Tiden bara rusar iväg ju äldre man blir

Permalänk

Tiden bara rusar iväg ju äldre man blir

De flesta lägger nog märke till att tiden går snabbare ju äldre man blir. För mig så lanserade typ AMD Ryzen igår, jag minns alla diskussioner innan och efter releasen. När man kollar på tiden så vops 5år hade passerat sedan detta inträffade.

Min fråga är om ni andra upplever samma sak att tiden bara rusar iväg? Finns det stunder i livet som det saktar ner? (troligen bara vid tråkigheter) Kan man få tiden att upplevas gå saktare, jag ser detta som ett stort problem för man blir ju äldre utan att hinna göra det man ville.

En artikel om ämnet:
https://utforskasinnet.se/varfor-vi-uppfattar-att-tiden-gar-s...

Youtubeklipp om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=aIx2N-viNwY

Permalänk
Medlem

Skolåren var som sirap, arbetslivet har gått med ljusets hastighet. 23år i Stockholm, känns som jag flyttade hit går.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta lägger nog märke till att tiden går snabbare ju äldre man blir. För mig så lanserade typ AMD Ryzen igår, jag minns alla diskussioner innan och efter releasen. När man kollar på tiden så vops 5år hade passerat sedan detta inträffade.

Min fråga är om ni andra upplever samma sak att tiden bara rusar iväg? Finns det stunder i livet som det saktar ner? (troligen bara vid tråkigheter) Kan man få tiden att upplevas gå saktare, jag ser detta som ett stort problem för man blir ju äldre utan att hinna göra det man ville.

En artikel om ämnet:
https://utforskasinnet.se/varfor-vi-uppfattar-att-tiden-gar-s...

Youtubeklipp om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=aIx2N-viNwY

Å ena sidan: ja. Å andra sidan: Jag för tjugo år sen var en bråkdel så fokuserad och motiverad som jag är idag. Jag får hemskt lite gjort varje dag, men en hel del gjort varje år, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min fråga är om ni andra upplever samma sak att tiden bara rusar iväg? Finns det stunder i livet som det saktar ner? (troligen bara vid tråkigheter)

Alltså en del är att man numer fyller ”dötid” också, så som artikeln är inne på så reflekterar vi allt mindre. Men som artikeln också är inne på upplever jag att tiden för mig går långsammare när jag gör saker som är nya för mig, kanske att man är mer uppmärksam på allt där och då. Tror det är ”rutin tiden” som blir mer och mer av ju äldre man blir och därför upplever man att tiden rusar förbi, det blir inte värt för hjärnan att notera att den tiden ens passerar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Alltså en del är att man numer fyller ”dötid” också, så som artikeln är inne på så reflekterar vi allt mindre. Men som artikeln också är inne på upplever jag att tiden för mig går långsammare när jag gör saker som är nya för mig, kanske att man är mer uppmärksam på allt där och då. Tror det är ”rutin tiden” som blir mer och mer av ju äldre man blir och därför upplever man att tiden rusar förbi, det blir inte värt för hjärnan att notera att den tiden ens passerar.

Angående dötid så ligger det något i det.
För mig finns det ingen tid av typen, jag har inget att göra. Utan snarare jag har tusen saker jag borde göra, men jag gör något roligt istället. Tiden att bara vänta på något är för mig helt borta. (inte ens vänta på bussen, för då tar jag upp mobilen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående dötid så ligger det något i det.
För mig finns det ingen tid av typen, jag har inget att göra. Tiden att bara vänta på något är för mig helt borta. (inte ens vänta på bussen, för då tar jag upp mobilen)

Jag tror det, har börjat tvinga mig själv att stanna upp emellanåt, bara lyssna på vinden/fåglarna/titta på människor/på molnen. Var otäckt svårt i början, otroligt vad man har vant sig vid att alltid ”ha något att göra”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

2000 och framåt är bara suddigt för mig

(utom då barnen kom vid förra årtiondet)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

När man var ung, t.ex. 4år så var ju en sommar 1/16 av en liv. Nu, 1/200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Skolåren var som sirap, arbetlivet har gått med ljusets hastighet. 23år i Stockholm, känns som jag flyttade hit går.

Reflekterade över detta igår. Flyttade upp december 1999. Vart tog tiden vägen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Själv minns jag lanseringen av AMD Athlon. Phenom släpptes väl för 5-6 år sen, eller hur?

