Vad är grejen med suv/crossover?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, och jag tvivlar inte på att det finns folk som litar på det men personliga anekdoter saknar bevisvärde och säger ingenting om hur den stora massan tänker.

Det finns alltid en idiot liksom. Att jag sa inte en jäkel var väl lite väl. Det finns alltid "nån" som man säger. Men i allmänhet tror jag absolut inte att folk tänker så.

Jag skulle påstå att de flesta av oss som kör en "relativt ny" bil faktiskt förlitar oss på autobromsen, iallafall när man kör motorväg.

Kör du bil själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Folksam trafiksäkerhetsforskare Matteo Rizzi gjorde en studie där man analyserade 35 000 polisrapporterade olyckor och personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent

Skrivet av anon134512:

Förutom att tekniken bidrar till just det, vi har ju länkat till forskningstudie som analyserat 35 000 olyckor och kommit fram till att det är statistiskt säkerställt att om man har fyrhjulsdrivet är det 20-30% större chans att man är med om en olycka. Där finns det ju faktiskt belägg för det. Du försöker få det till förarens fel utan att förstå att det är irrelevant. En ladugårdvägg är ju mer mottaglig för logik än du.

Mjae du...
Först och främst är studien inte länkad, så jag tar mig friheten att länka till en sida som sammanfattar det hela och därifrån kan man nog läsa resten. Länk

I tillägg till detta vill jag påpeka att de flesta olyckor verkar vara med bilar med årgångsmodell kring 00-strecket, något som kanske belyser problemet mer än man tror. Det är med andra ord billiga bilar med gammal teknik som attraherar förstagångsköpare och de med svagare ekonomi mer. Unga vuxna, män i synnerhet, är även de inblandade i fler olyckor.

Problem som listas i länken:

  • upp till 10% högre hastighet (förarbeteende)

  • föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget (förarbeteende)

  • mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag (förarbeteende)

Du kan inte påstå det inte är "förarens fel", det är snarare ytterst relevant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

Jag skulle påstå att de flesta av oss som kör en "relativt ny" bil faktiskt förlitar oss på autobromsen, iallafall när man kör motorväg.

Kör du bil själv?

Ja. Jag kör v90. Jag vet att autobromsen fungerar och jag litar på den. Jag förlitar mig dock inte på den. Så snälla missförstå inte lita här. Det är en otrolig skillnad.

Även man litar på att den fungerar är du väl inte så tokig att du inte följer 3 sekunders regeln för du antar att autobromsen kommer kicka in ändå och rädda dig?

För då borde du inte ens ha körkort.

Skrivet av MsSmith:

Mjae du...
Först och främst är studien inte länkad, så jag tar mig friheten att länka till en sida som sammanfattar det hela och därifrån kan man nog läsa resten. Länk

I tillägg till detta vill jag påpeka att de flesta olyckor verkar vara med bilar med årgångsmodell kring 00-strecket, något som kanske belyser problemet mer än man tror. Det är med andra ord billiga bilar med gammal teknik som attraherar förstagångsköpare och de med svagare ekonomi mer. Unga vuxna, män i synnerhet, är även de inblandade i fler olyckor.

Problem som listas i länken:

  • upp till 10% högre hastighet (förarbeteende)

  • föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget (förarbeteende)

  • mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag (förarbeteende)

Du kan inte påstå det inte är "förarens fel", det är snarare ytterst relevant.

Inget av det du tar upp förändrar ens faktumet? Det bekräftar det snarare. Tack för att du länkade till artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Även man litar på att den fungerar är du väl inte så tokig att du inte följer 3 sekunders regeln för du antar att autobromsen kommer kicka in ändå och rädda dig?

För då borde du inte ens ha körkort.

Hoppas verkligen inte denna person använder autobromsen som en pålitlig feature, att lite på något automatist system i en bil borde innebära körkortsindrag. Vad händer när blis, autobroms eller lane assist fallerar eller bedömer situationen fel? Det kommer att gå fel någon gång. Man riskerar inte endast sitt eget liv, utan andras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ario_Nuke:

Fyrhjulsdriften bidrar inte på något sätt till ökad trafiksäkerhet, precis tvärtom.

