Nytt hemmabiosystem för runt 30-35K

Permalänk

Nytt hemmabiosystem för runt 30-35K

Hej alla kunniga.
Är okunnig på detta gällande hemmabiosystem. Har via forum mottagit tips o trix från många kunniga, men ställer en fråga här oxå för input.
Är med nytt hus och skall köpa nytt hemmabiosystem till vardagsrummet. Har inget system idag. Har tidigare haft Dynavoice dynamit 8 inkl sorround och Onkyo 607 förstärkare. Tyckte det spelade bra då.
Är småbarnsförälder, inga stora fester i hemmet utan mycket till film med "mellanhög" ljudnivå samt musikspelning.

Har varit i kontakt med Hifi-klubben och blev tipsad om deras egna Argon Alto https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto-55-mk2--alto-5-mk...
Dubbla Dali 8" subb istället och denon avh 1700. Allt för ca 30000:-

Sen har vi detta från hembiobutiken, med Marantz 5015, byter ut centern mot en 3:e satellit
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...
2 st Canton 8" subb. Kostnad ca 34000:-

Sen har vi detta från ljudfokus
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-6...
Inkl Marantz 5015. Samma kostnad här.

Vet att alla ligger i "budget" men blir inte själv klok på vad jag skall köpa. Kan inte lyssna på dem komplett monterade någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur du kan få ett riktigt bra tips från någon. I bästa fall kommer någon att skriva om ett system som hen har hemma och som fungerar bra, men vederbörande har förmodligen inte testat alla tre.

Och även om någon hade testat alla tre systemen på samma plats så är det ju inte säkert att förutsättningarna är desamma som hos dig. Ljudbilen kan då bli en annan och det som en person tycker låter bra, kanske inte faller en annan i smaken.

Det är mycket pengar att lägga ut, så det vill ju till att du blir nöjd. Mitt tips är nog att åka runt och titta och provlyssna. Jämför funktionalitet som finns att läsa (ARC, Spotify connect, antal zoner om du vill ha flera etc. på den tekniska biten) men köp de högtalare som du tycker ser bra ut och låter bra för dina öron.

Edit: Jag tänker att du inte behöver lyssna på en 5.1 uppsättning. Förmodligen är de mindre högtalarna för bakre kanalerna anpassade till att låta bra med fronthögtalarna, så du borde kunna nöja dig med att lyssna på stereo för ditt val av högtalare.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att lägga till XTZ Spirit-serien i listan. Går eventuellt att lyssna på i Fyndbörsens butik i Falkenberg.

https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Spirit-11-Mattvit-p314785...
https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Spirit-8-Mattvit-p3147852...
https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Spirit-2-Mattvit-p3147852...

Komplettera med sub efter vad budgeten tillåter.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Du ska inte satsa på ett par schyssta Atmos-högtalare också?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Angående Resivern så kanske de är något få kanaler/förstärkare i 🤔 för 5.2(.2) / 7.2 fungerar de bra men det finns inget utrymme för expansion om du vill det i framtiden med fler högtalare.
Kolla på Marantz SR 6015 (och denons motsvarighet) då får du två ytterligare högtalare (9.2 eller 5.2.4/7.2.2) samt möjlighet att lägga till ett stereo steg för ytterligare 2 högtalare (11.2 eller 7.2.4).

Det kan dock vara overkill för dig, och ja såg att de har gått upp i pris en del tyvärr för det jag gick på var att när jag köpte min Marantz 6013 så kostade den lika mycket som nu 5015 gör...

(5.2.4 = 5st omgivande högtalare, 2st basar, 4st takhögtalare/uppot riktade högtalare (även oftas kallat Atmos högtalare))

(Märkning för Marantz sr reciver: förta två nr är storlek och de andra två är årsmodell typ. )

Edit: Har ändrat från 5.1(.2) och 7.1 till 5.2(.2) och 7.2 för högst upp.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hej
Som jag förstår det så har Marantz sr5015 7:2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLevenby:

Hej
Som jag förstår det så har Marantz sr5015 7:2?

Japp det har du rätt i, skrev fel så fel av mig. Sorry.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du var nöjd med Dynavoice tidigare så finns ju det fortfarande, t.ex på BRL. Finns ofta på kampanj. Jag har ett paket i mellanklassvarianten plus extra höjdhögtalare med Marantz SR5015. Gick väl på ca 20 000. Har inget att klaga på ljudmässigt, men Marantzen kan kännas lite plottrig och svår meny- och inställningsmässigt, men det vägs upp av ljudet och att den inte ser för jävlig ut (har silverfärgade varianten).

