Laptop för studier, gaming & streaming

Permalänk
Medlem

Laptop för studier, gaming & streaming

Hej!

Börjar studera till hösten så det är dags att skaffa en laptop som ersättare till min stationära.

Jag ska gå en utbildning som fokuserar mycket på virtualisering, här kommer lite info om vad som ska göras på datorn:

...har du kompetenser inom server och nätverksteknik, med tyngdpunkt på virtualiseringsteknik. Microsoft Windows Server, Unix/Linux, VMware, Citrix, Cisco, Exchange samt Office 365 är några exempel på produkter och system som du kommer arbeta med.

Utöver studierna så kommer jag använda datorn till gaming och streaming av sport & film. Lirar mest WoW för tillfället men kan då och då bli lite mer krävande spel.

Efter att ha sökt runt på forumet så har jag fastnat för Legion 5, ev 5 pro (R7, 3070 modellerna)
Dessa bör ju funka galant till det jag ska pyssla med? Ev utöka minnet något.

Är skärmen på pro modellen värd dom extra tusenlapparna tro?

Har även kollat på denna som verkar vara intressant https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Vad tror ni, funkar nån av dessa eller har jag missat något och bör kolla efter något annat?

Tack!

Permalänk

Det en sådan laptop bör ha:

• 32GB ram

• Mycket ssd

• Stöd för dubbla externa skärmar.

• Resten är inte så viktigt. Men visst tyst bra, tangentbord etc är inte fel

Första problemet med laptops med 32GB ram är svindyra, ja men kolla in 16GB versioner som är uppgraderingsbara. Och man behöver inte uppgradera dem från dag ett. Efter en googlesökning tror jag att den du tänkte är uppgraderingsbar
Andra problemet laptop med mycket ssd är svindyra. Ja, men att köra usb ssd går faktisk bra. Man bör dock ha minst 500GB ssd intern.
3:e problemet så verkar den laptoppen vara smidig med dubbla skärmar:
Mini DisplayPort med upp till 4K UHD-videouttag
- 1x HDMI-port

Nackdelar. Ja, sök på problem med den. Det som hindrar mig är utseendet att den ser ut som en gamingdator, men det är en smaksak.

*edit*
Jag skulle vilja påstå att 16GB ram på en sådan dator är riktigt dåligt att arbeta med virtualisering om man kör allt lokalt. Jag tror dock inte ni under er utbildning kommer köra allt lokalt. frågan är hur ni kommer arbeta. Självklart bör man sätta upp till exsi från grunden, men även om man gör det på sin laptop, så vill man nog testa på serverhårdvara med SAN etc. Kanske har skolan en sådan server som de blåser rent mellan varje elev test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det en sådan laptop bör ha:

• 32GB ram

• Mycket ssd

• Stöd för dubbla externa skärmar.

• Resten är inte så viktigt. Men visst tyst bra, tangentbord etc är inte fel

Första problemet med laptops med 32GB ram är svindyra, ja men kolla in 16GB versioner som är uppgraderingsbara. Och man behöver inte uppgradera dem från dag ett. Efter en googlesökning tror jag att den du tänkte är uppgraderingsbar
Andra problemet laptop med mycket ssd är svindyra. Ja, men att köra usb ssd går faktisk bra. Man bör dock ha minst 500GB ssd intern.
3:e problemet så verkar den laptoppen vara smidig med dubbla skärmar:
Mini DisplayPort med upp till 4K UHD-videouttag
- 1x HDMI-port

Nackdelar. Ja, sök på problem med den. Det som hindrar mig är utseendet att den ser ut som en gamingdator, men det är en smaksak.

*edit*
Jag skulle vilja påstå att 16GB ram på en sådan dator är riktigt dåligt att arbeta med virtualisering om man kör allt lokalt. Jag tror dock inte ni under er utbildning kommer köra allt lokalt. frågan är hur ni kommer arbeta. Självklart bör man sätta upp till exsi från grunden, men även om man gör det på sin laptop, så vill man nog testa på serverhårdvara med SAN etc. Kanske har skolan en sådan server som de blåser rent mellan varje elev test?