Bromssträckan är i regel det viktigaste... och den påverkas inte på något sätt av hur många hjul man har drivning på. Eller jo, i och med att man på grund av fyrhjulsdriften kan köra lite fortare vid halt väglag än vad man hade gjort med endast tvåhjulsdrift så påverkas den ju faktiskt negativt.

Fyrhjulsdrift gör bilen säkrare under den tiden man inte trycker på bromsen, alltså minst 95% av tiden, att den inte har något att göra med bromsarna och därmed inte hjälper just bromsandet är klarlagt, men det kan inte vara ett krav. Varför satsa på någon säkerhet alls utöver bättre bromsar, "klibbigare" däck och annat som syftar till att minska bromssträckan annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Även man litar på att den fungerar är du väl inte så tokig att du inte följer 3 sekunders regeln för du antar att autobromsen kommer kicka in ändå och rädda dig?

Inget av det du tar upp förändrar ens faktumet? Det bekräftar det snarare. Tack för att du länkade till artikeln.

Tresekundersregeln? Var i världen kör du bil, förorten till Arvidsjaur?
Vet inte om du inte förstår vad du själv skriver men det motsäger det du försöker hävda och att ens kalla vad det nu är du argumenterar för som ett faktum blir ytterst svagt.

Citat:

det är statistiskt säkerställt att om man har fyrhjulsdrivet är det 20-30% större chans att man är med om en olycka.

Detta skrev du tidigare - vilket under inga omständigheter stämmer, inte ens den mest garvade politikern hade gett sig på den tolkningen.

Citat:

Du försöker få det till förarens fel utan att förstå att det är irrelevant

På vilket sätt är det irrelevant? Om något är det ytterst relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja. Jag kör v90. Jag vet att autobromsen fungerar och jag litar på den. Jag förlitar mig dock inte på den. Så snälla missförstå inte lita här. Det är en otrolig skillnad.

Även man litar på att den fungerar är du väl inte så tokig att du inte följer 3 sekunders regeln för du antar att autobromsen kommer kicka in ändå och rädda dig?

För då borde du inte ens ha körkort.

Inget av det du tar upp förändrar ens faktumet? Det bekräftar det snarare. Tack för att du länkade till artikeln.

Det sköter den adaptiva farthållaren bra tycker jag. Kör på inställningen 3.5 sekunder oftast, ibland mer. Speciellt vid dåligt väder för att undvika stenskott främst.

Oftast kör jag på sådana vägar där det inte riktigt passar så bra att köra med farthållare, trots att det är en så kallad "prediktiv farthållare".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Tresekundersregeln? Var i världen kör du bil, förorten till Arvidsjaur?
Vet inte om du inte förstår vad du själv skriver men det motsäger det du försöker hävda och att ens kalla vad det nu är du argumenterar för som ett faktum blir ytterst svagt.

Detta skrev du tidigare - vilket under inga omständigheter stämmer, inte ens den mest garvade politikern hade gett sig på den tolkningen.

På vilket sätt är det irrelevant? Om något är det ytterst relevant.

Du kanske ska lämna in körkortet på närmsta Trafikverkskontor om du tror 3 sek regeln bara gäller i förorten till Arvidsjaur för det var nog det dummaste som skrivits i hela tråden. Grattis till pallplatsen på den alltså. Du verkar vara ute och cykla en del också, dags att cykla hem

Skrivet av Galvanizer:

Det sköter den adaptiva farthållaren bra tycker jag. Kör på inställningen 3.5 sekunder oftast, ibland mer. Speciellt vid dåligt väder för att undvika stenskott främst.

Oftast kör jag på sådana vägar där det inte riktigt passar så bra att köra med farthållare, trots att det är en så kallad "prediktiv farthållare".

Ja, men då förlitar du dig ju på adaptiva farthållaren inte autobromsen. Inte samma sak, just att du ser till att hålla 3.5 sek visar på att du inte förlitar dig på autobromsen även om den kan rädda en och att man litar på att den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, men då förlitar du dig ju på adaptiva farthållaren inte autobromsen. Inte samma sak, just att du ser till att hålla 3.5 sek visar på att du inte förlitar dig på autobromsen även om den kan rädda en och att man litar på att den fungerar.

