Veckans fråga: Utökar du lagringen hos din spelkonsol?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Utökar du lagringen hos din spelkonsol?

Spelen växer och det gäller att hushålla med utrymmet hos de snabba lagringsenheterna. Att uppgradera är ett annat alternativ. Hur gör du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte faktiskt på det hära igår när jag gick igenom spelen på min PS5a. Vill inte ta bort de spelen jag har installerat för jag spelar de ibland, men samtidigt har jag inte plats kvar att installera nya. Är det ett tecken på att jag borde spela klart mina spel och sen ta bort de efteråt? Att lägga 1500-2000 spänn för en extra M.2 känns väldigt orimligt just nu. Sjunker de ner under tusingen så kaaaaanske jag kan fundera på det.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte ju att det var jävligt irriterande att behöva ta bort spel efter spel för att kunna installera uppdateringar till andra spel för att så otroligt mycket ledigt utrymme krävdes på PS4an. Om jag springer in i samma problem med PS5 så kommer jag köpa till mer lagringsutrymme garanterat.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tänkte faktiskt på det hära igår när jag gick igenom spelen på min PS5a. Vill inte ta bort de spelen jag har installerat för jag spelar de ibland, men samtidigt har jag inte plats kvar att installera nya. Är det ett tecken på att jag borde spela klart mina spel och sen ta bort de efteråt? Att lägga 1500-2000 spänn för en extra M.2 känns väldigt orimligt just nu. Sjunker de ner under tusingen så kaaaaanske jag kan fundera på det.

Vet inte hur PS5 systemet fungerar men du kanske kan göra som på Xbox series. Har du en extern Hårddisk/SSD så kan du spela xbox one spel från den. Och Series spel kan du lagra där och flytta till den interna SSDn när de ska spelas. En ok kompromiss om du inte har snabbt internet och vill spara några tusen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför finns aldrig alternativ likt "Jag har ingen/Använder ingen konsoll" i dessa omröstningar?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför finns aldrig alternativ likt "Jag har ingen/Använder ingen konsoll" i dessa omröstningar?

Håller med. Jag klickar på avstå men undrar hur många det är som inte har en som klickar på "nej".

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Känner ju definitivt igen problemet, har alltid samma problem med spel som man inte riktigt är klar med, men att man vill spela något annat just nu. Och så ligger de andra spelen där och tar upp en hemsk massa plats.
(Detta oavsett plattform, har ju inget med PS5 specifikt att göra.)

Jag tror ju dock att du lägger fram helt rätt lösning om vill hantera det smart, istället för den enkla men dyra utvägen att köpa mer lagring.
Det gäller ju dock att lyckas ha sådan disciplin...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har inte köpt extra SSD till PS5:an än men har en extern hdd på 4TB för PS4-spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Om man räknar nintendo switch har jag ett sd kort för mina roms.

Ps4 pro 1tb var inga problem att bara ha de aktuella spelen på.
Annars har jag ingen konsoll där jag installerat digitalt media förutom datorn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Räknas min mobil som en konsol? Om så, ja.. jag har ett SD-kort i den enheten.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med lagringsutrymmet än så länge, helt klart ett lyxproblem för de som har pengar över.
Kanske uppgraderar i slutet av nästa år eller något. Tror dock att nu när PS Plus tjänsterna sätter igång så kan det vara skönt med mer utrymme. Många lär vara mer benägna att testa spel då, vilket gör att man vill ladda ner flera samtidigt som man kan prova när man har tid, nu ligger fokusen mer på ett huvudspel i taget, ifall man inte spelar många olika onlinespel med kompisarna, för då vill man ju inte vänta på nedladdning.
Tror att prisutvecklingen och behovet av lagring kommer ske ganska perfekt för mig. Klarar mig nog rätt bra på 1TB till för denna generation, alternativt 2TB ifall det hinner hända en del med priset. 2TB extra känns dock lite overkill för egen del.

Permalänk
Medlem

Nej. Tycker utrymmet räcker för det mesta. Köper i princip bara fysiska spel. Tar bort spel jag är klar med.

Permalänk
Medlem

Ja switchen har ett SD-kort som klarar 90MB/s läs eller nåt i den klassen, men det är väl trevligt att Seagate har ssder som tar 7300MB/s

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har bytt hårddisk i min Xbox och Ps3an skaffade jag utan disk så den har jag monterat en i men på nyare konsoler har jag inte brytt mig ännu och de äldre kör jag bara emulerat så frågan är hur det ska räknas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte till en 2TB Samsung 980 PRO + kylfläns till min PS5, den har nu den snabbaste SSDn i hushållet. Kostnad ca 2700kr.
Jag har inte utrymmesbrist på inbyggda disken, men vill inte få slut heller.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Jag köpte till 1TB expansion card till min Xbox series x. Nu känner jag att utrymmet räcker bra, självklart blir det ändå lätt fullt, men då är det lätt att hitta spel att radera.

