Netflix bekräftar reklamfinansierad prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnennet:

"Netflix fortsätter sitt korståg med att göra sin streamingtjänst allt mindre attraktiv"
Är det inte tvärtom när de lägger till fler valmöjligheter utan att påverka sitt befintliga utbud? Eller missförstår jag något?

Håller med. Det är en nyhet och ingen krönika.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då blir det inget för min del kan jag säga. Om det är reklam och kostar pengar så får man det sämsta av två världar vilket jag tror inte kommer locka så många. Särskillt som det "andra" gratis alternativet blivit smidigare och lägre risk ju längre tiden går. Så det vill till att man betalar med sin tid istället för pengar om det andra ska kännas bökigt.

Jag håller med.

Tyvärr kommer Netflix inte vara den första med skitet dock. Amazon Prime Video visar redan reklam fastän man betalar för det. Att Netflix då tar efter är ingen högoddsare :/

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Netflix har ordentligt med skulder ($14,5 miljarder + miljarder i korta lån, men även $6 miljarder på banken) som skall betalas. För ni tror väl inte att göra TV-serier och filmer är gratis? Kostar även att köpa rättigheter till andras redan inspelade material.

Permalänk
Medlem

Jag själv avskyr reklam, skyr alla former av reklambaserad streaming som pest.
Men på ett sätt bra att >Netflix utforskar möjligheter, det kanske finns folk som accepterar reklam.
Jag anar att det kommer ta upp ca 25% av den totala tittartiden, som traditionell Amerikansk TV

Framtiden kommer ge oss svar

Permalänk
Medlem

Gott med alternativ. Utan att fiska i siffror (vilket iofs hade varit intressant), Netflix har ju gått stenhårt in på att greenlighta allt under himmel och jord eftersom de visste att de skulle förlora rättigheterna till alla "klassiker" ju fler år som gått. Det har rimligtvis kostat en astronomisk summa att försöka göra en content-katalog som ska tampas med WB eller Disney på så pass kort tid.

Säkerligen behöver de i sina kalkyler se en tillväxt på kunder och inte tvärtom, så då är detta alternativ ytterst logiskt.

Skrivet av FredrikMH:

Håller med. Det är en nyhet och ingen krönika.

Misstänker det blev en lite för stor stänk utav feber.se-legacyn, där skrivna texten i inläggen brukar influeras hårt av artikelförfattarens åsikter.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Som ett alternativ, så är det ju ok.
Men.. Det finns en risk att annonsörerna kommer att styra innehållet och kommer i långa loppet bestämma vad som är ok att producera.
Så därför är detta ingen bra ide.

Personligen så skulle jag inte betala för en reklamtjänst. Och jag misstänker att i slutändan så kommer alla tjänster innehålla reklam. Vilket i sin tur får de andra streamingtjänsterna att haka på. *suck*

Permalänk
Medlem

Förstod jag rätt, kommer man få reklam trots man är betalande kund? Eller var det att man kan få ett gratis konto mot reklam i filmerna? Jag tror jag har fått solsting!!

På Spotify får man gratis konto mot reklamavbrott (det blir som att lyssna på reklamradio), eller så betalar man så sliper man reklam.

Netvlix får absolut inte ha reklam mitt i filmerna, då dödar de tjänsten och kommer tappa massvis med betalande kunder.

Jag kommer avsluta Netflix isåfall och ta någon annan streaming tjänst, amazone Prime eller c more.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Avstängd

Tycker att ordspråket "Go Woke, Get Broke" passar på netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Förstod jag rätt, kommer man få reklam trots man är betalande kund? Eller var det att man kan få ett gratis konto mot reklam i filmerna? Jag tror jag har fått solsting!!

På Spotify får man gratis konto mot reklamavbrott (det blir som att lyssna på reklamradio), eller så betalar man så sliper man reklam.

Netvlix får absolut inte ha reklam mitt i filmerna, då dödar de tjänsten och kommer tappa massvis med betalande kunder.

Jag kommer avsluta Netflix isåfall och ta någon annan streaming tjänst, amazone Prime eller c more.

Fortsätt köra din tier som du kör idag och du kommer inte få se någon reklam.

