Köpt en dator på Indiegogo - hjälp mig, är den kass? 🤓

Permalänk
Medlem

Köpt en dator på Indiegogo - hjälp mig, är den kass? 🤓

Hej
Fick feeling efter att ha läst massor om GDP Win Max 2 och hoppade på tåget på indiegogo. Den gick på ca 10500kr. Jag som inte kan något om processorkraft och speciellt inte Asus undrar om det är idiotisk att köpa en sån här? Betalar jag bara för att den ska vara mini?
För samma peng, får jag en bättre ”vanlig” laptop som går att spela på och kanske ännu bättre?

Hjälp mig 🤓 storleken är egentligen inte så viktig. Mest kul med ny teknik och prylar.

” WIN Max 2( AMD Ryzen 7 6800U version ), which comes standard with a 1TB M.2 NVMe 2280 SSD and 16GB LPDDR5 6400 MT/s storage. ”

Länk till indiegogo-kampanjen

Permalänk
Medlem

Ja den där (och Steam Deck och andra liknande datorer) köper man ju för formfaktorn. Är du inte specifikt ute efter just sån formfaktor men bara vill ha en bärbar dator kan du få en laptop som är bättre för samma pris. Dem här riktigt små datorerna som den där använder inbyggd grafik från processorerna, medan t.ex. den här gaming laptopen för 10990:- har ett Nvidia RTX 3060 vilket lär ge betydligt bättre prestanda än vad en 6800U ger i spel.

Men som sagt, det är formfaktorn som avgör. Den där GPD Maxen kan du sitta i soffan med och spela ganska bekvämt, medan en gaming laptop vill du helst inte ha i famnen av flera anledningar + du vill troligen ha en mus eller kontroll inkopplad + den har en enorm strömdosa också. Så, prestanda vs komfort.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ja den där (och Steam Deck och andra liknande datorer) köper man ju för formfaktorn. Är du inte specifikt ute efter just sån formfaktor men bara vill ha en bärbar dator kan du få en laptop som är bättre för samma pris. Dem här riktigt små datorerna som den där använder inbyggd grafik från processorerna, medan t.ex. den här gaming laptopen för 10990:- har ett Nvidia RTX 3060 vilket lär ge betydligt bättre prestanda än vad en 6800U ger i spel.

Men som sagt, det är formfaktorn som avgör. Den där GPD Maxen kan du sitta i soffan med och spela ganska bekvämt, medan en gaming laptop vill du helst inte ha i famnen av flera anledningar + du vill troligen ha en mus eller kontroll inkopplad + den har en enorm strömdosa också. Så, prestanda vs komfort.

Mm så är det ju. Ja man får ju klart mer för pengarna om man köper full size. Men man ska väl snarare se den som en switch eller steam-variant…
Köpte bärbara till våra barn i julas. De låter ju som bara helvete med fläktarna när de spelar. Gör ”alla” bärbara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Mm så är det ju. Ja man får ju klart mer för pengarna om man köper full size.
Köpte bärbara till våra barn i julas. De låter ju som bara helvete med fläktarna när de spelar. Gör ”alla” bärbara det?

Alla bärbara gör inte det, t.ex. nyare Macbook Air har ingen fläkt så de kan inte låta

Men de flesta gaming orienterade bärbara datorer gör det. Tyvärr är det många watt i ett litet tunnt paket som måste ut på något sätt. Min Lenovo Legion 5 Pro med ett 3070 är också en ganska rejäl hårfön.
Finns säkert modeller som är tystare också men jag vet ingen. Annars kan du pillra med att tex strypa FPSen för att få ner ljudet. T.ex. om spelet körs ocappat i 120+ fps så kanske stryp det till 60 fps så har laptopen hälften så mycket att behandla

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Alla bärbara gör inte det, t.ex. nyare Macbook Air har ingen fläkt så de kan inte låta

Men de flesta gaming orienterade bärbara datorer gör det. Tyvärr är det många watt i ett litet tunnt paket som måste ut på något sätt. Min Lenovo Legion 5 Pro med ett 3070 är också en ganska rejäl hårfön.
Finns säkert modeller som är tystare också men jag vet ingen. Annars kan du pillra med att tex strypa FPSen för att få ner ljudet. T.ex. om spelet körs ocappat i 120+ fps så kanske stryp det till 60 fps så har laptopen hälften så mycket att behandla

Jag har en macbook pro 14”. Den låter ingenting. Men tar heller inte grafiskt tunga spel. Trist att det ska vara så med bärbara…

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Jag har en macbook pro 14”. Den låter ingenting. Men tar heller inte grafiskt tunga spel. Trist att det ska vara så med bärbara…

Ja det är trist. Jag är pyttelite optimistisk för spel på Mac i framtiden pga hur (relativt) bra det går att spela med Steam på Linux nuförtiden + några små satsningar från Apple på deras Metal API (vilket gör att tex Resident Evil Village nu ska komma till Mac).
Men som sagt, det är pyttelite optimism :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ja det är trist. Jag är pyttelite optimistisk för spel på Mac i framtiden pga hur (relativt) bra det går att spela med Steam på Linux nuförtiden + några små satsningar från Apple på deras Metal API (vilket gör att tex Resident Evil Village nu ska komma till Mac).
Men som sagt, det är pyttelite optimism :/

Mm nu vette 17 hur jag ska göra med detta köp 😅

Permalänk
Medlem

Denna lilla 13 tummare är den minsta riktiga gaming laptopen, brukar finnas för 13-14 kSEK. En AMD X13 och en Intel Z13 variant. X13 har Nvidia 3050 eller 3050Ti grafik, en extern 3080 docka finns. Största fördelen med X13 är att den både är laptop och surfplatta med sitt 360 tangentbord, ca 1,3kg gör den riktigt bärbar.
https://rog.asus.com/laptops/rog-flow/2021-rog-flow-x13-serie...

/Edit, 10500 på blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_rog_flow_x13_gv3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Mm så är det ju. Ja man får ju klart mer för pengarna om man köper full size. Men man ska väl snarare se den som en switch eller steam-variant…

De flesta gaming laptops har egna appar för att ställa in dem i tyst läge. Lägre prestanda men tystare. Nu har även NVIDIA uppskalningsfunktioner som halverar jobbet och värmen, men man behöver aktivera DLSS eller NIS och kanske låsa fps till 60. Det är lite jobb att få tyst på laptopar, men det går.