Permalänk
Skrivet av RobinK:

Testat annat kort och får vga error led, måste vara moderkortet som är paj då?

Dra ut PSU sladden, håll in din CMOS-reset på baksidan av moderkortet i 12 sekunder och testa igen.
Fortfarande samma fel; Dra ur grafikkortet och gör om samma procedur och starta därefter upp datorn utan grafikkortet och låt den få köra ett starttest 1 gång.
Plugga i grafikkortet på nytt och utvärdera vad som händer.
Samma fel eller fortfarande ingen bild; Testa någon av de övriga PCIE-bankerna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Dra ut PSU sladden, håll in din CMOS-reset på baksidan av moderkortet i 12 sekunder och testa igen.
Fortfarande samma fel; Dra ur grafikkortet och gör om samma procedur och starta därefter upp datorn utan grafikkortet och låt den få köra ett starttest 1 gång.
Plugga i grafikkortet på nytt och utvärdera vad som händer.
Samma fel eller fortfarande ingen bild; Testa någon av de övriga PCIE-bankerna.

Gjort detta och det är bara vga lampan som lyser och grafikkortet går i högvarv. Ingen bild eller tangentbord som lyser. Varför dog moderkortet bara så där när det funkade innan? Är det för att den kan ha tagit stryk från gamla nätagget? Nu sitter jag här med ett 3070 och 2070 och ingen fungerar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag plockat ner allt från grunden och börjat om men fortfarande går grafikkortet i höga varv och ingen bild. Så ska kontakta komplett imorgon och se om dom kan skicka ersättningsprodukt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nytt moderkort och vga lyser fortfarande men får qcode 90 som betyder ”boot device selection BDS phase is started” asså jag blir inte klok på detta vad är felet? Är båda grafikkorten rökta?

Edit: tror det är processorn som är boven…. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Uteslutnings metoden är det ända som gäller för dig.

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan fungerande burk?

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Uteslutnings metoden är det ända som gäller för dig.

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan fungerande burk?

//MD

Tyvärr inte. Väntar in ny processor idag och se om det var orsaken till det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Testat annat kort och får vga error led, måste vara moderkortet som är paj då?

Har du prövat en annan PCI-E plats?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du prövat en annan PCI-E plats?

Mvh

Japp, fortfarande samma problem..

Mvh

Edit: Det jag har gjort är, bytt nätagg,bytt grafikkort,bytt moderkort, provat andra pcie slots, provat ett ramminne (provat båda) och resetta cmos. Så det måste ju vara processorn? Eller att det har slagit ut dom andra nya komponenterna.. fyf*n har aldrig varit med om så här mycket problem.. 😂

Permalänk
Medlem

Du har ju typ tillräckligt för att sätta ihop en dator 2.
Du skulle ju kunna göra just detta och se om den med får samma problem .
Får den inte det.
Då kan de vara kortis i chassit tänker jag?

Hade de i en annan burk.
Bytte chassi och fick aldrig samma problem igen.
Vet fortfarande inte vad som är fel med chassit.
Men datorn fungerar galant än idag.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Japp, fortfarande samma problem..

Mvh

Edit: Det jag har gjort är, bytt nätagg,bytt grafikkort,bytt moderkort, provat andra pcie slots, provat ett ramminne (provat båda) och resetta cmos. Så det måste ju vara processorn? Eller att det har slagit ut dom andra nya komponenterna.. fyf*n har aldrig varit med om så här mycket problem.. 😂

Höll på som dig för ett par år sen när jag också hade ett nätagg av tvivelaktig kvalitet (Corsair CX430: https://www.inet.se/produkt/6911368/corsair-cx430-430w) med lite för starka komponenter som en core 2 duo e8500 och GTX 275 osv.. följande saker var trasigt efter många veckors felsökning i min rigg efter jag fick tag på ett rejält nätagg (köpte ett begagnat Corsair TX 750).

Moderkort trasig
1 av 4 ram stickor trasig
HDD trasig
men det förbannade nätagget klarade sig!

Det är med andra 100% random vad som slås ut när man ett nätaggregat ställer till problemen.

Det hela slutade tyvärr med att jag faktiskt sålde allt i delar som möjligen defekt och byggde ett Ivy-Bridge system baserat runt en i7 3770k och GTX 680 SLI som tuffade på felfritt i 7 år med enbart grafikkortsuppgraderingar som fick ström från ett Corsair AX 850 med 7 års garanti och 80+ guld certifiering, man lär sig av sina misstag och köper inte billiga nätagg till main riggen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du har ju typ tillräckligt för att sätta ihop en dator 2.
Du skulle ju kunna göra just detta och se om den med får samma problem .
Får den inte det.
Då kan de vara kortis i chassit tänker jag?

Hade de i en annan burk.
Bytte chassi och fick aldrig samma problem igen.
Vet fortfarande inte vad som är fel med chassit.
Men datorn fungerar galant än idag.

Skaffade nytt nzxt h510 flow, kan det vara orsaken på den?

Skrivet av Oliver91:

Höll på som dig för ett par år sen när jag också hade ett nätagg av tvivelaktig kvalitet (Corsair CX430: https://www.inet.se/produkt/6911368/corsair-cx430-430w) med lite för starka komponenter som en core 2 duo e8500 och GTX 275 osv.. följande saker var trasigt efter många veckors felsökning i min rigg efter jag fick tag på ett rejält nätagg (köpte ett begagnat Corsair TX 750).

