Permalänk
Medlem

Externa micar och synkning

Jag har en systemkamera sony alpha5100. Ska filma en video där personen står längre ifrån kameran utomhus och då blir inte kamerans ljuduppfång tillräcklig. Vilken extern mic kan jag köpa för att få bättre ljud på mina videoinspelningar. Det ska finnas headset, små mickar som fästs under kläderna eller vilken annan mic kan vara passande? Vill bara ha bättre ljud och sen få in det i inspelningen på något sätt samt synka det. Hur lägger man till ljudet i efterhand och "kopplar" ljudet till inspelningen.

Permalänk
Skrivet av wando:

Jag har en systemkamera sony alpha5100. Ska filma en video där personen står längre ifrån kameran utomhus och då blir inte kamerans ljuduppfång tillräcklig.

Skrivet av wando:

Vilken extern mic kan jag köpa för att få bättre ljud på mina videoinspelningar. Det ska finnas headset, små mickar som fästs under kläderna eller vilken annan mic kan vara passande?

eftersom kameran saknar ingång för extern mic så får du ha en separat enhet som spelar in ljudet
t.ex.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/ljudinspe...

eller om du helt enkelt har en laptop/telefon/surfplatta eller liknande i närheten som du kan koppla microfonerna till och spela in ljudet på.

mikrofonerna är väl svårare att rekommendera något beror väl lite på hur du vill ha det men finns ju allt från små myggmikrofoner som man fäster på kragen till större handhållna eller stativmonterade varianter.

beror väl på lite vad det är du tänkt spela in vad som kan tänkas bli bäst ska du spela in någon som utför ett arbete så är nog trådlös mygga mer lämplig så den inte är ivägen medans om det handlar om en intervju så kan du i princip komma undan med vad du tycker passar.

Skrivet av wando:

Vill bara ha bättre ljud och sen få in det i inspelningen på något sätt samt synka det. Hur lägger man till ljudet i efterhand och "kopplar" ljudet till inspelningen.

sen är det väl valfri video editor t.ex. sony vegas eller Adobe premiere pro eller nått för att synka in ljudet i videon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har sett youtubevideos om detta. Att man har en extern mikrofon som https://www.computersalg.se/i/617986/maono-au-400-mikrofon?utm_source=PriceRunnerSe&utm_medium=PriceRunnerSeLINK&utm_campaign=it-elektronik-tv-hifi-konsol-mikrofoner man spelar n ljudet i. Vad är det enklaste sättet att sedan synka ljudet till videon. Det är just det jag inte helt hajjar efter att ha kikat igenom turtorials online, en där man får klippa i audacity i efterhand. Man kan använda sig utav en mobil app. Finns andra sätt synka ljudet så man håller koll på när något sägs, även om micen inte kan kopplas till kameran direkt medan man filmar.

Permalänk
Skrivet av wando:

Jag har sett youtubevideos om detta. Att man har en extern mikrofon som https://www.computersalg.se/i/617986/maono-au-400-mikrofon?utm_source=PriceRunnerSe&utm_medium=PriceRunnerSeLINK&utm_campaign=it-elektronik-tv-hifi-konsol-mikrofoner man spelar n ljudet i. Vad är det enklaste sättet att sedan synka ljudet till videon. Det är just det jag inte helt hajjar efter att ha kikat igenom turtorials online, en där man får klippa i audacity i efterhand. Man kan använda sig utav en mobil app. Finns andra sätt synka ljudet så man håller koll på när något sägs, även om micen inte kan kopplas till kameran direkt medan man filmar.

det är att klippa upp ljudfilen i bitar med valfri ljudeditor (eller direkt i videoeditorn om det har möjlighet till det) och lägga in i videon där de ska vara manuellt som gäller mha videoeditorn du väljer att jobba med

kan ev finnas någon AI som kan halvautomagiskt kanske kan göra ett skapligt jobb osäker på detta men tror annars det är klippa och klistra som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wando:

Jag har sett youtubevideos om detta. Att man har en extern mikrofon som https://www.computersalg.se/i/617986/maono-au-400-mikrofon?utm_source=PriceRunnerSe&utm_medium=PriceRunnerSeLINK&utm_campaign=it-elektronik-tv-hifi-konsol-mikrofoner man spelar n ljudet i. Vad är det enklaste sättet att sedan synka ljudet till videon. Det är just det jag inte helt hajjar efter att ha kikat igenom turtorials online, en där man får klippa i audacity i efterhand. Man kan använda sig utav en mobil app. Finns andra sätt synka ljudet så man håller koll på när något sägs, även om micen inte kan kopplas till kameran direkt medan man filmar.

Du kan göra som filmmakarna och använda en Klappa för att enklare kunna synka en separat ljudinspelning mot en film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan göra som filmmakarna och använda en Klappa för att enklare kunna synka en separat ljudinspelning mot en film.

Det är ju bara ett tjusigt sätt. Eftersom kameran spelar in ljud så kan man klappa ihop händerna och se till att det ljudet kommer med både i filmen i kameran och den externa inspelaren så har man en tydlig referens. Sedan kan man ju lägga ljudspåren på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är ju bara ett tjusigt sätt. Eftersom kameran spelar in ljud så kan man klappa ihop händerna och se till att det ljudet kommer med både i filmen i kameran och den externa inspelaren så har man en tydlig referens. Sedan kan man ju lägga ljudspåren på varandra.

Finns någon video el tutorial om hur man gör detta. Vill bara ha det så simpelt som möjligt till en start.Går hörlurarna jag länkat till på batterier?

tillägg
Permalänk
Skrivet av wando:

Finns någon video el tutorial om hur man gör detta. Vill bara ha det så simpelt som möjligt till en start.Går hörlurarna jag länkat till på batterier?

vilka hörlurar?

den enda länk jag hittar som du länkat till är till en myggmikrofon?

och nej den bör inte kräva något batteri om man bortser från enheten som du tänkt ansluta den till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av wando:

Finns någon video el tutorial om hur man gör detta. Vill bara ha det så simpelt som möjligt till en start.

Jag har ingen länk på lager, men det lär finnas hur mycket som helst på Youtube beroende på vilket program det är frågan om. N.b. att man kan synka både på ljudspåren och ljud mot bild om man slår ihop händerna i bild (vilket man gör med en klappa).

Permalänk
Medlem

Ett litet trick jag sett som alternativ till klappa är att använda en fotoblixt; man låter mikrofonen ta upp ljudet från urladdningen, och man ser blixtljuset på videon.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Synka ljud är en enkel affär i videoprogrammen.
I final cut pro (på mac) så är det bara importera ljudet och sen köra en automatisk synk.
Det är då bra om du har kvar ljudet från kameran, då detta används för att synka ljudet.

Andra videoprogram har liknande funktioner. "Klapp-klapp" funkar ju skapligt, men automatisk synk är ofta bättre

Tips är att klippa så ljudet och videon är "delat" på samma vis, tex om du har 4 videoklipp så är det bäst du har 4 ljudklipp. Dom måste inte vara lika långa, det kan du trimma sen.

Om du har 4 videos och 1 ljud så är det lite jobbigare o synka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilka hörlurar?

den enda länk jag hittar som du länkat till är till en myggmikrofon?

och nej den bör inte kräva något batteri om man bortser från enheten som du tänkt ansluta den till.

Där blev det fel, menade mikrofon.