Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kan inte göra annat än säga ÄNTLIGEN!. Har bara ett fåtal gånger använt "i spel röst kommunikation". Efter att fått REEEEEEEEEEE skrikit i örat så kände jag att japp nehä vi skippar detta.

Ser inte hur just det skulle täckas av detta dock, om du svarar med rage däremot så kanske han reportar dig och verktyget får lite motsatt effekt i mitt tycke, sen så ska en ju inte ge tillbaka med samma mynt etc. men det kan komma att utnyttjas / trollas med...

Utan att tänka på ev. långtgående konsekvenser av detta så är det ett välkommet tillägg i spel generellt.
Undviker precis som WackyJacky101 PUBG ranked squads utan egna vänner pga. det är nog att uppfostra sina egna barn.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ser inte hur det skulle täckas av detta dock...

Utan att tänka på ev. långtgående konsekvenser av detta så är det ett välkommet tillägg i spel generellt.
Undviker precis som WackyJacky101 PUBG ranked squads utan egna vänner pga. det är nog att uppfostra sina egna barn.

Jag hoppas detta täcks. Ingen ska behöva uppleva det. Det tillför inget till spelupplevelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Använder ens folk de inbyggda voice-chattarna och inte tredjepart nu för tiden? Efter Options är "Voice Chat OFF" det första jag gör i spel nu för tiden.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Använder ens folk de inbyggda voice-chattarna och inte tredjepart nu för tiden? Efter Options är "Voice Chat OFF" det första jag gör i spel nu för tiden.

Ja jag kör oftast discord, vet ingen som kör spelets egna chatt funktion.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Använder ens folk de inbyggda voice-chattarna och inte tredjepart nu för tiden? Efter Options är "Voice Chat OFF" det första jag gör i spel nu för tiden.

Ja? Finns många som inte har vänner som spelar spelen dom vill spela. Som mig själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Litar ju inte ett skvatt på företag som dessa. Spelar ingen roll om det är Kina, Ryssland eller USA. Deras regeringar värdesätter nationens säkerhet framför allt annat och då kan de lätt få tillgång till alla inspelningar.

Nu vet jag inte riktigt vad man kan ha inspelningarna till. Men söka efter specifika ord lär ju inte vara omöjligt? Kanske lagra rösterna så man kan identifiera folk. Typ om de har en inspelad röst från en okänd person och sedan jämför den inspelningen mot alla som pratat i Valorant och hittar en matchning och sedan på de viset kan identifiera?

Ser detta mer som ett av många steg. Detta är kanske inte så farligt men nästa steg? Och de kommande efter det kan vara. Om folk tycker detta är okej. Vad händer om Discord börjar göra samma sak? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tachiyon:

Mmm, jag stödjer detta till 100%. Spyless på att få diverse kvinnofientligt när man öppnar munnen när man spelar ranked, där voice coms är mer eller mindre ett måste i spel.

Nej, jag ska inte behöva stänga av voice coms av mina teammates för att slippa sånt. Och nej, att mutea teammates är inte lösningen...det gör bara att man undviker roten till problemet.

Skrivet av SLINKY95:

Vad vore världen utan alla kränkta människor?

Haha.

Du tycker alltså att ovanstående går under "kränkta människor, haha"?

De är inte ute efter att stoppa allt, poängen är att moderera det värsta (kvinnofientlig, homofobi, rasism, folk som önskar död och sjukdomar på familj etc). Det är sorligt att det behövs, men jag tycker det är bra.

