Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du stirrar som många bara på inköpspriset. Du måste räkna på TCO för dig för att veta om det är dyrt, eller inte.

Jag vet. Men oavsett så måste jag ju betala för bilen. Lån på elbil för 700k eller lån på bensinbil för 300k i liknande storlek.

Det är 400k i skillnad. Finns aldrig på kartan att bensin, service, skatt, värdeminskning osv under en period på 6-7 år kommer nå upp till närheten av den summan. OM man nu inte kör typ 3000-4000 mil per år.

Men visst. Steget till en elbilstesla för 700k ökar TCO inte så väldigt mycket. Men den är fortfarande dyrare i TCO.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag vet. Men oavsett så måste jag ju betala för bilen. Lån på elbil för 700k eller lån på bensinbil för 300k i liknande storlek.

Bara en undran vad är det för ny bensinbil du köper för 300k? som du sedan jämför med en elbil för 700k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Bara en undran vad är det för ny bensinbil du köper för 300k? som du sedan jämför med en elbil för 700k?

Finns många att välja mellan; https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?ccc...

Vad gör Tesla 3 hela 400k bättre? (förutom att vara el och snabbare 0-100 men extremt få av oss kör bana, dragrace eller olagligt hoppas jag)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag förklarade att dom flesta elbilar inte kostar runt miljonen, något jag tyckte du antydde i din första kommentar. Om du istället menade att du inte förstår hur vissa i samhället har råd med bilar runt miljonen så är ju det en såklart en annan fråga, som inte är unik för elbilen. Varken du eller jag pratade om bonusen så varför du nämnde den vet jag ej.

Läs gärna @Martinot inlägg ovan, som bättre förklarar hur man har råd. Att stirra sig blind på inköpspris gör ingen nytta.

Menar absolut inte att de flesta skulle kosta runt miljonen, jag bara reflekterade över hur pass många sådana bilar jag ser i trafiken nu för tiden.

Inser såklart att det är en bråkdel av alla dessa bilar som folk cashar direkt, eller ens köper med lån. Det blir väldigt mycket leasing, vilket känns som en bra modell för många som inte kör så mycket.

Subventioner som dessa har man ju för att forma beteendet hos folket, och det får man ju säga har lyckats - Det är väldigt mycket elbilar på gatorna nu - Men min personliga spaning(åtminstone i min bekantskapskrets) är att många leasar en dyrare bil än vad de behöver, just eftersom de kan ta den månadskostnaden. Där jag personligen hade leasat en billigare bil och månadssparat mer eller amortera på bostadslån eller dylikt. Nu när månadskostnaderna sannolikt kommer sticka iväg lite för dyrare bilar så kanske detta kommer självkorrigera, men jag tvivlar.

Sen kan man ju diskutera i evighet vad värdet är av att köra i en fin bil, och folk värderar olika - Annars hade vi väl alla rullat runt i Dacia Duster eller något, 4 hjul och den går både framåt, bakåt, höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns många att välja mellan; https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?ccc...

Vad gör Tesla 3 hela 400k bättre? (förutom att vara el och snabbare 0-100 men extremt få av oss kör bana, dragrace eller olagligt hoppas jag)

Du jämför alltså med Hyundai Kona, i30, kia ceed, dacia duster, ford focus mfl?

Först och främst en Tesla Model 3 kostar 604900:- om man kollar på deras sida. Sen så är den förmodligen inte 400k bättre det kostar ju en del att gå från bensin till el eller hur? men den är helt klart steg över i det mesta på dessa bilar för att inte tala om storlek på utrymmet i bilen.

Skeva jämförelser tycker iallafall jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Du jämför alltså med Hyundai Kona, i30, kia ceed, dacia duster, ford focus mfl?

Först och främst en Tesla Model 3 kostar 604900:- om man kollar på deras sida. Sen så är den förmodligen inte 400k bättre det kostar ju en del att gå från bensin till el eller hur? men den är helt klart steg över i det mesta på dessa bilar för att inte tala om storlek på utrymmet i bilen.

Skeva jämförelser tycker iallafall jag.

Hyundai Kona finns ju dessutom som både ICE och El, skiljer typ ~190k. Lite tydligare jämförelse kanske.

Permalänk

Tog en längre promenad än vanligt runt våra kvarter och blev helt chockad över hur många elbilar det står parkerade hos folk. Kändes som jag såg fler elbilar än fossilbilar. Allt från Teslor till Polestar till billigare ID3, Kona m.fl.

Roligt att se faktiskt, kändes som det finns lite hopp för klimatet vilket det sällan gör nuförtiden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

EU parlamentet förbjuder förbränningsbilar från 2035

https://teslaclubsweden.se/eu-parlamentet-forbjuder-forbranni...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Du jämför alltså med Hyundai Kona, i30, kia ceed, dacia duster, ford focus mfl?

Först och främst en Tesla Model 3 kostar 604900:- om man kollar på deras sida. Sen så är den förmodligen inte 400k bättre det kostar ju en del att gå från bensin till el eller hur? men den är helt klart steg över i det mesta på dessa bilar för att inte tala om storlek på utrymmet i bilen.

Skeva jämförelser tycker iallafall jag.

