HP Dev One är bärbar dator med Pop OS

Permalänk
Melding Plague

HP Dev One är bärbar dator med Pop OS

HP:s senaste bärbara dator är frukten av ett samarbete med System76 och riktar sig till utvecklare på jakt efter Linux-baserad arbetshäst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16gb ram…
Bäst att bara ignorera att köra en webbläsare då.

Riktar man sig till människor som faktiskt är intresserade av ”data” känns detta mest som en marknadsföringsgrej än något annat. Man har en data över sedan tidigare och bara paketerar den i ett annat format och skapar lite marknadsföring och säger att den är för utvecklare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

16gb ram…
Bäst att bara ignorera att köra en webbläsare då.

Riktar man sig till människor som faktiskt är intresserade av ”data” känns detta mest som en marknadsföringsgrej än något annat. Man har en data över sedan tidigare och bara paketerar den i ett annat format och skapar lite marknadsföring och säger att den är för utvecklare…

Skulle inte 16GiB RAM räcka menar du? Dumheter. Du kanske är van vid att köra en Windows-installation full med bloat?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle inte 16GiB RAM räcka menar du? Dumheter. Du kanske är van vid att köra en Windows-installation full med bloat?

Jag tycker inte att 16gb räcker om det är en dator man medvetet riktar till folk som jobbar med IT. Ska du köra några VMar och ha x antal webbläsarprocesser öppna kommer RAM ta slut.

Och nä, jag kör debian på min workstation och inte Windows.

Det är en sak att klara sig med 16gb ram för att man köpte sin dator 2014. Men det är en helt annan sak att året 2022 släppa en ny dator som riktar sig till ”data-människor” som dessutom vill köra GNU/Linux.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

16gb ram…
Bäst att bara ignorera att köra en webbläsare då.

Riktar man sig till människor som faktiskt är intresserade av ”data” känns detta mest som en marknadsföringsgrej än något annat. Man har en data över sedan tidigare och bara paketerar den i ett annat format och skapar lite marknadsföring och säger att den är för utvecklare…

Det saknas inte uppgifter idag där 16 GB är otillräckligt, men jag skulle säga att det där fortfarande är en sweet-spot för de allra flesta till den grad att du troligen vet om du verkligen behöver mer än så.

Med det sagt: en dator runt 10kkr är inte tänkt som en mobil workstationmaskin: det finns bär- och släpbara Linuxlaptops för det segmentet också, men då pratar vi lite större budget.

Onödig konfrontation
Permalänk
Medlem

Trevligt från HPs sida. Intressant att de valde just POP-OS! Kör det själv på jobbet av flera anledningar....och att jag gillar det. Är ju ett extra steg att utbilda support och så.
Men hade inte köpt/bett om en...för djupt beroende av Lenovos thinkpad nub/tangentbord.
Annars lagom konfig för priset i det segmentet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag arbetar inom lite olika fält, alltifrån verkstadsarbetare, maskinförare och utvecklare.
Nå en lastbilschaufför vill gärna ha en ny lastbil för runt 2miljoner. Sedan tillkommer släp och lite annat.
Det är såklart inte alltid dessa får sprillans nya saker, men sällan i sverige att de kör runt med gammal skit. Sedan delas en lastbil på minst 2 personer.
En en anställd som har en sådan och ungefär har samma lön som en utvecklare fakturerar kanske 800kr/h.

En utvecklare som är väldigt intresserad av datateknik hänger på datorforum etc.
Tolkar jag att en dator för 15 000kr inkl moms är det helt perfekt mer är bara onödigt och overkill.
Faktureringspris, så 800kr/h för junior. Senior runt 1300kr/h-2000kr/h (beror på område).

Något är konstigt.. I verkligheten ser jag inga utvecklare med billiga datorer som är underdimensionerade med motiveringen att det ändå går att jobba, det tar bara lite extra tid och vad gör det när jag bara kostar 2000kr/h?

Så min åsikt om 16GB tjabbet. Ja, det går jobba på en sådan dator. Och en lastbilschaufför i sverige kan köra runt med en gammal lastbil från 80talet. Men vad som fysisk går och är ekonomisk smart är två olika saker.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag tycker inte att 16gb räcker om det är en dator man medvetet riktar till folk som jobbar med IT. Ska du köra några VMar och ha x antal webbläsarprocesser öppna kommer RAM ta slut.

