Permalänk
Medlem

Hur fixar man windows 11?

Tjabba!

Ska köpa en dator men innan ja gör de kan de vara bra att veta hur man fixar en så kallad ”windows 11” till fråga då, på inet kan de ju fixa windows åt en men för ganska högt pris 1400kr. Hörde att man kan köpa online på nåt sätt osv. Sen ska man ha ”Home” vanliga varianten av windows eller pro varianten? Har ni nån länk till nån guide eller liknade?

(Kanske är fel tråd detta då får nån admin gärna flytta den till rätta)

Permalänk
Medlem

Ladda ner till usb och installera från den till din dator helt utan internet först.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man kan installera windows 10 helt gratis, använda helt gratis med viss restriktion, funkar det bra kan man sen se om win11 går in. Eller köpa win10(finns olika sätt) sen "uppdatera" till elvan. Om win 11 är det från början vet jag inte men här finns information om hur man laddar ner den:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Aktiverar man inte nyckel ser det ut som på biltemas datorer(dom som man söker på i butiken) en text på skärmen som syns igenom allt. Sen bör man fixa skrivbords bild och fixa skärmsläckare innan man går ut på Internet.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Ladda ner till usb och installera från den till din dator helt utan internet först.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man kan installera windows 10 helt gratis, använda helt gratis med viss restriktion, funkar det bra kan man sen se om win11 går in. Eller köpa win10(finns olika sätt) sen "uppdatera" till elvan. Om win 11 är det från början vet jag inte men här finns information om hur man laddar ner den:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Aktiverar man inte nyckel ser det ut som på biltemas datorer(dom som man söker på i butiken) en text på skärmen som syns igenom allt. Sen bör man fixa skrivbords bild och fixa skärmsläckare innan man går ut på Internet.

borde ja bara fixa en windows 10 tycker du? är de så viktigt att ha 11an? fattar ju knappt va de gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

borde ja bara fixa en windows 10 tycker du? är de så viktigt att ha 11an? fattar ju knappt va de gör

Om jag hade köpt en ny dator idag, hade jag absolut valt Windows 11 före 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

okej, tror ja gör de alltså känns lika bra när man ändå köper nytt tänker ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

fattar dock inte hur de fungerar riktigt hur man installerar windows 11 på ett nytt data bygge, man ska alltså ha ett USB minne som har 8gb och sedan ladda ner WINDOWS 11 på en fungerande dator sen innan efter de plugga in USB stickan i nya datorn sen ska man få fram massa frågor på skärmen om windows 11 sen där efter måste man ange en nyckel av nåt slag? fattar typ inte helt, så de kostar inte pengar att fixa windows11 eller är det den nyckeln man måste betala för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

Jag tänkte mer på om du tycker windows pro är för dyrt och vill slippa den kostnaden till en början eller helt och hållet. Jag vet inte om man kan använda 11 som 10 utan att betala(jag länkade till iso nedladdning), men jag antar att man kan uppgradera en 10 till 11 med vattenmärke, dvs gratis.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

fattar dock inte hur de fungerar riktigt hur man installerar windows 11 på ett nytt data bygge, man ska alltså ha ett USB minne som har 8gb och sedan ladda ner WINDOWS 11 på en fungerande dator sen innan efter de plugga in USB stickan i nya datorn sen ska man få fram massa frågor på skärmen om windows 11 sen där efter måste man ange en nyckel av nåt slag? fattar typ inte helt, så de kostar inte pengar att fixa windows11 eller är det den nyckeln man måste betala för?

Kolla på den guiden först innan så gör nåt så du får ett hum om hur de olika stegen ser ut, går igenom hela processen hur det går till, sen om du inte har någon nyckel så väljer du bara att du inte har någon och fortsätter installationen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kolla på den guiden först innan så gör nåt så du får ett hum om hur de olika stegen ser ut, går igenom hela processen hur det går till, sen om du inte har någon nyckel så väljer du bara att du inte har någon och fortsätter installationen.
https://www.youtube.com/watch?v=DMV4qyjceKE

måste man ha en nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilbro:

måste man ha en nyckel?

Inget måste men man går miste om vissa funktioner, samt om du har ett microsoft konto så kan du binda nyckeln till den och på så sätt flytta med nyckeln till nästa dator du bygger.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inget måste men man går miste om vissa funktioner, samt om du har ett microsoft konto så kan du binda nyckeln till den och på så sätt flytta med nyckeln till nästa dator du bygger.

okej jag som bara vill spela och kolla YT, twitch osv snacka dc behöver kanske inte en sån nyckel då

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wilbro:

Tjabba!

Ska köpa en dator men innan ja gör de kan de vara bra att veta hur man fixar en så kallad ”windows 11” till fråga då, på inet kan de ju fixa windows åt en men för ganska högt pris 1400kr. Hörde att man kan köpa online på nåt sätt osv. Sen ska man ha ”Home” vanliga varianten av windows eller pro varianten? Har ni nån länk till nån guide eller liknade?

(Kanske är fel tråd detta då får nån admin gärna flytta den till rätta)

Du kan köpa valfri nyckel på ebay i princip bara söka windows 10 pro så får du en nyckel som funkar men detta är en gråzon så vågar inte länka till något.

Du kan köra windows 10 om du är van med det, windows 11 har UI uppdateringar men inga prestandaförbättringar än kommer ev i och med 22h2 uppdateringen snart, men ska du gamea osv så kan du lika gärna köra windows 10. För att installera så är det bara följa guiden via Microsofts verktyg https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 , ha ett usb minne redo och sen är det bara du trycker nästa nästa, det ända du kan behöva ladda ner är drivrutiner för grafikkort vilket görs via respektive tillverkares hemsida.