Han skrev att han aldrig ägt en sådan billig bil som Tesla Model 3 Long Range. Men vad jag kunde så var det en väldigt dyr bil även om man kollade TCO. Så frågan är vad han ägt tidigare.
Sen visade det sig att han hade helt andra förutsättningar än vad de flesta har.

Jag ville främst veta om det finns billigare bilar (sett till TCO) i liknande storlek och som uppfyller de flesta krav en normal person har. Det fanns det. Även som bensin. Kan man gå upp lite i mil typ 1000 och köpa en demo så finns även Volvo V60 som är ett bra steg upp får de du listar. Det är i princip en ny bil ändå.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hyundai Kona finns ju dessutom som både ICE och El, skiljer typ ~190k. Lite tydligare jämförelse kanske.

Alternativt volvo xc40 som också finns i båda utföranden, om man vill kika i en högre prisklass.

Pris fr 404.000 som ICE eller 547.900 som BEV.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Alternativt volvo xc40 som också finns i båda utföranden, om man vill kika i en högre prisklass.

Pris fr 404.000 som ICE eller 547.900 som BEV.

Man kan köra ganska långt på prisskillnaden, men med tanke på hur bränslepriserna går så minskar ju den sträckan. Elen blir ju förvisso också dyrare, men det går ju att planera runt. Är ju dessvärre inte billigare att tanka fullt på natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tog en längre promenad än vanligt runt våra kvarter och blev helt chockad över hur många elbilar det står parkerade hos folk. Kändes som jag såg fler elbilar än fossilbilar. Allt från Teslor till Polestar till billigare ID3, Kona m.fl.

Roligt att se faktiskt, kändes som det finns lite hopp för klimatet vilket det sällan gör nuförtiden.

Elbilar är visserligen inte lika dåliga för miljön som fossilbilar, men de är fortfarande dåliga och kommer inte att rädda klimatet.

Om vi ska klara Parisavtalet och 1,5 grads ökning så måste utsläppen kraftigt ner. Vi måste kraftigt minska flyg- och bilresor. Vi måste stanna hemma oftare och åka kollektivt eller cykla om vi ska någonstans. Och konsumera mycket mindre.

Jag är pessimistisk och tror inte att vi kommer att klara det.

Permalänk
Medlem

Hursomhelst så är elbilar framtiden. Ser fram emot fler modeller och främst billigare modeller av elbilar. När förbjud kommer så bör utvecklingen också ta mer fart.

Men något jag inte kan sluta tänka på är motorsporten. Ljudet av motorer har varit en stor del av upplevelsen.
Såg att STCC går över till elbilar. Det blir en ganska udda känsla att titta på motorsport och det är helt tyst. Det enda man kommer höra är lite gummiskrik.
Eller motorcross på grus/sandbanor. Se crossarna hoppa runt men allt är helt tyst. Lite sand som skvätter runt.
Tänk dragrace. Motorerna för hela läktaren att skaka. Hela känslan försvinner med en elmotor
Även bilspel. Blir liksom så tyst. Mer musik kommer väl bli en stor del av detta misstänker jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

@McAllan, du fick ju bekräftat av @MALmen att det är Skatteverkets prislista man går efter. Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Att folk på FB är oroliga att man ska ändras varifrån priset tas känns ju inte som en anledning att vara orolig. I förslaget har det hela tiden stått att man ska gå efter Skatteverkets lista.

Om man skulle gå på individuell prissättning så skulle Transportstyrelsen få ett administrativt helvete så det tror jag knappast kommer hända.

Att hänvisa till dagens regler är väl inte en bekräftelse av hur det kommer se ut framöver, dagens regler känner jag till.
Du hänvisar till att det stått i förslaget, så var finns förslaget att läsa då? Var jag än har letat så har jag inte lyckats hitta den informationen eftersom det enbart står inköpspris i artiklarna eller så är det någon som hänvisar till förslaget utan att länka.

Det jag är ute efter är bara en bekräftelse på att det även framöver kommer vara skatteverkets lista som gäller, annars behöver jag nämligen endast plocka bort gummimattorna från min beställning för att komma under 700k och dom kan man ju alltid köpa i efterhand.

Håller med att det är ologiskt att det blir något annat än skatteverkets lista, men jag vill gärna ha det svart på vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Förstår att det låter så. Jag är ekonomiskt av mig, och realist men inte snål. Åker själv i en Audi med S-linepaket m.m. Fullbetald av mig själv personligen. Men nu pratar vi om bilar som har dubbla inköpskostnaden som ny, och det är ändå skrämmande att många tappar det sunda förnuftet kring pengar.

Nu snackar vi bland annat om folk som bor i hyresrätt, som lägger 40% av sin disponibla inkomst på hyran och som ändå står med en Tesla på avbetalning eller leasing. Målet där borde istället vara långsiktighet och ägande av bostad. Jag hoppas att du inser hur många i dagens samhälle som är överbelånade kontra sin inkomst, hur många som sedan unga år matas via sociala medier hur man ska vara. Det är den utvecklingen som jag tycker är läskig. Att du löser ditt bilåkande den vägen är glädjande för dig, jag är inte avundsjuk, jag är inte heller avundsjuk på folket som sitter med magont över räkningarna som hopar sig.

Kan försäkra dig att jag är mycket noggrann i mina analyser och kalkyler. Tror inte du skall automatiskt anta att alla som åker runt i bättre elbilar av premiummärken är oförståndiga. I snitt så kan det säkert vara precis tvärt om.