Och nä, jag kör debian på min workstation och inte Windows.

Det är en sak att klara sig med 16gb ram för att man köpte sin dator 2014. Men det är en helt annan sak att året 2022 släppa en ny dator som riktar sig till ”data-människor” som dessutom vill köra GNU/Linux.

Jag håller i viss mån med om ditt exempel, men återigen handlar det om vilket use case man har: ett par PoC-servrar eller -containerinstanser för offlinebruk kan lika gärna lätt plats inom 2-6 GB minne. Och har man en nätverksanslutning har de flesta tillgång till arbetsgivarens serverhall eller en molnmiljö vilket eliminerar behovet av att slösa resurser på virtuella maskiner ombord på den egna datorn.

För det jag gör större delen av dagarna på jobbet behöver jag ett bra skal och en bra texteditor. Allt grovjobb sker på Någon Annans Dator (TM). Jag hade bokstavligen klarat mig på en bra laptop från 2014 - faktum är att jag använde en från hösten 2013 fram tills för några månader sen och huvudsakligen bytte av arbetsplatspolitiska orsaker. 😆

Permalänk
Medlem

Kul med linux, verkar vara vettiga specs med... får se priset i butik dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag arbetar inom lite olika fält, alltifrån verkstadsarbetare, maskinförare och utvecklare.
Nå en lastbilschaufför vill gärna ha en ny lastbil för runt 2miljoner. Sedan tillkommer släp och lite annat.
Det är såklart inte alltid dessa får sprillans nya saker, men sällan i sverige att de kör runt med gammal skit. Sedan delas en lastbil på minst 2 personer.
En en anställd som har en sådan och ungefär har samma lön som en utvecklare fakturerar kanske 800kr/h.

En utvecklare som är väldigt intresserad av datateknik hänger på datorforum etc.
Tolkar jag att en dator för 15 000kr inkl moms är det helt perfekt mer är bara onödigt och overkill.
Faktureringspris, så 800kr/h för junior. Senior runt 1300kr/h-2000kr/h (beror på område).

Något är konstigt.. I verkligheten ser jag inga utvecklare med billiga datorer som är underdimensionerade med motiveringen att det ändå går att jobba, det tar bara lite extra tid och vad gör det när jag bara kostar 2000kr/h?

Så min åsikt om 16GB tjabbet. Ja, det går jobba på en sådan dator. Och en lastbilschaufför i sverige kan köra runt med en gammal lastbil från 80talet. Men vad som fysisk går och är ekonomisk smart är två olika saker.

Kan inflika med denna:
According to analyst firm NPD, in 2017, 51.7 percent of laptops that businesses purchased had screen resolutions of less than 1920 x 1080 — most commonly, 1366 x 768, the lowest number of pixels you can get on a modern laptop.

Så finns MÅNGA företag som gör ALLT för att spara pengar där det går. Helt oförståligt för mig. Detta var 2017 och jag tror t.ex. lenovo och Hp gick ifrån 768p så nyss som 2020 som basdisplay på någon modell i buisiness segmentet.
Det är nästan oanvändbart bara på att sätta upp möten i konf rum.

Helt idiotiskt. Tur bolag i sverige inte gör det, finns väl undantag.
Men HP vet nog vilken deras absolut vanligate konf är och om man nu ska släppa EN modell med en konf ja då är det väl denna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

16gb ram…
Bäst att bara ignorera att köra en webbläsare då.

Riktar man sig till människor som faktiskt är intresserade av ”data” känns detta mest som en marknadsföringsgrej än något annat. Man har en data över sedan tidigare och bara paketerar den i ett annat format och skapar lite marknadsföring och säger att den är för utvecklare…

Ja, det är väl åtminstone rakt av absolut minimum för hur maskinen marknadsförs.

Men det som kanske i någon mån räddar situationen lite är väl:

"+ 16GB DDR4 3200 MT/s
+ 2 SODIMM⁵ (2x8GB)
+ User accessible/upgradeable up to 64GB⁵ "
-- https://hpdevone.com/

Så det är iaf SODIMM, så det går att stoppa i mer minne för den som vill och väljer att göra så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag tycker inte att 16gb räcker om det är en dator man medvetet riktar till folk som jobbar med IT. Ska du köra några VMar och ha x antal webbläsarprocesser öppna kommer RAM ta slut.

