Permalänk
Medlem

Öppna router portar med Bahnhof CGNAT

Bytte till Bahnhof för ett tag sedan då min gamla operatör skulle bytas ut i hyreshuset. Nu ville jag öppna lite portar för att styra upp tillgängligheten till min NAS och dess FTP server m.m. Upptäcker att alla ändringar jag gör i PC:n och routern inte betyder någonting för portarna pga CGNAT. Hittar en gammal tråd här där man hänvisar till att skaffa ett publikt IP från ens ISP. Söker på Bahnhofs hemsida och hittar rätt, fyller i info och skickar en förfrågan.

Fick nu svar att dom vill ha 50kr extra i MÅNADEN för att lösa detta med ipv4. Alternativt är ipv6 gratis men även om min dator och router klarar Ipv6 så vet jag inte om det kommer krångla på något oförutsett vis. Kan väldigt lite om vad det innebär exakt och om det är kompatibelt med allt.

Ska kontakta supporten men ifall dom inte har någon annan lösning om jag bara vill öppna lite portar så undrar jag om det finns andra sätt att lösa det på som inte kostar eller innebär VPN och tunnlar? Kan jag lita på att övergå till ipv6 är smärtfritt för alla kopplade enheter om bara routerna klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Fick nu svar att dom vill ha 50kr extra i MÅNADEN för att lösa detta med ipv4.

Prova att ringa eller chatta med dom istället. För mig kostar det ingenting extra. Kanske beror på vilket stadsnät man är uppkopplad via iofs.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en ip som går att komma åt så endera betalar du eller så använder du ipv6, dina prylar klarar troligen av det så ev problem lär ligga mellan dig och den som ska kommunicera med dig om det blir problem, dvs i nätverket hos operatörerna.
https://test-ipv6.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CGNAT borde vara olagligt på fast anslutning. I denna takt kommer ipv6 inte vara brukbart (edit; som standard) förrän om 100 år. Bokstavligt talat. 50 kr extra? Helvete vad jag hade brunnit.

Idag har jag Bahnhof och har noll möjlighet att påverka min bredbandstjänst så jag hoppas att de aldrig slänger CGNAT i mitt ansikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Prova att ringa eller chatta med dom istället. För mig kostar det ingenting extra. Kanske beror på vilket stadsnät man är uppkopplad via iofs.

Fick ange adress och kundnummer så nog vet dom exakt vart jag bor alltid, ska chatta med dom imorgon om jag hinner.

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en ip som går att komma åt så endera betalar du eller så använder du ipv6, dina prylar klarar troligen av det så ev problem lär ligga mellan dig och den som ska kommunicera med dig om det blir problem, dvs i nätverket hos operatörerna.
https://test-ipv6.com/
<Uppladdad bildlänk>

Om bahnhof lockar med gratis ipv6 så lär dom klara det. Skulle det ske problem mellan andra operatörer som jag inte har menar du eller?

Skrivet av Full:

CGNAT borde vara olagligt på fast anslutning. I denna takt kommer ipv6 inte vara brukbart (edit; som standard) förrän om 100 år. Bokstavligt talat. 50 kr extra? Helvete vad jag hade brunnit.

Idag har jag Bahnhof och har noll möjlighet att påverka min bredbandstjänst så jag hoppas att de aldrig slänger CGNAT i mitt ansikte.

Man kan alltså ha Bahnhof men inte med CGNAT? Vad härligt godtyckligt. Stod säkert i någon eula eller liknande.

Permalänk
Medlem

Gissar vad man tjänar pengar på - ip4 bristen där folk desperat betalar pengar för fåtal adresser eller potentiella överflödet av IP6-adresser som bara skall fungera men ingen är villig att betala för ???

situationen är tyvärr självförvållat och självåterkopplande för att behålla attraktionen för ipv4-adresser och däri business...

