Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du spelar kan du tappa en hel del fps på att ha igång saker.

Även om du har bästa datorn i världen kan du tappa märkbart med fps genom att ha igång discord/webbläsare med lite flikar eller annat som drar cpu.

På min gamla dator (i5 2500k) så halverades min fps i spel genom att ha igång video i en webbläsare (youtube, twitch, plex osv)

På min nya (i signaturen) är det fortfarande värt för mig att stänga ner det mesta innan jag spelar spel.

Jag blir lite fundersam över varför du fick såna stora variationer på fps av att ha en webbläsarvideo igång. Jag har inte så mycket skräp i bakgrunden så är väl därför jag aldrig stänger av något särskilt när jag spelar. Men det är inte heller något som påverkar frameraten nämnvärt, max 1fps de skiljer. Är det spel som går att spela samtidigt så låter jag flera spel vara igång samtidigt utan bekymmer till och med.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Min sämsta "data-vana" är att jag inte kan bestämma mig för en tjänst utan envisas med att köra allt. Jag kör både PC och Mac (och Linux), iPhone och Android, Google Drive och One Drive (tidigare även Box och Dropbox), Outlook och Google Mail (och Yahoo Mail, Apple Mail) osv. Vet inte varför, men det finns säkert någon diagnos för det där. Delvis handlar det väl om en allmän nyfikenhet, men i vissa fall handlar det om att man gillar en blandning av olika företags tjänster. T.ex. gillar jag Google Calender tillsammans med Microsoft Outlook för mail. Google Drive för lagring, men kör man Windows så är det nästan oundvikligt att ens filer hamnar på One Drive. På Apple är det samma sak. De försöker tvinga in sina användare i deras ekosystem och om man som jag kör både PC och Mac så blir det en salig blandning av tjänster.

Ska sägas att det har blivit lite bättre med åren. Jag har ansträngt mig för att konsolidera min data till ett mindre antal tjänster, för att bespara mig stressen och tiden det tar att leta efter saker när allt ligger på flera ställen, men drömmen är att ha allt på ett enda ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag blir lite fundersam över varför du fick såna stora variationer på fps av att ha en webbläsarvideo igång. Jag har inte så mycket skräp i bakgrunden så är väl därför jag aldrig stänger av något särskilt när jag spelar. Men det är inte heller något som påverkar frameraten nämnvärt, max 1fps de skiljer. Är det spel som går att spela samtidigt så låter jag flera spel vara igång samtidigt utan bekymmer till och med.

Utan något annat igång så lastar spelet cpu till 100%, spelar du ett spel som knappt tar någon cpu är det ju en annan sak.
Spelet jag främst kör går inte ens bra på min 11900k. En 12900k duger inte heller. Har vi tur finns det nog bra cpus på marknaden om ~5år. Pratar då främst om Path of Exile. Men Diablo3 och flesta MMORPGs på marknaden har liknande problem.

Om du sitter igång med flera spel samtidigt så gissar jag starkt att nästan inget händer i något av spelen.

Ett ganska tydligt exempel som en del kanske känner igen är om du spelar WoW. Spelar du själv tar de typ 0 cpu.
Kör du en raid på låg nivå (10-20 pers som använder spells och rör sig runt dig) så börjar det ta mer.

Och kör du en raid på toppnivå, där alla trycker sina spells så ofta det bara går osv så tar det 3-4 gång mer cpu än när du springer omkring själv och spelar. Bara för att det är massa fler saker som händer hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Oj. En hel del ovanor. Den jag tycker är tradigast men som jag bara inte kan sluta med av gammal ovana är att jag började under tiden med svajig ADSL-uppkoppling att ha två CMD uppe med testpingningar igång till två olika adresser.

Fortsätter med det nu även under fibertid. Det som gör det jobbigt är att jag med min OCD måste ha de två CMD-rutorna jämte varandra och det kan bli lite pickel att få dem att kännas "rätt".