Och nä, jag kör debian på min workstation och inte Windows.

Det är en sak att klara sig med 16gb ram för att man köpte sin dator 2014. Men det är en helt annan sak att året 2022 släppa en ny dator som riktar sig till ”data-människor” som dessutom vill köra GNU/Linux.

Vet du om datorn har fastlött minne eller sodimm slottar ?
Tänker att om det är sodimm så är det lätt att uppgradera om man inte har tummen mitt i handen.
Samt att det hade varit lätt för tillverkaren att erbjuda olika konfigurationer.

Sen beror det lite på vad tillverkarna tar för priser för ram och lagring.

Ta Apple som exempel.
På den tiden deras datorer var uppgraderingsbara så kunde det löna sig att köpa datorn med minsta mängd ram och själv uppgradera i efterhand om man ville spara några tusenlappar.
Dessutom kunde man kanske sälja den/de minnesmoduler som satt i datorn från början. Eller sätta det i en annan dator.
Men det var val runt ~ 10 år sen man kunde uppgradera MacBook Pro.

Så om datorn har fastlött minne så kan jag hålla med dig.
Annars vette tusan om det är en sån "big deal".

Teoretiskt kan det väl gå att uppgradera en dator med fastlött minne också...
Om man har utrustning och kunskap/skicklighet för ytlödning och kan få tag på lämpliga kretsar.
Men det blir för komplicerat för 99,99% av användarna.

EDIT:
evil penguin som postade samtidigt skrev att det var sodimm.
Så då är det störst problem för användare som inte vet hur man använder en skruvmejsel (brukar vara någon skruv för att öppna en lucka).

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kan inflika med denna:
According to analyst firm NPD, in 2017, 51.7 percent of laptops that businesses purchased had screen resolutions of less than 1920 x 1080 — most commonly, 1366 x 768, the lowest number of pixels you can get on a modern laptop.

Så finns MÅNGA företag som gör ALLT för att spara pengar där det går. Helt oförståligt för mig. Detta var 2017 och jag tror t.ex. lenovo och Hp gick ifrån 768p så nyss som 2020 som basdisplay på någon modell i buisiness segmentet.
Det är nästan oanvändbart bara på att sätta upp möten i konf rum.

Helt idiotiskt. Tur bolag i sverige inte gör det, finns väl undantag.
Men HP vet nog vilken deras absolut vanligate konf är och om man nu ska släppa EN modell med en konf ja då är det väl denna.

Jag instämmer helt.
Dock var företagsdatorerna tröga med fullhd. Och jag använder nu privat en sådan 720p upplönsing laptop från 2013 och den kostade troligen runt 30 000kr på den tiden.
Detta val med ej fullhd är mycket konstigt. Datorn är helt klart den skönaste jag har använt annars. Tangentbordet perfekt, chassit så skönt aluminium, det är kvalite rakt igenom, den är snart 10år använt varje dag och allt fungerar så bra (för surfning etc). Och så inte fullhd...

Nå min poäng är att man som yrkesman/kvinna inom precis allt bör skilja på att något går att använda och man är effektiv. Fråga vilken proffsionell snickare som helst om den kör med Jula verktyg. Och fråga sedan på vilket sätt fungerar det ej att slå in en spik med en hammare för 50kr, eller kapa en bräda med en sticksåg för samma pris, eller borra med en 199kr borrmaskin?

Var är systemutvecklares yrkesstolthet kan man fråga sig, då andra yrken verkar ha högre krav.

*edit*
Observera jag oftast tycker det är dumt att som privatperson köpa proffsgrejer, då man ofta får betala otroligt mycket extra för en pålitlighet man ej behöver.
Jorden går inte under för en privatperson om dens laptop skulle gå sönder, likaså borrmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan inflika med denna:
According to analyst firm NPD, in 2017, 51.7 percent of laptops that businesses purchased had screen resolutions of less than 1920 x 1080 — most commonly, 1366 x 768, the lowest number of pixels you can get on a modern laptop.

Så finns MÅNGA företag som gör ALLT för att spara pengar där det går. Helt oförståligt för mig. Detta var 2017 och jag tror t.ex. lenovo och Hp gick ifrån 768p så nyss som 2020 som basdisplay på någon modell i buisiness segmentet.
Det är nästan oanvändbart bara på att sätta upp möten i konf rum.