Man skall ju alltid ha kontroll över sina finanser och likviditet, men det finns ju klart sämre saker att spendera pengar på än just bostad och elbilar. Dessa två har ju för många tvärt om visat sig bli mycket goda val.

Är inte helt emot bensin/dieselbilar, men skulle vara betydligt mer försiktig att investera egna pengar i nya sådana. Vi har en E-klass diesel som förmånsbil med operationell leasing, men skulle aldrig våga köpa en ny själv. Oavsett om kontant eller lånade medel. Där tror jag att de stora tappen i värde kommer ske inom ett par få år.

Snarare en mycket högre ekonomisk risk med att köpa nya fossilbilar jämfört med elbilar skulle jag våga mig påstå med viss tyngd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag är pessimistisk och tror inte att vi kommer att klara det.

Nej absolut inte. Konsumering och pengar är viktigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av anogr:

Elbilar är visserligen inte lika dåliga för miljön som fossilbilar, men de är fortfarande dåliga och kommer inte att rädda klimatet.

Om vi ska klara Parisavtalet och 1,5 grads ökning så måste utsläppen kraftigt ner. Vi måste kraftigt minska flyg- och bilresor. Vi måste stanna hemma oftare och åka kollektivt eller cykla om vi ska någonstans. Och konsumera mycket mindre.

Jag är pessimistisk och tror inte att vi kommer att klara det.

Ja det har du förstås rätt i men jag tror en omställning till el från fossila bränslen kommer vara en viktig om än liten del av pusslet. Tyvärr är jag också pessimistisk

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det jag är ute efter är bara en bekräftelse på att det även framöver kommer vara skatteverkets lista som gäller, annars behöver jag nämligen endast plocka bort gummimattorna från min beställning för att komma under 700k och dom kan man ju alltid köpa i efterhand.

Håller med att det är ologiskt att det blir något annat än skatteverkets lista, men jag vill gärna ha det svart på vitt.

Tyvärr är det mycket som är oklart i dagsläget. Även om man gissa sig till saker, som detta med att de utgår från SKVs lista i någon version, så är det svårt att veta exakt hur Transportstyrelsen kommer att hantera allt detta i praktiken.

Har full förståelse för din frustration gällande brist på tydliga besked från myndigheter/politiker (dessutom ofta i sista stund).

Men Chippen och vi andra försöker bara hjälpa till och besvara så gott vi kan, efter det som vi känner till och läst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att hänvisa till dagens regler är väl inte en bekräftelse av hur det kommer se ut framöver, dagens regler känner jag till.
Du hänvisar till att det stått i förslaget, så var finns förslaget att läsa då? Var jag än har letat så har jag inte lyckats hitta den informationen eftersom det enbart står inköpspris i artiklarna eller så är det någon som hänvisar till förslaget utan att länka.

Det jag är ute efter är bara en bekräftelse på att det även framöver kommer vara skatteverkets lista som gäller, annars behöver jag nämligen endast plocka bort gummimattorna från min beställning för att komma under 700k och dom kan man ju alltid köpa i efterhand.

Håller med att det är ologiskt att det blir något annat än skatteverkets lista, men jag vill gärna ha det svart på vitt.

Ingen kan bekräfta hur det kommer att vara. Vi har ju precis sett hur regeringen gör en ändring som sker redan om 3 veckor. Du kommer helt enkelt inte kunna få en bekräftelse på framtiden. Tyvärr. Jag hade gärna sett att regeringen tog mer långsiktiga beslut i den här frågan och inte korta, snabba.

Förslaget finns på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/49314b/contentassets/c2f22ff83a734b...

Högst upp på sida 9 kan du läsa: "Bilens nypris kan t.ex. bedömas utifrån de föreskrifter om nybilspriser som Skatteverket meddelar."

I samma förslag finns även ändringarna för 2023 om att bonusen sjunker till 50 000 kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Man kan köra ganska långt på prisskillnaden, men med tanke på hur bränslepriserna går så minskar ju den sträckan. Elen blir ju förvisso också dyrare, men det går ju att planera runt. Är ju dessvärre inte billigare att tanka fullt på natten

En bit!
Om man räknar bort bonusen så kostar BEV varianten 477.900, eller 73.900kr mer.
ICE kostar 16,1kr/mil (angiven förbrukning 0.7l/mil * 23kr/l), BEV kostar 3kr/mil (höftat 2kWh/mil med 1.5kr/kWh).

För prisskillnaden kan man köra 73900/(16,1-3) = 5641mil tills det går jämt ut.
7167mil vid 50k bonus och 10984mil vid ingen bonus.

Edit:
Har inte tagit med andra kostnader som blir lägre, service och skatt t.ex.

Edit 2:
Justerar bensinsiffror, fick för mig att bensinen kostar 20kr/l (jag kör diesel i väntan på leverans)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag vet. Men oavsett så måste jag ju betala för bilen. Lån på elbil för 700k eller lån på bensinbil för 300k i liknande storlek.

Det är 400k i skillnad. Finns aldrig på kartan att bensin, service, skatt, värdeminskning osv under en period på 6-7 år kommer nå upp till närheten av den summan. OM man nu inte kör typ 3000-4000 mil per år.

