Dela internet till en chromecast med hjälp av 4G utan router

Permalänk
Medlem

Dela internet till en chromecast med hjälp av 4G utan router

Tjena jag har ett litet dilemma här.

Jag har en sommarstuga som jag vill kunna använda min chromecast i och kolla på tv filmer mm.

Problemet är att jag inte har något internet där och undrar därför om det är möjligt att dela internet ifrån min mobil till chromecasten? Skulle alla inställningar ligga kvar tills nästa gång jag vill casta eller blir det ett nytt nätverk med nya IP-adresser varje gång jag gör en ny internetdelning ifrån mobilen.

Jag vill gärna slippa att investera i en 4G router och alla dessa surfkostnader med abonnemang osv.

Eller så kanske det finns smidigare sätt att lösa detta på?

Tacksam för svar

Mvh Jonsson

Permalänk
Medlem

Dela via telefon funkar bra, gjorde jag i många år. Fick dock aldrig att funka att dela från samma telefon som jag casta med tyvärr. Så blir en extra telefon som för agera router för både Chromecast och telefonen som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Dela via telefon funkar bra, gjorde jag i många år. Fick dock aldrig att funka att dela från samma telefon som jag casta med tyvärr. Så blir en extra telefon som för agera router för både Chromecast och telefonen som styr.

Men alla inställningar sparades & du behövde aldrig konfigurera om något eller, det vara bara att starta upp som vanligt varje gång då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Dela via telefon funkar bra, gjorde jag i många år. Fick dock aldrig att funka att dela från samma telefon som jag casta med tyvärr. Så blir en extra telefon som för agera router för både Chromecast och telefonen som styr.

Anledningen till att det inte funkar med samma telefon som ska dela ut är att telefonen behöver ansluta till Chromecast över wifi (SoftAP) för att göra inställningarna. Och då kan inte telefonen samtidigt dela ut wifi.

Så TS, använd en extra-telefon så bör det funka utmärkt. Och ja, har man ställt in det en gång så minns Chromecast inställningarna, så länge du har samma namn och lösen på wifi-delningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iJonsson:

Tjena jag har ett litet dilemma här.

Jag har en sommarstuga som jag vill kunna använda min chromecast i och kolla på tv filmer mm.

Problemet är att jag inte har något internet där och undrar därför om det är möjligt att dela internet ifrån min mobil till chromecasten? Skulle alla inställningar ligga kvar tills nästa gång jag vill casta eller blir det ett nytt nätverk med nya IP-adresser varje gång jag gör en ny internetdelning ifrån mobilen.

Jag vill gärna slippa att investera i en 4G router och alla dessa surfkostnader med abonnemang osv.

Eller så kanske det finns smidigare sätt att lösa detta på?

Tacksam för svar

Mvh Jonsson

Det du minst behöver göra är att konfigurera chromecasten med en annan telefon eller surfplatta som du kan köra google home på.

Alltså

  1. Starta internetdelning på telefon 1

  2. anslut telefon 2 till internetdelningen

  3. gör en reset av chromecast

  4. starta upp chromecasten med google home på telefon 2 och anslut den till internetdelningen

När det är gjort kan du kanske casta direkt från telefon 1, men det kommer variera beroende på tillverkare/modell. På min samsung s7 funkar det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Man ser ju till att ha ett fast namn på nätverket och lösenordet på telefonen, så är det bara att ställa in det en gång på Chromecasten, initiala setupen blir dock lite meckigt eftersom man får fylla i allt manuellt om det är samma telefon man konfigurerar via som sen ska dela ut.
Men även om man får Chromecasten att koppla upp sig mot telefonen så är min erfarenhet av att det inte går att styra via samma telefon av trots att det går via nätverket. Troligen är helt enkelt inte telefonen en del av det lokala nätet, så den nödvändiga trafiken routas inte "rätt".
Men som sagt, med två telefoner funkar det utmärkt. Vi körde så i flera år i väntan på fiber.

Permalänk
Medlem

Okej blir till att köra med två telefoner då, tack för alla svar