Helt idiotiskt. Tur bolag i sverige inte gör det, finns väl undantag.
Men HP vet nog vilken deras absolut vanligate konf är och om man nu ska släppa EN modell med en konf ja då är det väl denna.

Jag har provat att jämföra äldre laptops med 1024x768 skärm vs med 1366x768 skärm.
Det beror lite på vad man gör...
Ser man på video som vanligtvis är i widescreen så gör den extra bredden stor skillnad.

Men i andra fall känns det som man knappt har någon nytta av de extra pixlarna i bredd om man inte också får extra höjd.
Det är ju om man kan ha två eller fler fönster i bredd. Beror ju på vad det är förstås.
Men ofta känns 1366 som för lite bredd för att vara meningsfullt/användbart med flera fönster i bredd.

Så typ har du stående dokument eller i många fall saker på webben (förutom video) så är 1366x768 = 1024x768 med mer dö yta i bredd.

Klart att går man upp till 1920 i bredd så kommer mer än ett fönster i bredd oftare vara meningsfullt.
Men hade hellre haft 1920x1200 (16:10) än 1920x1080 (16:9) om jag fått välja.
2560x1600 (16:10) hade kunnat vara trevligt. Men kanske mer meningsfullt för 15"+ skärmar än på 13-14" ?

Permalänk
Skrivet av Sidde:

16gb ram…
Bäst att bara ignorera att köra en webbläsare då.

Riktar man sig till människor som faktiskt är intresserade av ”data” känns detta mest som en marknadsföringsgrej än något annat. Man har en data över sedan tidigare och bara paketerar den i ett annat format och skapar lite marknadsföring och säger att den är för utvecklare…

Står ju att det går att uppgradera om man läser på deras hemsida. Datorn kommer med två st 8GB minnen som sitter i vanliga SODIMM du kan sätta i upp till 64GB. "User accessible/upgradeable up to 64GB"

Kollade lite snabbt på prisjakt och sökte på bärbara med 32GB eller mer och de datorerna började på 15 000kr vilket är mer än vad denna ska kosta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hissar detta, och även alla datorbutiker som tillåter kunder att välja operativsystem. Detta tvingade illegala monopol från Microsoft var det stora problemet från början. Och nu har de släppt sin första laptop och försämrar omedelbart stöd för andra laptop-tillverkare. Planen är fortfarande kristallnacht, jag menar kristallklar. De här 'dragen' är en så tydligt erkännande att de inte kan konkurrera med bra produkter på en öppen marknad med lika villkor, som jag gillar mycket mer!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Laptop för utvecklare... Och ingen annan har reagerat på de halva piltangenterna??? Riktiga pilar och dedikerade home/end-knappar är ett måste när jag kodar.

Minne kan man väl klara sig utan 2022? Var värre 2017 men nu drar man ju igång de VM man behöver remote. Dessutom går det att uppgradera om man prompt vill köra offline så känns som ett icke-problem.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle inte 16GiB RAM räcka menar du? Dumheter. Du kanske är van vid att köra en Windows-installation full med bloat?

16GB räcker inte för mig i alla fall. Kör en gäng saker när jag utvecklar, och når lätt över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl åtminstone rakt av absolut minimum för hur maskinen marknadsförs.

Men det som kanske i någon mån räddar situationen lite är väl:

"+ 16GB DDR4 3200 MT/s
+ 2 SODIMM⁵ (2x8GB)
+ User accessible/upgradeable up to 64GB⁵ "
-- https://hpdevone.com/

Så det är iaf SODIMM, så det går att stoppa i mer minne för den som vill och väljer att göra så.

Missade att det var uppgraderingsbart!
Det är ju fantastiskt bra i denna tidsålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Laptop för utvecklare... Och ingen annan har reagerat på de halva piltangenterna??? Riktiga pilar och dedikerade home/end-knappar är ett måste när jag kodar.

Minne kan man väl klara sig utan 2022? Var värre 2017 men nu drar man ju igång de VM man behöver remote. Dessutom går det att uppgradera om man prompt vill köra offline så känns som ett icke-problem.

Samma tangentbord som hela deras elitebook serie. Tyvärr gillar hp dem...helt värdelösa piltangenter. Home och end finns i den vertikala linjen längst till höger. Har iallafall deras någolunda nub på denna. Kanske är deras elitebook chassi helt och hållet

delete
Home
pg up
pg ner
end
pil höger

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Står ju att det går att uppgradera om man läser på deras hemsida. Datorn kommer med två st 8GB minnen som sitter i vanliga SODIMM du kan sätta i upp till 64GB. "User accessible/upgradeable up to 64GB"

Kollade lite snabbt på prisjakt och sökte på bärbara med 32GB eller mer och de datorerna började på 15 000kr vilket är mer än vad denna ska kosta.

Ja, uppgraderingsbar är en helt annan femma. För några år sedan var man i princip tvungen att köpa minsta konfig och uppgradera själv då de tog extrema priser för mer. Och med extrema så typ leta upp dyraste ram/ssd du kan hitta i en butik, multiplicera priset med 2. Idag så tycker jag detta extrema uppgraderingskostnader kraftigt har förbättras.

Permalänk
Medlem

Jag gillar starkt att den har två slots för ram! Gillar också att den har pointstick (eller hps variant av trackpoint) Synd att de inte löpte hela linan ut och satte en skrollknapp mellan musknapparna, då kunde dom kanske vunnit över nån thinkpad användare som surnat på lenovo.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag tycker inte att 16gb räcker om det är en dator man medvetet riktar till folk som jobbar med IT. Ska du köra några VMar och ha x antal webbläsarprocesser öppna kommer RAM ta slut.

Och nä, jag kör debian på min workstation och inte Windows.

Det är en sak att klara sig med 16gb ram för att man köpte sin dator 2014. Men det är en helt annan sak att året 2022 släppa en ny dator som riktar sig till ”data-människor” som dessutom vill köra GNU/Linux.

Fast, har du testat hur det fungerar?
Jag vet inte vilka scenarion som är realistiska för utvecklare men min hemnaserver tror jag har 18GB RAM, det är inte ens nära att vara en begränsning trots att flera VM’s körs hela tiden.
Det fina med VM’s är ju overprovitioning, eller vad det nu kallas. I princip att operativsystemet eller mjukvaran i grunden hanterar resurserna på ett effektivt sätt.
Ska du kompilera ett stort program på din laptop kanske du inte behöver kunna hålla liv vid sjutton VM’s samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast, har du testat hur det fungerar?
Jag vet inte vilka scenarion som är realistiska för utvecklare men min hemnaserver tror jag har 18GB RAM, det är inte ens nära att vara en begränsning trots att flera VM’s körs hela tiden.
Det fina med VM’s är ju overprovitioning, eller vad det nu kallas. I princip att operativsystemet eller mjukvaran i grunden hanterar resurserna på ett effektivt sätt.
Ska du kompilera ett stort program på din laptop kanske du inte behöver kunna hålla liv vid sjutton VM’s samtidigt.

Ja, jag lever med detta varje dag både hemma och på jobbet.
Fast nu är jag inte utvecklare men jag utgår från att när man jobbar med "data" så håller man på med flera saker samtidigt som ligger parallellt och man stänger inte ner allt man gör bara för att man ska börja med en ny uppgift.
Man kanske har 10-20 olika arbetsytor med olika uppgifter igång samtidigt, man gör ju inte en fresh reboot varje dag.
Just nu har jag åtminstone 3 VMar igång för saker som jag inte rört på 2 veckor, men uppstartstiden för att komma igång om jag skulle bara stänga ner allt och sedan starta en annan gång gör att jag inte vill göra det. Och vem vill det?

Men bara en uppgift för mig kan se ut såhär:
Jag har en VM för att dela internet till andra VMar, en VM som kör Zeek för att analysera trafiken mellan den och VMarna som gör något. Sedan X antal VMar för att köra den skadlig koden, eller tex utföra någon form av analys på ett slutsystem. Då kan en VM alltså vara t.ex Windows 10 med Office med Makron enablat.

Ska man samtidigt ha lite 20-50 tabbar öppna i webbläsaren så går ram fort.
Men tittar jag bara på vad firefox drar med 50 tabbar så pja, då är ramet också slut om sidorna man är på råkar vara mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ja, jag lever med detta varje dag både hemma och på jobbet.
Fast nu är jag inte utvecklare men jag utgår från att när man jobbar med "data" så håller man på med flera saker samtidigt som ligger parallellt och man stänger inte ner allt man gör bara för att man ska börja med en ny uppgift.
Man kanske har 10-20 olika arbetsytor med olika uppgifter igång samtidigt, man gör ju inte en fresh reboot varje dag.
Just nu har jag åtminstone 3 VMar igång för saker som jag inte rört på 2 veckor, men uppstartstiden för att komma igång om jag skulle bara stänga ner allt och sedan starta en annan gång gör att jag inte vill göra det. Och vem vill det?