Men visst. Steget till en elbilstesla för 700k ökar TCO inte så väldigt mycket. Men den är fortfarande dyrare i TCO.

Jo, men du glömmer att bilen har ett värde även efter 6-7 år. Hur graden av värdeminskning kommer att se ut 6-7 år framåt är förstås svårt att sia om, men procentuellt sett så har jag väldigt svårt att tro att en elbil tappar mer i värde framöver än en bensinbil, dock kan ju det lägre priset ändå göra att värdeminskningen i kronor är lägre för bensinbilen.

Skillnaden i skatt är ju lätt minst 5000 per år de första tre åren, sen kanske bara en tusenlapp visserligen (eller det kan ju vara långt mer än så både i början och sen, men vi är generösa mot fossilbilen här för att inte folk ska gnälla för mycket), men på sex år blir det ändå 18K.

Sen är ju bränslet den stora besparingen, som förstås varierar beroende på förbrukning och körsträcka och i viss mån bensin och energipriser. Men om vi snackar en lite roligare bensinbil, för vi pratar ju om en jämförbar med en elbil för 700K och då är det inte en Fabia med dieselmotor liksom, så lär den dra åtminstone 0,8 per mil. En elbil av lite roligare sort drar kanske uppemot 2kWh per mil räknat högt. Så kör man tusen mil och bensinen kostar 20 och elen två kronor per liter eller kWh så kostar bensinbilen 16K per år och elbilen 4K, över sex år blir det 72K. Så kör man tusen mil per år, och bensinen går ner något och elen inte ökar kraftigt, och förstås om skattereglerna inte ändras för befintliga bilar, så är de löpande kostnaderna för elbilen (bortsett service och försäkring för de skiljer inte nödvändigtvis så mycket) 90K mindre än för bensinbilen. Kör man 3000 mil per år så blir det 234K i lägre kostnader med samma siffror i övrigt.

Men räknar vi med ett bensinpris som är lite högre och en något högre förbrukning för elbilen så kan det slå ganska mycket. Min bil exempelvis drar ungefär 1,1 liter per mil, och det är ingen sportbil på något sätt utan en vanlig 320i dock med automat och 4WD, men knappt 190hk, så vi kan ju räkna med en sådan förbrukning. Och bensinen kostar ju ungefär 23,50 idag så vi kan ju räkna med om den fortsätter kosta så. 1000 mil gånger 1,1 liter gånger 23,5 kronor gånger 6 år blir 155100, jämfört med samma 24K för elbilen. 3000 mil ger ju då 465K i bränsle för bensinbilen (3 gånger summan för 1000 mil) och 72K för elbilen. Lägger vi på skattens 18K i skillnad så blir det 149K lägre kostnader med elbil för 1000 mil och 414K om man kör 3000 mil.

Kvar är ju frågan om värdeminskning förstås. Kör du 3000 mil så har du, enligt den högre (mer realistiska) beräkningen tjänat in prisskillnaden efter sex år så där är det förstås inget att diskutera. Övriga scenarion däremot är svårare.

Men jag tror att du har lite fel i dina tankar om priserna. Jag tror inte du får en bensinbil för 300K som motsvarar en elbil för 700K, även om man bortser från extrema prestanda i någon Performance-Tesla eller så. 300K räcker inte långt idag liksom. Vill du ha en Audi exempelvis så är du hänvisad till en A1 eller minsta motorn på en A3, utan utrustning, om du vill hamna där. Däremot räcker ju pengarna till nästan valfri Ford Focus exempelvis (bortsett ST-versionen), men det är en liten bil jämfört med en elbil för 700K liksom. Pengarna räcker till en Mazda 3 men inte Mazda 6. En A- eller B-klass med en av de minsta motorerna men inget större. Pengarna räcker till en Volvo, XC40 med minsta T2-motorn, men inget mer. Etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan försäkra dig att jag är mycket noggrann i mina analyser och kalkyler. Tror inte du skall automatiskt anta att alla som åker runt i bättre elbilar av premiummärken är oförståndiga. I snitt så kan det säkert vara precis tvärt om.

Man skall ju alltid ha kontroll över sina finanser och likviditet, men det finns ju klart sämre saker att spendera pengar på än just bostad och elbilar. Dessa två har ju för många tvärt om visat sig bli mycket goda val.

Är inte helt emot bensin/dieselbilar, men skulle vara betydligt mer försiktig att investera egna pengar i nya sådana. Vi har en E-klass diesel som förmånsbil med operationell leasing, men skulle aldrig våga köpa en ny själv. Oavsett om kontant eller lånade medel. Där tror jag att de stora tappen i värde kommer ske inom ett par få år.

Snarare en mycket högre ekonomisk risk med att köpa nya fossilbilar jämfört med elbilar skulle jag våga mig påstå med viss tyngd.

En spontan kommentar, du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg..

Jag drog inte alla över en och samma kam. Jag förespråkar inte heller bensin/dieselbilar. Tvärt om så är utvecklingen fantastisk. Men folkbilen både för singelhushåll och familjen saknas fortfarande och begagnatmarknaden är obefintlig.

Poängterar ytterligare, en tredje gång nu, då du är den andra personen som tar åt sig och misstolkar: Jag har absolut och ingenting alls emot att folk som har råd och med god magkänsla köper en dyrare premiumbil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

En spontan kommentar, du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg..