Ja, jag vet att det är sjukt!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Oj. En hel del ovanor. Den jag tycker är tradigast men som jag bara inte kan sluta med av gammal ovana är att jag började under tiden med svajig ADSL-uppkoppling att ha två CMD uppe med testpingningar igång till två olika adresser.

Fortsätter med det nu även under fibertid. Det som gör det jobbigt är att jag med min OCD måste ha de två CMD-rutorna jämte varandra och det kan bli lite pickel att få dem att kännas "rätt".

Ja, jag vet att det är sjukt!

Windows Terminal har flikar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Utan något annat igång så lastar spelet cpu till 100%, spelar du ett spel som knappt tar någon cpu är det ju en annan sak.
Spelet jag främst kör går inte ens bra på min 11900k. En 12900k duger inte heller. Har vi tur finns det nog bra cpus på marknaden om ~5år. Pratar då främst om Path of Exile. Men Diablo3 och flesta MMORPGs på marknaden har liknande problem.

Om du sitter igång med flera spel samtidigt så gissar jag starkt att nästan inget händer i något av spelen.

Ett ganska tydligt exempel som en del kanske känner igen är om du spelar WoW. Spelar du själv tar de typ 0 cpu.
Kör du en raid på låg nivå (10-20 pers som använder spells och rör sig runt dig) så börjar det ta mer.

Och kör du en raid på toppnivå, där alla trycker sina spells så ofta det bara går osv så tar det 3-4 gång mer cpu än när du springer omkring själv och spelar. Bara för att det är massa fler saker som händer hela tiden.

Path of Exile tror jag att man måste skänka sin vänstra arm för att det ska kunna flyta på bra, fungerar dock hyggligt på min 5950x men frameraten är ju aldrig uppe i skärmens uppdateringsfrekvens tyvärr. Men det händer att man har annat står på under tiden PoE står på, men det påverkar ändå sällan prestandan på ett vis som märks. Men det är ju också ett knepigt spel i övrigt när det kommer till belastning och det belastar mer än det bör efter viss tid.

För att inte tala om huvudstäderna i WoW, där är det riktigt tradigt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av RVX:

Får testa...inget fan av pinnar.

Permalänk
Medlem

Seriously 😅?
Tack för tipset.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Path of Exile tror jag att man måste skänka sin vänstra arm för att det ska kunna flyta på bra, fungerar dock hyggligt på min 5950x men frameraten är ju aldrig uppe i skärmens uppdateringsfrekvens tyvärr. Men det händer att man har annat står på under tiden PoE står på, men det påverkar ändå sällan prestandan på ett vis som märks. Men det är ju också ett knepigt spel i övrigt när det kommer till belastning och det belastar mer än det bör efter viss tid.

För att inte tala om huvudstäderna i WoW, där är det riktigt tradigt.

Ja står du afk i ditt HO så tar ju PoE knappt något. Det är ju när du blåser genom maps det tar cpu (eller står i en fylld med drops). Nu när man fixade så items på marken är dolda gick man ju direkt från 10fps i en map till 50-60.

Men på en i5 2500k hade jag ibland under 1 fps i maps med video på och stadigt under 20.

PoE är ju dock ett av få spel på marknaden som ordentligt kan belasta upp mot 16 trådar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag nämnde att jag var kass på att döpa filer till vettiga saker lokalt, men jag borde ha inkluderat att jag är ÄNNU värre när det kommer till molntjänster.

Varför gör jag såhär. Varför.

Permalänk

Haha, igenkänning på flera. Nu till den värsta av alla, tror tyvärr inte jag är ensam om detta heller. Gäller privat bara, ej inom yrket (tack o lov).
Glömmer att spara lösenord i password managern. Kräver total reset av det man satt upp. Glömmer även av lösenordet ibland till min password manager....
Och efter en öl så minns man det!
Vet inte hur många gånger jag fått reseta min senast köpta hemmarouter när jag inte kommer in i den. :/