Lite synd att det är Tencent bara, men ser inte riktigt något problem. Alla som spelar har ju redan installerat spelet och Vanguard.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Varför räcker det inte med att lagra röstsamtalet om det kommer in klagomål? Det är ganska långtgående att bara spara allt. De skriver ju själva att de bara tänker använda röstsamtalet om det kommer in klagomål, så jag förstår inte riktigt vad logiken är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Använder ens folk de inbyggda voice-chattarna och inte tredjepart nu för tiden? Efter Options är "Voice Chat OFF" det första jag gör i spel nu för tiden.

får man inte ihop ett fullt lag med folk i sin vänskapskrets, så fylls platserna med randoms. det är där man måste använda voice coms, speciellt i spel där competitive ranked finns. ju högre rank man kommer...ju mer relevant blir voice coms med randoms.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför räcker det inte med att lagra röstsamtalet om det kommer in klagomål? Det är ganska långtgående att bara spara allt. De skriver ju själva att de bara tänker använda röstsamtalet om det kommer in klagomål, så jag förstår inte riktigt vad logiken är.

Troligen för att förebygga dåligt prat. Om du vet att allt du säger sparas kanske du "skärper" dig men om det bara sker vid specifika tillfällen kanske du försöker "ursäkta" dig då istället. Tex oop ledsen jag sa så. Tänkte inte först och om du då kan höra tidigare prat tex: "bleeping" "bleeping" aaaaarrgHHH. Gå och "bleep".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Data. Kina dammsuger världen på data.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Tycker att det är lite väl långt att gå att spela in röstchatterna för att modereras.
Har aldrig spelat Valorant då deras anti-cheat är lite väl agressivt ingrepp på datorn, men finns inte funktionen att ignorera folk helt och hållet in-game, som i CS:GO t.ex? Klart mycket bättre tillvägagång som dessutom styrs på individnivå, är det någon som är toxic eller har dåligt beteende, då är det bara mute som gäller och sen är det inte mycket mer med det.

Att hela ens röstchatt ska bli inspelad och lagrad någonstans tycker jag går över integritetsgränsen.

Ser inte problemet. Röstchat in-game är till för en sak och det är att kommunicera vad gäller spelet. Vill du föra utförligare diskussioner om vad som helst och därtill inte vill att detta spelas in finns många andra bra sätt att kommunicera.

Att kommunicera inom sitt lag är en enormt stor del av många spel och att då vara tvungen att personligen tysta folk till höger och vänster på grund av dåligt uppförande förstör spelet till stor del.
Kan folk då inte uppföra sig när det kommer till röstchatten tycker jag det är en mycket bra funktion att stänga av spelare från den funktionen och separera deras köer till den slaskhög där de hör hemma. Alternativt stänga av dem helt ifrån spelet.

Vad gäller farhågor om att allting man tycker och tänker ska modereras så får man helt uppenbart tycka och tänka vad man vill. Detta behöver dock inte vädras i spelet.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med att det skulle vara värre att spela in vad man säger i spelets röstchatt jämfört med att de sparar vad du skriver? Om man har så dåligt filter på sin mun kanske man ska tänka till lite innan man öppnar den.

Permalänk
Medlem

Bästa systemet för sånt här tycker jag är Iracing. Välj om du vill spara en repris efter racet och då får du även med röstchatten. Vill du rapportera någon skickar du med reprisen.

Permalänk

Jag är okej med detta, jag hade inte ens haft något problem att datan lagrades.

Dock tycker jag att bra iterationer som detta oftast slutar med att datan också kommer säljas till adsence för att skapa "bättre ads".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kan inte göra annat än säga ÄNTLIGEN!. Har bara ett fåtal gånger använt "i spel röst kommunikation". Efter att fått REEEEEEEEEEE skrikit i örat så kände jag att japp nehä vi skippar detta.

Hur ska detta hjälpa mot det? Folk kommer fortfarande skrika med sina 12 åriga röster. Att ha någon form av chat på i spel är ju bara kontraproduktivt. Aldrig har det sagts något vettig i online spel som dota, CS etc. Chatten är bara till för att informera folk om att de minsann är 1k dogs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Hur ska detta hjälpa mot det? Folk kommer fortfarande skrika med sina 12 åriga röster. Att ha någon form av chat på i spel är ju bara kontraproduktivt. Aldrig har det sagts något vettig i online spel som dota, CS etc. Chatten är bara till för att informera folk om att de minsann är 1k dogs.