Jag har.

Har du läst mina?

Förklara vad du tycker är oklart med det som jag skrivit. Lite mer konkret kritik är alltid lättare att besvara.

Bara ett tips.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men du glömmer att bilen har ett värde även efter 6-7 år. Hur graden av värdeminskning kommer att se ut 6-7 år framåt är förstås svårt att sia om, men procentuellt sett så har jag väldigt svårt att tro att en elbil tappar mer i värde framöver än en bensinbil, dock kan ju det lägre priset ändå göra att värdeminskningen i kronor är lägre för bensinbilen.

Skillnaden i skatt är ju lätt minst 5000 per år de första tre åren, sen kanske bara en tusenlapp visserligen (eller det kan ju vara långt mer än så både i början och sen, men vi är generösa mot fossilbilen här för att inte folk ska gnälla för mycket), men på sex år blir det ändå 18K.

Sen är ju bränslet den stora besparingen, som förstås varierar beroende på förbrukning och körsträcka och i viss mån bensin och energipriser. Men om vi snackar en lite roligare bensinbil, för vi pratar ju om en jämförbar med en elbil för 700K och då är det inte en Fabia med dieselmotor liksom, så lär den dra åtminstone 0,8 per mil. En elbil av lite roligare sort drar kanske uppemot 2kWh per mil räknat högt. Så kör man tusen mil och bensinen kostar 20 och elen två kronor per liter eller kWh så kostar bensinbilen 16K per år och elbilen 4K, över sex år blir det 72K. Så kör man tusen mil per år, och bensinen går ner något och elen inte ökar kraftigt, och förstås om skattereglerna inte ändras för befintliga bilar, så är de löpande kostnaderna för elbilen (bortsett service och försäkring för de skiljer inte nödvändigtvis så mycket) 90K mindre än för bensinbilen. Kör man 3000 mil per år så blir det 234K i lägre kostnader med samma siffror i övrigt.

Men räknar vi med ett bensinpris som är lite högre och en något högre förbrukning för elbilen så kan det slå ganska mycket. Min bil exempelvis drar ungefär 1,1 liter per mil, och det är ingen sportbil på något sätt utan en vanlig 320i dock med automat och 4WD, men knappt 190hk, så vi kan ju räkna med en sådan förbrukning. Och bensinen kostar ju ungefär 23,50 idag så vi kan ju räkna med om den fortsätter kosta så. 1000 mil gånger 1,1 liter gånger 23,5 kronor gånger 6 år blir 155100, jämfört med samma 24K för elbilen. 3000 mil ger ju då 465K i bränsle för bensinbilen (3 gånger summan för 1000 mil) och 72K för elbilen. Lägger vi på skattens 18K i skillnad så blir det 149K lägre kostnader med elbil för 1000 mil och 414K om man kör 3000 mil.

Kvar är ju frågan om värdeminskning förstås. Kör du 3000 mil så har du, enligt den högre (mer realistiska) beräkningen tjänat in prisskillnaden efter sex år så där är det förstås inget att diskutera. Övriga scenarion däremot är svårare.

Men jag tror att du har lite fel i dina tankar om priserna. Jag tror inte du får en bensinbil för 300K som motsvarar en elbil för 700K, även om man bortser från extrema prestanda i någon Performance-Tesla eller så. 300K räcker inte långt idag liksom. Vill du ha en Audi exempelvis så är du hänvisad till en A1 eller minsta motorn på en A3, utan utrustning, om du vill hamna där. Däremot räcker ju pengarna till nästan valfri Ford Focus exempelvis (bortsett ST-versionen), men det är en liten bil jämfört med en elbil för 700K liksom. Pengarna räcker till en Mazda 3 men inte Mazda 6. En A- eller B-klass med en av de minsta motorerna men inget större. Pengarna räcker till en Volvo, XC40 med minsta T2-motorn, men inget mer. Etc.

Skillnaden till fördel för förbränning är ju dock att det finns en stor marknad med begagnade bilar i väldigt gott skick som tappat mycket värde redan. Men under en ägande-period på 6-7 år hinner mycket hända med en sådan bil, och framförallt börjar man då komma in i en ålder på bilen där många saker kan behöva servas dyrt, eller att fel på många komponenter kan uppstå. Samtliga VAG-bilar med DSG skulle jag t.ex vara orolig för när en bil börjar vara 10 år gammal, framförallt om den är körd mycket i stadstrafik med start och stopp. Min bror har en BMW 520d från ca 2015 och dom har i princip årligen fått laga nåt relaterat till adblue, och dom har nog lagt minst 50000 på att serva den bilen bara sen dom köpte den runt 2018-2019 nån gång.

Men ja, det blir en orättvis jämförelse med begagnat mot nytt, ja man kan komma undan billigare men frågan är hur andrahandsvärdet procentuellt på en elbil ser ut om 6-7 år jämfört med en ICE-bil som man köper begagnad när den är 3 år gammal och körd av någon som inte haft något incitament att ta hand om koppling och annat. För att inte tala om risken för dyra utgifter under ägandeperioden.

Allt blir så klart gissningar och spekulationer men helt klart är det inte så enkelt som att man köper en diesel för 300k som är identisk med en elbil för 700k och den enda skillnaden är fasta kostnader och soppa.

