Nytt karriärspår och "ålderism" i tech-branschen

Permalänk
Medlem

Nytt karriärspår och "ålderism" i tech-branschen

Hej!

Jag är 37 år och de senaste 15+ åren har jag arbetat inom IT-branschen inom olika roller och på någon vänster har jag lyckats avancera till en hyfsad position rent karriär- och lönemässigt. Problemet är att jag har tappat motivationen både för min roll men även för att fortsätta på samma bana och därför funderar jag nu på att sadla om mitt i karriären. Det är ändå en del år kvar att arbeta och för min generation lär pensionsåldern ligga på 70 år vilket nu resulterar i en stark känsla av att göra något nu eller aldrig.

När jag var ung höll jag på rätt mycket med programmering vilket jag av någon anledning tappade bort på vägen och det senaste året har jag pysslat en del på fritiden och hittat en gnista både i lärandet av nya färdigheter och problemlösning. Jag överväger därför att ge upp min position och hoppa på en YH-utbildning (.NET) då det är kortast utbildningstid i förhållande till ekonomisk påverkan men ett isberg syns där borta på horisonten och det är att hitta sitt första jobb som utvecklare när man är 40 år gammal.

Det är svårt att hitta sin första position oavsett område och jag läser att många nyexaminerade och betydligt yngre personer genomgår den kampen. Jag vill därför gärna höra från er som har insikt i branschen och kanske rent av sitter i en rekryterande position om det är realistiskt att söka en junior position som utvecklare när man är 40 år gammal? I en utopisk värld kan vi alla satsa på våra drömmar och finna framgång oavsett ålder men verkligheten är en helt annan, om jag skulle vilja sadla om och bli NBA-proffs imorgon är mina chanser ytterst minimala och jag önskar därför att få en inblick i hur "ålderismen" ser ut i tech-branschen?

Tack på förhand till er som tar er tid att svara.

Permalänk

Tillgång och efterfrågan samt vad man har gjort innan. Du skrev att du har jobbat med IT innan och det är värt en hel del. En stor del av mångas arbete handlar inte enbart om att koda C# utan väldigt mycket annat och du kommer nog ha nytta av dessa kunskaper.

Det jag har fördom emot är personer som kanske är 40år och aldrig kodat eller gjort något större med datorer fast de dagligen har suttit vid en dator, så finns det tendenser på bristande intresse av datorer. Lite som en person som knappt har gjort en smörgåsmacka hemma, vid 40års åldern kommer på att bli kock. När personen har haft alla möjligheter i världen att testa och laga någon rätt som falukorv med makaroner.

Nu skrev du har som sagt jobbat inom IT i 15år. Jag pratade om generell fördom emot äldre som börjar på nytt inom något som de hela tiden har haft möjlighet att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillgång och efterfrågan samt vad man har gjort innan. Du skrev att du har jobbat med IT innan och det är värt en hel del. En stor del av mångas arbete handlar inte enbart om att koda C# utan väldigt mycket annat och du kommer nog ha nytta av dessa kunskaper.

Det jag har fördom emot är personer som kanske är 40år och aldrig kodat eller gjort något större med datorer fast de dagligen har suttit vid en dator, så finns det tendenser på bristande intresse av datorer. Lite som en person som knappt har gjort en smörgåsmacka hemma, vid 40års åldern kommer på att bli kock. När personen har haft alla möjligheter i världen att testa och laga någon rätt som falukorv med makaroner.

Nu skrev du har som sagt jobbat inom IT i 15år. Jag pratade om generell fördom emot äldre som börjar på nytt inom något som de hela tiden har haft möjlighet att testa.

Tack för ditt svar!
Förstår din tankegång och i mitt fall har jag pysslat med datorer större delen av mitt liv och förkovrat mig inom programmering vid ung ålder men faktum kvarstår att jag aldrig har arbetat med det och senaste 15+ åren har jag inte gjort något alls relaterat till programmering. Kanske är det en fördel att jag inte sadlar om från en helt annan bransch men mina roller har varit mer runt projektledning än av teknisk natur.

Permalänk
Skrivet av Rawls:

Tack för ditt svar!
Förstår din tankegång och i mitt fall har jag pysslat med datorer större delen av mitt liv och förkovrat mig inom programmering vid ung ålder men faktum kvarstår att jag aldrig har arbetat med det och senaste 15+ åren har jag inte gjort något alls relaterat till programmering. Kanske är det en fördel att jag inte sadlar om från en helt annan bransch men mina roller har varit mer runt projektledning än av teknisk natur.

Vanligt idag är att utvecklare är egna projektledare och då kommer precis det du har jobbat med in. Även om man har en projektledare ovanför sig så vill den inte vara "mamma/pappa" åt en. Och man blandar in dem i beslut som framförallt handlar om pengar.

Så jag skulle inte alls kalla för att sadla om mer att utveckla sig inom samma område. Om man pratar rent generellt.