Tack för ditt svar, uppskattas verkligen!

Som du säger så är jag ute efter en med 16gb ram som är uppgraderingsbara då jag har en budget på 15-17k.
Båda datorerna jag kikar på har 1tb ssd och är kompatibla med 2 externa skärmar.

Oj, jag fick antagningsbeskedet igår så sitter inte på supermycket information än, så jag vet tyvärr inte hur vi kommer arbeta i dagsläget.

Vad tror du om denna? https://www.inet.se/produkt/1966343/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

Permalänk
Medlem

Hade tagit denna, du kommer uppskatta skärmen i Pron väldigt mycket utanför spel https://www.inet.se/produkt/1966345/lenovo-legion-5-pro-16-ry...

RAM uppgraderar du lätt själv och SSD kan man uppgradera eller stoppa in en till lätt

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hade tagit denna, du kommer uppskatta skärmen i Pron väldigt mycket utanför spel https://www.inet.se/produkt/1966345/lenovo-legion-5-pro-16-ry...

RAM uppgraderar du lätt själv och SSD kan man uppgradera eller stoppa in en till lätt

Tror det med!
Är det värt att gå upp till 3070 eller kommer burken klara sig fint på 3060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exTas1:

Tror det med!
Är det värt att gå upp till 3070 eller kommer burken klara sig fint på 3060?

För WoW tror jag ett 3060 funkar lugnt men i mer krävande spel vet jag inte, är väldigt oinsatt i hur mycket bättre ett 3070 laptop kort är än 3060 laptop. Jag har ett 3070 i min 5 Pro och den klarar då allt jag testat hitills utan problem (dock högljudd )
Fler o fler spel stödjer också DLSS/FSR vilket underlättar väldigt mycket.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

För WoW tror jag ett 3060 funkar lugnt men i mer krävande spel vet jag inte, är väldigt oinsatt i hur mycket bättre ett 3070 laptop kort är än 3060 laptop. Jag har ett 3070 i min 5 Pro och den klarar då allt jag testat hitills utan problem (dock högljudd )

F.ö blir det inte yttepyttei typ spel att sitta på en 15-6-16" laptop med 1440p? Skevar det med interface i typ WoW eller går det att lira utan problem? Det som skrämmer mig lite med Pro versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exTas1:

F.ö blir det inte yttepyttei typ spel att sitta på en 15-6-16" laptop med 1440p? Skevar det med interface i typ WoW eller går det att lira utan problem? Det som skrämmer mig lite med Pro versionen.

Iaf i FFXIV kan man ställa in UI skalning. Gissar att WoW har någon liknande inställning ? Typ HUD Scaling eller Interface Scaling eller UI Scaling eller nåt...

Windows är också pyttelitet utan skalning, men den sätter 150% som default. Men om man behöver maximalt med yta och har ett mikroskop kan man köra 100% också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hej!

Får man fråga dig om den är hyfsat tyst generellt? 5 Pro.
Har just nu en Acer Predator 300 Helios och tycker den låter ganska mkt, särskilt när man spelar mer krävande spel. Då går det igenom mina hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Får man fråga dig om den är hyfsat tyst generellt? 5 Pro.
Har just nu en Acer Predator 300 Helios och tycker den låter ganska mkt, särskilt när man spelar mer krävande spel. Då går det igenom mina hörlurar.

Jag har Intel 11800H + 3070 modellen så vet inte hur andra modeller låter men jag skulle säga att min är lite av ett jetplan vid spelande.
I Windows och så är den hyfsat tyst iaf, speciellt i "quiet mode" läget (tror det spärrar CPUn till 25 W, man märker prestanda tappet i spel).

Jag har förstått att Ryzen modellerna har bättre batteritid så de kanske går kallare också. Med min tycker jag att CPUn oftast är varmare än grafikkortet fast den gör mindre.

Visa signatur