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på trådlöst idag. Finns väldigt fina aktiva system idag för både stereo och surround.

Permalänk
Medlem

Är ljud viktigt för alla i familjen? Risken är annars stor att du han sålt allt inom 5 år. Många tycker det är fult med högtalare på flera ställen i vardagsrummet.

Har själv ett större system men man få stå på sig. Skulle kolla på blocket där du kan få 30-70`000kr högtalare för under 20`000kr beroende på märke och ålder. Då får du bra och snygga system som går att sälja vidare om du tröttnar. Bowers and Wilkins är ett starkt kort tycker jag. Bara 2st frontar gör stor skillnad att sedan gå till 3, 5 och 7 högtalare kan man göra om man fortfarande känner att man vill ha mer men börjar med 2st eller 2 + front bra högtalare. förstärkare viktigt men viktigare med bra högtalare.

värde på system du tittar på om något år. 5-8000kr https://www.blocket.se/annons/skane/surroundanlaggning_i_nysk...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Som många innan skriver, har du/ni råd (FY-Pengar) att lägga 30K på nytt och ta värdeminskningen så köp nytt och där är mitt råd Dali (har likande system, dock ej monterat) men med en SUB istället för två (onödiga pengar, MK spelar bra som det är utan att komplementets med en till.

Annars är det så mycket smartare att köra begagnat, Bang for the buck om något, idag hade jag aldrig köpt nytt om jag inte var multimiljonär och hade dessa ”villhöver” pengar.

Begagnat alla dagar i veckan, det är även mitt råd och då kan du även få bättre grejer inom den budgeten och pruta på plats.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Utifrån kraven låter det som en dum investering på hembio. För att få det att låta bra behövs det mer än din budget. Fylla ett vardagsrum med stora högtalare verkar inte vara målet.

Hifiexperience har gamla serien utav KEF LS50w, aktiv för 18k. Bara den själv dunkar på bra och med bra ljud och så komplettera med en REL T-Zero sub så landar du inom din budget på 35k.
Kommer låta flera gånger bättre än mediokert flerkanalsystem

Permalänk

Tanken var 2 golvhögtalare, sub, center o satelliter. Vitt utförande enligt min bättre hälft :-). Mycket begagnat försvinner dessvärre då. Kollat runt lite på förslagna objekt o det känns intressant. Budgeten är satt till 30, för det känner vi att vi kan avvara. Sen är Marantzen en stor del av de 30, men alternativet är att vänta till augusti, september när Yamaha kommer in igen, vet ej om jag har tålamodet 😂😂

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa något utan att ha lyssnat på just den kombinationen, jag kör jälv Marantz + Klipsch men bara för att jag gillar just denna kobmo betyder det inte att just du gör det.

Det finns många butiker som med glädje pressenterar en "visning" av den kombination/kombinationer du vill lyssna på. Jag lyssnade på lite olika lösningar/kombinationer under 6 månaders tid innan jag bestämde mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLevenby:

Tanken var 2 golvhögtalare, sub, center o satelliter. Vitt utförande enligt min bättre hälft :-). Mycket begagnat försvinner dessvärre då. Kollat runt lite på förslagna objekt o det känns intressant. Budgeten är satt till 30, för det känner vi att vi kan avvara. Sen är Marantzen en stor del av de 30, men alternativet är att vänta till augusti, september när Yamaha kommer in igen, vet ej om jag har tålamodet 😂😂

Utan vetskap om planlösningen och volymen på rummet så är min spontana tanke att du kan köpa i princip vad som helst. Köp det som tilltalar dig och ser bra ut med möblemanget.
Optimalt ljud kommer du aldrig få för din budget men tillfredsställande bra för film så funkar i regel det mesta som tangerar 15kkr.
Musik ställer dessvärre helt andra krav och kan egentligen bara lyssnas fram på plats. Detta beror på att musik, till skillnad från film, är H+V samt starkt kopplat till din subjektiva uppfattning om hur det skall låta. Film däremot är ca 95% center med tal från en studio som mixat ljudet bortom alla referensramar och en anledning till att vissa purister väljer separata anläggningar. Eller så lyssnar man tills man vänjer sig vid ljudbilden

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av MrLevenby:

Problematiken är att du vill ha allt det för 30k. Vilket medför till väldigt många kompromisser. Bara en bra center för hemmabruk kostar och lika så för en bra receiver. Du beskriver att det kommer enbart användas till vissa ändamål. Istället koncentrera dig på något mindre samtidigt bra. 30k kan du få till exempel
Primare I15 Prisma ihop med vita KEF Q350
Primare förstärkaren har ett DAC kort som kallas för prisma. Där kan du streama och koppla tv med en optisk kabel. KEF Q350 är mer än tillräckligt för dina behov. De finns i vit färg.

