Quiz: Gott och blandat om fantasy

Permalänk

Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Vorpal" förekommer visserligen i Dungeon&Dragons, men ursprunget är dikten "Jabberwocky" i "Alice i Spegellandet" av Lewis Carroll - en bok som nog kan klassas som fantasy även om den skrevs och gavs ut långt innan "fantasy" hade etablerats som egen genre.

Man bör alltså säga "snicker-snack!" istället för "swooosh". ^^

Skrivet av Lewis Carroll:

One, two! One, two! And through and through
The vorpal blade went snicker-snack!
He left it dead, and with its head
He went galumphing back.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

My time to shine haha...

Permalänk
Medlem

Yes!

Gissade på någon, men väldigt nöjd. Var många år sedan nu jag läste fantasy. Numera blir det mest Pettson och Kalle Anka med kidsen.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

5/10
Långt över förväntan med tanke på ämnet, någon enstaka jag faktiskt kunde och resten chansningar.
Vet inte varför, men fantasy har aldrig lockat, har aldrig kommit in i det. På något sätt har det upplevts som för djupt och omfattande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag ser nu att det går att tolka som en "luring" utan att det var tänkt så När han får uppdraget har ni helt rätt i att två redan är förstörda och det är ju andra som förstör flera av dem efter det, även om det är Harrys uppdrag.

Men då borde man i sådant fall räkna det som fem, alternativt fyra, iom att Harry inte visste att den sista var han själv förrän precis i slutet, om jag får nitpicka tillbaka lite Men skönt att det inte bara jag som nördat ner mig i det universumet

Haha ja, sant, jag glömde helt dagboken 😅 Får nog lyssna igenom böckerna i sommar igen

Mvh

Permalänk
Medlem

Pinsamt, jag missade en

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Haha nörd!

Permalänk

Harry Potter frågan hade jag koll på, that's pretty much it.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Harry var den

sjunde

Dold text

och sista horrokruxen ja

De övriga var olika objekt, däribland Tom Dolders dagbok, som förstördes redan under Harrys andra år på Hogwarts.

Egentligen stämmer inte det då Harry Potter inte "skapades" genom en "Horcrux-making spell" utan skapades av en slump/misstag. Dumbledore säge räven att för enkelhetens skull räknas Harry som en horcrux även om han inte nödvändigtvis passar in i definitionen av en. Professor Quirinus Quirrell är även han en horcrux enligt Rowling eftersom Voldemorts själ "besatt" honom under Harry Potters första år vid Hogwarts.

Permalänk
Medlem

Gick dåligt

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

7 av 10, hade inte förväntat mig frågor som magic the gathering och warhammer, och aldrig varit en fan av potter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Egentligen stämmer inte det då Harry Potter inte "skapades" genom en "Horcrux-making spell" utan skapades av en slump/misstag. Dumbledore säge räven att för enkelhetens skull räknas Harry som en horcrux även om han inte nödvändigtvis passar in i definitionen av en. Professor Quirinus Quirrell är även han en horcrux enligt Rowling eftersom Voldemorts själ "besatt" honom under Harry Potters första år vid Hogwarts.

Haha, skönt att du kallar Lily och James ligg för ett misstag 🤣
Förstår vad du menar, men taget ur kontext så blev det lite skoj

Åter till ämnet: I så fall var väl Quirrell en temporär horcrux som Lilys spell-kärlek lyckades förstöra?
Mvh

Permalänk

Såklart man är en nörd, duh

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

joråsåatte... helt ok

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Malazan är inte direkt i samma klass som de övriga rent försäljningsmässigt. Enligt Google har den sålt runt 3 miljoner exemplar totalt, och den sämst säljande av de som var med i quizzet (Witcher) har sålt 5 gånger så många och har dessutom en spelserie som precis alla har hört talas om. Det står dig fritt att inte gilla någon av böckerna - jag har själv bara läst en Potter-bok innan jag lade ner den för att de var för barnslig - men quizzet har lyckats täcka in de största. Om det är någon som fattas så är det Dark Tower, men också den är faktiskt rätt akterseglad (30 miljoner sålda, medan Discworld, Wheel of Time och Song of Ice and Fire ligger alla över 90 miljoner).

