak att kritisera att så många kör SUV som att kritisera slaveri, eftersom att de som gör det ena har rätt att ha åsikter medans de som gör det andra inte har haft det (vilket för övrigt kan argumenteras då både världens "främsta" demokrati samt historiska dito har haft det). Kort och gott verkar du tycka att man inte får tycka illa om att så många kör SUVar eftersom vi lever i ett land där man får ha åsikter

Inte riktat till dig Osueco, men personligen tycker jag mer allmänt att det finns vissa paralleller mellan det växande SUV-körandet och t.ex. hysterin kring toalettpapper, i form av att både är egoistiska flockbeteenden. På samma sätt som folk får indikationen om att det kan bli brist på toapapper, och reagerar genom att roffa åt sig mer än vad man behöver och därigenom skapar ett problem där det egentligen inte fanns något, märker folk att SUVarna blir fler och fler och köper därför något större själv eftersom de inte vill dra det korta strået, vilket vidare leder till att ännu fler gör det.

I slutänden får alla antingen punga ut mer pengar utan att säkerheten nödvändigtvis mycket bättre då bara en liten del av de krockar som sker är av en typ som motiverar att det är bättre att fler kör högre bil (mot t.ex. lastbil eller älg), och de som inte har råd eller av andra anledningar inte vill får ta smällen i form av sämre säkerhet då deras låga bil krockar med en hög. Men hey, så länge man har köpt sin personliga säkerhetsbiljett så har man sitt på det torra, och ingen får kritisera det eftersom detta kränker ens egna säkerhet, och man är nog själv lite viktigare än alla andra.

Du läste men förstod inte, och gör det uppenbarligen inte fortfarande.

Vad har det då att göra med demokrati och åsiktsfrihet?
Jo, endera ställer du upp på på samhällets regler eller inte, dvs är det tillåtet får du endera lära dig leva med andra uppskattar saker du inte gillar. Är du då inte nöjd med detta så får du försöka ändra lagar och regler till att passa vad du anser vettigt, finns det en majoritet i samhället för detta så finns chans till förändring.
Just detta har inte varit möjligt i den jämförelsen( som förövrigt lämnar en del att önska gällande proportioner).

Så masa dig iväg och kampanja för ditt anti SUV förslag.
För hey, just du är ju inte en i flocken, utan lite mer klarsynt👍

Men hey 2, tråden var en fråga, varför väljer folk SUV och vad motiverar dem att göra detta?
Kan den inte då få handla om det då?
Du till exempel äger du en SUV? Och varför valde du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Håller med om ditt argument om att vissa har ryggproblem, det var därför min pappa skaffade SUV, men du får det att verka som att alla lider av ryggproblem vilket inte stämmer på majoriteten.

Dock så verkar du vara helt ute å cyklar med det du säger om att inte köra suv = köra toyota yaris, dum retorik för två helt olika prisklasser.
En v60 har precis samma motorer som xc60 och ligger snarare lägre i varv på motorvägen pga vikt/luftmotstånd. Och om man ska dra det ännu längre så ska man snarare jämföra med en v90 pga pristillägg för suv varianten.

Och det du snackar om att ju mer man betalar för en grej och ju mer material man slösar desto bättre för dig vet jag inte hur jag ens ska börja bemöta...

Jag trodde inte prisklasserna hade betydelse här, trodde du? Ben och / eller ryggproblem är vanligt, många kommer inte undan det. I princip alla jag känner har varierande problem, därav tror jag det är vanligt. Kanske ska skapa en poll?

Det ser ut som S60 samt XC60 kör samma växellåda enligt Volvos tekniska data, dessutom exakt samma ratio på 8ans växel, men har du andra uppgifter får du gärna visa mig fel. Detta på 2016 års modell. V90 är ju en betydligt större bil än både gamla och nya XC60 och då kanske det är XC90 man borde jämföra med?.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

En v60 har precis samma motorer som xc60 och ligger snarare lägre i varv på motorvägen pga vikt/luftmotstånd.

*Tar på besserwisserhatten*
Har de samma motor och utväxling kommer du inte se olika varvtal vid samma hastighet; däremot kommer en mindre effektivt utformad bil kräva större gaspådrag för att nå samma varvtal, vilket i så fall är orsaken till skillnader i bränsleekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Nej, jag håller igen rätt rejält, börjar man tillskriva människor negativa egenskaper utifrån sitt val av bil så ska man ha skit.