Edit: Helt orelaterat men vill inte spamma med dubbla inlägg.

Fick spontant provköra en Model Y LR med 21" fälgar idag, och jag måste säga att jag är förvånad över hur bra den gick. Kändes inte jättebullrig eller stötig faktiskt, men nu var det här en väldigt kort testrunda på ca 10 minuter. Tycker nog inte Enyaq med 21" var så mycket bättre.

Upplevde dock skillnaden som att Tesla hanterade små ojämnheter bra medan Enyaq var lite hoppig över dessa. Enyaq klarade däremot stora gupp mycket bättre medan Teslan där kändes slamrig. Tror att med båda bilar på 19" så käkar däcken upp de ojämnheter som den hade problem med, medan större däck inte borde innebära att Teslan klarar de gupp den hade problem med på ett särskilt mycket bättre sätt. Men jag vet inte.

Hur som helst är det ju en icke-fråga då en MYLR med dubbdäck kostar 783k och blir utan klimatbonus, medan Enyaqen jag specat landar på 644k med nästa års bonus.

En fråga: Har någon sett Enyaq i Energy Blue, alltså den enda färgen som inte är metallic-lack? Tycker den ser mörk, dämpad och snygg ut på vissa bilder och poppig och glad på vissa färger. Ser den mer dämpad ut så tycker jag nog den ser helt OK ut, och då lägger jag hellre 10 papp på nåt annat än metallic-lack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men du glömmer att bilen har ett värde även efter 6-7 år. Hur graden av värdeminskning kommer att se ut 6-7 år framåt är förstås svårt att sia om, men procentuellt sett så har jag väldigt svårt att tro att en elbil tappar mer i värde framöver än en bensinbil, dock kan ju det lägre priset ändå göra att värdeminskningen i kronor är lägre för bensinbilen.

Skillnaden i skatt är ju lätt minst 5000 per år de första tre åren, sen kanske bara en tusenlapp visserligen (eller det kan ju vara långt mer än så både i början och sen, men vi är generösa mot fossilbilen här för att inte folk ska gnälla för mycket), men på sex år blir det ändå 18K.

Sen är ju bränslet den stora besparingen, som förstås varierar beroende på förbrukning och körsträcka och i viss mån bensin och energipriser. Men om vi snackar en lite roligare bensinbil, för vi pratar ju om en jämförbar med en elbil för 700K och då är det inte en Fabia med dieselmotor liksom, så lär den dra åtminstone 0,8 per mil. En elbil av lite roligare sort drar kanske uppemot 2kWh per mil räknat högt. Så kör man tusen mil och bensinen kostar 20 och elen två kronor per liter eller kWh så kostar bensinbilen 16K per år och elbilen 4K, över sex år blir det 72K. Så kör man tusen mil per år, och bensinen går ner något och elen inte ökar kraftigt, och förstås om skattereglerna inte ändras för befintliga bilar, så är de löpande kostnaderna för elbilen (bortsett service och försäkring för de skiljer inte nödvändigtvis så mycket) 90K mindre än för bensinbilen. Kör man 3000 mil per år så blir det 234K i lägre kostnader med samma siffror i övrigt.

Men räknar vi med ett bensinpris som är lite högre och en något högre förbrukning för elbilen så kan det slå ganska mycket. Min bil exempelvis drar ungefär 1,1 liter per mil, och det är ingen sportbil på något sätt utan en vanlig 320i dock med automat och 4WD, men knappt 190hk, så vi kan ju räkna med en sådan förbrukning. Och bensinen kostar ju ungefär 23,50 idag så vi kan ju räkna med om den fortsätter kosta så. 1000 mil gånger 1,1 liter gånger 23,5 kronor gånger 6 år blir 155100, jämfört med samma 24K för elbilen. 3000 mil ger ju då 465K i bränsle för bensinbilen (3 gånger summan för 1000 mil) och 72K för elbilen. Lägger vi på skattens 18K i skillnad så blir det 149K lägre kostnader med elbil för 1000 mil och 414K om man kör 3000 mil.

Kvar är ju frågan om värdeminskning förstås. Kör du 3000 mil så har du, enligt den högre (mer realistiska) beräkningen tjänat in prisskillnaden efter sex år så där är det förstås inget att diskutera. Övriga scenarion däremot är svårare.

Men jag tror att du har lite fel i dina tankar om priserna. Jag tror inte du får en bensinbil för 300K som motsvarar en elbil för 700K, även om man bortser från extrema prestanda i någon Performance-Tesla eller så. 300K räcker inte långt idag liksom. Vill du ha en Audi exempelvis så är du hänvisad till en A1 eller minsta motorn på en A3, utan utrustning, om du vill hamna där. Däremot räcker ju pengarna till nästan valfri Ford Focus exempelvis (bortsett ST-versionen), men det är en liten bil jämfört med en elbil för 700K liksom. Pengarna räcker till en Mazda 3 men inte Mazda 6. En A- eller B-klass med en av de minsta motorerna men inget större. Pengarna räcker till en Volvo, XC40 med minsta T2-motorn, men inget mer. Etc.

Men nu räknar du med fördel till elbil också. 1,1 Liter per mil är mycket och 3000 mil är mycket.
Jag känner då ingen som kör så mycket.
Så jag tycker du tar i lite väl mycket.