Men bara en uppgift för mig kan se ut såhär:
Jag har en VM för att dela internet till andra VMar, en VM som kör Zeek för att analysera trafiken mellan den och VMarna som gör något. Sedan X antal VMar för att köra den skadlig koden, eller tex utföra någon form av analys på ett slutsystem. Då kan en VM alltså vara t.ex Windows 10 med Office med Makron enablat.

Ska man samtidigt ha lite 20-50 tabbar öppna i webbläsaren så går ram fort.
Men tittar jag bara på vad firefox drar med 50 tabbar så pja, då är ramet också slut om sidorna man är på råkar vara mindre bra.

Okej, är det pentestning du håller på med? Inte för att det spelar någon roll, jag är bara nyfiken.

Det du beskriver låter dock inte som att det ska kräva jättemycket RAM. Min server kör exempelvis OPNsense, med trafikanalys och anti-virus tillägg. Sen har jag PiHole med DNS, filserver, privat moln, VM med MacOS och Linux med mera.

Med andra ord, jag kan leka runt en del med vad du verkar betrakta som en alldeles för liten mängd RAM.

Jag undrar om du testat göra det du gör med just 16GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, är det pentestning du håller på med? Inte för att det spelar någon roll, jag är bara nyfiken.

Det du beskriver låter dock inte som att det ska kräva jättemycket RAM. Min server kör exempelvis OPNsense, med trafikanalys och anti-virus tillägg. Sen har jag PiHole med DNS, filserver, privat moln, VM med MacOS och Linux med mera.

Med andra ord, jag kan leka runt en del med vad du verkar betrakta som en alldeles för liten mängd RAM.

Jag undrar om du testat göra det du gör med just 16GB?

Jag är säkerhetsanalytiker (blueteam då men det krävs hel del granskning).
Och jag har fått leva med 16GB RAM alldeles för länge för att jag någonsin skulle köpa eller rekommendera det till någon året 2022.

Men det som drar RAM är sällan bara att ha en maskin som "idlar" eller bara skyfflar grejer.
Det är all data man laddar in i grejerna som ska göra något.
Typexempel:
Att knäcka lösenord bruteforce drar inge ram/vram utan det drar bara CPU/GPU.
Men har du en större ordlista du vill kombinera bruteforce med drar det storleken av listan.

Och man vill absolut inte ha massa paging till swap, speciellt inte i VMarna heller.
Man vill helst stänga av swap och då måste du ge mer ram annars konkurrerar man om disk-io.

Samma sak om du är utvecklare och öppna ett större byggprojekt i en "modern" IDE och se hur mycket data som laddas in i minnet. Och man kanske vill ha en liten kubernetes-installation lokalt, eller kanske någon java-applikationsserver eller liknande. Såfort man stoppar in "data" i något drar det massa ram.

bättre formatering
Permalänk
Skrivet av Sidde:

Ja, jag lever med detta varje dag både hemma och på jobbet.
Fast nu är jag inte utvecklare men jag utgår från att när man jobbar med "data" så håller man på med flera saker samtidigt som ligger parallellt och man stänger inte ner allt man gör bara för att man ska börja med en ny uppgift.
Man kanske har 10-20 olika arbetsytor med olika uppgifter igång samtidigt, man gör ju inte en fresh reboot varje dag.
Just nu har jag åtminstone 3 VMar igång för saker som jag inte rört på 2 veckor, men uppstartstiden för att komma igång om jag skulle bara stänga ner allt och sedan starta en annan gång gör att jag inte vill göra det. Och vem vill det?

Men bara en uppgift för mig kan se ut såhär:
Jag har en VM för att dela internet till andra VMar, en VM som kör Zeek för att analysera trafiken mellan den och VMarna som gör något. Sedan X antal VMar för att köra den skadlig koden, eller tex utföra någon form av analys på ett slutsystem. Då kan en VM alltså vara t.ex Windows 10 med Office med Makron enablat.

