Säkring går när dator kopplas in.

Permalänk

Säkring går när dator kopplas in.

Hej!

Jag har en HP Omen 30L som har ett 750w 80+ platinum nätagg av okänd tillverkare (står HP på). Det som händer när datorn har stått utan ström ett tag och jag kopplar in strömsladden (sätter inte på datorn) så går säkringen. Jag har säkerställt att jag inte har massa andra produkter på samma säkring/uttag och att det skulle vara orsaken. Jag har testat olika strömkablar, olika uttag samt olika säkringar. Om jag bara slår på säkringen igen så startar datorn utan problem och rullar på i timmar utan konstigheter.

Ska tydliggöra att jag bor i en relativt nybyggd lägenhet med automatsäkringar (såna som har av/på med en strömbrytare).

Några ideér om vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victoraka:

Hej!

Jag har en HP Omen 30L som har ett 750w 80+ platinum nätagg av okänd tillverkare (står HP på). Det som händer när datorn har stått utan ström ett tag och jag kopplar in strömsladden (sätter inte på datorn) så går säkringen. Jag har säkerställt att jag inte har massa andra produkter på samma säkring/uttag och att det skulle vara orsaken. Jag har testat olika strömkablar, olika uttag samt olika säkringar. Om jag bara slår på säkringen igen så startar datorn utan problem och rullar på i timmar utan konstigheter.

Ska tydliggöra att jag bor i en relativt nybyggd lägenhet med automatsäkringar (såna som har av/på med en strömbrytare).

Några ideér om vad som kan vara felet?

Det är inte jordfelsbrytaren som går?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är inte jordfelsbrytaren som går?

Nej vad jag kan se är det bara specifika säkringar(osäker om det är rätt att kalla det säkring) som går. Exempelvis på min rad av brytare har jag testat med brytare 8 och 9 som går till kök (belysning, fläkt, uttag etc) respektive vardagsrum

Permalänk
Medlem

Börja med att testa en annan sladd till nätagget. Om inte det hjälper får du köpa nytt nätagg helt enkelt

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Börja med att testa en annan sladd till nätagget. Om inte det hjälper får du köpa nytt nätagg helt enkelt

Har provat 2st olika strömkablar är jag rädd. Kruxet är ju dock att det inte alltid händer, bara ibland, blir inte klok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victoraka:

Har provat 2st olika strömkablar är jag rädd. Kruxet är ju dock att det inte alltid händer, bara ibland, blir inte klok.

Vad är det för amper på säkringen kan vara så att datorn drar massor med ström när nätagget börjar jobba.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Vad är det för amper på säkringen kan vara så att datorn drar massor med ström när nätagget börjar jobba.

Det är C10, så 10 Ampere som jag förstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victoraka:

Har provat 2st olika strömkablar är jag rädd. Kruxet är ju dock att det inte alltid händer, bara ibland, blir inte klok.

Kan du testa följande:

1. Dra ur sladden ur väggen.
2. Sätt i den i datorn.
3. Sätt i den i väggen

Händer samma sak även då?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

en del automatsäkringar är sjukt transientkänsliga

Kan räcka att sätta en åskskyddad grenkontakt mellan dator och uttag för att lösa problemet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victoraka:

Har provat 2st olika strömkablar är jag rädd. Kruxet är ju dock att det inte alltid händer, bara ibland, blir inte klok.

Ok, för kortslutning gör att säkring löser ut. Så kortslutning i nätagget antagligen.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Kan du testa följande:

1. Dra ur sladden ur väggen.
2. Sätt i den i datorn.
3. Sätt i den i väggen

Händer samma sak även då?

Ja, jag har testat på detta sätt och samma sak händer, men som sagt, inte alltid.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

en del automatsäkringar är sjukt transientkänsliga

Kan räcka att sätta en åskskyddad grenkontakt mellan dator och uttag för att lösa problemet

// LZ

Intressant, kanske får prova det om inte annat.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ok, för kortslutning gör att säkring löser ut. Så kortslutning i nätagget antagligen.

Ja okej, låter inte så kul! Får testa vidare med de andras förslag samt testa i en annan lägenhet för att försöka utesluta detta.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt som att det bara är kondensatorerna som laddas upp snabbt när du spänningssätter nätaggregatet vilket får säkringen att trippa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Automatsäkringar försämras varje gång den kortsluts, så efter några gånger är det möjligt att den bryter snabbare, eller för mindre ström, säg 8 A, några smällar till och den kanske är nere i 6 A

Har du möjlighet att prova en annan säkring, annat uttag på annan säkring?

Visa signatur

MerLox

Permalänk

Det är ett relativt stort nätaggregat. Det är mycket kapacitans som ska laddas upp när du kopplar in strömsladden, detta blir mer eller mindre en ren kortslutning under en kort tid (ju större nätaggregat desto längre tid), så har du en känslig säkring så kan den absolut gå. Mitt tips är att inte dra ur strömsladden utan låta datorn stå inkopplad hela tiden.

Permalänk

Vafan du har exakt samma fel som mig. Jag har också fått detta fel och börja felsöka. Det jag gör nu är att koppla först in datorn och sedan skärmarna. Kopplar jag in alla samtidigt så blir det mörkt i lägenheten.
Jag misstänker att min automatsäkring har blivit lite sliten för det börjar nu gå emot överdrift. Liksom jag har bott i lägenheten länge och har haft datorer länge, men något har hänt det senaste.

Det jag har funderat på är en automatisk fördröjning som först kopplar på datorn, sedan skärmar plus kringutrustning.

*edit*
Den datorn jag har är inget speciell på det sätt att den ska ta en 10A säkring. Ett 850W nätdel, skärmarna visst 3st men de är nya leds.

*edit2*
En annan misstanke är att väggkontakten som jag stoppar in i kan vara lite sliten.

Permalänk
Medlem

Atomatsäkringar slits, och de bör inte lösa ut mer än 3-4 gånger, efter 5 gånger bör den bytas ut om den ska hålla sin spec.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när vi bodde i en lägenhet o de bytte från diazed säkringar till dvärgbrytare.

Bor du i en bostadsrätt så be en elektriker byta till en trög dvärgbrytare.

Permalänk
Medlem

hade 'ven jag liknande problem. Böt nätaggregat så var problemet väck!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Stängde av datorn en kväll för 15 år sen,
Kom hem efter skolan dagen efteråt, satte på datorn och propen gick i bostaden.
Sätter i ny propp, den går likväl, kopplar ut datorn och in med ny propp då funkade det - tills datorn kopplades in i eluttaget...

Fick byta nätaggregat.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag har skaffat ett överspänningsskyddat grenuttag som jag ska testa senare ikväll. Jag har testat i en annan lägenhet och där är det inga problem än så länge, även utan grenuttaget. Min teori just nu är att det är kassa brytare som @Pyka nämnde ovan.

Tack för all respons, jag uppdaterar tråden när jag vet mer!

Permalänk
Medlem

Nja. Kassa brytare är det kanske inte. Men de löser ut snabbt över märkström.
Proppar kan överbelastas en bra stund.
Tex vid start av ringkärnetransformatorer mm.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilken säkring har du? Märke och helst typ

Byta säkring får du inte göra själv utan behörig elektriker måste byta den.
Någon anledning att du drar ur sladden varje gång?

Edit. Testa och vänd kontakten/använd den andra brunnen i uttaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken säkring har du? Märke och helst typ

Byta säkring får du inte göra själv utan behörig elektriker måste byta den.
Någon anledning att du drar ur sladden varje gång?

Edit. Testa och vänd kontakten/använd den andra brunnen i uttaget

Ja absolut, såg att det måste utföras av elektriker om det blir aktuellt. Är ganska säker att det relaterar till säkringarna, vare sig dom har gått många gånger och blivit känsligare eller om de är av en typ som går lätt. Har testat iaf 5 gånger nu i en annan lägenhet och där går inte säkringarna, i den andra lägenheten sitter GE g101 (c10)

Jag har dessa säkringar:
https://www.hager-me.com/products/energy-distribution/protect...

Råkade skriva Husqvarna istället för GE
Permalänk
Medlem
Skrivet av Victoraka:

Ja absolut, såg att det måste utföras av elektriker om det blir aktuellt. Är ganska säker att det relaterar till säkringarna, vare sig dom har gått många gånger och blivit känsligare eller om de är av en typ som går lätt. Har testat iaf 5 gånger nu i en annan lägenhet och där går inte säkringarna, i den andra lägenheten sitter GE g101 (c10)

Jag har dessa säkringar:
https://www.hager-me.com/products/energy-distribution/protect...

Sjuka är att båda har samma tekniska standarder...
Som någon sade tidigare så måste din psu avge en konstig transient som får den att lösa när du laddar up kondingen...

Hager är sett som det bättre märket kontra GE.
Du skulle nog testa att köra 13A C snarare än 10A D.
(fråga elektrikern som du anlitar)
Riktigt tröga D säkringar får man oftast VÄLDIGT korta kabellängder på...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25