Mitt val av bil påverkar inte någon annan negativt, vill någon använda miljöargument eller att den skulle vara speciellt farlig så är denne helt fel ute, då den påverkan när det gäller moderna bilar är väldigt lite i det stora.
Vagnparken omsätts allteftersom och nyare bilar är i regel både säkrare och miljövänligare tack var just lagstiftning och regler.
Det är väl inte så många länder med allmän rösträtt och åsiktsfrihet som har/hade slavar?

Hur skall du överleva lastbilar, varubilar, fasta objekt mm?
En stor anledning till att dagens bilar är större är just krocksäkerhet, gäller så gott som hos alla tillverkare, finns undantag men då presterar de ofta uselt i tester.

Visst finns det extremer när det gäller storlek och vikt som du nämner, men den absoluta majoriteten av dagens Suvar är det inte, och har nu någon råd och vill ha en viss bil, så låt då dem få det.

Skrivet av Osueco:

Du läste men förstod inte, och gör det uppenbarligen inte fortfarande.

Vad har det då att göra med demokrati och åsiktsfrihet?
Jo, endera ställer du upp på på samhällets regler eller inte, dvs är det tillåtet får du endera lära dig leva med andra uppskattar saker du inte gillar. Är du då inte nöjd med detta så får du försöka ändra lagar och regler till att passa vad du anser vettigt, finns det en majoritet i samhället för detta så finns chans till förändring.
Just detta har inte varit möjligt i den jämförelsen( som förövrigt lämnar en del att önska gällande proportioner).

Så masa dig iväg och kampanja för ditt anti SUV förslag.
För hey, just du är ju inte en i flocken, utan lite mer klarsynt👍

Men hey 2, tråden var en fråga, varför väljer folk SUV och vad motiverar dem att göra detta?
Kan den inte då få handla om det då?
Du till exempel äger du en SUV? Och varför valde du den?

Får ursäkta min retoriska fråga. Vad jag menade var att, ja du är onödigt hård, och ja du kan säkert ta i mer och då är du både onödigt hård, lite lättkränkt och faktiskt lite otrevlig.

För det första är du i ett diskussionsforum där folk verkar ha åsikter för och emot SUV:ar. Acceptans för dina val är inte samma sak som safespace från kritik eller människor med andra åsikter. Det är ingen som har skurit sönder däcken på din bil, så du behöver inte bemöta andra som om de har gjort det.

Jag älskar bilar, alla sorters bilar, men det är klart som korvspad att ens val av bil påverkar andra. Hade gladeligen kört en G63 amg fram och tillbaka till förskolan, men jag kan i så fall inte förvänta mig att ingen annan ska kritisera det.

Synnerligen kan jag inte heller säga att de ska acceptera mig och mina val, när jag inte accepterar/möter deras önskan och oro. Så istället för att tänka att människor ska ha skit, tänk på att alla i ett samhälle alltid kommer ha olika åsikter i frågor och försök möta det med lite tjockare hud och vänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hade du kört så med din egen bil?

Yupp, har en audi a4 som jag kör exakt samma med när det behövs.

Som privatperson är det dock grymt ovanligt att behöva köra så, du har inte 400 plogkarmar att köra genom på natten för du ska inte hem till 1000 pers (plus att alla vägar är skottade när flesta ska ut med bilen).

När det kommit typ 1dm snö så har jag även ibland lånat morsans a4 quattro bara för att köra runt i snön

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

För föräldrar så underlättas in och urlastningen av bilbarnstol, barnvagnen och allt annat man behöver med sig. Lättare att komma åt bältet osv utan att behöva huka sig och krypa in i bilen för att sätta fast barnstol eller vad det nu kan vara.

Att lyfta in barnvagnen i bagageutrymmet blir snarare sämre med en högre bil. Man måste då lyfta upp den högre

Men bilbarnstolen (antar du menar babyskyddet som barnet använder mindre än 1 år) stämmer, den blir nog möjligtvis lite enklare att få på plats.

En vanlig bilbarnstol som sitter fast i bilen som barnet själv klättrar upp och sätter sig i har jag svårt att se problem med endera en SUV eller en lägre bil. Möjligtivis kan en lång person ha bättre ställning i en SUV, men då får en kort person bättre ställning på en vanlig bil.