Permalänk
Medlem

Redan nått gränsen på min PS5a några gånger men bara tar bort något spel som jag redan kört igenom då. Tvekar på att det kommer bli ett problem med denna generationen men om det blir det så väntar jag på billigare SSDs.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem

Fick ta bort spel för grabben har 5 spel han hoppar mellan och jag vill ha 1-2 spel på ps5an. Fullt på disk. Köpte 2tb när det var erbjudande och nu är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Nej, ser inget behov att göra det på NES.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Än så länge finns inte behovet, men kan mycket väl bli i framtiden. Behövs det ledigt utrymme så har jag tillräckligt snabbt internet för att ta bort något och ladda ner det igen om så önskas.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har gjort det på min xbox360, ps4pro och nu min ps5.
Köpte en 2TB WD850 hos inet när de hade lite rea nyss, gillar o ha många spel installerade och bara starta dem när jag blir sugen, det interna räckte inte långt när man började lägga in enorma spel, var bara o stoppa i o köra tog knappt 5minuter!

Värre med 360 när man fick flasha om en disk för att den skulle funka, fick göra det på en dator på mitt sommarjobb för att det skulle fungera minns jag, minns dock inte varför.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på alla minneskort från PS1/PS2 och övriga från den åldern. Ständiga problem och begränsningar med sparfiler...

Permalänk
Medlem

Jag köpte 128GB till mitt Nintendo. Känns som att det gjorde en väldig skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st Samsung T7 på 1TB styck till mina konsoler. En till min Xbox One X och en till barnens Xbox One S. Jag upplever dom som snabba och bra externa SSD.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Har en Series S så finns inte fullt 400 GB plats för spel, och då måste ju en hel del lämnas för uppdateringar. Har ofta tänkt tanken att jag borde skaffa en extern hårddisk på några TB för att dumpa spel på men i slutändan är det tiden (och viljan) att spela som begränsar, inte lagringsutrymmet. 350 GB är tillräckligt för 5-8 spel, eller hundratals timmar av spelande. Att uppgradera interna lagringsutrymmet (eller ja, köpa MS specialkort på 1TB) har aldrig lockat. Varför skulle jag bekymra mig om det tar en kvart att skicka över ett spel? Vi talar om tiden som ett toalettbesök tar.

Som exempel ligger Witcher 3 på runt 50 GB. Tar under 10 minuter att kopiera från en extern hårddisk. Spelet tar minst 50 timmar att spela igenom. Har jag inte tid med att vänta 10 minuter har jag förmodligen inte heller tid att spela i 50 timmar.

Permalänk
Medlem

Har en Series X och gigabit-lina, bara radera och installera eftersom. Tar ju inte många minuter att installera ett spel, speciellt inte med deras superspeciala "delivery system" som gör att man kan börjar spela efter typ 5 minuter... Sparningar raderas ju dock inte (och tar inte mycket plats heller, förutom SEGA:s jävla spel -- horribelt!)

Internet är min hårddisk

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en första generationens Switch och köper bara spel digitalt, så ett SD-kort är nästan obligatoriskt eftersom den bara har 32GB inbyggt. Jag började med ett 128GB men det kändes efter ett tag som för lite, så jag uppgraderade till 512GB. Det räcker mer än väl, så någon ytterligare uppgradering lär det inte bli.

Permalänk
Medlem

Ok, intressant reklam. Men.

Hade gärna sett att det inkluderades följande information, och inte bara säga att Seagate har en snabb SDD.
1. Hur snabb är disken som redan sitter i ps5'an?
2. Hur snabba hastigheter kan den faktiskt nyttja på en uppgraderad SSD? Vart går taket så att säga?
3. Är det ens någon märkbar skillnad mellan den inbyggda och den som marknadsförs med sina "läs- och skrivhastigheter om 7 300 respektive 6 900 MB/s."

Man kan ju lägga ner tid på att googla. Men vore fint med lite utförligare information
(jag lade ner ca 5 minuter och fick endast svar på fråga 1. Inte resten. Och jag är inte ens säker på om det är rätt svar "throughput of 5.5 GB/s")

Firecuda 530 kostar ju en hel del jämfört med andra, även snabba, alternativ.
Om dom kan påvisa stora skillnad i laddningstider så är ju en uppgradering intressant. Om inte, så är det ju inte intressant för hastighetens skull.

Nu visade dom ju inga skillnader ens i den länkade youtube videon heller. Vi är vana och vill se benchmarks.

Vart jag vill komma med detta är; att det känns som en väldigt konstigt ställd fråga, då produkten som lyfts fram inte har några nämnda relevanta USP'ar.
Det enda som sägs är att dom har en snabb SSD som man kan uppgradera med. Men ingenting om varför dom skulle vara alternativet vi ska gå med och i stället för andra tillverkares produkter.
Ingen fokus läggs här på att sälja in produkten till medlemmarna på Sweclockers.

Jag menar... vi vet vad vi vill ha, för det mesta.

Om dom hade kunnat påvisa att deras disk dra ner laddningstiderna med i snitt 20% bland flertalet titlar eller liknande. Ja, men då hade jag ju lyft på ögonbrynen och faktiskt övervägt att lägga en beställning.

Sorry for the rant, men har nördat en hel del marknadsföring genom tiderna

Permalänk
Medlem

köpte 2TB minneskortet till Xbox S X…. kostar som en ny konsol nästan 😅
frugan vann presentkort på Elgiganten på 15k såattehh fick ju köpa nåt…

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

667GB räckte bannemig inte långt på PS5:an, speciellt när det skulle recenseras spel samtidigt som man ville ha kvar titlar på konsolen. Det blev ett WD Black SN850 M.2 SSD på 1TB så fort Sony låste upp möjligheten att uppgradera lagringen själv. Det löste typ alla lagringsproblem.