Valet .Net går att diskutera. Generellt behövs det blandning av folk. Men när jag tänker .net så tänker jag mest windowsapplikationer, backend, lite intern intranät. Hade du valt mer webbutveckling istället så hade fokus mer varit på det grafiska layouten.

Jag själv kodar en hel del .net, men det är ofta att skapa en windowsservice eller något som utbyter information mellan 2 olika system. Och man får tycka detta är intressant för att lyckas. Men det är lite annat än en typisk frontend webbutvecklare pysslar med.

*edit*
Det pågår lite diskussion hur vanligt .Net är för extern webutveckling emot internet. Jag har svårt att göra en killgissning på detta, men min känsla är att alternativen är populärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vanligt idag är att utvecklare är egna projektledare och då kommer precis det du har jobbat med in. Även om man har en projektledare ovanför sig så vill den inte vara "mamma/pappa" åt en. Och man blandar in dem i beslut som framförallt handlar om pengar.

Så jag skulle inte alls kalla för att sadla om mer att utveckla sig inom samma område. Om man pratar rent generellt.

Valet .Net går att diskutera. Generellt behövs det blandning av folk. Men när jag tänker .net så tänker jag mest windowsapplikationer, backend, lite intern intranät. Hade du valt mer webbutveckling istället så hade fokus mer varit på det grafiska layouten.

Jag själv kodar en hel del .net, men det är ofta att skapa en windowsservice eller något som utbyter information mellan 2 olika system. Och man får tycka detta är intressant för att lyckas. Men det är lite annat än en typisk frontend webbutvecklare pysslar med.

*edit*
Det pågår lite diskussion hur vanligt .Net är för extern webutveckling emot internet. Jag har svårt att göra en killgissning på detta, men min känsla är att alternativen är populärare.

Bra inspel återigen - tack!
Utbildningen är med fokus på webbutveckling inom .NET och kursplanen har inslag av javascript och vad jag kan tyda av beskrivningen berörs även något av de populära ramverken men gissningsvis är det ingen djupdykning i ämnet. Min spontana reflektion utifrån att ha granskat en hel del av jobbannonserna som finns ute är att .NET/C# är populärt men oavsett vad ser jag det som en bra ingång till programmering för att lära sig de fundamentala grunderna att sedan bygga vidare på oberoende av vilket språk som blir mest eftertraktat i framtiden - fokus på att lära sig hantverket än verktygen. Sen är jag helt införstådd i att YH som utbildningsform lämnar en del att önska och jag ser det mer som två år fritt från jobb att dedikera åt programmering där merparten av kunskapen kommer erhållas utanför schemalagd tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ditt inlägg i den tråden är bra utifrån perspektivet att göra sig attraktiv för en arbetsgivare, skillnaden mellan trådarna är dock att TS i den andra tråden inte har möjlighet att gå en utbildning. Jag är villig att gå en utbildning med förhoppningen om att det förbättrar mina chanser, vad jag däremot är nyfiken att få höra i denna tråden är hur stora chanserna är att få en position som junior utvecklare som 40 åring.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det inte finns så mycket "ålderism". Huruvida man tar sig till en intervju beror helt på hur mycket dokumenterad erfarenhet man har på utveckling och hur väl detta matchar med vad som söks. En del företag är fine med att lära upp folk själva, då behövs inga kurser, men istället kanske du behöver kontakter som känner till var man ska söka. Att du haft erfarenheter av andra roller inom IT kan rentav vara en fördel då man kan börja på en liknande roll som du har idag och gradvis läras upp/rampa upp till en ren utvecklarposition. De flesta vettiga företag inser hur svårt/dyrt det är att rekrytera och är väldigt förstående och uppmuntrande när det kommer till att hjälpa anställda ändra karriärsspår (kanske rentav på din nuvarande arbetsplats?)

Risken är såklart om företag avfärdar dig för att de _tror_ att ditt löneanspråk mer är i linje med din totala erfarenhet och inte för den juniora position du söker. Men det är det enda jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawls:

Ditt inlägg i den tråden är bra utifrån perspektivet att göra sig attraktiv för en arbetsgivare, skillnaden mellan trådarna är dock att TS i den andra tråden inte har möjlighet att gå en utbildning. Jag är villig att gå en utbildning med förhoppningen om att det förbättrar mina chanser, vad jag däremot är nyfiken att få höra i denna tråden är hur stora chanserna är att få en position som junior utvecklare som 40 åring.

Jag förstår, men vill bara poängtera att jag personligen inte har några fördomar mot folk som byter karriärval eller "börjar sent i livet". Tycker nästan tvärtom, att det är många ungdomar som väljer en utbildning efter vad som betalar bra, sedan stannar de kvar för att föräldrarna vill det / de orkar inte påbörja en ny utbildning.

Det kan då i stället lysa igenom att de inte uppskattar att utöva hantverket.