Permalänk
Medlem

Rog Strix G15 vs Legion

Hej,
Jag har liten erfarenhet av laptops utöver de jag haft i jobbet och undrar hur ni tror att en ASUS Advanced Edition (R9 5900HX RX 6800M-grafik, 16 GB DDR4 RAM, 1 TB SSD, QHD 165Hz 1440p) står sig mot en Legion med säg 5800H och ett 3070 kort. Jämförbart tror ni? Bättre eller sämre och på vad i sådant fall? Finns det någon Legion-modell som är direkt jämförbar med ASUS ovan?

Kan nämna att den ASUS jag tittat på är ca 6 månader gammal begagnad och till ett pris för runt 15k

Tack på förhand för input.

Permalänk
Medlem

Helt ny maskin för 12,5 kSEK, köp en fet 2TB för växeln upp till 15k och glöm den gamla beggade Asusen.
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ACH6H-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att den presterar ungefär som en Legion 5 Pro med RTX3070, kanske något sämre i vissa spel.
Problemet med Strix G15 är att den saknar MUX-switch och även kommer med Single Rank RAM vilket sänker FPS med upptill 30% beroende på spel och inställningar.
Kolla in denna review från JarrodsTech eller bara se nån minut från där jag länkar så ser du den egentliga prestandan den är kapabel till, något man upplever om man kopplar in en extern skärm och/eller installerar bättre RAM (hans ex. har dock 1080p-skärm).
Om du har möjlighet att testa den före köp så hade jag gjort det. Uppgradera RAM kostar väl 1500-2000 kr ifall det är något du vill i efterhand. Tror jag läste något om kvalitetsproblem på kylningen på de första batcharna av denna modell som kan vara värt att kolla upp också.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag skulle tro att den presterar ungefär som en Legion 5 Pro med RTX3070, kanske något sämre i vissa spel.
Problemet med Strix G15 är att den saknar MUX-switch och även kommer med Single Rank RAM vilket sänker FPS med upptill 30% beroende på spel och inställningar.
Kolla in denna review från JarrodsTech eller bara se nån minut från där jag länkar så ser du den egentliga prestandan den är kapabel till, något man upplever om man kopplar in en extern skärm och/eller installerar bättre RAM (hans ex. har dock 1080p-skärm).
Om du har möjlighet att testa den före köp så hade jag gjort det. Uppgradera RAM kostar väl 1500-2000 kr ifall det är något du vill i efterhand. Tror jag läste något om kvalitetsproblem på kylningen på de första batcharna av denna modell som kan vara värt att kolla upp också.

Tack för utförligt svar. Jag kommer med 99% säkerhet att landa på en Legion när jag hittar rätt deal. Hur jag än vänder och vrider på olika alternativ så är det där jag hamnar till slut ändå, svårt att slå deras pris/prestanda.