Skiljer mellan bilmodeller förstås, men normalt så arbetar de synkront.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

Skiljer mellan bilmodeller förstås, men normalt så arbetar de synkront.

Nej, den adaptiva farthållaren bromsar ju men det är ingen autobroms. Med autobroms menas funktioner som city assist, som bromsar för fortgängare/cyklister eller bilar som oväntat tvärnitar eller kör ut framför en osv. Adaptiva farthållarna jobbar ju bara vid normal körning som en slags follow mode. Inte riktigt samma ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kanske ska lämna in körkortet på närmsta Trafikverkskontor om du tror 3 sek regeln bara gäller i förorten till Arvidsjaur för det var nog det dummaste som skrivits i hela tråden. Grattis till pallplatsen på den alltså. Du verkar vara ute och cykla en del också, dags att cykla hem

Dumhet är väl när man tror att tresekundersregeln är en trafikregel och inte har verklighetsinsikten att den inte är applicerbar på något annat än teorin (eller förorten till Arvidsjaur)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Dumhet är väl när man tror att tresekundersregeln är en trafikregel och inte har verklighetsinsikten att den inte är applicerbar på något annat än teorin (eller förorten till Arvidsjaur)

Tresekundersregeln har ingen påstått är en trafikregel, det är ett hjälpmedel som lärs ut. (Av en anledning, tro det eller ej).

Den är applicerbar i princip överallt, under de flesta timmar på dygnet förutom i tätorter under rusningstrafik. T ex varenda länsväg i Sverige går det att använda det på nästan konstant. 83 100 km väg bara give or take. Jag tror helt ärligt inte att du har körkort om du inte tror den är applicerbar på näst intill hela landet.

Det är nästan en skrämmande verklighetsfrånvändning från någon som måste spenderat hela sin körkortstid körandes i en Foodorabil fylld med McDonaldspåsar i Stockholms innerstad till mer välbärgade om man kommit till insikten att tresekundersregeln bara går att använda i teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fyrhjulsdrift gör bilen säkrare under den tiden man inte trycker på bromsen, alltså minst 95% av tiden, att den inte har något att göra med bromsarna och därmed inte hjälper just bromsandet är klarlagt, men det kan inte vara ett krav. Varför satsa på någon säkerhet alls utöver bättre bromsar, "klibbigare" däck och annat som syftar till att minska bromssträckan annars?

För att det faktiskt bidrar till ökad säkerhet till skillnad från fyrhjulsdriften.

Du får hemskt gärna försöka förklara hur fyrhjulsdrift kan göra bilen säkrare? Ingen har ju än så länge kunnat gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, den adaptiva farthållaren bromsar ju men det är ingen autobroms. Med autobroms menas funktioner som city assist, som bromsar för fortgängare/cyklister eller bilar som oväntat tvärnitar eller kör ut framför en osv. Adaptiva farthållarna jobbar ju bara vid normal körning som en slags follow mode. Inte riktigt samma ändå

Då är jag med, du syftar på autobromsen som arbetar oberoende av farthållare. Jo jag har kört några bilar som endast haft sådan autobroms. Men den kan det väl inte vara någon som förlitar sig på?

Den kickar ju bara in vid absolut extrema nödsituationer. Iallafall i de nyare bilar som jag provkört. Senast en Volvo V90 som jag hyrde förra året. Flertalet gånger så tvärnitade bilen utan logisk förklaring, vilket tydligen är ett problem hos Volvo. Ska dock vara i stort avhjälpt nu efter uppdatering.

Skrivet av MsSmith:

Dumhet är väl när man tror att tresekundersregeln är en trafikregel och inte har verklighetsinsikten att den inte är applicerbar på något annat än teorin (eller förorten till Arvidsjaur)

Du hade inte körkort va?

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

För att det faktiskt bidrar till ökad säkerhet till skillnad från fyrhjulsdriften.

Du får hemskt gärna försöka förklara hur fyrhjulsdrift kan göra bilen säkrare? Ingen har ju än så länge kunnat gjort det.