190HK och AWD är också betydligt mer än vad de flesta behöver. FWD och 120HK räcker bra nog för nästan alla.
Sedan menar jag inte att endast jämföra mot bensin. Det finns diesel också. Kanske bör skriva ICE istället.

Sedan pratar jag inte om EXAKT 300k. Det finns lite spelrum. Även vid 700k.
Peugeot 3008, Tiguan, Passat, BMW 1-serie, Ford Focus, Ford Mondeo, Tucson, Ceed SW, Qashqai, Kamiq, Octavia finns för alldeles strax över 300k och har man tur kan man hitta en Volvo V60 också.
Men förutom att Tesla är eldriven. Vad är det som gör en Model 3 bättre än dessa?

En stor anledning till att jag kommenterar är för att en stor del av diskussionen här på forumet är kostnad. Att det ska vara billigt.
Men många verkar köpa dyra elbilar istället för billigare bilar. Då blir det ju inte billigare.

Självklart är en elbil billigare än en stor Volvo XC60 eller V90 till exempel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Hade varit bättre med en trappa.

Nu gör man definitivt större åverkan på marknaden med en "fixed pitch" på 700k där 1kr upp och ner ger ett utslag på 10% av nettopriset. Kommer nog bli många intressanta prisupplägg på skatteverket på de dyrarna bilarna för 2023.

En klassiker. Man skulle kunna tro att staten inte har en enda människa med national ekonomisk bakgrund.

De gjorde lika korkat med el kompensationen.

De som gjorde av med mest energi över 2000 kwh per månad fick tillbaka mest Dvs 2000 kr. Gjorde man av med hälften av det fick man 500 eller nått liknande. De som gjorde av med mindre än 700 fick 0.

Fjärrvärme ,effektivare , restriktiv uppvärmning= mindre kompensation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Skillnaden till fördel för förbränning är ju dock att det finns en stor marknad med begagnade bilar i väldigt gott skick som tappat mycket värde redan. Men under en ägande-period på 6-7 år hinner mycket hända med en sådan bil, och framförallt börjar man då komma in i en ålder på bilen där många saker kan behöva servas dyrt, eller att fel på många komponenter kan uppstå. Samtliga VAG-bilar med DSG skulle jag t.ex vara orolig för när en bil börjar vara 10 år gammal, framförallt om den är körd mycket i stadstrafik med start och stopp. Min bror har en BMW 520d från ca 2015 och dom har i princip årligen fått laga nåt relaterat till adblue, och dom har nog lagt minst 50000 på att serva den bilen bara sen dom köpte den runt 2018-2019 nån gång.

Men ja, det blir en orättvis jämförelse med begagnat mot nytt, ja man kan komma undan billigare men frågan är hur andrahandsvärdet procentuellt på en elbil ser ut om 6-7 år jämfört med en ICE-bil som man köper begagnad när den är 3 år gammal och körd av någon som inte haft något incitament att ta hand om koppling och annat. För att inte tala om risken för dyra utgifter under ägandeperioden.

Allt blir så klart gissningar och spekulationer men helt klart är det inte så enkelt som att man köper en diesel för 300k som är identisk med en elbil för 700k och den enda skillnaden är fasta kostnader och soppa.

Edit: Helt orelaterat men vill inte spamma med dubbla inlägg.

Fick spontant provköra en Model Y LR med 21" fälgar idag, och jag måste säga att jag är förvånad över hur bra den gick. Kändes inte jättebullrig eller stötig faktiskt, men nu var det här en väldigt kort testrunda på ca 10 minuter. Tycker nog inte Enyaq med 21" var så mycket bättre.

Upplevde dock skillnaden som att Tesla hanterade små ojämnheter bra medan Enyaq var lite hoppig över dessa. Enyaq klarade däremot stora gupp mycket bättre medan Teslan där kändes slamrig. Tror att med båda bilar på 19" så käkar däcken upp de ojämnheter som den hade problem med, medan större däck inte borde innebära att Teslan klarar de gupp den hade problem med på ett särskilt mycket bättre sätt. Men jag vet inte.

Hur som helst är det ju en icke-fråga då en MYLR med dubbdäck kostar 783k och blir utan klimatbonus, medan Enyaqen jag specat landar på 644k med nästa års bonus.

En fråga: Har någon sett Enyaq i Energy Blue, alltså den enda färgen som inte är metallic-lack? Tycker den ser mörk, dämpad och snygg ut på vissa bilder och poppig och glad på vissa färger. Ser den mer dämpad ut så tycker jag nog den ser helt OK ut, och då lägger jag hellre 10 papp på nåt annat än metallic-lack.

Men det finns ju begagnade elbilar också om man nu är ute efter begagnat. Man kan få en Zoe eller Leaf för 200-250K som borde hålla sitt värde absolut lika bra som en bensinbil i liknande prisklass, speciellt mot en ny.

Skrivet av ronz:

Men nu räknar du med fördel till elbil också. 1,1 Liter per mil är mycket och 3000 mil är mycket.
Jag känner då ingen som kör så mycket.
Så jag tycker du tar i lite väl mycket.

190HK och AWD är också betydligt mer än vad de flesta behöver. FWD och 120HK räcker bra nog för nästan alla.
Sedan menar jag inte att endast jämföra mot bensin. Det finns diesel också. Kanske bör skriva ICE istället.