Nu har jag bara erfarenhet från lägre bilar så ta mitt inlägg med en liten nypa salt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

*Tar på besserwisserhatten*
Har de samma motor och utväxling kommer du inte se olika varvtal vid samma hastighet; däremot kommer en mindre effektivt utformad bil kräva större gaspådrag för att nå samma varvtal, vilket i så fall är orsaken till skillnader i bränsleekonomi.

Nja, nu måste jag säga emot mig själv. Om det är så att v60:n och xc60:n har samma växellåda (och kör på samma växel) samt samma utväxling i diffen så kommer de större SUV däcken göra att xc60:n faktiskt går på lägre varvtal.

Permalänk
Medlem

Har inte läst det sedvanliga jiddret men gillar stora bilar för komfortens skull. Kör ofta rätt långa mil så då blir det viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Får ursäkta min retoriska fråga. Vad jag menade var att, ja du är onödigt hård, och ja du kan säkert ta i mer och då är du både onödigt hård, lite lättkränkt och faktiskt lite otrevlig.

För det första är du i ett diskussionsforum där folk verkar ha åsikter för och emot SUV:ar. Acceptans för dina val är inte samma sak som safespace från kritik eller människor med andra åsikter. Det är ingen som har skurit sönder däcken på din bil, så du behöver inte bemöta andra som om de har gjort det.

Jag älskar bilar, alla sorters bilar, men det är klart som korvspad att ens val av bil påverkar andra. Hade gladeligen kört en G63 amg fram och tillbaka till förskolan, men jag kan i så fall inte förvänta mig att ingen annan ska kritisera det.

Synnerligen kan jag inte heller säga att de ska acceptera mig och mina val, när jag inte accepterar/möter deras önskan och oro. Så istället för att tänka att människor ska ha skit, tänk på att alla i ett samhälle alltid kommer ha olika åsikter i frågor och försök möta det med lite tjockare hud och vänlighet.

Så efter att ha hört att " SUV ägare kan inte köra bil, är lata, stela, överviktigt" samt att argumenten som framförs varför man föredrar en SUV viftas bort, och det i en tråd som handlar om varför man valt en SUV.

Så handlar det inte om att jag ska ha tjockare hud eller vara trevlig tillbaka, undrar lite om folket som skriver så, bemöter sina medmänniskor irl på samma sätt och hur det fungerar?

Har du en SUV eller varför skriver du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Bästa exemplet på det här tycker jag den här gamla klassikern är (fiat 500 vs audi q7):

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ

Orkar man kolla på hela klippet ser man hur q7:an praktiskt taget kommer körandes igenom fiatens airbag.

Ja audin plöjer ju rakt igenom den lilla fiaten medan fiaten inte kommer så långt in i audin direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Äger ingen SUV eller crossover själv, men har kört en del olika. Farsan hade en XC60 D5 förut och numera en XC60 T8 hybrid. D5an hade sportpaket med sportfjädring och allt det där men var fortfarande hemsk att köra och drack en hel del soppa (som alla andra Volvos verkar det som). T8an går riktigt bra i en rak linje men så fort man behöver svänga eller bromsa så känner man av höjden och tyngden och man håller på att skita på sig för det känns som att köra ett hus. Båda var klumpiga att parkera med, trots kameror och sensorer. Sambon kör en Qashqai, lite mindre och smidigare än XC60 men fortfarande inge vidare att köra. Duger för stadskörning men på motorväg så känns det inte särskilt trygg. Bränsleförbrukningen är dock förvånansvärt bra för att vara en bensinare. Har kört BMW X5 också, gillade inte. Föredrar helt klart 5-serie.

Själv kör jag en BMW 3-serie. Sänkt, Bilstein sportfjädring, polyuretanbussningar, lågprofildäck. Ligger som ett strykjärn på vägen och känns alltid trygg att åka i. Är 180cm lång och väger tresiffrigt, dock vältränad, men har inga problem att ta mig i eller ur trots att den är sänkt och jag har sportstolar. Har kört till jobbet på vinter på oplogade vägar, hade hela fronten full med snö efter att ha plogat min egen väg till jobbet men med fyrhjulsdrift och 300 hästar så tar man sig fram ändå om man kopplar ur antisladd och antispinn och vågar köra på lite. Jag tar mig även upp/ner för branta grusbacken till föräldrarnas sommarstuga utan problem. Går även kanonbra att dra fullastad släpvagn uppför den backen, behövs inte SUV till det. Fick även in fyra hjul och fyra lösa däck i bilen när jag fällde sätet, inte illa för en liten 3-serie. Den enda nackdelen jag tänker på är vägljudet. Dom lite högre bilarna kommer längre ifrån vägen och har betydligt mycket mer gummi än vad jag har så vägljudet blir inte lika tydligt. Men det går att få till med en vanlig kombi också. F11 5-serie tyckte jag var otroligt bekväm och tyst att köra, tystare än både tjejens Qashqai och föräldrarnas XC60.