Allting är i princip tryck nästa nästa nästa nästa överallt och fyll i infon som dom frågar efter, när du installerar ha inte i en nätverkskabel så kan du välja under stegen att du inte har nätverk så slipper du använda ett microsoft konto och kan skapa ett lokalt.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du kan köpa valfri nyckel på ebay i princip bara söka windows 10 pro så får du en nyckel som funkar men detta är en gråzon så vågar inte länka till något.

Du kan köra windows 10 om du är van med det, windows 11 har UI uppdateringar men inga prestandaförbättringar än kommer ev i och med 22h2 uppdateringen snart, men ska du gamea osv så kan du lika gärna köra windows 10. För att installera så är det bara följa guiden via Microsofts verktyg https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 , ha ett usb minne redo och sen är det bara du trycker nästa nästa, det ända du kan behöva ladda ner är drivrutiner för grafikkort vilket görs via respektive tillverkares hemsida.

Allting är i princip tryck nästa nästa nästa nästa överallt och fyll i infon som dom frågar efter, när du installerar ha inte i en nätverkskabel så kan du välja under stegen att du inte har nätverk så slipper du använda ett microsoft konto och kan skapa ett lokalt.

om ja är van med windows 10 frågar du? haha. noll koll va windows ens gör. min dator funkar ja är nöjd

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wilbro:

om ja är van med windows 10 frågar du? haha. noll koll va windows ens gör. min dator funkar ja är nöjd

Well i regel funkar allt till Windows 10 så jag hade valt det för att ha en problemfri vardag men annars så är det bara kolla en youtube video hur du gör men i regel så använd verktyget och sen nästa nästa nästa och installera drivrutiner så kommer allt funka fin fint

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Well i regel funkar allt till Windows 10 så jag hade valt det för att ha en problemfri vardag men annars så är det bara kolla en youtube video hur du gör men i regel så använd verktyget och sen nästa nästa nästa och installera drivrutiner så kommer allt funka fin fint

så ja gör som så att ja startar bara min nya dator och sen bara trycker nästa på allt tills ja kommer till skrivbordet sen är de bara att köra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bärplockaren:

https://www.youtube.com/watch?v=DMV4qyjceKE

TS: FYI
Han länkar till Windows Insder Program som inte är att rekommendera för oss dödliga / vanliga slutanvändare då de inte förblir aktiverade, kan vara fulla av buggar osv.

Man behöver endast en fungerande dator, USB-minne på som minst 8GB och Media Creation Tool

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tcntad:

Han länkar till Windows Insder Program som inte är att rekommendera för oss dödliga / vanliga slutanvändare då de inte förblir aktiverade, kan vara fulla av buggar osv.

Man behöver endast en fungerande dator, USB-minne på som minst 8GB och Media Creation Tool

Skrivet av Hotfuzz08:

Det är inte så att du har loggat in ditt arbetskonto på datorn? För att exempelvis komma åt mailen? Ser ut som att din enhet möjligen blivit företagshanterad.

Hur ser du det?

Permalänk
Medlem

@Wilbro

Finns 2 generella lösningar:

Antingen lär man sig och på det sättet sparar man en slant.
Alternativt betalar man sig förbi en massa funderingar, dvs du köper en färdig maskin med Windows.

I ditt fall rekommenderar jag verkligen att du gör alternativ 2.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beror på vilken insider program kanal man valt. Dev versionen har utgångsdatum, det har inte release candidate versionen t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Legit windows 11 licens kostar på tradera från 200-250kr och fungerar lika bra som du köper i butiken har självt köpt där ifrån till mina datorer och kan uppdatera osv. man behöver inte alls punga ut med 1400-2500kr för pro version

till och med 135kr för licens nu

https://www.tradera.com/item/120401/549943345/microsoft-windo...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Legit windows 11 licens kostar på tradera från 200-250kr och fungerar lika bra som du köper i butiken har självt köpt där ifrån till mina datorer och kan uppdatera osv. man behöver inte alls punga ut med 1400-2500kr för pro version

till och med 135kr för licens nu

https://www.tradera.com/item/120401/549943345/microsoft-windo...

mhmm "legit". en sk grånyckel med okänt ursprung.

kan fungera, kanske inte fungerar alls, kan bli låst efter ett tag.

men visst på ~10 nycklar får du säkert iaf minst en som fungerar ett tag om inte för evigt.

personligen förespråkar jag att köra oset oaktiverat istället framför grånycklar men handlar mest om att jag inte orkar pula med det när nyckeln väl börjar strula om den nu gör det.

kört oaktiverat win 10/11 både på min pi4 och min server i nått år eller så nu iaf utan problem.

vet att vissa snackar om någon vattenstämpel som syns ovanpå div program/spel men inget jag upplevt mer än att det sitter en på skrivbordet nere i hörnet och naggar att man kör oaktiverat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Beror på vilken insider program kanal man valt. Dev versionen har utgångsdatum, det har inte release candidate versionen t.ex.

Release Candidate har jag inte hört sedan W7/8-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Release Candidate har jag inte hört sedan W7/8-tiden.

Du väljer själv vilken del du vill vara i. På denna dator bilden är tagen på kör jag med Release Preview

Här har du länken till release note för Release Preview versionen https://blogs.windows.com/windows-insider/2022/07/14/releasin...

Visa signatur