Sådana saker måste ändras på överstatlig nivå och tex. helt bannlysa samtliga ipv4-adresser som finns publikt idag och forcera alla att använda ipv6 adresser för all publik Internettrafik i fortsättningen - men gissar att det skulle gnissla i väldigt många hörn om man gjorde så - men å andra sidan borde man kunna sätta upp en deadline-datum 2 år framåt där dagens IPV4-adresser bara slutar att fungera efter det datumet - vill man fortfarande synas på publik IP så ser man se till att flytta sig till ipv6 innan dess, tycker jag.

Permalänk
Sötast

Jag försökte 'chatta upp' supporten på Bahnhof och hörde med dem om de kunde tänka sig att släppa månadskostnaden för en ipv4 eller om jag borde ta en annan operatör.

De i princip vinkade hejdå. Blev hellre utan ny kund än att ta bort den pinsamma avgiften.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svenpa:

Om bahnhof lockar med gratis ipv6 så lär dom klara det. Skulle det ske problem mellan andra operatörer som jag inte har menar du eller?

Det är troligen andra operatörer inblandade eller vet du att trafiken bara går i Bahnhofs nät, den mesta trafiken går via mer än en operatör, Arelion/Telia är/var världens näst största nätägare och de når "bara" ca 30 % av alla på internet via sitt eget nät så inte ens om du valt Telia är det troligt att du inte lämnar deras nät nån gång.
Bahnhof är en ganska liten lokal operatör i jämförelse så du lär behöva lämna deras nät med trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ju varit en del andra trådar om att Bahnhof börjat ta betalt för en icke-trasig IPv4 adress. Än så länge bara för nya kunder men dagen de börjar ta betalt även för existerande kunder är såklart dagen jag byter ISP.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har ju varit en del andra trådar om att Bahnhof börjat ta betalt för en icke-trasig IPv4 adress. Än så länge bara för nya kunder men dagen de börjar ta betalt även för existerande kunder är såklart dagen jag byter ISP.

Japp de lär bli ramaskri den dagen...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen andra operatörer inblandade eller vet du att trafiken bara går i Bahnhofs nät, den mesta trafiken går via mer än en operatör, Arelion/Telia är/var världens näst största nätägare och de når "bara" ca 30 % av alla på internet via sitt eget nät så inte ens om du valt Telia är det troligt att du inte lämnar deras nät nån gång.
Bahnhof är en ganska liten lokal operatör i jämförelse så du lär behöva lämna deras nät med trafiken.

Är detta enbart ur ett integritets aspekt för min data eller vad är det för problem som kan uppstå menar du? Min trafik lämnar bahnhofs nät med ipv6 och in i ett annat dom inte äger, vad är dom potentiella problemen med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Gissar vad man tjänar pengar på - ip4 bristen där folk desperat betalar pengar för fåtal adresser eller potentiella överflödet av IP6-adresser som bara skall fungera men ingen är villig att betala för ???

situationen är tyvärr självförvållat och självåterkopplande för att behålla attraktionen för ipv4-adresser och däri business...

Sådana saker måste ändras på överstatlig nivå och tex. helt bannlysa samtliga ipv4-adresser som finns publikt idag och forcera alla att använda ipv6 adresser för all publik Internettrafik i fortsättningen - men gissar att det skulle gnissla i väldigt många hörn om man gjorde så - men å andra sidan borde man kunna sätta upp en deadline-datum 2 år framåt där dagens IPV4-adresser bara slutar att fungera efter det datumet - vill man fortfarande synas på publik IP så ser man se till att flytta sig till ipv6 innan dess, tycker jag.

Ja, tyvärr har det gått så långt. Jag skulle helst vilja att vi slapp att staten/myndigheter gick in och reglerade. Men PTS borde få i uppdrag att börja bötfälla operatörer som kör CGNAT och samtidigt inte erbjuder IPv6. För en CGNAT-uppkoppling är inte en riktig Internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Fick nu svar att dom vill ha 50kr extra i MÅNADEN för att lösa detta med ipv4.

Svara på mailet med att du ska säga upp dig ifall du inte får det gratis. Bara låt lite sur. De ger dig det helt gratis då. Det är lite jobbigt att man behöver vara "den" personen för att få grundläggande funktionalitet ur sitt internet men det är så man får det gratis utan ytligare frågor osv.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svenpa:

Är detta enbart ur ett integritets aspekt för min data eller vad är det för problem som kan uppstå menar du? Min trafik lämnar bahnhofs nät med ipv6 och in i ett annat dom inte äger, vad är dom potentiella problemen med detta?

Det är inte säkert att trafiken kan skiftas mellan v4 och v6 och då kan det bli stopp så det beror på vad som sitter i andra änden på kommunikationen också och inte bara din ände.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Bytte till Bahnhof för ett tag sedan då min gamla operatör skulle bytas ut i hyreshuset. Nu ville jag öppna lite portar för att styra upp tillgängligheten till min NAS och dess FTP server m.m. Upptäcker att alla ändringar jag gör i PC:n och routern inte betyder någonting för portarna pga CGNAT. Hittar en gammal tråd här där man hänvisar till att skaffa ett publikt IP från ens ISP. Söker på Bahnhofs hemsida och hittar rätt, fyller i info och skickar en förfrågan.

Fick nu svar att dom vill ha 50kr extra i MÅNADEN för att lösa detta med ipv4. Alternativt är ipv6 gratis men även om min dator och router klarar Ipv6 så vet jag inte om det kommer krångla på något oförutsett vis. Kan väldigt lite om vad det innebär exakt och om det är kompatibelt med allt.

Ska kontakta supporten men ifall dom inte har någon annan lösning om jag bara vill öppna lite portar så undrar jag om det finns andra sätt att lösa det på som inte kostar eller innebär VPN och tunnlar? Kan jag lita på att övergå till ipv6 är smärtfritt för alla kopplade enheter om bara routerna klarar det?

Vill du komma åt saker själv eller ge access till alla på internet? Om du själv ska komma åt saker så kolla på https://www.zerotier.com/ eller https://tailscale.com/

Men ta IPv6 iaf, det skadar inte. Om troligen klarar all utrustning från senaste 10åren det perfekt, ev inte din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Svara på mailet med att du ska säga upp dig ifall du inte får det gratis. Bara låt lite sur. De ger dig det helt gratis då. Det är lite jobbigt att man behöver vara "den" personen för att få grundläggande funktionalitet ur sitt internet men det är så man får det gratis utan ytligare frågor osv.

Får göra det då jag inte hittar deras chat som ska vara öppen nu. Det står logga in på mina sidor men supporten vill bara felsöka automatiskt, finns ingen chat att välja någonstans. Verkar dock som att dom hellre tappar en som kund enligt en annan i tråden.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att trafiken kan skiftas mellan v4 och v6 och då kan det bli stopp så det beror på vad som sitter i andra änden på kommunikationen också och inte bara din ände.

Sån här osäkerhet är det jag absolut vill undvika. Det ska bara fungera, stabilt, med allt och med öppna portar.

Skrivet av varget:

Vill du komma åt saker själv eller ge access till alla på internet? Om du själv ska komma åt saker så kolla på https://www.zerotier.com/ eller https://tailscale.com/

Men ta IPv6 iaf, det skadar inte. Om troligen klarar all utrustning från senaste 10åren det perfekt, ev inte din router.

Vill tyvärr ge access till andra, då jag tänkt ersätta diverse moln med en bra NAS för alla familjebilder. Troligen klarar av? För vagt för mig tyvärr. Har säkert några grejer som är runt 10 år gamla. Vill inte ha några inkompatibla överraskningar. Vi får se vad bahnhof säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Vill tyvärr ge access till andra, då jag tänkt ersätta diverse moln med en bra NAS för alla familjebilder.