Du inser att du pratar mot dig själv? Om ingen röst kommunikation i spel är bra så enligt dig är lösningen stoppa den? Vore det inte bättre om kommunikationen i spel vore "hej jag går sida B" "kan du backa upp mig?" "HjÄLP dom skjuter mig". Antar jag är en knäpp gubbe som tycker spel röst/prat borde vara för att föra spelet framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett bra initiativ. Ser gärna att det blir standard så man slipper alla småungar (och "vuxna" för den delen) som tävlar i att häva ur sig könsord och andra förolämpningar.
Bara här om kvällen spelade jag och en kompis Warzone, vi slutade trea en omgång och vinnarna av den rundan förstod att vi var svenskar och började kalla oss för diverse grejer och sa saker om våra släktingar och vad dom skulle göra med dessa.
"han hör oss bror... han hör oss" "Ey, jag ska * din * din * *". Frågade vad han pratade om och då eskalerade det ännu mer, innan det bröts och ett nytt spel började. Och det var alltså vinnarna. Jag kan acceptera en svordom eller två om man förlorar. Men detta?
Hann inte riktigt klicka på knappen för att rapportera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du inser att du pratar mot dig själv? Om ingen röst kommunikation i spel är bra så enligt dig är lösningen stoppa den? Vore det inte bättre om kommunikationen i spel vore "hej jag går sida B" "kan du backa upp mig?" "HjÄLP dom skjuter mig". Antar jag är en knäpp gubbe som tycker spel röst/prat borde vara för att föra spelet framåt.

Nej, röstchatten i spel är till för att snacka med dina polare på ryska, svära och skrika diverse okvädningsord. Bästa tidpunkten att göra detta är när ditt lag har en spelare kvar och han försöker lyssna av var fienden befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, röstchatten i spel är till för att snacka med dina polare på ryska, svära och skrika diverse okvädningsord. Bästa tidpunkten att göra detta är när ditt lag har en spelare kvar och han försöker lyssna av var fienden befinner sig.

Så? Knäpp Gubbe?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du inser att du pratar mot dig själv? Om ingen röst kommunikation i spel är bra så enligt dig är lösningen stoppa den? Vore det inte bättre om kommunikationen i spel vore "hej jag går sida B" "kan du backa upp mig?" "HjÄLP dom skjuter mig". Antar jag är en knäpp gubbe som tycker spel röst/prat borde vara för att föra spelet framåt.

Hur pratar jag mot mig själv. Detta handlar om att röster ska spelas in för att stoppa hot, trakasserier etc. Du skrev att det var jobbigt med folk som skriker, något som detta inte kommer att hjälpa alls mot. Hela mitt inlägg är sarkastiskt. Det är naivt att tro att detta skulle öka kvaliteter på kommunikationen i spel över huvud taget. Om något kommer folk bara börja använda andra uttryck som inte är på "the naughty list" som företaget har. Eller bara helt enkelt skrika REEEEEEEEEEE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så? Knäpp Gubbe?

Sjukt knäpp. Använda röstchatten till att kommunicera relevant information gällande spelet är ju helt barockt.

Permalänk
Medlem

känns lite som en icke nyhet för det är bara i USA de ska lära AIn. För om de hade gjort det här behöver de följa EUs regler och det har de ingen lust med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Hur pratar jag mot mig själv. Detta handlar om att röster ska spelas in för att stoppa hot, trakasserier etc. Du skrev att det var jobbigt med folk som skriker, något som detta inte kommer att hjälpa alls mot. Hela mitt inlägg är sarkastiskt. Det är naivt att tro att detta skulle öka kvaliteter på kommunikationen i spel över huvud taget. Om något kommer folk bara börja använda andra uttryck som inte är på "the naughty list" som företaget har. Eller bara helt enkelt skrika REEEEEEEEEEE.