Jag tror inte ni kommer så mycket längre. 😆

Enkelt uttryckt: fyrhjulsdrift leder till ökad säkerhet i nära nog varje läge där man kan gasa sig till bättre stabilitet på bilen.
Oturligt nog har olyckor ofta den karaktären att du vill ha så låg hastighet som möjligt när de väl inträffar.
Det man kanske skulle vilja se är då statistik som visar olycksantal per körda mil viktat mot hur många hjul bilen driver på, med i övrigt jämförbara data vad gäller förarens kön, ålder, etc. Om man statistiskt sett råkar värre ut ifall en olycka inträffar men dessa nästan aldrig sker så kanske det är till fördel med fyrhjulsdrift ändå, för att ta ett självklart exempel (som dock tyvärr troligen inte stämmer).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

Då är jag med, du syftar på autobromsen som arbetar oberoende av farthållare. Jo jag har kört några bilar som endast haft sådan autobroms. Men den kan det väl inte vara någon som förlitar sig på?

Den kickar ju bara in vid absolut extrema nödsituationer. Iallafall i de nyare bilar som jag provkört. Senast en Volvo V90 som jag hyrde förra året. Flertalet gånger så tvärnitade bilen utan logisk förklaring, vilket tydligen är ett problem hos Volvo. Ska dock vara i stort avhjälpt nu efter uppdatering.

Exakt, jag hoppas innerligen att ingen förlitar sig på det sättet. Sen finns det väl alltid "nån". Men jag tror den stora majoriteten inte gör det. Det är för stor risk att man tar död på sig själv eller nån. Den är ju till för extrema nödsituationer som du säger..

Volvo har ju en rätt känd video också om hur det kan gå när man förlitar sig på den. Det blev väl mer ett exempel att man inte ska det. Till deras försvar är det en tidig modell. https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tresekundersregeln har ingen påstått är en trafikregel, det är ett hjälpmedel som lärs ut. (Av en anledning, tro det eller ej).

Den är applicerbar i princip överallt, under de flesta timmar på dygnet förutom i tätorter under rusningstrafik. T ex varenda länsväg i Sverige går det att använda det på nästan konstant. 83 100 km väg bara give or take. Jag tror helt ärligt inte att du har körkort om du inte tror den är applicerbar på näst intill hela landet.

Det är nästan en skrämmande verklighetsfrånvändning från någon som måste spenderat hela sin körkortstid körandes i en Foodorabil fylld med McDonaldspåsar i Stockholms innerstad till mer välbärgade om man kommit till insikten att tresekundersregeln bara går att använda i teorin.

Haha jag måste ge dig att du är rolig när du skriver!
Du hänvisar på fullaste allvar till ett "hjälpmedel" som på sin höjd är subjektivt för att styrka att fyrhjulsdrift "ökar risken för olyckor" och när SD-retoriken kommer fram så är allt annat "verklighetsfrånvänt" eller att man bör lämna in körkortet

Senaste veckan gjorde jag lite drygt 100 mil och det blir nog närmre 600 mil sammanlagt innan maj är slut, så jo jag har körkort (och nej, jag kör inte taxi:)).

Men det blir lite virrigt när du först inte tror att jag har körkort och sen kör Foodorabil i innerstaden, hur ska du ha det? Du bör ha nån konsekvent tråd i ditt förolämpande, annars blir det bara amatörmässigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

För att det faktiskt bidrar till ökad säkerhet till skillnad från fyrhjulsdriften.

Du får hemskt gärna försöka förklara hur fyrhjulsdrift kan göra bilen säkrare? Ingen har ju än så länge kunnat gjort det.

Rätt svårt att få statistik på att det inte blev en olycka.
Men förstår man inte att fyrhjulsdrift underlättar att hålla sig kvar på vägen när det är halt bör man aldrig köra bil.

Det behöver inte handla om överdriven hastighet utan räcker att försöka ta sig upp för en oplogad backe.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Haha jag måste ge dig att du är rolig när du skriver!
Du hänvisar på fullaste allvar till ett "hjälpmedel" som på sin höjd är subjektivt för att styrka att fyrhjulsdrift "ökar risken för olyckor" och när SD-retoriken kommer fram så är allt annat "verklighetsfrånvänt" eller att man bör lämna in körkortet

Senaste veckan gjorde jag lite drygt 100 mil och det blir nog närmre 600 mil sammanlagt innan maj är slut, så jo jag har körkort (och nej, jag kör inte taxi:)).

