Nytt MOBO, PSU, CPU & RAM vägrar starta.

Permalänk
Medlem

Nytt MOBO, PSU, CPU & RAM vägrar starta.

Sweclockers ni är mitt sista hopp innan jag lämnar in datorn på felsökning. (Dator startar inte, helt död)

För någon månad sen började min brorsas dator börja bluescreena och sen helt plötsigt gick den inte att starta mer. Han bytte PSU till en Corsair RM750 men samma problem kvarstod. Då allt var så gammalt valde vi att köpa nytt istället där lista kommer nedan på det vi köpte.

• ASUS PRIME B660-PLUS D4

• Intel® Core™ i5-12400F

• TeamGroup RAM DDR4 - 16 GB

• DEEPCOOL AK400

Byggde ihop datorn igen men den vägrade starta, alltså ingenting hände. Började därefter felsöka och nedan skriver jag allt jag har gjort

• Började med att kolla alla kablar så att de satt rätt, därefter bara testa med 24pin, 8pin CPU, och CPU-Fan inkopplad.

• Bytte till en fungerade strömkabel för att utesluta det problemet och såg till så att strömmen fungerade i etuttaget

• Testade därefter att koppla bort alla kablar till Frontpanelen och testade med två olika skruvmejslar att toucha de två powerswitch pinsen för att se så att inte startknappen var paj

• Bytte till ett annat set RAM som fungerar

• Tog ett gem och kopplade in i två pins i 24pins kablen o jumpade PSUn för att se om fläkten startade upp, vilket den gjorde. Detta borde utesluta att PSUn är paj tycker jag.

• Kopplade bort GPU och testade om den startade utan den

• Bytte till en GPU som både fungerade innan och efter jag hade testat den i denna nya dator.

• Tog ut moderkortet ur datorn och satte den på moderkortsboxen, testade med skruvmejsel, utan GPU men inget hände

• Tog bort CPU och kollade så att den satt rätt, kollade så att det inte fanns några böjda pins och satte tillbaka den på på rätt sätt. Den fortsatte vägra starta upp.

• På moderkortet finns det något som heter Q-LED vilket ska lysa upp om något är fel men den är helt släkt, har även kollat om något lyser upp när jag kopplar in PSUn men det gör det inte.

Efter varje steg har jag försökt att starta upp datorn utan att något händer. Det känns som att PSU, MOBO eller CPU är paj. Det är som att moderkortet inte får någon ström utav PSUn av någon anledning.

Så till sist, finns det något mer sätt att felsöka som inte kräver ett nytt Moderkort eller CPU?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Moderkortet eller CPU'n. Greg Salazar på YT ser liknande fel ganska ofta. Nej, det finns inget du kan göra i det här läget förutom att byta moderkort/CPU eller iaf byta lagringsenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Moderkortet eller CPU'n. Greg Salazar på YT ser liknande fel ganska ofta. Nej, det finns inget du kan göra i det här läget förutom att byta moderkort/CPU eller iaf byta lagringsenhet

Tack för infon! Får försöka fixa på något sätt..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

99% på att det är moderkortet, CPU är extremt ovanligt, framförallt med Intel som har kontaktpinnarna på moderkortet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.