Jag håller med TS, förstår inte grejen varför nästan alla ska ha SUV eller crossover. Vi ska tänka på miljön men ändå gör vi bilarna onödigt stora och klumpiga?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Beror på var man bor och kör.
Kör man enbart på asfalterade stadsvägar funkar t o m riktigt låga sportbilar. För enbart den årliga fjällresan vore det bättre att hyra annan bil just då. Stadsjeeparna på Östermalm är mest för att det är inne och status med stora bilar.
Långt ifrån alla som har behov av sådana bilar, folk väljer inte alltid utifrån vad som är lämpligast el vettigast.

Men med dåligt plogade vägar, plogkammar, vägarbeten med rejäla gropar, grus-/skogsvägar m m har man god nytta av något högre.
Det är främst markfrigången man behöver för att klara det mesta, utan problem el direkt risk att slå i.

En jämförelse mellan föräldrarnas Volvo V50 (11 cm) och min Subaru XV (22 cm) visar tydligt vad som är lämpligast. V50:n skrapar i lite vid minsta ojämnhet el körning upp på vägkant. Skogsbilvägar med grässträng i mitten är inte ens att tänka på. Snöslask gör att man bitvis tappar styrförmågan. Döda djur på vägarna (=harar/liknande) måste man svänga runt.
Hade själv tidigare en Citroën C4 (runt 16-18 cm, hittar inte siffran nu), var någorlunda och klarade klart mer men ändå något begränsande.
Med XV:n är det få vägar jag inte tar mig fram på; ja jag kör på en del rätt dåliga vägar ibland då jag gärna är ute i naturen och bor i nordligaste Norrland. Mindre hinder på vägbanan, djur/stenar/snöklimpar, är inget problem och man passerar lätt över.
Fyrhjulsdriften är mer en bonus och minskar risken att fastna el inte komma upp för brantare backar/liknande, håller även kursen bättre genom snödrev/slask/vatten.

Sen är det ju inte varje dag man behöver en sådan bil, absolut inte, men om man bara har en bil vill man inte att den ska begränsa alltför ofta. Med både plats och råd hade man gärna haft flera bilar för olika vägar och aktiviteter, som med skor.

Inte varje gång man behöver mer än 8 GB minne i datorn heller, men tillräckligt ofta för att välja 16 el t o m 32 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Äger ingen SUV eller crossover själv, men har kört en del olika. Farsan hade en XC60 D5 förut och numera en XC60 T8 hybrid. D5an hade sportpaket med sportfjädring och allt det där men var fortfarande hemsk att köra och drack en hel del soppa (som alla andra Volvos verkar det som). T8an går riktigt bra i en rak linje men så fort man behöver svänga eller bromsa så känner man av höjden och tyngden och man håller på att skita på sig för det känns som att köra ett hus. Båda var klumpiga att parkera med, trots kameror och sensorer. Sambon kör en Qashqai, lite mindre och smidigare än XC60 men fortfarande inge vidare att köra. Duger för stadskörning men på motorväg så känns det inte särskilt trygg. Bränsleförbrukningen är dock förvånansvärt bra för att vara en bensinare. Har kört BMW X5 också, gillade inte. Föredrar helt klart 5-serie.

Själv kör jag en BMW 3-serie. Sänkt, Bilstein sportfjädring, polyuretanbussningar, lågprofildäck. Ligger som ett strykjärn på vägen och känns alltid trygg att åka i. Är 180cm lång och väger tresiffrigt, dock vältränad, men har inga problem att ta mig i eller ur trots att den är sänkt och jag har sportstolar. Har kört till jobbet på vinter på oplogade vägar, hade hela fronten full med snö efter att ha plogat min egen väg till jobbet men med fyrhjulsdrift och 300 hästar så tar man sig fram ändå om man kopplar ur antisladd och antispinn och vågar köra på lite. Jag tar mig även upp/ner för branta grusbacken till föräldrarnas sommarstuga utan problem. Går även kanonbra att dra fullastad släpvagn uppför den backen, behövs inte SUV till det. Fick även in fyra hjul och fyra lösa däck i bilen när jag fällde sätet, inte illa för en liten 3-serie. Den enda nackdelen jag tänker på är vägljudet. Dom lite högre bilarna kommer längre ifrån vägen och har betydligt mycket mer gummi än vad jag har så vägljudet blir inte lika tydligt. Men det går att få till med en vanlig kombi också. F11 5-serie tyckte jag var otroligt bekväm och tyst att köra, tystare än både tjejens Qashqai och föräldrarnas XC60.