Ett billigare tier med reklam kommer finnas för den som specifikt skriver på att prenumerera på det.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dravond:

2-5år från nu så bekräftar de att de i alla utom kanske super premium (500kr+) kommer ha reklam för att kunna finansiera vidare "stort" utbud (som egentligen krympt konstant..)

Det är de stora problemet med när ens affärsidé mer eller mindre är beroende av konstant tillväxt, de måste till slut hitta nya inkomstkällor...

Jag tror inte affärsidén är beroende av konstant tillväxt för netflix.

Däremot är väl suget stort för många att bli så stora det bara går så snabbt som möjligt. Om aktieägarna får välja alltså. Så aggresiv expansion är väl ganska ofta ett mål i sig.
Inte minst för företag med digitala produkter som är lättare att skala upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då blir det inget för min del kan jag säga. Om det är reklam och kostar pengar så får man det sämsta av två världar vilket jag tror inte kommer locka så många. Särskillt som det "andra" gratis alternativet blivit smidigare och lägre risk ju längre tiden går. Så det vill till att man betalar med sin tid istället för pengar om det andra ska kännas bökigt.

Håller med dig, man ser lite historian repetera sig själv.

Folk ville inte titta på Polis Skolan 3 på Kanal 5. Betala 399kr i månaden OCH ha 5 reklam avbrott. Det var ju då netflix var lockande, nu har dom inte gått så långt (ännu) men det känns lite som vi vandrar dit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Som ett alternativ, så är det ju ok.
Men.. Det finns en risk att annonsörerna kommer att styra innehållet och kommer i långa loppet bestämma vad som är ok att producera.
Så därför är detta ingen bra ide.

Personligen så skulle jag inte betala för en reklamtjänst. Och jag misstänker att i slutändan så kommer alla tjänster innehålla reklam. Vilket i sin tur får de andra streamingtjänsterna att haka på. *suck*

Spotify erbjuder väl just det. Reklam i många av poddarna iaf - oavsett om man betalar eller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Spotify erbjuder väl just det. Reklam i många av poddarna iaf - oavsett om man betalar eller inte.

Erbjuder vad exakt? Reklam som är inbakade i poddarna är podskaparen själv som lagt in, inte Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag håller med.

Tyvärr kommer Netflix inte vara den första med skitet dock. Amazon Prime Video visar redan reklam fastän man betalar för det. Att Netflix då tar efter är ingen högoddsare :/

Skrivet av Aldhissla:

Håller med dig, man ser lite historian repetera sig själv.

Folk ville inte titta på Polis Skolan 3 på Kanal 5. Betala 399kr i månaden OCH ha 5 reklam avbrott. Det var ju då netflix var lockande, nu har dom inte gått så långt (ännu) men det känns lite som vi vandrar dit.

Yes. De har helt glömt vilket grundproblem de ska lösa.

Men är som sagt positiv om det blir så att de lanserar ett reklamalternativ som inte kostar pengar, för då handlar det ju om att nå ut till nya kundgrupper och det vill väl de flesta företag. Men att folk skulle betala med pengar för att få reklamavbrott? Nej skulle inte tro det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Yes. De har helt glömt vilket grundproblem de ska lösa.

Men är som sagt positiv om det blir så att de lanserar ett reklamalternativ som inte kostar pengar, för då handlar det ju om att nå ut till nya kundgrupper och det vill väl de flesta företag. Men att folk skulle betala med pengar för att få reklamavbrott? Nej skulle inte tro det.

Troligen blir det att du betalar lite mindre för att få äran att se reklam.

Permalänk
Medlem

Filmstjärnorna ser nog netflix som en kassako..

Permalänk
Medlem

Så länge vanliga abonnemanget finns kvar utan reklam är väl det ok, i övrigt hatar reklam tex tittar inte på nån vanlig linjär tv, eller på nånting där det avbryts av reklam

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Därför jag aldrig skaffade Discovery+ för att betala och se reklam, bara för att se Vägens Hjältar. Skippar hellre det.

