Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låter som någon räknat fel då. 2.70 låter mer rimligt.

Kan ju ha varit 27 öre och inte 27 kr, beroende på del av landet/elprisområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Där kom den, Moderaterna har öppnat dörren för att jämna ut elpriset i hela Sverige

Grattis Norrland, inom kort får ni betala ännu mer (än vad ni redan gör) för landets fantastiska utveckling (sarkasm).

https://www.expressen.se/debatt/hall-tassarna-borta-fran-norr...

Finns det någon gräns för hur vanskött diverse samhällsfunktioner får bli innan någon form av förändring sker?

Mvh

Jag anser dock att moderaterna har rätt, elprisområdena har kollapsat och blivit ett fullständigt fiasko. Till en början var tanken att det skulle uppmuntra utbyggnad av elproduktion i dem södra delarna.
Istället har vi fått se politiker stänga ner produktion, och inga utbyggnader av större basproduktion har skett. Det är ändå såpass reglerat på den fronten att inga andra än staten kan göra en sådan satsning. Våran energiminister har mest bortförklaringar, inga visioner.

Vad är nästa idé? Spannmålsområden?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag anser dock att moderaterna har rätt, elprisområdena har kollapsat och blivit ett fullständigt fiasko. Till en början var tanken att det skulle uppmuntra utbyggnad av elproduktion i dem södra delarna.
Istället har vi fått se politiker stänga ner produktion, och inga utbyggnader av större basproduktion har skett. Det är ändå såpass reglerat på den fronten att inga andra än staten kan göra en sådan satsning. Våran energiminister har mest bortförklaringar, inga visioner.

Vad är nästa idé? Spannmålsområden?

Barrområden med högre barravgift där förekomsten av barrträd är lägre.

Permalänk
Medlem

Det är sommar och det slås prisrekord för elen i Norge:

https://www.nrk.no/norge/sorvest-noreg-far-ny-pristopp-pa-str...

Det bådar inte gott inför den kommande vintern!

Permalänk
Medlem

141.14 öre per kWh i juni, SE3. Förbrukade 316 kWh.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag anser dock att moderaterna har rätt, elprisområdena har kollapsat och blivit ett fullständigt fiasko. Till en början var tanken att det skulle uppmuntra utbyggnad av elproduktion i dem södra delarna.
Istället har vi fått se politiker stänga ner produktion, och inga utbyggnader av större basproduktion har skett. Det är ändå såpass reglerat på den fronten att inga andra än staten kan göra en sådan satsning. Våran energiminister har mest bortförklaringar, inga visioner.

Vad är nästa idé? Spannmålsområden?

Lite skoj att moderaterna erkänner sitt eget fiasko!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Lite skoj att moderaterna erkänner sitt eget fiasko!

Var danska staten som anmälde Sverige till EU-kommissionen eftersom man saknade elprisområden. Kommissionen återkom med en bedömning 25 juni 2009 att det danska klagomålet föranledde EU att inleda en process. Svenska Kraftnät tar då ett eget initiativ till att införa elprisområden.

Så nja, det är främst initiativ från Bryssel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Var danska staten som anmälde Sverige till EU-kommissionen eftersom man saknade elprisområden. Kommissionen återkom med en bedömning 25 juni 2009 att det danska klagomålet föranledde EU att inleda en process. Svenska Kraftnät tar då ett eget initiativ till att införa elprisområden.

Så nja, det är främst initiativ från Bryssel.

Ok! Men här är roten till det onda.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Odugliga politiker har ställt till detta. Varje land bör se till att klara sin egen elproduktion. Utan nedlagd kärnkraft hade Sverige fortfarande haft marginal för topparna.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på fortum med timspot men har vattenfqll som träder i kraft med timspot 1/9. Men dethär med Årsunda är ju intressant, bra sugen på att byta. Elräkningen i December hamnade på 12.000kr, inget jag vill uppleva igen.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Odugliga politiker har ställt till detta. Varje land bör se till att klara sin egen elproduktion. Utan nedlagd kärnkraft hade Sverige fortfarande haft marginal för topparna.