Byt ISP eller betala 50kr/månad för att få fast ip är enklaste lösningen då tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sådana saker måste ändras på överstatlig nivå och tex. helt bannlysa samtliga ipv4-adresser som finns publikt idag och forcera alla att använda ipv6 adresser för all publik Internettrafik i fortsättningen - men gissar att det skulle gnissla i väldigt många hörn om man gjorde så - men å andra sidan borde man kunna sätta upp en deadline-datum 2 år framåt där dagens IPV4-adresser bara slutar att fungera efter det datumet - vill man fortfarande synas på publik IP så ser man se till att flytta sig till ipv6 innan dess, tycker jag.

Sätt upp en vm/nät hemma som bara har ipv6 access så får du se hur horribelt trasigt ipv6 only internet är, men kom inte hit och berätta det för det kan du inte över ipv6. Lägg sen till nat64/dns64 så får du se att det ändå är horribelt trasigt för desktop os*. Att detta skulle lösas på två år med tvång skulle bara skada Sverige. Jag skulle istället vilja se att operatörer inte får sälja Internet uppkoppling utan global adress, må vara ipv4 eller ipv6. Samt ett datum för när alla KO måste erbjuda IPv6 i sina nät för att få erbjuda tjänster.

*IOS kräver att appar supportar ipv6 samt gör lite magi för appar som ändå inte gör det. Android använder 464xlat för att lösa samma problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tur att man åtminstone kan se på tv om man inte kan läsa på Sweclockers om man bara har ipv6.

C:\Users\mrqaffe>ping www.sweclockers.com

Ping statistics for 158.174.189.9:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

C:\Users\mrqaffe>ping www.svt.se

Ping statistics for 2a02:26f0:a00:29a::1a2f:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Man kan alltså ha Bahnhof men inte med CGNAT? Vad härligt godtyckligt. Stod säkert i någon eula eller liknande.

Öppnade en port temporärt i höstas tror jag det var, då fungerade det utmärkt. Kanske har blivit tilldelad en CGNAT-adress nu, vad vet jag. Bredbandstjänsten sköts till 100% av bostadsbolaget jag hyr lägenheten av så det kanske finns något i avtalet om det, säkert många år gammalt avtal. Om ett år när jag flyttar härifrån kommer jag ju verkligen ha detta i bakhuvudet. Tänker inte flytta till en lägenhet där jag är låst till att ha CGNAT.

Kommer ihåg förut när ALLA på internet AVGUDADE Bahnhof. Nu blir man ju bara äcklad.

Permalänk
Medlem

Dom verkar ointresserade att erbjuda ipv5 utan extra betalt så vilken av följande operatörer ska man välja? Det var bara bahnhof och tele2 jag känner igen bland dessa:

Teleservice
Tele2
Net at Once
Bredband2
Sappa
DOFF Data Nät i Nybro
TOP24

Priserna är mer eller mindre samma för 250/250 förutom att Tele2 har både 399 startavgift och 12 mån bindningstid.
Sen får jag såklart försöka kolla så dom inte köra samma skit med CGNAT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svenpa:

Dom verkar ointresserade att erbjuda ipv5 utan extra betalt så vilken av följande operatörer ska man välja? Det var bara bahnhof och tele2 jag känner igen bland dessa:

Teleservice
Tele2
Net at Once
Bredband2
Sappa
DOFF Data Nät i Nybro
TOP24

Priserna är mer eller mindre samma för 250/250 förutom att Tele2 har både 399 startavgift och 12 mån bindningstid.
Sen får jag såklart försöka kolla så dom inte köra samma skit med CGNAT.

CGNAT är ännu inte så vanligt i fasta nätet men du borde kanske fråga dem om de har stöd för ipv6 för det är ju trevligt om de stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Dom verkar ointresserade att erbjuda ipv5 utan extra betalt så vilken av följande operatörer ska man välja? Det var bara bahnhof och tele2 jag känner igen bland dessa:

Teleservice
Tele2
Net at Once
Bredband2
Sappa
DOFF Data Nät i Nybro
TOP24

Priserna är mer eller mindre samma för 250/250 förutom att Tele2 har både 399 startavgift och 12 mån bindningstid.
Sen får jag såklart försöka kolla så dom inte köra samma skit med CGNAT.