Men det blir lite virrigt när du först inte tror att jag har körkort och sen kör Foodorabil i innerstaden, hur ska du ha det? Du bör ha nån konsekvent tråd i ditt förolämpande, annars blir det bara amatörmässigt!

Jag vet inte riktigt hur du knyter ihop snöret nu men diskussionen om tresekundersregeln har aldrig haft något med förhjulsdrift att göra? Det har den nog inte haft för någon här mer än dig i så fall.

Ja grattis, då hade jag rätt då. Om du kört 600 mil sen maj och kommit till insikt att tresekundersregeln bara fungerar i teorin så har du väl kört dessa i Stockholms innerstad som jag sa, alternativt lyckats med bedriften att framföra ett fordon 600 mil med stängda ögon.

Skrivet av Json_81:

Rätt svårt att få statistik på att det inte blev en olycka.
Men förstår man inte att fyrhjulsdrift underlättar att hålla sig kvar på vägen när det är halt bör man aldrig köra bil.

Det behöver inte handla om överdriven hastighet utan räcker att försöka ta sig upp för en oplogad backe.

Det är nog ingen som förnekar att fyrhjulsdrift kan vara en fördel heller, det har aldrig varit någon som argumenterar mot det. Problemet med fyrhjulsdrift är inte de uppenbara fördelarna utan människors överdrivna tilltro till dessa fördelar, eller inte kan tillräckligt mycket att kunna utnyttja dom på rätt sätt. Det är där problemen uppstår. Hur många har kört halkan fyrhjulsdrivet eller haft någon form av träning på hur en sådan bil beter sig vid sladd? Man borde få testa på både FWD, RWD, 4WD redan där och få lära sig hur man ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag skulle påstå att de flesta av oss som kör en "relativt ny" bil faktiskt förlitar oss på autobromsen, iallafall när man kör motorväg.

Kör du bil själv?

Du menar nog den adaptiva farthållaren

Skrivet av anon134512:

Exakt, jag hoppas innerligen att ingen förlitar sig på det sättet. Sen finns det väl alltid "nån". Men jag tror den stora majoriteten inte gör det. Det är för stor risk att man tar död på sig själv eller nån. Den är ju till för extrema nödsituationer som du säger..

Volvo har ju en rätt känd video också om hur det kan gå när man förlitar sig på den. Det blev väl mer ett exempel att man inte ska det. Till deras försvar är det en tidig modell. https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

Volvo vill ju inte vara sämre än Mercedes.
https://www.youtube.com/watch?v=BYY7OfQ4-5A

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag vet inte riktigt hur du knyter ihop snöret nu men diskussionen om tresekundersregeln har aldrig haft något med förhjulsdrift att göra? Det har den nog inte haft för någon här mer än dig i så fall.

Ja grattis, då hade jag rätt då. Om du kört 600 mil sen maj och kommit till insikt att tresekundersregeln bara fungerar i teorin så har du väl kört dessa i Stockholms innerstad som jag sa, alternativt lyckats med bedriften att framföra ett fordon 600 mil med stängda ögon.

Jag har kört bil sen början på 2000-talet och gör väl i snitt 3 500 mil per om om vi slår ut det över den tiden. Jag har under den tiden endast bott i Stockholm fyra år tror jag och det var innan Foodora existerade. Du däremot, låter som att du fortfarande är på din prövotid och tror att allt trafikskolan lärde dig är applicerbart. Får man anta att du gör säkerhetskoll varje gång du ska köra också då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Jag har kört bil sen början på 2000-talet och gör väl i snitt 3 500 mil per om om vi slår ut det över den tiden. Jag har under den tiden endast bott i Stockholm fyra år tror jag och det var innan Foodora existerade. Får man anta att du gör säkerhetskoll varje gång du ska köra också då?