Jag håller med TS, förstår inte grejen varför nästan alla ska ha SUV eller crossover. Vi ska tänka på miljön men ändå gör vi bilarna onödigt stora och klumpiga?

Jag flyttade nyligen till USA och fenomenet med obscent stora bilar var en rejäl käftsmäll. Oavsett hur många ad-hoc rationaliseringar man lyckas hitta på både för eller emot så hittar vi newtons andra lag någonstans nära slutet på listan.

På ett samhälleligt plan så är "stora" bilar bara ett uttryck i mängden för överskott och excesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Så efter att ha hört att " SUV ägare kan inte köra bil, är lata, stela, överviktigt" samt att argumenten som framförs varför man föredrar en SUV viftas bort, och det i en tråd som handlar om varför man valt en SUV.

Så handlar det inte om att jag ska ha tjockare hud eller vara trevlig tillbaka, undrar lite om folket som skriver så, bemöter sina medmänniskor irl på samma sätt och hur det fungerar?

Har du en SUV eller varför skriver du här?

Jag skriver här för att jag gillar att diskutera bilar, tolkade andemeningen i tråden som för- och nackdelar med SUV:ar och det tycker jag är kul att prata om.

Själv kör jag en v60, inte en jätterolig bil i min mening men ganska praktisk. Nästa gång får det gärna bli något lite större, kanske en häftig el pickup med plast för kassar fram och löv där bak

--

Har lyft både argument för och emot i tråden, 45 min till nästa race i acc så kan summera vad jag faktiskt tycker är grejen med suv:ar för den som orkar läsa

Säkerheten

  • I regel är det säkrare att sitta i en SUV en motsvarande "vanliga" variant av bilen. Det betyder inte att en SUV från 1995 alltid är säkrare än en herrgårdsvagn från 2020 men ni förstår vad jag menar.

  • Som nästan alla andra män i min ålder är jag övertygad om att jag kan köra en för tungt lastad defender med punktering på två däck i 120 knyck säkrare än de flesta i sthlm kan byta fil i innerstan. Jag är därmed mer orolig för att någon annan ska köra in i mig än för singelolyckor (som oftast beror på trötthet/alkohol).

  • Köregenskaperna är bättre än vad jag själv tidigare trott, och vad många i tråden lyfter. I alla fall om man kollar igenom älgtest resultaten

Praktiska grejer

  • Enklare för mig som är lång att hoppa in

  • Enklare att sätta in i bilbarnstolen

  • 7 platser, vem vill ha minibuss?

  • Inte bli bländad av alla andras SUV:ar

  • Ev. hoppa över farthinder och trottarkanter, hantera snö etc. etc.

Smaken är som baken och en mercedes G63 amg är fräck

  • Tomma flyg flög under corona bara för att behålla slot tider... tror byråkrati och stora företag är ett större problem för miljön.

Men jag förstår absolut att folk kan tycka att det är idiotiskt med sportpaket på bilar som har en aerodynamisk profil av varianten kattlåda. Offroad 4x4 tjotafräs när man åker till Åre en gång om året, och då med Pirelli Pzero däck. Särskilt då många av fördelarna hade försvunnit om alla körde herrgårdsvagnar istället och lite lastbilar plockades bort.

Går man runt på östermalm tror man att det är 7 pers i varje familj, blixthalka varannan dag och leriga uppförsbackar runt varje hörn

Permalänk
Medlem

Kör själv en A4 allroad, vilken räknas som CUV. Skillnaden mot vanliga A4 är mest designen. Den har lite högre markfrigång, och är då samtidigt lite bekvämare att kliva i och ur. Vanliga A4 som jag hade ett tag tyckte jag var jobbig att kliva i och ur.

Bortsett från att jag fick betala lite extra för att byta ut den så är den inte dyrare att äga/köra. Enda skillnaden är att den faktiskt blev lite billigare att försäkra jämfört med förra bilen.

Annars är jag i regel negativt inställd till "vanliga SUV-modeller", då fördelarna inte väger upp deras nackdelar.

Permalänk
Medlem

Ang resonemang vissa i tråden hävdar att markfrigång vid snöväglag inte spelar någon roll. Jag har en kollega som körde sin Audi till jobbet en dag (motorväg). De hade dock inte plogat så området mellan bilen och plastskyddsdetaljer under bilen fylldes upp med snö tills plastskyddet sprack av vikten. Detta då hans Audi var av modell låg och sportig. Att köra över en rejäl mittsträng med snöslask är ju bara att glömma med en sån bil om man inte vill riskera sabba plastkåpor under bilen. Däremot kan jag inte förstå varför så många är besatta av 4x4. Tar man min V60 CC som exempel så har jag en D4 med en rak 4 cyl motor. Hade jag valt 4WD på min bil hade jag fått Volvos äldre 5 cyl motor som låter som en traktor. Jag tycker även den äldre XC60 är rätt svampig på landsvägen i kurvor. Svärfar har en som jag provkört en del.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har inte läst det sedvanliga jiddret men gillar stora bilar för komfortens skull. Kör ofta rätt långa mil så då blir det viktigare.

En bil är ju inte mer komfortabel bara för att den är stor? Testa en Hummer t.ex. Hemskt. Rent ut sagt horribelt.

Skrivet av ingenjören:

Ang resonemang vissa i tråden hävdar att markfrigång vid snöväglag inte spelar någon roll. Jag har en kollega som körde sin Audi till jobbet en dag (motorväg). De hade dock inte plogat så området mellan bilen och plastskyddsdetaljer under bilen fylldes upp med snö tills plastskyddet sprack av vikten. Detta då hans Audi var av modell låg och sportig. Att köra över en rejäl mittsträng med snöslask är ju bara att glömma med en sån bil om man inte vill riskera sabba plastkåpor under bilen. Däremot kan jag inte förstå varför så många är besatta av 4x4. Tar man min V60 CC som exempel så har jag en D4 med en rak 4 cyl motor. Hade jag valt 4WD på min bil hade jag fått Volvos äldre 5 cyl motor som låter som en traktor. Jag tycker även den äldre XC60 är rätt svampig på landsvägen i kurvor. Svärfar har en som jag provkört en del.

Finns ju flertalet idioter som påstår att det är "säkrare" med fyrhjulsdrivet. Man blir bara så irriterad på dem som inte förstår att säkerhet och fyrhjulsdrift inte har något med varandra att göra på något sätt.

I verkligheten är det snarare precis tvärtom. Att det blir mindre säkert med fyrhjulsdrift, tillsammans med antispinn och antisladd då man inte känner om det är halt på vägen.

Själv så brukar jag vanligtvis avaktivera dessa system i bilen när jag kör vintertid, förutom fyrhjulsdriften då som inte är urkopplingsbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Finns ju flertalet idioter som påstår att det är "säkrare" med fyrhjulsdrivet. Man blir bara så irriterad på dem som inte förstår att säkerhet och fyrhjulsdrift inte har något med varandra att göra på något sätt.

I verkligheten är det snarare precis tvärtom. Att det blir mindre säkert med fyrhjulsdrift, tillsammans med antispinn och antisladd då man inte känner om det är halt på vägen.

Själv så brukar jag vanligtvis avaktivera dessa system i bilen när jag kör vintertid, förutom fyrhjulsdriften då som inte är urkopplingsbar.

Det där beror så mycket på hur man är som förare. Det är lite som när ABS var nytt och många som inte visste hur det fungerade släppte på bromsen när pedalen började vibrera och situationen blev värre än om bilen inte haft ABS. Det handlar alltså mer om man som förare vet hur det fungerar och hur man interagerar med det. Kan du hantera en fyrhjulsdriven bil så är den säkrare, kan du inte så blir den snarare mer osäker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Finns ju flertalet idioter som påstår att det är "säkrare" med fyrhjulsdrivet. Man blir bara så irriterad på dem som inte förstår att säkerhet och fyrhjulsdrift inte har något med varandra att göra på något sätt.

I verkligheten är det snarare precis tvärtom. Att det blir mindre säkert med fyrhjulsdrift, tillsammans med antispinn och antisladd då man inte känner om det är halt på vägen.

Själv så brukar jag vanligtvis avaktivera dessa system i bilen när jag kör vintertid, förutom fyrhjulsdriften då som inte är urkopplingsbar.

Givetvis är det säkrare med fyrhjulsdrift.
Att folk inte blir en säkrare förare för att de har fyrhjulsdrift är en helt annan sak.
Om man inte märker att antispinn och antisladd går in eller lägger märke till de blinkande lamporna som berättar det ska man nog låta bli att köra bil alls.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Ang resonemang vissa i tråden hävdar att markfrigång vid snöväglag inte spelar någon roll. Jag har en kollega som körde sin Audi till jobbet en dag (motorväg). De hade dock inte plogat så området mellan bilen och plastskyddsdetaljer under bilen fylldes upp med snö tills plastskyddet sprack av vikten. Detta då hans Audi var av modell låg och sportig.

Du behöver göra skillnad mellan sportig och felkonstruerad. Nu har jag dålig koll på hur just denna bil ser ut underifrån, men vanligt är ju annars att eventuella "hål" där saker kan komma in under underredsskyddet är bakåtriktade och alltså snarare underlättar att släppa ut snö eller annat skräp som kan ha råkat leta sig in. Hade personen i fråga också satt på eftermarknadsdetaljer som större "luftinsläpp" och sänkt bilen för att se tuffare ut är det kanske inte ens fabrikens fel, utan hans eget - men nu spekulerar jag bara.
Jag ska säga att jag har varit med om tillfällen där jag varit glad att sitta i en Range Rover eller fyrhjulsdriven pickup, men en kosmetisk höjning av en tvåhjulsdriven bil som är fallet med många crossovers är som jag skrev tidigare i tråden sällan praktiskt nyttig för framkomligheten: De få centimetrarna kan du kompensera för på andra sätt, eller så är underlaget så dåligt att du inte hade kommit fram ändå.

Skrivet av ingenjören:

Däremot kan jag inte förstå varför så många är besatta av 4x4. Tar man min V60 CC som exempel så har jag en D4 med en rak 4 cyl motor. Hade jag valt 4WD på min bil hade jag fått Volvos äldre 5 cyl motor som låter som en traktor. Jag tycker även den äldre XC60 är rätt svampig på landsvägen i kurvor. Svärfar har en som jag provkört en del.

4x4 ställer i sig inget krav på varken svampig hjulupphängning eller motorer som låter traktoraktigt. Att Volvos marknadsavdelning gör trista produktstrategival beror inte på teknikens egenskaper - det finns andra märken som gör andra val.

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Finns ju flertalet idioter som påstår att det är "säkrare" med fyrhjulsdrivet. Man blir bara så irriterad på dem som inte förstår att säkerhet och fyrhjulsdrift inte har något med varandra att göra på något sätt.

Om jag fick välja och någon annan tog de höjda inköps- och driftskostnaderna hade jag valt fyrhjulsdrift till bruksbilar i varenda fall. Det är säkrare med fler hjul som hjälper till att placera bilen där man vill ha den. Sen att denna egenskap behöver kombineras med en portion sunt förnuft hos föraren ("större marginaler betyder inte att du behöver utnyttja dem", samt "rörelsemängden är lika med massan gånger hastigheten") är en helt annan sak.

Skrivet av Ario_Nuke:

I verkligheten är det snarare precis tvärtom. Att det blir mindre säkert med fyrhjulsdrift, tillsammans med antispinn och antisladd då man inte känner om det är halt på vägen.

Man måste ha en riktigt dåligt konstruerad bil eller vara en riktigt dålig förare för att inte känna bilens rörelser kontra kontrollinput, eller hur systemen jobbar.

Skrivet av Ario_Nuke:

Själv så brukar jag vanligtvis avaktivera dessa system i bilen när jag kör vintertid, förutom fyrhjulsdriften då som inte är urkopplingsbar.

Det finns tillfällen då man kan ha nytta av att stänga av dessa system på riktigt (hal, brant uppförsbacke), men i de flesta fall är chansen stor att datorn reagerar bättre än du: din uppgift som förare är primärt att hålla lämplig hastighet givet vägförhållandena, i de fall där dessa system faktiskt vill hjälpa till. Det har hänt en del sen tidigt 90-tal. 🙃

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ario_Nuke:

En bil är ju inte mer komfortabel bara för att den är stor? Testa en Hummer t.ex. Hemskt. Rent ut sagt horribelt.

Finns ju flertalet idioter som påstår att det är "säkrare" med fyrhjulsdrivet. Man blir bara så irriterad på dem som inte förstår att säkerhet och fyrhjulsdrift inte har något med varandra att göra på något sätt.

I verkligheten är det snarare precis tvärtom. Att det blir mindre säkert med fyrhjulsdrift, tillsammans med antispinn och antisladd då man inte känner om det är halt på vägen.

Själv så brukar jag vanligtvis avaktivera dessa system i bilen när jag kör vintertid, förutom fyrhjulsdriften då som inte är urkopplingsbar.

Fyrhjulsdrift är säkrare, men det kräver ju att man agerar annorlunda också. "Man känner inte att det är halt..." ...för att bilen inte sladdar eller tappar greppet så fort det blir halt? Livsfarligt.

Sen beror väl det på, dagens bilar har ju sällan permanent fyrhjulsdrift utan normalt är de främst framhjulsdrivna (ibland bakhjulsdrivna, som i min bil) och fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid behov, när bilen känner att greppet inte räcker liksom, vilket också märks av föraren normalt sett. Sen kanske man inte är tillräckligt uppmärksam förstås, men då är det väl det som är problemet och inte att bilen är "för bra" på att behålla greppet så länge man gasar.

Det argument jag har hört mot fyrhjulsdrift ända sedan innan jag tog körkort, av biljournalister men också lärarna på körskolan och så, är att fyrhjulsdriften inte hjälper när man bromsar utan bara när man gasar typ. Vilket väl är ungefär samma argument egentligen: Är det halt ska man märka det och då kör man långsamt och försiktigt typ. Men det argumentet håller ju inte om man tänker lite längre, mycket bättre grepp och högre säkerhet under säg 90% av körtiden är inte kasst bara för att det inte hjälper de övriga tio procenten liksom. Istället borde man helt enkelt lära sig att det är så det är.

Sen hjälper ju antisladdsystem och liknande en hel del också, inte minst när man bromsar, så bilarna har ju blivit bättre på att hantera dessa situationer oavsett situation eller om man har fyrhjulsdrift eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fyrhjulsdrift är säkrare, men det kräver ju att man agerar annorlunda också. "Man känner inte att det är halt..." ...för att bilen inte sladdar eller tappar greppet så fort det blir halt? Livsfarligt.

Sen beror väl det på, dagens bilar har ju sällan permanent fyrhjulsdrift utan normalt är de främst framhjulsdrivna (ibland bakhjulsdrivna, som i min bil) och fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid behov, när bilen känner att greppet inte räcker liksom, vilket också märks av föraren normalt sett. Sen kanske man inte är tillräckligt uppmärksam förstås, men då är det väl det som är problemet och inte att bilen är "för bra" på att behålla greppet så länge man gasar.

Det argument jag har hört mot fyrhjulsdrift ända sedan innan jag tog körkort, av biljournalister men också lärarna på körskolan och så, är att fyrhjulsdriften inte hjälper när man bromsar utan bara när man gasar typ. Vilket väl är ungefär samma argument egentligen: Är det halt ska man märka det och då kör man långsamt och försiktigt typ. Men det argumentet håller ju inte om man tänker lite längre, mycket bättre grepp och högre säkerhet under säg 90% av körtiden är inte kasst bara för att det inte hjälper de övriga tio procenten liksom. Istället borde man helt enkelt lära sig att det är så det är.

Sen hjälper ju antisladdsystem och liknande en hel del också, inte minst när man bromsar, så bilarna har ju blivit bättre på att hantera dessa situationer oavsett situation eller om man har fyrhjulsdrift eller inte.

Det finns absolut fördelar med fyrhjulsdrift. Om du behöver köra upp för en brant backe i halt väglag. Om du ska dra något riktigt tungt. Men för gemene man kan jag inte så någon fördel i 99% av tiden. Däremot ökar ju energiförbrukningen med permanent fyrhjulsdrift. Däremot haldex är väl en medelväg. Vet dock inte hur bra just haldex presterar. Återigen så var min förra bil (nya Ford mondeo) problem då den var för låg. Den skrapade i under när vi körde på ojämna skogsvägar. Har dock aldrig saknat fyrhjulsdrift.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C