Jo, jag var inte seriös och förväntade mig inga frågor. Det är en i sammanhanget rätt nischad serie och inte för alla. Ville bara slänga in en annan referens än alla Harry Potter-inlägg för att folk som vi, som inte tog oss igenom första boken för vi var för gamla när det begavs, kanske skulle kunna ha något att prata om. Eller så kanske någon som läser denna tråd och som gillar Fantasy blir nyfiken, köper första boken och vips har han några 100 timmars underhållning.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

viste tydligen mer än vad jag trodde om detta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Voldemort själv brukar inte räknas Han skapade sex stycken medvetet. Dagboken, Marvolo Gaunts ring (i vilken en av dödsrelikerna sitter, stenen som kallas "resurrection stone" på engelska), Salazar Slytherins medaljong, Helga Hufflepuffs bägare, Rowena Rawenclaws diadem och ormen Nagini. Han delade av misstag sin själ i ännu ett stycke när han mördade Harrys föräldrar, och råkade i den processen göra även Harry till en horrokrux. Den själsbit som finns "kvar" i Voldemort är alltså inte en faktisk horrokrux utan bara det som är kvar snarare, som jag förstått det.

Jag tolkar det som både och, hela paketet liksom, där även stenen var en del av horrokruxen. När ringen förstördes gick även stenen i två bitar, men fortsatte trots det att fungera. Man hade nog inte kunnat sära stenen från resten av ringen, innan den förstördes.

Om jag minns rätt är teorin att Voldemort helt enkelt inte visste om att stenen i ringen var en dödsrelik, eller kände till dess krafter.

Harry var den sjätte som skapades, nagini blev sjunde (åttonde om man räknar Quirrell). Om man villa vara sådan kan man även säga att Quirrell var en temporär horrokrux (vilket även står på Wizarding World). Så man kan ju säga att det fanns åtta horrokruxer.

Låter logiskt att hela paketet blev en horrokrux, glömde bort att stenen var skadad. Och Voldy kände väl bara till staven, och brydde sig inte mycket om det andra. Var ett tag sedan jag läste, kanske dags igen (även om Rowling är som hon är...)

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

/Flex
Detta är nog quizzet där jag är mest stolt över resultatet.

Permalänk
Medlem

6/10 på tur

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Voldemort gjorde väl inte alls några horrokruxer i någon av Dödsrelikerna? Eller är böckerna annorlunda än filmerna?

Permalänk
Medlem

HP frågans rätta svar är egentligen felaktig på en teknikalitet.
Ungefär som när folk inte fattar skillnaden på "till" och "till och med".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag blev lite missnöjd över att frågor om Moon-Moon uteblev

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Nja...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Visa signatur

Cooler Master NR200P - Asus ROG Strix B660-I - Intel Core i5 12600K - Noctua NH-U12A Chromax Black - Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 12GB - Samsung 980 Pro Series 1TB - Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x16GB - Corsair SF750 Platinum 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Voldemort gjorde väl inte alls några horrokruxer i någon av Dödsrelikerna? Eller är böckerna annorlunda än filmerna?

Finns mer utförligt svar längre bak i tråden, men han använder ringen som han tror är Salazar Slytherings ring (men som innefattar the resurrection stone) som bärare för hans delade själ. Samma ring som Dumbledore tar på sig i hopp om att få återse sina döda släktingar när han förstått att det är just den stenen i ringen, men faller då offer för Voldemorts förbannelse som han lagt över ringen.

Mvh

Permalänk
Medlem

100 % gissningar. Är rätt ointresserad av fantasy överlag och inget jag hymlar med.

Permalänk
Medlem

1.Tom Riddle's Diary
2.Marvolo Gaunt's Ring
3.Salazar Slytherin's Locket
4.Helga Hufflepuff's Cup
5.Rowena Ravenclaw's Diadem
6.Nagini
7.Harry Potter

Permalänk
Relik 📜

Close enough!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S