Ska man samtidigt ha lite 20-50 tabbar öppna i webbläsaren så går ram fort.
Men tittar jag bara på vad firefox drar med 50 tabbar så pja, då är ramet också slut om sidorna man är på råkar vara mindre bra.

En vanlig dag för mig. Man har planerat göra ett jobb på dagen i lugn och ro.
Klockan hinner inte ens bli 06:00 innan någon vill att man ska göra något annat som är akut. Man gör detta samtidigt, då kommer det in ett mer ärende som är ännu mer aktut. Man gör detta samtidigt, då kommer det någon som snabbt vill ha hjälp med något. Sedan så ringer en person på teams och vill gå igenom något och så håller det på.

Detta får främst 2st konsekvenser. Jobbet man skulle göra kommer aldrig framåt. Och det kräver sjukt kraftigt dator för att endast göra basiksaker. Jag brukar ligga på över 50GB ramminnesanvändning utan att i ha dragit igång något krävande utan det är bara mängder med chromeflikar, vms , fjärranslutningar, cadfiler, etc.

I vilket fall så liknande situationer råkar nog alla utvecklare ut för i olika grader och man löser det på olika sätt. Att köra vissa saker på servrar är en dellösning som har sina problem. Jag själv har 3st desktop hemma lokalt för att fördela lasterna på. Och med endast 16GB ram, ja då hade jag inte ens kunnat jobbat emot en enda projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En vanlig dag för mig. Man har planerat göra ett jobb på dagen i lugn och ro.
Klockan hinner inte ens bli 06:00 innan någon vill att man ska göra något annat som är akut. Man gör detta samtidigt, då kommer det in ett mer ärende som är ännu mer aktut. Man gör detta samtidigt, då kommer det någon som snabbt vill ha hjälp med något. Sedan så ringer en person på teams och vill gå igenom något och så håller det på.

Detta får främst 2st konsekvenser. Jobbet man skulle göra kommer aldrig framåt. Och det kräver sjukt kraftigt dator för att endast göra basiksaker. Jag brukar ligga på över 50GB ramminnesanvändning utan att i ha dragit igång något krävande utan det är bara mängder med chromeflikar, vms , fjärranslutningar, cadfiler, etc.

I vilket fall så liknande situationer råkar nog alla utvecklare ut för i olika grader och man löser det på olika sätt. Att köra vissa saker på servrar är en dellösning som har sina problem. Jag själv har 3st desktop hemma lokalt för att fördela lasterna på. Och med endast 16GB ram, ja då hade jag inte ens kunnat jobbat emot en enda projekt.

Det låter som att du behöver en eller flera assistenter att fördela arbetsuppgifter på.

Du kanske får bli någon form av chef/planerare, som förutom planering och delegering inte gör "något riktigt jobb"

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det låter som att du behöver en eller flera assistenter att fördela arbetsuppgifter på.

Du kanske får bli någon form av chef/planerare, som förutom planering och delegering inte gör "något riktigt jobb"

Jag känner folk som är byggherre inom IT system med mycket fysisk utrustning och de har tusen gånger så mycket värre.
Men jag tror att alla seniora utvecklare som jobbar i många projekt har liknande problem i olika grader och det finns olika sätt att lösa det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag är säkerhetsanalytiker (blueteam då men det krävs hel del granskning).
Och jag har fått leva med 16GB RAM alldeles för länge för att jag någonsin skulle köpa eller rekommendera det till någon året 2022.

Men det som drar RAM är sällan bara att ha en maskin som "idlar" eller bara skyfflar grejer.
Det är all data man laddar in i grejerna som ska göra något.
Typexempel:
Att knäcka lösenord bruteforce drar inge ram/vram utan det drar bara CPU/GPU.
Men har du en större ordlista du vill kombinera bruteforce med drar det storleken av listan.

Och man vill absolut inte ha massa paging till swap, speciellt inte i VMarna heller.
Man vill helst stänga av swap och då måste du ge mer ram annars konkurrerar man om disk-io.

Samma sak om du är utvecklare och öppna ett större byggprojekt i en "modern" IDE och se hur mycket data som laddas in i minnet. Och man kanske vill ha en liten kubernetes-installation lokalt, eller kanske någon java-applikationsserver eller liknande. Såfort man stoppar in "data" i något drar det massa ram.

Okej, jag hör vad du säger och förstår vad du menar men har du varit med om att 16GB RAM varit ett problem i praktiken?