Tycker det framförallt var när jag började jobba som dagarna och tiden började flyta ihop. Man utvecklas inte och lär sig inte nya saker i samma takt som när man pluggade, träffar inte lika mycket nya människor hela tiden o.s.v. Det blir väldigt mycket rutin och varje dag blir extremt lik alla andra dagar. En stor del av tiden sitter man bara och tänker på vad man ska göra när man slutat för dagen och får åka hem. Det blir en slags psykologisk försvarsmekanism att "koppla bort" hjärnan från nuet så att klockan fortare ska bli 17. Sen när man väl kommer hem är man för trött för att göra något och sitter bara och slösurfar och kollar Youtube tills man upptäcker att det blivit läggdags.

Något som jag tycker hjälper är att ha någon form av kreativ hobby - Skapa grafik, musik, starta en Youtubekanal, utveckla program/spel, rita, fota eller något sådant. Tiden känns mer meningsfull om man använde den för att skapa något konkret, och man lär sig hela tiden nya saker, tekniker och koncept så man reflekterar mer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Träffade min fru för 8 år sedan. Och det känns som det är en relativt ny händelse i mitt liv. Det är ju galet. Dagarna, veckorna, månaderna, de bara rusar fram. Nyss fyllda 40, och det känns definitivt inte som att jag var 20 för 20 år sen. Och tiden bara accelererar. Det känns obehagligt på riktigt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har tänkt en del på detta senaste tiden. Känner väl lite så att när man är barn har man inte mycket tid bakom sig, därför kändes saker långsammare. Ju äldre man blir desto mer tid har man bakom sig och därför känns det gå fortare. En spekulation från min sida, inget mer.

Känns inte så längesedan jag flyttade till Sthlm men det är ändå över 20 år sedan nu. Det är lite otäckt på något sätt ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

När man var ung, t.ex. 4år så var ju en sommar 1/16 av en liv. Nu, 1/200.

Min teori är också att det kanske har att göra med att en viss tidsrymd (en dag, en månad, ett år) blir en mindre och mindre del av ens liv ju äldre man blir, samt att man får mindre och mindre nya erfarenheter och inte lever i nuet på samma sätt som man var yngre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Speciellt sommaren tycker jag har blivit deppig med åren, för man går hela mörka vintern o våren o väntar på sommaren och så kommer den och man har så många planer o ideer och så PANG är den borta igen och så var det höst igen.
Fördelen med det är ju dock att hela hösten går snabbt också... Det tog ju också en evighet förut. Först är det september o älgjakt, sen är det vinterdäck, sen är det black friday, sen är det julpynt och så var det nyår igen. Men sen Januari-Februari-Mars är riktigt sega fortfarande. Mars är inte så illa men lite trög är den i början. April-Maj tycker jag är bästa månaderna för man ser att det blir ljusare o ljusare och man tänker att man har hela sommaren framför sig...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har alltid sagt att man levt halva sitt upplevda liv vid 25

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vanan att leva. Första gången man går en sträcka känns den lång, men efter 47 ggr så... Tror det är samma med livet.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Speciellt sommaren tycker jag har blivit deppig med åren, för man går hela mörka vintern o våren o väntar på sommaren och så kommer den och man har så många planer o ideer och så PANG är den borta igen och så var det höst igen.
Fördelen med det är ju dock att hela hösten går snabbt också... Det tog ju också en evighet förut. Först är det september o älgjakt, sen är det vinterdäck, sen är det black friday, sen är det julpynt och så var det nyår igen. Men sen Januari-Februari-Mars är riktigt sega fortfarande. Mars är inte så illa men lite trög är den i början. April-Maj tycker jag är bästa månaderna för man ser att det blir ljusare o ljusare och man tänker att man har hela sommaren framför sig...

Precis så känner jag med. Och i ännu större utsträckning när det kommer till semestern. Hösten och vintern däremot tycker jag känns skitlång trots att tiden går fort, bleh!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Livets tråd är mycket teori och lära framåt 30-35 år. Somliga mognar tidigare eller senare. Skrubben med alla dess kartonger och annat pynt, den tycks dock aldrig riktigt bli nedtrimmad och prydlig hur än man gott försöker genom åren.

Åren går egentligen fort för man både jobbar och har pengar till nöjen och intressen. Det är inte så att du väntar på rakt av på nästa lön, för att handla en ny rig eller tågtuta (K5LA) från eBay till bilen. Vi kan till slut vår cykel, därför blir dagen relativt enkelt behandlad, i väntan på att det finns en fri stund till att koppla in tutan i vårt intrimmade bygge.

Men det finns ett varvstopp på tiduret. Släng er över studier "mitt i livet". Kanske för att byta ut ett ganska slitsamt och fysiskt arbete, mot ett sådant så du håller fram till pensionen utan allt för många krämpor. Eller för att komma undan obekväma arbetstider och som hindrar till rimligare tider för måltider etc. Åtminstone så utmana er själv, och förädla styrkorna ni besitter.