Sedan pratar jag inte om EXAKT 300k. Det finns lite spelrum. Även vid 700k.
Peugeot 3008, Tiguan, Passat, BMW 1-serie, Ford Focus, Ford Mondeo, Tucson, Ceed SW, Qashqai, Kamiq, Octavia finns för alldeles strax över 300k och har man tur kan man hitta en Volvo V60 också.
Men förutom att Tesla är eldriven. Vad är det som gör en Model 3 bättre än dessa?

En stor anledning till att jag kommenterar är för att en stor del av diskussionen här på forumet är kostnad. Att det ska vara billigt.
Men många verkar köpa dyra elbilar istället för billigare bilar. Då blir det ju inte billigare.

Självklart är en elbil billigare än en stor Volvo XC60 eller V90 till exempel.

Ja ja. 256K RAM borde räcka för alla också.

Men om man klarar sig med drygt hundra hästar så kollar man väl inte på en elbil för 700K, eller? FWD och 120 hästar finns det elbilar som har också och då kostar de inte 700K. Fiat 500 passar rätt bra, 350K, eller en Leaf för typ 380?

Edit: Angående min beräkning så tog jag med både tusen och tretusen mil, och räknade på både 0,8 och 1,1 liters förbrukning. Tretusen mil är mycket men tusen är rätt lite. Du kanske tycker 1,1 liter är mycket också förstås men i verklig förbrukning är det inte jättemycket, dock mer än de flesta drar på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyvärr är det mycket som är oklart i dagsläget. Även om man gissa sig till saker, som detta med att de utgår från SKVs lista i någon version, så är det svårt att veta exakt hur Transportstyrelsen kommer att hantera allt detta i praktiken.

Har full förståelse för din frustration gällande brist på tydliga besked från myndigheter/politiker (dessutom ofta i sista stund).

Men Chippen och vi andra försöker bara hjälpa till och besvara så gott vi kan, efter det som vi känner till och läst.

Precis, det är mycket som är oklart och det var därför jag frågade om någon hittat något som indikerar på vilket håll det lutar eftersom jag själv inte lyckats.

Skrivet av Chippen2188:

Ingen kan bekräfta hur det kommer att vara. Vi har ju precis sett hur regeringen gör en ändring som sker redan om 3 veckor. Du kommer helt enkelt inte kunna få en bekräftelse på framtiden. Tyvärr. Jag hade gärna sett att regeringen tog mer långsiktiga beslut i den här frågan och inte korta, snabba.

Förslaget finns på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/49314b/contentassets/c2f22ff83a734b...

Högst upp på sida 9 kan du läsa: "Bilens nypris kan t.ex. bedömas utifrån de föreskrifter om nybilspriser som Skatteverket meddelar."

I samma förslag finns även ändringarna för 2023 om att bonusen sjunker till 50 000 kr.

Tack, det var det dokumentet jag letat efter

Jag är fullt medveten om att mycket kan hända fram till prissättningen är beslutad, men nu har jag iaf en bekräftelse på att skatteverkets lista har varit med i förslaget om ändringar, det var det jag saknat källa på

Blir att följa detta om hur transportstyrelsen väljer att sätta nybilspriset för taket, men det skall väl mycket till att dom ändrar befintliga regler kring prissättning när det öppnas för att behålla befintligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tog en längre promenad än vanligt runt våra kvarter och blev helt chockad över hur många elbilar det står parkerade hos folk. Kändes som jag såg fler elbilar än fossilbilar. Allt från Teslor till Polestar till billigare ID3, Kona m.fl.

Roligt att se faktiskt, kändes som det finns lite hopp för klimatet vilket det sällan gör nuförtiden.

Ditt första misstag är nog att tro att elbilar gör den stora skillnaden för miljön. Liksom att solceller räddar klimatet.

Riktat mot tråden?
Hur ser kalkylen ut 2022 för en riktigt bränslesnål bil mot en elbil i utsläpp. Elbilar vet vi i regel är kostsamma för miljön att tillverka.

Hur många mil om året och hur långt ska elbilen gå för att det ska vara "bättre" för miljön. Tycker de missade det i tråden nedan hur länge och hur långt elbilen ska gå för att det ska vara "gynnsamt" för miljön.

Tog första bästa artikel.

https://bilbolaget.nu/artiklar/elbilar-renare-an-fossildrivna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men förutom att Tesla är eldriven. Vad är det som gör en Model 3 bättre än dessa?

Ptja, bland annat grundutrustningen: AWD, eljusterbara skinnstolar, sätesvärme fram och bak, panoramaglastak, kameror hela varvet runt, parkeringsvärmare, marknadens bästa infotainment och navigation. Får du en V60 med den utrustningen för 300k?

Ska du jämföra bilar som "räcker" så är ju Kia Niro en bättre jämförelse, eller Nissan Leaf. Eller t.om en Hyundai Ioniq 5 I basutförande som är en mycket modern tekniskt avancerad elbil, som kostar från 525k (minus 50 eller 70k i bonus beroende på leverans) och då har vi en prisskillnad på kanske 150-200k mot en mer motsvarande ICE-bil. Då är det lättare att räkna hem med tanke på en förmodad lägre värdeminskning med tanke på förbränningsmotorns väg mot utfasning.