Moderkort trasig
1 av 4 ram stickor trasig
HDD trasig
men det förbannade nätagget klarade sig!

Det är med andra 100% random vad som slås ut när man ett nätaggregat ställer till problemen.

Det hela slutade tyvärr med att jag faktiskt sålde allt i delar som möjligen defekt och byggde ett Ivy-Bridge system baserat runt en i7 3770k och GTX 680 SLI som tuffade på felfritt i 7 år med enbart grafikkortsuppgraderingar som fick ström från ett Corsair AX 850 med 7 års garanti och 80+ guld certifiering, man lär sig av sina misstag och köper inte billiga nätagg till main riggen.

Jaha okej kan det bli så illa? Jag tänkte ändå att det första nätagget jag hade har massor av ”skydd” inbyggt? Provade nytt moderkort och fläktarna går upp i högsta varv på båda korten och vga led error? Kan jag ha sån otur att det nya nätagget har slagit ut den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Skaffade nytt nzxt h510 flow, kan det vara orsaken på den?

Har du nyligen bytt chassi?

Kontrollera så att du har samtliga nödvändiga distanser mellan mobo och chassi!

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Skaffade nytt nzxt h510 flow, kan det vara orsaken på den?

Jaha okej kan det bli så illa? Jag tänkte ändå att det första nätagget jag hade har massor av ”skydd” inbyggt? Provade nytt moderkort och fläktarna går upp i högsta varv på båda korten och vga led error? Kan jag ha sån otur att det nya nätagget har slagit ut den med?

Ja klart de kan vara orsaken.. bygg datorn på en bit kartong om du inte har ett annat chassi och prova den.

Och ja. Har du använt ett dåligt agg som förstört en komponent så kan nästa med gå sönder om du kopplar in en ny.
Så vi får hoppas detta inte är fallet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ja klart de kan vara orsaken.. bygg datorn på en bit kartong om du inte har ett annat chassi och prova den.

Och ja. Har du använt ett dåligt agg som förstört en komponent så kan nästa med gå sönder om du kopplar in en ny.
Så vi får hoppas detta inte är fallet.

Bytte cpu, nu lyser tangentbordet iaf… men längre än så går den inte. Nu lyser dock boot och vga lampan.. jag lämnar in datorn istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ja klart de kan vara orsaken.. bygg datorn på en bit kartong om du inte har ett annat chassi och prova den.

Och ja. Har du använt ett dåligt agg som förstört en komponent så kan nästa med gå sönder om du kopplar in en ny.
Så vi får hoppas detta inte är fallet.

Kan det nya nätagget tagit stryk också? Jag la moderkortet på kartongen men fick samma fel med komponenterna.

Permalänk
Medlem

Har du mer än en pci-e plats där du får in grafikkortet så testa den.

Kolla om det finns ny bios till moderkortet. Uppdatera om det finns.

Kolla om det finns ny bios till grafikkortet. Uppdatera om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Har du mer än en pci-e plats där du får in grafikkortet så testa den.

Kolla om det finns ny bios till moderkortet. Uppdatera om det finns.

Kolla om det finns ny bios till grafikkortet. Uppdatera om det finns.

Kan inte uppdatera något då jag inte har en dator jag kan ladda ner allt. Men jag har pratat med inet och lämnar tillbaka allt.

Jag undrar också, kan det nya nätagget ha gått sönder om nu allt annat var trasigt när jag koppla in det?

Permalänk
Medlem

Fick PTSD efter mitt förra grafikkort gick halvt i sönder i höstas och jag höll på att felsöka som dig i någon månad. Förstår precis hur du känner. Hoppas det löser sig ASAP med så lite skador som möjligt.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Detta är så märkligt…. Båda korten fungera inte på polarens dator. Han fick exakt samma fel, jag drar till netonnet och han får bild och allt fungerar med ena kortet.. han testade nätagget med och den fungerar som den ska… är både glad men tråkigt att ena kortet dog. Nåja

Permalänk
Medlem

Nu funkar det! Det var (första)nätagget,processorn,moderkortet och begagnade (fast oanvänt) grafikkortet som strök med. Tråkigt men glad att det löste sig. Blev en dyr läxa. Tusen tack alla för er hjälp det uppskattas enormt!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Nu funkar det! Det var (första)nätagget,processorn,moderkortet och begagnade (fast oanvänt) grafikkortet som strök med. Tråkigt men glad att det löste sig. Blev en dyr läxa. Tusen tack alla för er hjälp det uppskattas enormt!

Mvh

din processor är antagligen hel? sällan processorer går sönder men gott att det löste sig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bytte du alla kablar från gamla nätagget och använde uteslutande de från nya?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

din processor är antagligen hel? sällan processorer går sönder men gott att det löste sig

Det är möjligt men inet ska kika på den iaf. Får se vad dom säger

Skrivet av Yorg:

Bytte du alla kablar från gamla nätagget och använde uteslutande de från nya?

Nej jag använder dom som kom med det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Nu funkar det! Det var (första)nätagget,processorn,moderkortet och begagnade (fast oanvänt) grafikkortet som strök med. Tråkigt men glad att det löste sig. Blev en dyr läxa. Tusen tack alla för er hjälp det uppskattas enormt!

Mvh

Använd din försäkring om du har drulle, blir lite mindre dyrt då 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25