Permalänk
Medlem

Min dotter tog hem sin kompisar för filmkväll idag +100k anläggning Lite kul när filmen är klar att se deras reaktion efteråt. Då har de ändå sett filmen Pirates of the Caribbean förut, men med stor bra skärm 4K UHD och ljud tryck så gardinerna skakar ger det en upplevelse över det vanliga. bättre än bio var snacket efter filmen.
(givetvis bättre än bio annars finns det ingen anledning att ha ett bio/ljudsystem system sa jag för mig själv tyst )

Glöm inte att ljud är personligt köp system som du tycker låter bra. därför måste du provlysna högtalarn innan du köper helst hemma där de ska stå.

Själv ser jag ingen anledning till att köra monoblock som förstärkare (jag hör ingen skillnad på svindyr förstärkare och dyr förstärkare.)

(man gjorde ett stort test där många fick lyssna på musik på +300`000kr system 2 högtalare skillnaden var komprimerad musik sporify och ej komprimerad hel ren musik. Majoriteten tyckte att den komprimerade musiken lät bäst.

För info jag skulle aldrig köpa ett system för +100K på en gång men börjar man med bra frontar så kan man bygga vidare om intresset finns.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kolla beg. marknaden, fina högtalare går för halva priser rätt ofta

Permalänk
Medlem

Begagnat är mitt tips också om du vill ha mest bang for the buck. Annars slår jag ett slag för SVS Prime (hembiobutiken om du har möjlighet att ta dig dit för provlyssning). Tidigare hade jag ett system med ganska "dyra" Dynaudio Special Forty och Excite Center (tror centern gick på ca 10k och fronterna på runt 30k). Lät förbannat bra i 2-kanal med frontarna. Hembio va bra och ganska maffigt men när jag flyttade och skaffade SVS Prime satelliter så tycker jag faktiskt ljudbilden blev mer sammanhängande eller hur man ska förklara det. Kanske för alla högtalarna va matchade osv. De är små (godkända av min tjej iaf) och kostar inte en förmögenhet. Adderade 4st SVS Elevation som atmos, jag tror hela kalaset med receiver (Denon 3600h) gick lös på ca 30-35k.

Provlyssning är alltid att föredra dock, för vad en person uppskattar är ju inte säkert att nån annan gör osv....

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Problematiken är att du vill ha allt det för 30k. Vilket medför till väldigt många kompromisser. Bara en bra center för hemmabruk kostar och lika så för en bra receiver. Du beskriver att det kommer enbart användas till vissa ändamål. Istället koncentrera dig på något mindre samtidigt bra. 30k kan du få till exempel
Primare I15 Prisma ihop med vita KEF Q350
Primare förstärkaren har ett DAC kort som kallas för prisma. Där kan du streama och koppla tv med en optisk kabel. KEF Q350 är mer än tillräckligt för dina behov. De finns i vit färg.

Audiofilen i dig behöver nog komma till insikten att TS inte är ute efter ett high-endsystem, här gäller det att hitta något som matchar hans budget och håller hyfsad WAF.

Jag misstänker att TS är ute efter en bättre filmupplevelse snarare än en euforisk musikstund... och då måste du väl ändå hålla med om att åtminstone ett 3.1-system med en skaplig sub ger en bättre filmupplevelse än en finare förstärkare med två stativhögtalare?

Min erfarenhet är att Fyndbörsen är bra att ha och göra med, och deras egna märke XTZ är mycket för pengarna. Som nämnts tidigare skulle kanske Spirit-serien i vitt passa bra, och tillsammans med en SUB 10.17 eller 12.17 i vitt. Två subbar blir svårt att klämma in i budgeten även om det vore bättre.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Audiofilen i dig behöver nog komma till insikten att TS inte är ute efter ett high-endsystem, här gäller det att hitta något som matchar hans budget och håller hyfsad WAF.

Jag misstänker att TS är ute efter en bättre filmupplevelse snarare än en euforisk musikstund... och då måste du väl ändå hålla med om att åtminstone ett 3.1-system med en skaplig sub ger en bättre filmupplevelse än en finare förstärkare med två stativhögtalare?

Min erfarenhet är att Fyndbörsen är bra att ha och göra med, och deras egna märke XTZ är mycket för pengarna. Som nämnts tidigare skulle kanske Spirit-serien i vitt passa bra, och tillsammans med en SUB 10.17 eller 12.17 i vitt. Två subbar blir svårt att klämma in i budgeten även om det vore bättre.

Svarar utifrån att TS beskriver visa punkter som gör att köpa ett mediokert system är att kasta pengarna i sjön. Då hellre köpa en soundbar för den budgeten. Som vanligt inte mitt beslut.

Permalänk

Via Hifiexperience
System Audio Saxo 10 centern
System Audio Saxo 5 stativare
Cornered Audio Ci4 surround
REL Acoustics T-Zero mk III sub
Marantz SR5015 receiver
Ca 30k
En drös med billiga HDMI 2.1 kablar och högtalarkablar. Här väljer du exakt vad du önskar. Själv gått på till exempel billigaste In-akustik om du hittar butik som säljer märket
Alla högtalare finns i vit färg. Om budgeten kan sträckas lite så köper du en till liten sub.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har hus så kan du ju oxå köpa valfri soundbar från valfri ellada och sätta i vardagsrummet för film och sedan skaffa en bättre 2-kanals anläggning i ett annat rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Svarar utifrån att TS beskriver visa punkter som gör att köpa ett mediokert system är att kasta pengarna i sjön. Då hellre köpa en soundbar för den budgeten. Som vanligt inte mitt beslut.

Mediokert för vem? Uppenbarligen för dig, men det är ju inte du som ska ha systemet eller hur? Ska vi hårdra det är ditt förslag också mediokert för bio, då ska det självklart vara ett Procella- eller MK-system eller liknande.
Nu har jag inte lyssnat på särskilt många soundbars, men jag har otroligt svårt att tänka mig att en soundbar (även en för 30K) skulle slå ett komplett surroundsystem, dels när det gäller "ljudbubblan" men även basen som enligt mig är viktigt för en bra filmupplevelse.
För någon som är van vid att använda TV-högtalarna eller nån billig soundbar osv är ett hemmabiosystem för 30-35K garanterat ett otroligt lyft. För en som är van vid tidigare nämnda system för hundratals tusen kr, ett klart nedköp.

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som TS och det blev Sonos Arc, sub och 2x One.
Kompromiss på allt, men gillar smidigheten. Installera och glöm, går att köra multiroom etc och ger tillräcklig oomph för alla i familjen samtidigt som det
Är snyggare än att ha stora frontar, klumpig center osv framme vid tv’n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är ljud viktigt för alla i familjen? Risken är annars stor att du han sålt allt inom 5 år. Många tycker det är fult med högtalare på flera ställen i vardagsrummet.

Har själv ett större system men man få stå på sig. Skulle kolla på blocket där du kan få 30-70`000kr högtalare för under 20`000kr beroende på märke och ålder. Då får du bra och snygga system som går att sälja vidare om du tröttnar. Bowers and Wilkins är ett starkt kort tycker jag. Bara 2st frontar gör stor skillnad att sedan gå till 3, 5 och 7 högtalare kan man göra om man fortfarande känner att man vill ha mer men börjar med 2st eller 2 + front bra högtalare. förstärkare viktigt men viktigare med bra högtalare.

värde på system du tittar på om något år. 5-8000kr https://www.blocket.se/annons/skane/surroundanlaggning_i_nysk...

Tänkte precis skriva ungefär samma sak.
Hembio är ju en av de saker som många köper på sig och sedan kommer på att dom knappt använder den.
Lite som systemkameror och 3D skrivare.
Och en bra sak med att handla begagnat (förrutom priset då) är ju att de allra flesta behandlar sina dyra HiFi saker bra.
Så högtalare med många år på nacken kan vara i nyskick.

Undantaget är ju recievern.
Där ser ju branschen noga till att nya funktioner konstant läggs till och gamla prylar som borde vara kompatibla inte får uppdateringar (det finns undantag såklart).
Men man måste ju även vara medveten om att system med massor av högtalare, t.ex. i taket, även blir betydligt mer dominanta i ett rum och kabelsalladen blir knappast mindre.