Om du kört bil sedan början på 2000-talet och kör 3500 mil per år och ÄNDÅ kommer fram till att tresekundersregeln bara (vill du hålla fast vid det, really?) är applicerbar i teorin så är det nog ännu otroligt. Jaja, jag har alltid undrar vart man finner de här tyskbilsägarna som ligger i arslet på motorvägen trots att det inte är någon trafik. Då har jag hittat en i alla fall

PS: Vadå är inte säkerhetskontrollen applicerbar? För det är den ju om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om du kört bil sedan början på 2000-talet och kör 3500 mil per år och ÄNDÅ kommer fram till att tresekundersregeln bara är applicerbar i teorin så är det nog ännu otroligt. Jaja, jag har alltid undrar vart man finner de här tyskbilsägarna som ligger i arslet på motorvägen trots att det inte är någon trafik. Då har jag hittat en i alla fall

Du har inte fel *bort/mod* - efter så många mil under så många år så har jag kommit fram till att tresekundersregeln inte är applicerbar på körandet annat än i teorin. Men att ligga i arslet på någon, i synnerhet på en motorväg, verkar korkat - hoppas att du inte kör så!

Såg inte din edit: Säkerhetskollen är också bara i teorin - den sker bara under utbildning. I praktiken, ute i den riktiga världen, sker vare sig den eller tresekundersregeln. Där av liknelsen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Du har inte fel *bort/mod* efter så många mil under så många år så har jag kommit fram till att tresekundersregeln inte är applicerbar på körandet annat än i teorin. Men att ligga i arslet på någon, i synnerhet på en motorväg, verkar korkat - hoppas att du inte kör så!

Så du sitter här och menar på riktigt att du ligger på en 70 eller 80-väg. Trafiken är lugn som vilken förmiddag som helst..

...och tresekundersregeln är inte applicerbar i annat än teorin?

wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

.

Det är nog ingen som förnekar att fyrhjulsdrift kan vara en fördel heller, det har aldrig varit någon som argumenterar mot det. Problemet med fyrhjulsdrift är inte de uppenbara fördelarna utan människors överdrivna tilltro till dessa fördelar, eller inte kan tillräckligt mycket att kunna utnyttja dom på rätt sätt. Det är där problemen uppstår. Hur många har kört halkan fyrhjulsdrivet eller haft någon form av träning på hur en sådan bil beter sig vid sladd? Man borde få testa på både FWD, RWD, 4WD redan där och få lära sig hur man ska göra.

Du och flera andra har förnekat det ett flertal gånger i den här tråden. Har du ändrat dig nu?
Det var ju irrelevant är det är föraren som felar.
Att du dessutom feltolkar statistikenn visades längre upp i tråden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så du sitter här och menar på riktigt att du ligger på en 70 eller 80-väg. Trafiken är lugn som vilken förmiddag som helst..

...och tresekundersregeln är inte applicerbar i annat än teorin?

wow

Det menar jag bestämt! Senast för nån timme sen var det en utopi när jag var ute och inhandlade tilltugg till kvällens Champions League och nattens NHL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du och flera andra har förnekat det ett flertal gånger i den här tråden. Har du ändrat dig nu?
Det var ju irrelevant är det är föraren som felar.
Att du dessutom feltolkar statistikenn visades längre upp i tråden

Nej, det är du som missförstår vad vi menar fullkomligt bara. Du väljer att se ägget i en annan färg.

Skrivet av MsSmith:

Det menar jag bestämt! Senast för nån timme sen var det en utopi när jag var ute och inhandlade tilltugg till kvällens Champions League och nattens NHL

Alright, så då har du förmodligen använt dig av tresekundersregeln då varken du vill eller inte. Då var vi klara här då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alright, så då har du förmodligen använt dig av tresekundersregeln då varken du vill eller inte. Då var vi klara här då.

inte så snabbt hörrö - den här slutsatsen får du faktiskt ta och motivera. Huuuuur kom du fram till detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

inte så snabbt hörrö - den här slutsatsen får du faktiskt ta och motivera. Huuuuur kom du fram till detta?

Baserat på vad du sa om att det är idiotiskt att ligga i röven på andra.

Mao du kör. Det är lite trafik. Du ligger inte närmre än 3 sekunder efter den bilen framför, eller ligger ännu längre bak - Du har använt tresekundersregeln. Grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det är du som missförstår vad vi menar fullkomligt bara. Du väljer att se ägget i en annan färg.

Vad skulle jag missförstått?
Har du förstått att fyrhjulsdrift är säkrare men det kan få förare att köra mer osäkert?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."