Behöver jag ny skärm? (snabbt svar Amazon prime nu)

Permalänk
Medlem

Behöver jag ny skärm? (snabbt svar Amazon prime nu)

Har en 8 år gammal aoc 24" 144hz,tn, inga fel men vill ha lite modernare med hdr. Spelar inte så mycket men... valet står mellan Asus TUF Gaming VG279QM 27" Full HD IPS, Asus TUF Gaming VG259QM 25" Full HD IPS samt Dell S2522HG 25" Gaming Full HD IPS 240Hz som just nu kostar 2350kr på Amazon. Ska jag slå till hos amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Har en 8 år gammal aoc 24" 144hz,tn, inga fel men vill ha lite modernare med hdr. Spelar inte så mycket men... valet står mellan Asus TUF Gaming VG279QM 27" Full HD IPS, Asus TUF Gaming VG259QM 25" Full HD IPS samt Dell S2522HG 25" Gaming Full HD IPS 240Hz som just nu kostar 2350kr på Amazon. Ska jag slå till hos amazon?

Det är väl upp till dig om du känner att du behöver en bättre skärm?
Om jag vore du skulle jag uppgraderat till en begagnad 32", 1440P 144 hz för runt 2k istället.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl upp till dig om du känner att du behöver en bättre skärm?
Om jag vore du skulle jag uppgraderat till en begagnad 32", 1440P 144 hz för runt 2k istället.

Jag har inte plats för större än 27" och vill bara ha fullhd, nuvarande kort är gtx 1080. Asus har ELMB men vad betyder detta egentligen? Jo jag har läst några recensioner men blir inte klokare, behöver vanligt folk detta? Vill bara ha en snabb skärm med hdr.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är det typ samma panel i dessa skärmar, men Dell har usb hubb. Tycker den är prisvärd o 3 års på plats garanti.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Batwoman:

Vill bara ha en snabb skärm med hdr.

HDR i det här prissegmentet är bara ett substanslöst försäljningsargument. Ingen av dessa skärmar har tillräcklig ljusstyrka för att kunna visa HDR-material på ett vettigt sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

HDR i det här prissegmentet är bara ett substanslöst försäljningsargument. Ingen av dessa skärmar har tillräcklig ljusstyrka för att kunna visa HDR-material på ett vettigt sätt.

Så vad tycker du jag ska göra? Kan tänka mig att allt är bättre än det jag har.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Batwoman:

Så vad tycker du jag ska göra? Kan tänka mig att allt är bättre än det jag har.

Den enda som kan avgöra hur du skall göra är du själv. Största uppgraderingen får du givetvis genom att gå till en IPS-panel istället för din nuvarande TN. Jag har VG279QM och det är en riktigt bra spelskärm i 1080P, men beroende på hur nära du sitter kan det vara bättre att hålla sig till 25 tum i och med att pixeldensiteten då är högre. ELMB är bara relevant om man har hårdvara som klarar av en hög och stabil bildrutefrekvens, och då spelar spel där man har nytta av sådant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den enda som kan avgöra hur du skall göra är du själv. Största uppgraderingen får du givetvis genom att gå till en IPS-panel istället för din nuvarande TN. Jag har VG279QM och det är en riktigt bra spelskärm i 1080P, men beroende på hur nära du sitter kan det vara bättre att hålla sig till 25 tum i och med att pixeldensiteten då är högre. ELMB är bara relevant om man har hårdvara som klarar av en hög och stabil bildrutefrekvens, och då spelar spel där man har nytta av sådant.

Hm.. blev ju inte klokare. Jag lär nog köpa dell,en.

Permalänk
Medlem

Jag har en 240Hz-skärm eftersom jag spelar quake champions och presterar bättre med den skärmen än med en på 144hz. Men det är enda fördelen egentligen. Lägre input lag. Lite högre träffsäkerhet med tracking och rail. Om jag inte lirade mot riktigt bra spelare så hade jag struntat i 240Hz och om jag lirade singel playerspel endast så hade jag nog till och med nöjt mig med 60Hz och en handkontroll istället för mus och tangentbord.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara singelplayer typ metro 2033. Men vill ha bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Man köper helt enkelt inte 1080p 2022. 1440 är mer eller mindre utdaterat även det om än dom flesta spelar på det trots att 4k 144hz funnits ute i bra många år. Har givetvis med att GPU prestandan inte hängt med förrän 3xxx serien.

Köp dig en 2560x1440 165hz eller högre 27” IPS eller spela vidare på din är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jaha... Okey jag hade inte köpt någon av dem av den anledningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alltså jag *behöver* inte en ny skärm. Men är 400 nits samma som hdr 400? Läste att det är samma ljustyrka som sdr? Min skärm är inte ljustark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jaha... Okey jag hade inte köpt någon av dem av den anledningen.

Hm..

Permalänk
Medlem

Vill du ha funktionell HDR så behöver du gå upp i prisklasserna.

Ett 1080 kan köra 1440p utan problem. Det är mer vad för frekvens- och grafikinställningskrav man har som avgör. Men ifall det bara är singleplayer som gäller så anser jag att high/60 fps troligtvis duger för ändamålet.

Hade personligen inte gått under 27"/1440p på en skärm idag. Enda undantaget är väl om man har riktigt förlegade preferenser, såsom CS-spelare som kör på superlåga upplösningar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Alltså jag *behöver* inte en ny skärm. Men är 400 nits samma som hdr 400? Läste att det är samma ljustyrka som sdr? Min skärm är inte ljustark.

HDR400 är ett skämt och existerar i princip för att lura konsumenter. Det är något man slänger på lådan som försäljningsargument.

27” med 1080p ger dig enorma pixlar och väldigt låg pixeldensitet.

Bara du kan bestämma om du vill kasta bort dina pengar eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir ju inte klokare av det här. Vad hade ni köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

En 1440p 27" med minst 144Hz för att inte bli galen

Har själv ett GTX 1080 och kör 1440p utan problem. Men visst, jagar du FPS samtidigt som du kör allt på Ultra så kommer du inte ha så roligt.. men 60fps går absolut om du pillar lite i inställningarna. Ser fortfarande mycket bättre ut än 1080p

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Skrivet av Pamudas:

En 1440p 27" med minst 144Hz för att inte bli galen

Har själv ett GTX 1080 och kör 1440p utan problem. Men visst, jagar du FPS samtidigt som du kör allt på Ultra så kommer du inte ha så roligt.. men 60fps går absolut om du pillar lite i inställningarna. Ser fortfarande mycket bättre ut än 1080p

Håller helt med, 1440p! LG GP850 är fin och har ett bra pris! Tänk dock på att IPS-glow är en grej som man inte kommer ifrån med IPS-tekniken så är du extremt känslig för sånt, välj VA!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729459

Permalänk
Medlem

Kan ni tipsa mig på en skärm som är fullhd 24/ 27tum?

Permalänk
Medlem

HDR kan du strunta i. Vill du ha bra HDR måste du ha en OLED skärm eller TV.

1080p på <25" och höga Hz, visst, inget fel med dem, men de är mer avsedda för kompetitivt spelande, t.ex. CSGO i 300+ fps osv.

Eftersom du spelar single player spel och vill ha bättre bild hade du haft större nöje av en 1440p 27" med IPS panel, t.ex. den här https://www.amazon.se/-/en/dp/B07VTPKCLS

LG'n en annan länkade ovan är bättre men om du var ute efter Prime Day deals så...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Behåll din gamla skärm. Det du söker efter är marginellt bättre än det du har nu. Tycker inte det är lönsamt. Uppgradera skärm samtidigt som du uppgraderar dator istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

2022 är det 1440p 144 Hz eller högre och ips som minimum.

VRR är inte dumt men hdr i låga prisklasser är pengar i sjön.
FullHD (1080p) köper man endast om man kommer över en billig begagnad skärm eller om man ska ha 240-360 Fpsar i CS eller liknande spel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kan ni tipsa mig på en skärm som är fulh 24/ 26um?

Din nuvarande fyller de kraven.

Vill du däremot ha bättre bild så är nästa steg upp 27"/1440p, där https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729459 redan har rekommenderats i tråden.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Glöm HDR.
Köp LG skärmen som länkats ovan. Det är den enda vettiga uppgraderingen från din nuvarande skärm.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att lindra förvirringen lite, det är inte så att en skärm med HDR400 automatiskt är en dålig skärm, det är bara att det inte är en funktion du ska titta på och känna "åh, det här är en funktion som gör skärm X bättre än skärm Y".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-27...
Denna köpte jag för 2 dagar sen och jag har inget att klaga på.
IPS, G-sync kompatibel och en liten fot som inte tar upp halva skrivbordet. Om du väljer mellan 1080p och 1440p så välja 1440p, det är mycket behagligare för ögat. Likaså mellan VA och IPS där IPS skärmar är mycket skönare att titta på " personlig åsikt "
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kan ni tipsa mig på en skärm som är fulh 24/ 26um?

Om du prompt vill stanna kvar på 1080p så hade jag nog satsat på Dell-skärmen. Generellt bra byggkvalitet samt brukar vara "rätt" färger out-of-the-box.

Recension:
https://www.displayninja.com/dell-s2522hg-review/