Betala och se reklam? Jag har Discovery+ för att se Allsvenskan. Brukar även titta på andra program ibland, till exempel Vägens Hjältar, det är ingen reklam alls

Permalänk
Medlem

Är alltid fascinerande hur företag kan dölja i stort sett alla negativa ekonomiska beslut bakom "consumer choice".
Jag vill ha valmöjligheten att se hela deras internationella utbud utan att vare sig betala eller behöva se någon reklam, när kommer detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Betala och se reklam? Jag har Discovery+ för att se Allsvenskan. Brukar även titta på andra program ibland, till exempel Vägens Hjältar, det är ingen reklam alls

Titta på det billigaste alternativet för Discovery+. Du betalar typ 60-70kr/månad + måste se reklam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallamamran:

Betala för reklam borde aldrig anses som ett bra alternativ.

Hur lyckades du läsa dig till det från min kommentar? Det är ju tvärtom vad jag skrev.

Hela poängen med denna variant var väl att se reklam för att slippa betala, sen om det blir gratis eller billigare spelar väl mindre roll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Troligen blir det att du betalar lite mindre för att få äran att se reklam.

Eller så betyder det att den ensamstående mamman äntligen får råd med Netflix?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Är alltid fascinerande hur företag kan dölja i stort sett alla negativa ekonomiska beslut bakom "consumer choice".
Jag vill ha valmöjligheten att se hela deras internationella utbud utan att vare sig betala eller behöva se någon reklam, när kommer detta?

Där är så många onödiga eller rentav dåliga idéer idag som motiveras med valfrihet. Trots att mycket pekar på (nej, jag har inte för avsikt att leta fram studier) att människor som exponeras för färre beslut är nöjdare.
Elbolag, skolval, vårdcentral, telefonabbonemang, försäkringsbolag, räntebindning, pensionsförsäkring, pensionsfonder, streamingtjänst . . . . . .

Visa signatur

#nul

Permalänk

Det skulle kunna bli riktigt bra med reklam.
Men vi har en utveckling som har gått från:

1. Filmbolag har kämpat emot streamingtjänsterna, de skulle slå ut filmbranschen,

2. Streamingtjänsterna blir bättre, större utbud för varje dag.

3. Fler startar upp streamingstjänster och inför monopol på deras produkter.

4. Prishöjningar med motiveringen att de kan.

Och jag är tveksam till hur det går. Det jag skulle vilja ha är att det vore olagligt för filmbolag att ha geografiska begränsningar på deras utbud, så kunde vi få större konkurrens. Men detta blir mer komplicerat när man tänker efter att det finns länder som vill förbjudna filmer/serier.

Något jag starkt ogillar är att många filmbolag inte tror på deras produkter. Låt oss som är registrerade på deras tjänst få söka i deras utbud och se om abonnemanget är värt att återaktivera. Men icke, man ska allt behöva ta en månad för att inse att inte något nytt sevärt har kommit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det blir gratis kommer jag att använda det, jättegärna (så länge det är före och inte mitt i filmen/avsnittet då), men kommer absolut inte betala för ett konto med reklam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Erbjuder vad exakt? Reklam som är inbakade i poddarna är podskaparen själv som lagt in, inte Spotify.

Betalabbonemang som ändå har reklam i innehållet.
Man betalar för Spotify - och får ändå höra reklam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njae inte intresserad, får redan massa Netflix reklam efter jag sa upp mitt abonnemeng. Roliga är att de skriver kom nu tillbaka för endast 99:- i månaden men det är ju bara SD skit kvalite man får då så inget erbjudande som de påvisar i mailet.

Permalänk
Medlem

Göra sin tjänst mindre attraktiv.... Tycker det är lite väl mycket personliga åsikter och vinkling i denna "nyhetsartikeln".

Så länge mitt pris och mitt innehåll inte påverkas så ser jag inte att det påverkar mig alls. Fler alternativ är väl bra?

Jag tror att mina föräldrar hade varit en bra målgrupp för detta. De använder knappt netflix. De kollar nästan uteslutande på "gammel-tv" och är vana vid reklam. De hade nog gärna tagit ett billigare/gratis konto med lite reklam.

Själv ligger jag gärna kvar på den nivån jag ligger på, och skippar reklamen...

Permalänk
Medlem

Varför lyckas man samla nästan all musik (som lyssnas på) till Spotify, men behöver sprida film och serier etc över 10 tjänster? Varför är film svårare än musik?