Beror lite på vad du gör på internet men personligen skulle jag nog valt tele2. Ett säkrare kort och jag jobbar hemma, men om man kan byta enkelt utan uppsägnings tid kan man säkert testa nån av de andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svenpa:

Dom verkar ointresserade att erbjuda ipv5 utan extra betalt så vilken av följande operatörer ska man välja? Det var bara bahnhof och tele2 jag känner igen bland dessa:

Teleservice
Tele2
Net at Once
Bredband2
Sappa
DOFF Data Nät i Nybro
TOP24

Priserna är mer eller mindre samma för 250/250 förutom att Tele2 har både 399 startavgift och 12 mån bindningstid.
Sen får jag såklart försöka kolla så dom inte köra samma skit med CGNAT.

Teleservice. Men det kan ju vara en bra idé att fråga om de kan erbjuda vad du vill ha först.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Dom verkar ointresserade att erbjuda ipv5 utan extra betalt så vilken av följande operatörer ska man välja? Det var bara bahnhof och tele2 jag känner igen bland dessa:

Teleservice
Tele2
Net at Once
Bredband2
Sappa
DOFF Data Nät i Nybro
TOP24

Priserna är mer eller mindre samma för 250/250 förutom att Tele2 har både 399 startavgift och 12 mån bindningstid.
Sen får jag såklart försöka kolla så dom inte köra samma skit med CGNAT.

Jag kan inte direkt säga att du ska välja en viss av dem, för jag vet för lite om dem.

Men hade jag varit i din situation, så hade jag satsat på ett abonnemang utan startavgift och bindningstid och köpt en egen router. Ifall man är missnöjd så är det då bara att peka finger åt leverantören och byta

Med det sagt så kan jag ju i alla fall säga att Tele2 hade CGNAT i väldigt liten utsträckning för ett par år sedan och råkade en av CGNAT-kunderna så kunde de ta bort CGNAT helt kostnadsfritt.

Permalänk
Inaktiv

Någon som har lyckats lösa "problemet" med CGNat och åtkomst på vissa portar utifrån det lokala nätet? Helst gratis.
Bytte operatör och missade den finstilta texten att de använder sig utav CGNat. IPV6 är inte möjligt heller.

Behöver åtkomst till min IP kamera och FTP server.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon25463:

Någon som har lyckats lösa "problemet" med CGNat och åtkomst på vissa portar utifrån det lokala nätet? Helst gratis.
Bytte operatör och missade den finstilta texten att de använder sig utav CGNat. IPV6 är inte möjligt heller.

Behöver åtkomst till min IP kamera och FTP server.

Du kan inte vidarebefordra/öppna portar om du är bakom cgn. Bahnhof säljer publik ip eller så får du skaffa en vpn som ger funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte vidarebefordra/öppna portar om du är bakom cgn. Bahnhof säljer publik ip eller så får du skaffa en vpn som ger funktionen.

Har inte Bahnhof Stötte bara på tråden när jag googlade.
Vet att det finns en lösning med VPN tunnel, dock så kostar det och det övergår min kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Har inte Bahnhof Stötte bara på tråden när jag googlade.
Vet att det finns en lösning med VPN tunnel, dock så kostar det och det övergår min kunskap.

Är det mobilt bredband är VPN/tunnel ofta enda lösningen. Är det fast bredband så brukar du kunna få publik om du ringer kundtjänst eller när du byter leverantör.

Tailscale och ZeroTier har båda gratistjänster som kanske fungerar för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Är det mobilt bredband är VPN/tunnel ofta enda lösningen. Är det fast bredband så brukar du kunna få publik om du ringer kundtjänst eller när du byter leverantör.

Fast uppkoppling via stadsnät (fiber)
Har kollat med min leverantör och fick ett rätt så syrligt svar att det inte fanns någon möjlighet till varken publik IP adress eller IPV6.