Vår el säljer ju bra i Danmark och Tysland i alla fall så vi ska väl vara glada /s

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inteno:

Sitter idag på fortum med timspot men har vattenfqll som träder i kraft med timspot 1/9. Men dethär med Årsunda är ju intressant, bra sugen på att byta. Elräkningen i December hamnade på 12.000kr, inget jag vill uppleva igen.

Då kommer du behöva stänga av värmen och lyset hemma hela vintern, för billigt kommer det inte bli i år heller. Snarare mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då kommer du behöva stänga av värmen och lyset hemma hela vintern, för billigt kommer det inte bli i år heller. Snarare mycket dyrare.

Ja de verkar ju inte bättre.. Fan skall man göra egentligen, de är ju sjukt egentligen.

Men att byta till Årsunda är väl ett steg i rätt riktning antar jag?…

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Ja de verkar ju inte bättre.. Fan skall man göra egentligen, de är ju sjukt egentligen.

Men att byta till Årsunda är väl ett steg i rätt riktning antar jag?…

Antar du bor i Zon4?
Zon3 har möjlighet till fast för 200öre.
Göta Energi 193öre.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag sticker ut hakan här men jag tror man ska kolla på bolag som har sk portfölj. Jag tror det blir billigare än rörligt i det långa loppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Antar du bor i Zon4?
Zon3 har möjlighet till fast för 200öre.
Göta Energi 193öre.

Zon 3 bor jag i. Flyttade in semptember förra året, kunde binda för 80öre tyckte de va åt helvete för dyrt haha. I våras kunde jag binda för 90öre men sket i de.

Ni tror alltså att det är klokt att binda på 190öre ish?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Vem kommer vilja bo i villa längre? Speciellt i SE4. Kommer priserna på villor rasa? Kommer folk sälja och försöka hitta lägenhet eller bosätta sig högre upp i landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Zon 3 bor jag i. Flyttade in semptember förra året, kunde binda för 80öre tyckte de va åt helvete för dyrt haha. I våras kunde jag binda för 90öre men sket i de.

Ni tror alltså att det är klokt att binda på 190öre ish?

Jag har valt Årsunda.
Fick möjlighet att binda för 160öre i 4 år hos en annan leverantör för någon månad sedan.
Hittade Årsunda/Jämtkraft via Flashback faktiskt.
Så började kolla upp dem osv.
Så till slut valde jag Årsunda och bara att hoppas elpriset håller sig under 150-200..
Blir det billigare blir man ju överlycklig..

Så jag hoppas man gjorde rätt beslut.

Tids nog märker vi det.. :/

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag har valt Årsunda.
Fick möjlighet att binda för 160öre i 4 år hos en annan leverantör för någon månad sedan.
Hittade Årsunda/Jämtkraft via Flashback faktiskt.
Så började kolla upp dem osv.
Så till slut valde jag Årsunda och bara att hoppas elpriset håller sig under 150-200..
Blir det billigare blir man ju överlycklig..

Så jag hoppas man gjorde rätt beslut.

Tids nog märker vi det.. :/

Tecknade årsunda nu, men fattar inte om det är klart? Står ju skicka in ansökan. Måste de bli godkänt eller så? De har ju semesterstängt så kan ju inte ringa och jag var tvungen av avsluta vattenfall senast måndag

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Tecknade årsunda nu, men fattar inte om det är klart? Står ju skicka in ansökan. Måste de bli godkänt eller så? De har ju semesterstängt så kan ju inte ringa och jag var tvungen av avsluta vattenfall senast måndag

De behöver kolla med nuvarande bolag och så.
Har du sagt upp dit gammla? Så du inte har massa uppsägningstid.. kan vara 1-3 månader.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

De behöver kolla med nuvarande bolag och så.
Har du sagt upp dit gammla? Så du inte har massa uppsägningstid.. kan vara 1-3 månader.

Ja asså jag har ju fortum nu som är uppsagt och slutar gälla sista augusti. Första september tar vattenfall över, ringde till dom förut, de sa att kag bör ”häva” avtalet senast tisdag annars blir det uppsägningstid.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vår el säljer ju bra i Danmark och Tysland i alla fall så vi ska väl vara glada /s

Ja det är väl bara elbolagen som kan skratta hela vägen till banken, knappast vi privatpersoner.. Vi får ju bara ta del av de högre priserna tyvärr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Snusfri

Fortum.
58.47 öre fastpris 1 år.
Bor i lägenhet på 43kvm och använde 323 kWh i Juni.
Ligger oftast runt 310-330 kWh i användning/månad.

662:- var senaste elräkningen på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Tecknade årsunda nu, men fattar inte om det är klart? Står ju skicka in ansökan. Måste de bli godkänt eller så? De har ju semesterstängt så kan ju inte ringa och jag var tvungen av avsluta vattenfall senast måndag

Mail?
V28, 29, 30 och 31 är kontoret stängt för semester. Ni kan nå oss via mail (info@arsunda-kraft.se)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Bor i hus och har mitt elavtal som är bra band i 3 år på 0,38kr kWh, så man har ju haft det bra men ni som bor i lägenhet så är de ju små pengar då ni slipper påverkan som blir mer vid uppvärmning av bostaden. Räknar med bundet ett år kommer ligga på minst 2kr/kWh om man vill binda nästa år. Tror vintern kommer bli rejält blodigt för de som har hus och rörligt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Elräkningen i December hamnade på 12.000kr, inget jag vill uppleva igen.

Galet. Vad har du för slott som drar så mycket el? 5 tonåringar som duschar dygnet runt?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tror vintern kommer bli rejält blodigt för de som har hus och rörligt.

Ja.. något kommer dem behöver göra..
Kommer sluta med att folk kommer inte ha råd att bo kvar om det går mot 5kr..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Galet. Vad har du för slott som drar så mycket el? 5 tonåringar som duschar dygnet runt?

En mindre villa på 80kvm, elgolvvärme i badrum och hall. Resten uppvärmt med luftvärmepump, gäststuga om 25kvm som höll ca 6c. Annars är de väl spabadet som drog en del för att hålla 38c när det var -20-25 ute, men det får vara avstängt denna vinter känner jag.

Annars är vi bara två vuxna som bor, duschar hemma 2-3ggr i veckan per person annars duschar vi alltid på gymmet. Huset är från börjar en sommarstuga som är renoverad och tillbyggd så isoleringen är nog inte den bästa. Men funderar starkt på att tilläggsisolera med lösull på vinden inom kort.

Gjorde av med ca 3300kw/h i dec

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Ja.. något kommer dem behöver göra..
Kommer sluta med att folk kommer inte ha råd att bo kvar om det går mot 5kr..

Tyvärr tror jag 5kr kommer vara för lågt jag är inställd på peak timmar kommer gå på 8-9kr. Snittpris 4-5kr/kwh känns troligt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En mindre villa på 80kvm, elgolvvärme i badrum och hall. Resten uppvärmt med luftvärmepump, gäststuga om 25kvm som höll ca 6c. Annars är de väl spabadet som drog en del för att hålla 38c när det var -20-25 ute, men det får vara avstängt denna vinter känner jag.

Annars är vi bara två vuxna som bor, duschar hemma 2-3ggr i veckan per person annars duschar vi alltid på gymmet. Huset är från börjar en sommarstuga som är renoverad och tillbyggd så isoleringen är nog inte den bästa. Men funderar starkt på att tilläggsisolera med lösull på vinden inom kort.

Gjorde av med ca 3300kw/h i dec

Inte så konstigt att förbrukningen blir hög om du skall hålla igång ett spabad när det är så kallt. Med din förbrukning skulle jag definitivt haft bundet elavtal.