Vilket gör att kunna spela upp konversationen och analysera den för att avgöra vad meningen var...hmm

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sethul:

känns lite som en icke nyhet för det är bara i USA de ska lära AIn. För om de hade gjort det här behöver de följa EUs regler och det har de ingen lust med.

Mja, viljan finns nog men visst är det snårigare när GDPR blir en del av ekvationen.
Jag skulle nog tro att man har för avsikt att införa det här med men att det tar längre tid

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta är heltossigt med alla implikationer som kommer på köpet.

Visst kan det vara hemskt vad vissa individer kan yttra under vredesmod, men man kan ju fundera på över innebörden av yttrandet och vilka faktiska effekter det har på ev mål eller åhörare. Har någon tagit fysisk skada? Hur kan man ens bevisa att någon är kränkt med rimliga medel (varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?) och vad blir kontentan när ordet inte är fritt utan modereras på detta vis?

Inte förglömmas integritetskränkningen som genomförs på ALLA som spelar spelet till en (tvivelaktig) förmån för en minoritet av spelare.

Du vet att det är stor del barn som spelar online? Visst kan de ta skada, måste den vara fysisk för att räknas? Att få ut något annat än att möjligen stänga av rövhattar från tjänsten tror jag kanske inte mycket på men däremot kan det faktiskt innebära att folk beter sig schysstare bara genom att veta att risken finns att man blir avstängd.

Problemet med en sådan här sak är såklart när man analyserar och börjar sälja vidare information bunden till specifika individer, det känns inte okay även om jag själv inte bryr mig. Dock är jag ganska säker på att mobilen redan avlyssnar allt som sägs i hemmet oavsett vad tillverkarna vill få en att tro men åter igen kan jag inte bry mig mindre. Att folk beter sig som folk mot varandra är många gånger viktigare än att lämna ut att vi nu behöver köpa kattmat, bara tråkigt att det behövs någon form av övervakning för att bete sig.

Angående "varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?", tja? varför ska man kränka alls? Finns det någon vinning i det utöver att känns sig bättre på andras bekostad(Alfa)? Om vi sätter OK på kränkning samtidigt som vi har ett lagsystem som är relativt slappt, var tror vi att vi hamnar? Gissningsvis fler personer som tar lagen i egna händer kanske? De e väll en god idé att hålla en god ton för att undvika reta upp folk som annars kan resultera i alla möjliga tråkigheter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vilket gör att kunna spela upp konversationen och analysera den för att avgöra vad meningen var...hmm

Så någon ska sitta och lyssna på 10 000 tals inspelningar med 12 åringar som sitter o skriker och "analysera" dem. Yes sounds like screaming indeed.

Permalänk
Medlem

Valfrihet - en med övervakning och en utan. Alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag skulle inte kalla det Riot gör integritetskränkning men ja, spelandet glider över till att bli en styrd verksamhet där dagens sociala normer, som ju är i ständig rörelse, ska appliceras på alla som deltar. Det är inte en sandlåda för gamers längre vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Det känns lite tillspetsat som att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas.

Att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas tar jag för givet. Ingår inte det i allas uppfostran, att vara sjyst mot varandra? Det gäller även sandlådan för gamers. Beter du dig som en rövhatt i en riktig sandlåda kommer de övriga säga åt dig, och om du inte skärper dig kasta ut dig eller ringa polisen beroende på vad exakt du gör.

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker förespråka. Att man ska kunna bete sig hur som helst mot andra människor helt utan konsekvenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Så någon ska sitta och lyssna på 10 000 tals inspelningar med 12 åringar som sitter o skriker och "analysera" dem. Yes sounds like screaming indeed.

Varför är du så "nervös" för hur företagen ska lösa något som "du" inte drabbas av?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB