Rykte: AMD avtäcker Ryzen 7000 den 30 augusti – tillgänglig i september

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kladdpapper:

Vad påverkas av mycket L2 cache?

Fler saker än som påverkas av stor L3 cache, men fortfarande rätt få saker ser någon relevant påverkan.

Av de fall jag personligen bryr mig om finns kompilering som verkar gilla stor L1D$ och ökad L2$ har viss effekt (storlek på L3$ har i praktiken noll påverkan på just detta fall), men vi prata om kanske 4-5 % högre prestanda mellan Ice Lake (0,5M L2$) och Tiger Lake (1,25M L2$) vid samma frekvens i detta specifika fall, de flesta fall ser 0-1 % skillnad. Förutom att Tiger Lake gick att klocka betydligt högre och hade mer än dubbelt så stor L2$ var dessa i princip identiska.

Vidare verkar komprimering och spel se en boost, men dessa fall verkar mer gilla stor LLC (Last Level Cache, den kan göras väsentligt mycket större än L1/L2 som idag är integrerade i CPU-kärnan medan LLC rent logiskt ligger mer "vid sidan av" även om det ligger på samma krets). Spel, komprimering samt vissa former av simulering (lämpliga för HPC) verkar vara rätt ensam om att se någon relevant påverkan från gigantisk LLC.

Vi lär kanske få bättre kläm på effekten av större L2$ i höst då spekulationen är Zen4 är rätt lik Zen3 sett till mikroarkitektur, fast med dubbelt så stor L2$, högre frekvensutrymme samt AVX-512 stöd. Sedan har vi också Raptor Lake där både P-core och E-core verkar vara samma som Alder Lake, fast P-cores får 60 % större L2$ (1,25M->2,0M) medan E-cores får dubbelt så stor L2$ (2M->4M som delas av 4 kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Lanseringsfönstret för AMD Ryzen 7000 "Raphael" krymper raskt från årstid, till månad till dag, åtminstone om Wccftechs branschkontakter har koll på läget.

Meh! lagom tills jag fått fram alla komponenter till mitt Ryzen 5000 bygge så dyker den upp!
Aja kan inte vänta hur länge som helst, kommer ju alltid nya prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Windows build?

Skrivet av slusk:

Jag fattar inget heller...

Antar att han reffererar till 2H22 som står på första sidan vilket borde vara second halv 22.

phew inte bara jag som inte fattar vad han menar då

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad påverkas av mycket L2 cache?

L1 är snabbare än L2 dyrast, närmst CPU
L2 är snabbare än L3 dyrt, nära CPU
L3 är snabbare än RAM kostar, i närheten av CPU

Alla gör så att du får bättre prestanda i spel och annat.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nytt rykte, 7950x boostar upp till 5.7 ghz